Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort falskbambu /Parkslider?  (läst 21393 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Få bort falskbambu /Parkslider?
« Svar #20 skrivet: 10 nov-08 kl 14:14 »
Hej!
Att gräva och hacka är konventionell odling som får det organiska materialet i jorden att oxidera och försvinna vilket medför ökade koldioxidutsläpp. Glyfosat minskar behovet av plöjning och harvning vilket är mycket positivt ur miljösynpunkt. Självklart använder man inte glyfosat i närheten av vatten eftersom man vet att det kan skada vissa vattenlevande organismer. Hatar man Monsanto så använder man glyfosat av ett annat märke.
MVH
Jan Lindgren

Kolla in DOK-försöket i Schweiz. Det visade att ekologisk odling var bättre för halten av organsikt material än konventionell odling, och biodynamisk var ännu bättre. Det är inte neutralt för processerna i jorden att använda gifter. (Nu vet jag inte om man använde glyfosat i det konventionella försöksledet. Hinner inte kolla.)
Det finns även försök i USA som visar att ekologisk odling med jordbearbetning var bättre för mullhalten än odling utan jordbearbetning men med kemiska bekämpningsmedel.
Jag kan ta fram länkar om det önskas.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #21 skrivet: 10 nov-08 kl 14:23 »
Har du Anders, eller nån annan ett RELEVANT råd att ge om man som jag har parkslide och inte vill ha det kvar? Jag lider dessutom av värk och har svårt att gå på med hacka och spade och spett, i alltför stor grad. Jag hoppas dock att jag får vara kvar på alternativ, även om jag tar "genvägar" som Round-up t ex. Jag har heller inte sådana bekantskaper eller kontakter som kan komma med en grävare.

Äsch, jag tror nog att jag kommer att fortsätta att använda Round-up i den mån den är nödvändig. Så får Vurre och kompani oja sig bäst ni vill. Alla har vi olika förutsättningar i våra liv, det gäller nog att inte sätta sig på för höga hästar, utan inse att det som är lätt för en del, innebär svårigheter för andra... utan att för den skull beröva andra möjligheten att leva på landet och så naturligt som möjligt. Jag bidrar till naturriktigt liv på andra sätt och det får duga gott åt mig.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 10 nov-08 kl 15:06 »
Har du Anders, eller nån annan ett RELEVANT råd att ge om man som jag har parkslide och inte vill ha det kvar? Jag lider dessutom av värk och har svårt att gå på med hacka och spade och spett, i alltför stor grad. Jag hoppas dock att jag får vara kvar på alternativ, även om jag tar "genvägar" som Round-up t ex. Jag har heller inte sådana bekantskaper eller kontakter som kan komma med en grävare.

Äsch, jag tror nog att jag kommer att fortsätta att använda Round-up i den mån den är nödvändig. Så får Vurre och kompani oja sig bäst ni vill. Alla har vi olika förutsättningar i våra liv, det gäller nog att inte sätta sig på för höga hästar, utan inse att det som är lätt för en del, innebär svårigheter för andra... utan att för den skull beröva andra möjligheten att leva på landet och så naturligt som möjligt. Jag bidrar till naturriktigt liv på andra sätt och det får duga gott åt mig.

Hej!
Jag vet för lite om växten ifråga och har därför avstått från att direkt uttala mig om det lämpliga i att använda Roundup i just det här fallet. Jag tycker dock att det var intressant att Getalina tycktes få större problem när hon försökte utrota den, samt att hon uppgav att hon hade nytta av den (även om den också var besvärlig) innan hon försökte utrota den.
(Mitt svar till Jan var rent generellt, i ett läge där han redan gett sig in i vidlyftiga generaliseringar.)
Anders

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #23 skrivet: 10 nov-08 kl 20:52 »
Eventuella slutsatser av detta?

Anders

Bättre flytta än illa fäkta. ;)

getalina

• Halland
« Svar #24 skrivet: 10 nov-08 kl 21:05 »

Håller med dig. Har själv sjukpension och grävde med makens hjälp en och en halvmeter djupt för att få bort alla rötter men det var som att hitta en näve riskorn i en jättegrusbunke. Vi trodde att vi fixat det men icke. Och de är verkligen fina - men omöjliga i att få bort.  :'(

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #25 skrivet: 12 nov-08 kl 08:25 »
Tack för ditt svar, Anders.

Tydligen har Parksliden en alldeles fantastisk överlevnadsstrategi och det verkar även här, som om den försvarar sig med att skjuta nya rotskott i det oändliga, om man "bråkar med den". VÅR strategi, hit intills, har varit att "jämna den med marken", låta bli rötterna och sen på med Round-up på det nya som kommer upp. Det ger iaf mindre med rotskott och snart har vi nog fått bort den, hoppas jag. Det är LITE synd, för den är vacker när den blommar, men den brer ju ut sig så man håller på att bli vansinnig!!! :(
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 13 nov-08 kl 21:12 »
Jag tycker den är vacker och spännande. I det längsta skulle jag låta den vara och köra escape strategi dvs odla annat annorstädes
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

getalina

• Halland
« Svar #27 skrivet: 14 nov-08 kl 00:24 »
Är det någon som tvivlar på växtkraften efter att ha sett detta kolla datumen.

2 maj, 6 maj och 19 maj.

getalina

• Halland
« Svar #28 skrivet: 14 nov-08 kl 00:28 »
Så här såg det ut i september i år. Potatislandet längst ner. Gåsa huset fick flytta på sig. Enklare tyckte vi att gräva där det var naken jord. Enda stället där gubben tillät att jag inkräktade på han älskade gräsmatta.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 14 nov-08 kl 07:06 »
Vi hade parkslide på ca 10 kvm framför vår veranda när vi flyttade hit. På hösten var den så hög så man kunde inte ens se verandan.  :o  Vi grävde upp så mycket vi kunde och slängde ut i hagen. Därefter sådde vi gräs på hösten. Så fort skott kom upp så drog vi upp dem. Sen klipptes de bryskt ner med hjälp av gräsklipparen. Vi drar fortfarande skott och nu har vi bott här i över åtta år. Givetvis började parksliden växa i hagen men, där håller fåren efter den.  8)  Men, har man den i trädgårdsland eller liknande är det kanske lite svårare att hålla efter den genom att rycka upp skott eftersom man riskerar att förstöra det man odlar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #30 skrivet: 14 nov-08 kl 14:46 »
Har också Parkslide. Brukar med jämna mellanrum slå ner dem med lien. Inte för att de dör, men mindre blir de ialla fall ett tag.
Kom att tänka på de små björndjuren, (nån insekt) som tydligen överlevt en rymdresa utan syre och med riktigt låg temp... Kanske man kunde skicka lite Parkslide till Nasa eller Kiruna...  ;D Men risken är väl de otygen till växter gror på månen...  ::) ::) ;D

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

getalina

• Halland
« Svar #31 skrivet: 14 nov-08 kl 18:48 »
Har också Parkslide. Brukar med jämna mellanrum slå ner dem med lien. Inte för att de dör, men mindre blir de ialla fall ett tag.
Kom att tänka på de små björndjuren, (nån insekt) som tydligen överlevt en rymdresa utan syre och med riktigt låg temp... Kanske man kunde skicka lite Parkslide till Nasa eller Kiruna...  ;D Men risken är väl de otygen till växter gror på månen...  ::) ::) ;D

Johanna

Ha,ha,ha,ha,ha ;D Ja de överlever nog allt.

Gille

• -
« Svar #32 skrivet: 30 maj-14 kl 11:44 »
Ät upp den :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Vitis

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 30 maj-14 kl 19:25 »
Ät upp den :)

Det där får du gärna utveckla!

Nog inte bara jag som är nyfiken... :-)

Gille

• -
« Svar #34 skrivet: 30 maj-14 kl 19:44 »
Den är ätbar och smakar som rabarber :)
Googla på knotweed recipes

Vitis

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 30 maj-14 kl 22:10 »

Intressant! Det är ju onekligen en lättodlad 'grönsak'...

Får kolla imorrn om jag hittar några fina skott att smaka.

getalina

• Halland
« Svar #36 skrivet: 30 maj-14 kl 23:15 »

Det här var verkligen en nyhet.  :o

Nu får vi ut och leta på lite o prova.  :D

Gille

• -
« Svar #37 skrivet: 30 maj-14 kl 23:18 »
Vad ni än gör så plantera inga hemma hos er.

Vitis

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 31 maj-14 kl 07:44 »
Vad ni än gör så plantera inga hemma hos er.

Har redan ett rejält buskage i trädgården.

Fanns när vi flyttade hit. Tack o lov håller den sig hyfsat där den står.

Znibban

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 31 maj-14 kl 08:59 »
Har man får som betar i närheten av parkslid så ser man aldrig av växten, den äts upp så fort den kommer upp.....
Vi använder vår parkslide som vindskydd och rumsindelare. Man klipper av skotten som breder ut sig med gräsklipparen, så de blir begränsade på så sätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser