Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull- spinna sticka tvätta...  (läst 6650 gånger)

HP

• Ångermanland
Ull- spinna sticka tvätta...
« skrivet: 11 sep-05 kl 19:21 »
Hej!
Svårt att hitta på en bra överskrift...
Har klippt fåren, grovtvättat ullen, kardat, spunnit & nu stickat ett par sockor...
Så; ullen är ju fortfarande fet och det är inget kul att ha på sej, så vad är bäst?
Köra typ ull-tvätt i maskin, handtvätt(jobbigt när det gäller större plagg...)eller typ 40 grader, eller så, så att de tovar ihop sej lite?
Gäller det ex. en tröja eller så är tovning inget att sträva efter, menför ett par raggisat?
Jag tänkte tova till en "sula" och sy på så att de håller lite bättre undertill.
Sen blir det barnkläder som gäller, och de vill man ju varken ha feta eller tovade... Ideer, någon?
 :D
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

Charlotte

• -
Re:Ull- spinna sticka tvätta...
« Svar #1 skrivet: 11 sep-05 kl 20:06 »
 Det beror så mycket på vilken sorts ull man har på sina får...
 Jag har några får med lockar som är finfibriga som finull, men glansiga som på en angoraget. När jag gjorde ett tovningsexperiment med en mössa stickat i det garnet så hände inget!! Mössan blev bara mjuk och gosig, men den krympte inte ett dugg ändå tvättade jag den till slut i 85 grader (det varmaste programmet som finns i min gamla "ulltvättmaskin"). Det garnet verkar vara rena rama "Super wash garnet" utan kemisk behandling.
 Men när jag kör stickat från mina får som har mer av "vadmals-typ-ull" så blir det rejält tovat på lägre temperatur.
 Raggsockarna mår nog inte dåligt av att bli lite tovade, bara dom inte blir för små ;)
 Annars så brukar jag handtvätta mina hemspunna saker som jag INTE vill tova i hårshampo och vara noga med att inte "chocka" ullen genom att snabbt växla temperatur och gnuggar inte plagget, det är ju det som är "farligt" när det gäller ull. Nu har jag skaffat flytande ulltvättmedel som jag ska prova, det borde ju funka lika bra som shampo antar jag.... Det fina med kläder av ull är ju att dom egentligen inte behöver tvättas så ofta, det kan räcka med att vädra dom bara, ullen är ju smutsavstötande.
                      Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 11 sep-05 kl 20:09 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-05 kl 21:13 »
Charlotte...
Är det likadant med köpta yllekläder ? Fick en yllekofta som en väninna stickat till mig, garnet kallades babygarn, tunnt och fint.
Hon skickade med ett nystan i fall jag behövde laga den.. På bandet runt nystanet stod att det gick att tvätta i maskin.
Det måste väl vara behandlat på något sätt ? Eller ?
Undrar en Ann

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 11 sep-05 kl 22:52 »
Fettet, lanolinet i ullen är en olles bästa vän. Jag spinner alltid otvättad ull, som fått stå vid spisen i en korg så den blir lättkardad och fin. "Grovtvätten" sker vid kardning och med tumen och pekfingret vid spinningen. Härvorna tvättas sen försiktigt i ljummet vatten och lanolinet saponerar. Sköljer man sen noga så får man ett garn som fortarande innehåller tillräckligt mkt. lanolin för att sticka en vattenavvisande olle eller vantar som inte blir slaskiga inuti så fort man tittar på en snöflinga. Har man tvättat tröjan så många gånger att fettet gått ur kan man köpa lanolin och ha i sista tvättvattnet. Lanolin är också smutsavvisande.

Min, förmodligen högst personliga åsikt är att jag aldrig skulle tvättta bort det goa fettet! :-) Det skyddar både fåret, mig och plagget.

Alva

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 sep-05 kl 22:55 »
Menar du Gruff att man kan göra så med köpegarn också.?
Ann undrar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 11 sep-05 kl 23:03 »
Att återfetta ja :-) Konsten är att hitta en flaska lanolin. Om jag inte minns helt fel så har Gudruns ullbod det på sin sida.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 11 sep-05 kl 23:57 »
Alva: Garn som är Superwash behandlat har genomgått någon kemisk process så att det går att tvätta i maskin. Men jag vet inte om allt köpeullgarn går att maskintvätta?? Om det är så att det går att tvätta i maskinens Ylleprogram även om det inte är superwash?? Kanske någon annan som vet?
 Om man vill ha mycket Ullfett kvar beror väl på vad man ska använda plagget till. Tunna "fintröjor" vill man kanske ha lite fluffigare med mindre fett i, men till "utanpåtröjor" är det väl bara bra att ha fettet kvar.
Jag tror att Lanolin kan finnas på apoteket också.
                     Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

HP

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 12 sep-05 kl 07:01 »
Tack för svaren.
Jag är fortfarande lite "i valet & kvalet" eftersom jag helt håller med Gruff om att fettet är bra, men samtidigt vill man ju inte bli "kladdig" av det...
Jag ska sticka ett gäng sockar till(är ju än bara på försöksstadiet med det här "hemma-garnet"/den här ullen)och prova olika tvätt metoder & se vad som blir bäst & hur olika tvättar påverkar just den här ullen- så kan man ju sen använda olika metoder beroende på vad man tvättar... Ah, ibland får jag snilleblixtar.  ;D
Vet inte vad det är för ull, "Gatukorsning" skulle man nog säga om det gällde hund...
Pussling kom också med ett bra förslag; Blöjbyxor- som SKA ha fettet kvar, men det finns väl även en gräns för hur många sånna man kan behöva, antar jag...
HP
If You Run You'll Just Die Tired

XMollyX

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 feb-06 kl 16:10 »
Jag har lärt mig tvätta obehandlad ull i grovsalt, ner med den skitiga ullen i handfatet och på med 1-2 matskedar grovsalt och skölj, och lagom med lanolin blir kvar och ullen blir ren och lätt bearbetad.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #9 skrivet: 22 maj-06 kl 23:48 »
Det var kul att du skrev så Molly, för det där har jag också lärt mig - tvätta ull i saltvatten. Men jag tvättade inte förrän jag spunnit ullen. Jag kommer från Holland och där brukar man spinna ullen direkt, utan att tvätta eller karda först. Ullen kommer så gott som alltid från Texelfår och det fungerade utmärkt att göra så (även om man ju inte använde de mest skitiga delarna från magen och rumpan, det kastades).
Men har förstått att man i Sverige både tvättar och kardar ullen först. Det beror kanske på andra fårraser?
Det var länge sedan jag spann garn, men var en gång i tiden duktig på det. Tror att det är som att cykla, man glömmer nog inte. Blir så himla inspirerad när jag läser alla era inlägg...kanske dags att börja igen?  :)
« Senast ändrad: 22 maj-06 kl 23:50 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

hasteus

« Svar #10 skrivet: 25 maj-06 kl 11:54 »
Jo lanolin finns på apateket, det är inte billigt...  

men lanolin finns att köpa som "ullkur" 250ml för ca 70:- "för återinfettning av blöjbyxor av ull samt andra ullkläder..." sök på google och flera butiker dyker upp

Just nu försöker jag förgäves hitta informationen om var man kunde köpa lanolin i industriförpackning...  skall återfetta ett stort ylletält.

---

hittar fortfarande inte, bästa priset hittills är på ullfett (lanolin är 75% ullfett + 25% vatten har jag för mig) från
http://www.crearome.se/

100 g    62,00 kr      
500 g    159,00 kr      
1 kg    241,00 kr      
5 kg    893,00 kr

skall jämföras med apotekets 430:- för 130g

« Senast ändrad: 25 maj-06 kl 12:18 av hasteus »

sussa

• odlar, odlar och odlar!
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 10 jun-06 kl 07:38 »
Tyckte att det var så intressant det där molly och spraka tar upp om att tvätta ullen i salt. Det tar jag till mig för det visste jag inte förut. Tack för det. ;D

Jag har tvättat köpta ullplagg och garn i maskin och det ger olika resultat varje gång. En del är säkerligen behandlat med något, precis om ni skriver, medan annat fungerar att tova jättebra. Oftast går det att tova ullgarn från affären om det är ren ull. Sist tovade jag en kofta av 80% ull och resten polyamid och polyester. Jag fick köra i 60 grader innan det gick att klippa i tyget utan att det repade sig. (gjorde väst o vantar av den)

/sussa
Efter regn kommer sol :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser