Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valnötter att plantera till våren. Någon som vill ha?  (läst 6941 gånger)

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
Någon som vill prova att dra upp ett valnötsträd till våren?
Bästa sätter brukar vara stratifiering. Att man låter nötterna ligga i en påse med fuktat torv i kylen än 3-5 månader. Sedan planterar man den rotade nöten i en kruka runt april. När det är tryggt för ungträdet att planteras ut, så gör man det. Första vintern ska man helst se till att trädet har det varmt om rötterna.

Jag har plockat nötterna från vårt egna valnötsträd. Vill ni ha några så skickar jag gärna.
Vill inte ha några penningar, men ett brev med något roligt frö tillbaka vore kul. :)

Jan lindgren

SV: Valnötter att plantera till våren. Någon som vill ha?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-08 kl 10:41 »
Hej!
Jag köpte valnötsfrön från USA förra året vilka grodde hyfsat i våras. Eftersom jag håller på och gör en demoodling av ätliga frukter och träd så är jag mycket intresserad av att byta till mig lite svenska valnötter. Jag kan erbjuda plantor av Hosta, Rhododendron, div vinbär, kanadensisk fläder (blommar hela sommaren).
MVH
Jan Lindgren

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 nov-08 kl 22:57 »
Du får gärna ett valnötsträd till samlingen, moderplantan står utanför Svedala, barn-plantorna står nu i hinkar här bakom huset, utanför Hammenhög. Dom är 100-120cm, 4-5 år.

Har du nåt roligt att byta med så vore det kul. Några bra vinbär vore definitivt intressant.

Pong

« Svar #3 skrivet: 24 jan-09 kl 01:51 »
Jag är intresserad men jag tyvärr ingenting att byta med.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 jan-09 kl 07:33 »
Du får gärna ett valnötsträd till samlingen, moderplantan står utanför Svedala, barn-plantorna står nu i hinkar här bakom huset, utanför Hammenhög. Dom är 100-120cm, 4-5 år.

Har du nåt roligt att byta med så vore det kul. Några bra vinbär vore definitivt intressant.

Jag har vinbär att byta med. Vårt gamla valnötsträd börjar nog gå mot sitt slut :(
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 29 jan-09 kl 16:38 »
hej,

jag bor i umeå i norr... överleva träden här uppe???

i så fall är jag intresserade.

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 jan-09 kl 17:00 »
hej,

jag bor i umeå i norr... överleva träden här uppe???

i så fall är jag intresserade.

Jag tror det är lite väl högt upp.
Fast om du vill prova, så skickar jag till dig.

Xanna

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #7 skrivet: 30 jan-09 kl 07:49 »
hej,

jag vill jätte gärna pröva!!! om du går in på något frö sida och välj utt något intressant så ser jag till at de kommer till dig!!

mvh

Jonathan

har skickat pm med adress
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

saint206

• Småland
« Svar #8 skrivet: 31 jan-09 kl 17:03 »
jag vill HEMSKT gärna byta till mig en valnöt! helst ville jag väl haft en planta, men de blir så krångligt att få hit :-\
har annons på övrigt på det jag har att byta med..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 03 mar-09 kl 16:50 »
Någon som vill prova att dra upp ett valnötsträd till våren?
Bästa sätter brukar vara stratifiering. Att man låter nötterna ligga i en påse med fuktat torv i kylen än 3-5 månader. Sedan planterar man den rotade nöten i en kruka runt april. När det är tryggt för ungträdet att planteras ut, så gör man det. Första vintern ska man helst se till att trädet har det varmt om rötterna.

Jag har plockat nötterna från vårt egna valnötsträd. Vill ni ha några så skickar jag gärna.
Vill inte ha några penningar, men ett brev med något roligt frö tillbaka vore kul. :)

Hur går det för er alla som fått hem valnötter?
Har de rotat sig som de ska?

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 mar-09 kl 17:39 »
Nu får vi ju det lite varmare, men valnötter i norr tror jag inte så mycket på. Här i Skåne går det ganska bra, det finns träd som hunnit bli hundra år. Kommer en riktigt kall vinter, så stryker småträd med även här (-35).

Kanske finns det härdigare sorter, der har ju visat sig att det finns många härdiga sorter av t.ex vin och persikor, som kom hit efter murens fall.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

idalinda

« Svar #11 skrivet: 08 mar-09 kl 18:00 »
Jag har länge velat ha ett valnöttsträd , men tänkt att det tar 20 år innan man skulle få nötter  och gett up.

Så nu är min fråga förstås, hur snabbt man kan få nötter av valnötsträdet ?

Jag är definitivt intresserad av plantor som har några år på nacken !

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 mar-09 kl 18:16 »
Det finns åtminstone fem eller sex sorters valnöt som man kan odla i Sverige. Äkta valnöten är ju lite känslig, men det finns också svart, grå, manchurisk och japansk valnöt som alla är härdigare. Dock har dom lite mindre nötter med tjockare skal. Jag har själv en manchurisk valnöt, köpt förra året och cirka två meter hög. Den skall klara zon 4-5, det vill säga att den skall klara sig i Umeå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hantverkaren, addebadde, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser