Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort falskbambu /Parkslider?  (läst 21396 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Få bort falskbambu /Parkslider?
« skrivet: 08 nov-08 kl 20:07 »
I min trädgård så har jag haft stor nytta av falskbambu som insynsskydd och solskydd för min damm.

I år ville jag odla på tomten och då kom jag på att det var fruktansvärt svårt att få bort. Vi  rensade genom att kasta jorden på ett kycklingnät och grävde bort så mycket rötter som vi kunde. Sedan odlade vi potatis där. Men rötterna från helvetet stack upp o tog nästan över i potatislandet.  I majrovelandet var de på väg in hela tiden så dungen vid dammen åkte oxå tyvärr.

I och med att de funnits här i ca 10 år så hjälper det inte att dra i rötterna för de finns i häcken mellan oss o grannarna o i gräsmattan. Det blev värre sedan vi grävde upp dungarna. Precis som om de höll sig lugna när de fick stå där de gjorde. När vi försökte ta bort dem blev de visst alldeles tokiga.

Funderar på att ta en spruta med ogräsmedel och gå ut och sticka i rötterna så giftet sprider sig efter revorna. Men det är kanske för sent i år? De vilar kanske? Har en spruta jag fått av veterinären med riktig sprut spets.  Men vågar man äta pärorna sedan  ???  De bor ju i samma land. Hjälp!!

Jan lindgren

SV: Få bort falskbambu /Parkslider?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-08 kl 11:51 »
Hej!
Försök att pensla bladen med glyfosat alternativet är att täcka alltihop med svart plast ett antal år. Potatisen tar ingen skada om du penslar.
MVH
Jan Lindgren

Fritjoff

« Svar #2 skrivet: 09 nov-08 kl 15:04 »
Har samma problem! Hade en släkting med grävmaskin gräva upp rotklumpen, den var gigantisk. Vi brände allting på majbrasan, men alla småbitar tog rot, och det blev ännu värre. Planterade potatis, men bambun tog över.. Täckte med svart plast i våras, men det tog sig igenom(den växte iallafall och trängde bort duken!)!! Helt otroligt..

Antar att nästa drag är att lägga plast igen, och ösa över med ett par kubikmeter jord och se...

getalina

• Halland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-08 kl 16:39 »
Hej!
Försök att pensla bladen med glyfosat alternativet är att täcka alltihop med svart plast ett antal år. Potatisen tar ingen skada om du penslar.
MVH
Jan Lindgren

Tack för svaret .  ;D
Nu har jag kollat namnet och läste att:
"Glyfosat säljs under det kommersiella namnet Roundup av firman Monsanto".
Så nu vet jag vad jag ska pensla på.

Tur att de inte påverkar potatisen för då hade man ju inte vågat sätta några. Och vi satte Asterix i år de blev verkligen fina trots invasionen.  :)

getalina

• Halland
« Svar #4 skrivet: 09 nov-08 kl 16:48 »
Har samma problem! Hade en släkting med grävmaskin gräva upp rotklumpen, den var gigantisk. Vi brände allting på majbrasan, men alla småbitar tog rot, och det blev ännu värre. Planterade potatis, men bambun tog över.. Täckte med svart plast i våras, men det tog sig igenom(den växte iallafall och trängde bort duken!)!! Helt otroligt..

Antar att nästa drag är att lägga plast igen, och ösa över med ett par kubikmeter jord och se...

Herre jestandes  :o  då hjälper det nog inte ens om du asfalterar.
Det var som jag sa till gubben här hemma att det hjälper nog inte ens med en atombomb. De hade säkert överlevt och bara muterat och tagit över jordklotet. Hemska tanke.
Kanske grisar äter upp dem? De bökar ju som attan. Fast i en villa trädgård kanske det inte hade gått för då rök väl gräsmatta o blommorna oxå.

Jag ska nog försöka som Jan här ovan skev att pensla dem med Roundap så får vi se. Det kan i alla fall inte bli värre.....eller? 

Fritjoff

« Svar #5 skrivet: 09 nov-08 kl 18:56 »
Herre jestandes  :o  då hjälper det nog inte ens om du asfalterar.
Det var som jag sa till gubben här hemma att det hjälper nog inte ens med en atombomb. De hade säkert överlevt och bara muterat och tagit över jordklotet. Hemska tanke.
Kanske grisar äter upp dem? De bökar ju som attan. Fast i en villa trädgård kanske det inte hade gått för då rök väl gräsmatta o blommorna oxå.

Jag ska nog försöka som Jan här ovan skev att pensla dem med Roundap så får vi se. Det kan i alla fall inte bli värre.....eller? 

Jag penslade med roundup på dom jäklarna som kom upp efter jag lagt plasten... I Juli tror jag. En del dog, dom flesta klarade sig.

Efter att rotbollen hade legat på en stekhet majbrasa i 24 timmar, så körde jag bort all aska och ris som inte blev bränt, med traktorn.. Dumpade det i en svacka på en äng.

Två månader senare så tittar en såndär jävel fram ur askan. Helt otroliga...

Får vet jag tuggar i sig dom glatt. Jag ska stängsla in ett par tackor på den plätten när det börjar komma upp till våren igen.

Vurre

« Svar #6 skrivet: 09 nov-08 kl 19:30 »
Roundup, hur kan man över huvud taget komma på tanken att använda det? Och till och med berätta att man tänker göra det? Fy! Skäms!

snus? vad är priset på en pris?

getalina

• Halland
« Svar #7 skrivet: 09 nov-08 kl 19:31 »
Jag penslade med roundup på dom jäklarna som kom upp efter jag lagt plasten... I Juli tror jag. En del dog, dom flesta klarade sig.

Efter att rotbollen hade legat på en stekhet majbrasa i 24 timmar, så körde jag bort all aska och ris som inte blev bränt, med traktorn.. Dumpade det i en svacka på en äng.

Två månader senare så tittar en såndär jävel fram ur askan. Helt otroliga...

Får vet jag tuggar i sig dom glatt. Jag ska stängsla in ett par tackor på den plätten när det börjar komma upp till våren igen.

Du milde tid. Finns det inget som stoppar dom? Man får inte ha får i tättbebygt område va? Finns nog bara ett sätt att slippa dem. Man får flytta!! Oj,Oj. Eller kanske smyga in ett par får..........

Jan lindgren

« Svar #8 skrivet: 09 nov-08 kl 20:40 »
Hej!
Alla som vill odla miljövänligt använder glyfosat. Du kan köpa ett annat märke än Roundup om du vill. Ur miljösynpunkt så är det bättre att spruta bort ogräset än att plöja och harva. Tänk på koldioxiden!
MVH
Jan Lindgren

getalina

• Halland
« Svar #9 skrivet: 09 nov-08 kl 20:49 »
Hej!
Alla som vill odla miljövänligt använder glyfosat. Du kan köpa ett annat märke än Roundup om du vill. Ur miljösynpunkt så är det bättre att spruta bort ogräset än att plöja och harva. Tänk på koldioxiden!
MVH
Jan Lindgren

"Glyfosat säljs under det kommersiella namnet Roundup av firman Monsanto".  Vad finns det för andra sorter då? Är inte alls insatt i detta ämne. Jag tror föresten inte traktorn kommer in genom grinden  ;)

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 09 nov-08 kl 21:07 »
Hej!
Jag har tyvärr inte riktigt koll på de olika glyfosatpreparaten. Monsantos patent har gått ut så fråga hos lantmännen vilket de säljer.
I litteraturen till behörighetsutbildningen anges bla Glyphomax Bio samt att det finns många fler glyfosatpreparat.
MVH
Jan Lindgren

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #11 skrivet: 09 nov-08 kl 21:38 »
Jag säger bara: Tack gode Gud, för round up och halleluja!! Bättre ogräsmedel finns banne mig inte.

Jag har också parkslide... jädra skitväxt....
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Vurre

« Svar #12 skrivet: 09 nov-08 kl 21:39 »
Hej!
MVH
Jan Lindgren

Tvärtom, ingen som odlar miljövänligt skulle komma på tanken att använda roundup!

getalina

• Halland
« Svar #13 skrivet: 10 nov-08 kl 00:51 »
Tvärtom, ingen som odlar miljövänligt skulle komma på tanken att använda roundup!

Nu är jag nyfiken. Vad ska man använda då  ???
Har du någon erfarenhet av parkslider/falskbambu?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 10 nov-08 kl 01:51 »
Det blev värre sedan vi grävde upp dungarna. Precis som om de höll sig lugna när de fick stå där de gjorde. När vi försökte ta bort dem blev de visst alldeles tokiga.

Eventuella slutsatser av detta?

Anders

Fritjoff

« Svar #15 skrivet: 10 nov-08 kl 07:19 »
Roundup, hur kan man över huvud taget komma på tanken att använda det? Och till och med berätta att man tänker göra det? Fy! Skäms!

Man kommer på den tanken därför att Roundup är väldigt effektiv på att döda plantor. Skämmas tänker jag inte göra..

Vurre

« Svar #16 skrivet: 10 nov-08 kl 10:14 »
Kan man tänka sig att använda roundup förstår jag inte vad man har på Alternativ att göra. Snacka om konventionella metoder!

Just parkslide har jag inga erfarenheter av men av andra invasiva växter. I de flesta fall gäller det att ta en grep och fortsätta med den, kombinerat med att nacka varje litet skott som kommer. Antagligen har parkslide djupa rötter man inte kommer åt genom att gräva, samtidigt som varje liten rotbit kan ge upphov till en ny planta. Alltså sila jorden med grep, nacka varje litet skott och se till att ha klippt gräsmatta e dyl kring plantor som ska vara kvar så att de inte kommer åt att sprida sig. Ja, det tar tid och det kräver jobb, men vem sa att det skulle vara lätt?

Att hälla ut gift är knappast ett alternativ för en alternativ. Om man kan tänka sig att gynna Monsanto är en sak, men att medvetet skada sin miljö för att man är lat kan jag inte förstå.

Hormoslyr var heller inte giftigt på sin tid ::). Nu ser man alltmer hormonella störningar och fortplantningsrubbningar på vattenlevande djur orsakade av glyfosfat. Gift är gift.

Jan lindgren

« Svar #17 skrivet: 10 nov-08 kl 10:36 »
Hej!
Att gräva och hacka är konventionell odling som får det organiska materialet i jorden att oxidera och försvinna vilket medför ökade koldioxidutsläpp. Glyfosat minskar behovet av plöjning och harvning vilket är mycket positivt ur miljösynpunkt. Självklart använder man inte glyfosat i närheten av vatten eftersom man vet att det kan skada vissa vattenlevande organismer. Hatar man Monsanto så använder man glyfosat av ett annat märke.
MVH
Jan Lindgren

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 nov-08 kl 10:40 »
Kan man tänka sig att använda roundup förstår jag inte vad man har på Alternativ att göra. Snacka om konventionella metoder!
Trams!
Man kan väl vara mer eller mindre "alternativ"? Man behöver väl inte vara 100 % "filthatt, yllekofta, näbbstövlar och kånken-rygssäck" för att få tillträde till dessa sidor eller?
Jag använder både konvetionella metoder och "alternativa" metoder beroende på effektivitet kontra arbetsinsats..

Mitt råd är nog att först ta dit en grävmaskin och gräva bort så mkt som möjligt och därefter gå på med Round-up på det som ev. kommer upp efter det..

Fritjoff

« Svar #19 skrivet: 10 nov-08 kl 13:52 »

Just parkslide har jag inga erfarenheter av men av andra invasiva växter. I de flesta fall gäller det att ta en grep och fortsätta med den, kombinerat med att nacka varje litet skott som kommer. Antagligen har parkslide djupa rötter man inte kommer åt genom att gräva, samtidigt som varje liten rotbit kan ge upphov till en ny planta. Alltså sila jorden med grep, nacka varje litet skott och se till att ha klippt gräsmatta e dyl kring plantor som ska vara kvar så att de inte kommer åt att sprida sig. Ja, det tar tid och det kräver jobb, men vem sa att det skulle vara lätt?

Att hälla ut gift är knappast ett alternativ för en alternativ. Om man kan tänka sig att gynna Monsanto är en sak, men att medvetet skada sin miljö för att man är lat kan jag inte förstå.

Hormoslyr var heller inte giftigt på sin tid ::). Nu ser man alltmer hormonella störningar och fortplantningsrubbningar på vattenlevande djur orsakade av glyfosfat. Gift är gift.

Ja du Vurre, jag kan ju ringa dig varje gång jag ska göra nånting, och kontrollera om jag gör det "alternativt" nog, så jag fortfarande får vara med i klubben.

Trådens fråga handlade om hur man får bort den här. Mitt inlägg var relevant - där jag delar mina erfarenheter med att ta bort denna växt. Roundup fungerade inte. Hur relevant var ditt inlägg, eller var det bara en chans för påhopp kanske?
« Senast ändrad: 10 nov-08 kl 13:58 av Fritjoff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser