Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maskkompost *  (läst 17770 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: maskkompost *
« Svar #60 skrivet: 07 apr-09 kl 00:08 »
Idag kom mina maskar!  ;D

Jag har låtit dom ligga kvar i sina papp-rör som dom kom i, men imorgon ska dom få flytta till en mindre kompost-låda med hopknölat tidningspapper, kaningödsel, några sunkiga äpplen och kaffesump. Borde få dom att känna sig välkomna på sin nya arbetsplats.  ;)

Spännande!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vasa81

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 13 dec-12 kl 11:09 »
Hur mycket "maskvatten" får man ut?

Har sätt ganska höga priser på det där, typ 200kr/L.

fishyerik

• Uppland
« Svar #62 skrivet: 13 dec-12 kl 15:27 »
Hur mycket "maskvatten" får man ut?

Har sätt ganska höga priser på det där, typ 200kr/L.

Man skulle kunna säga att det beror på hur mycket man späder ut det...

Maskvatten är ingen skyddad standard med garanterade halter. Det beror på hur mycket vatten det du matar med innehåller eller om du häller på extra vatten, hur välventilerad behållaren är, och i hur torr luft den står. Får maskarna 1kg mat med 90% vatten ska det bli ~9 dl vatten, om det försvinner med ventilationsluften blir det inget "maskvatten" över.

Totalt ska maskvattnet och komposten (och maskarna om man ska vara petig) ge lika mycket byggstenar för tillväxt som man matat komposten med. Det som försvinner är i första hand kolet, och i viss mån kväve. Kväveavgången påverkas av pH-värdet, vid riktigt högt pH sticker kvävet snabbare. Jag har inte kollat, men logiskt borde pH bli lågt om man inte tillsätter pH-höjande ämnen.   

Men alltså, 1kg mat till komposten ska ge näring (nästan) nog att odla 1kg växter, räknar man kompostmaten i torrvikt ska resultatet växter bli i torrvikt. Räknar man våtvikt måste man ju ta hänsyn till vatteninnehållet, 1kg gurka i komposten ger inte byggstenar till 1kilo broccoli. Dessutom måste byggstenarna räcka till hela plantan.     
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Vasa81

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 13 dec-12 kl 15:44 »
Okej hur mycket får ni ut?

(svara med antal fack, stolek, och genomsnittat hur mycket hur mycket ni matar den)
Så man får ett förhållande mott.

Naturligtvis förstår jag att hur mycket man ventilerar bort är viktigt.

............................

Säljer man grönsaker till medvetna city folk, borde man hunna sälja växtnäring ochså. :-)
Inget man blir rik på, men alla bäckar små.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser