Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi som värnar om djuren  (läst 6645 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Vi som värnar om djuren
« skrivet: 03 nov-08 kl 19:09 »
Hej vi som värnar om djuren är många.   :D

På Tradera har det funnits något som kallades Cafe och där kunde man prata om vad man ville. Jag var med i flera sådana grupper och det är ungefär som här att man pratar om allt möjligt. Men nu har de lagt ner cafe grupperna och det har splittrat oss. Så jag har skickat länk om er hemsida till flera i våra grupper. Nu hoppas jag att de kikar in för de är verkligen trevliga människor som tycker om att chatta om allt möjligt. 

Den grupp som värnade om djuren låg mig varmast om hjärtat så jag hoppas att ni tittar in här.
(På tradera har jag alias kalcedon.)

Välkomna alla som vill snacka om att värna om djuren. getalina



getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #1 skrivet: 03 nov-08 kl 21:05 »
Jag efterlyser någon som vet hur man ska få en katt att äta och dricka ordentligt.

Grållan ca 2 år fick maginfluensa enligt veterinären och hon blev så uttorkad att han fick vätska upp henne och sedan har hon gått en 8 dagars kur med magstärkande medecin. Men hon vill inte dricka alls så jag får använda en nappflaska och spruta in i munnen på henne sedan sätter hon igång att äta. Veterinären sa att om de är uttorkade så smakar maten papper och de kan varken äta eller svälja.
Hon är mager i vanliga fall men efter maginfluensan är det ännu värre. Har försökt med allt, endast räkor och fläskfärs går men nu börjar hon till och med tröttna på detta. Vad ska man göra? Är det någon som har haft en liknande kattupplevelse?

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #2 skrivet: 12 nov-08 kl 18:16 »
Grållan mår bättre nu. Krisen är över som tur är. Hittade en sida som kan vara bra.

http://www.djurdoktorn.nu/


Ni måste läsa detta.

http://www.expressen.se/Nyheter/2.2670/1.1366223/de-hyr-ett-dagis-for-sin-djursextraff

Och kolla Insider i kväll.



TID: 22:00 - 23:00, Idag, 12 november 2008
Insider tv3

Svensk reportageserie från 2008. Avsnitt 3. På morgonen den 17e november 2007 fann Catrine Doverholt i Hede, Dalarna, sin dotters ponnysto Silver svårt skuren. Någon hade under natten varit inne i stallet och stoppat in ett vasst föremål i ändtarm och vagina som skurit sönder henne inuti. Silver avlivades några timmar senare på djursjukhuset Strömsholm. Sadister som skadar eller dödar hästar runt om i Sverige är ett snabbt ökande problem Även 16/11.

Här i Skåne har det förekommit många gånger. Sjuka människor. De borde ha livstid.
« Senast ändrad: 12 nov-08 kl 18:19 av getalina »

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #3 skrivet: 12 nov-08 kl 23:02 »
Tordes inte titta >:(
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #4 skrivet: 14 nov-08 kl 00:06 »
Tordes inte titta >:(
Nå, det behöver du ju inte.  Jag gjorde det, och hittade något vi alla kan göra:

"Så snälla jordbruksminister Eskil Erlandsson, lyssna på argumenten. Det får inte gå till såsom Expressen har visat att det gör, utan att samhället kan ingripa.??JOHAN BECK-FRIIS?Legitimerad veterinär,?Sveriges veterinärförbund?
Mejla till ministern!
Ta chansen och säg vad tycker. Mejla direkt till jordbruksminister Eskil Erlandsson på:?registrator@agriculture.ministry.se?eller ring till jordbruksdepartementet på telefonnummer 08-405 10 00."

Säkert ännu effektivare med ett handskrivet brev eller vykort.  Texten behöver inte vara märkvärdig, bara uppmana ministern att föreslå en lagändring som gör detta djurplågeri olagligt.

Johan Beck-Friis är veterinär och brukar värna om djuren.




En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #5 skrivet: 14 nov-08 kl 00:46 »
Till Jordbruksministern. Skickat i dag.

Hej Eskil.   Jag hoppas att ditt arbete går frammåt.

Stå på dig och gör det straffbart att idka sexuellt umgänge med djur.
Dvs allt som kan tolkas som en sexuell beröring.
Försök att täppa till alla kryphål i den nya lagen.
Låt den gå på remiss till polis, åklagare och veterinärer för bedömning om det håller fullt ut.
Bättre att vänta lite längre och få en vattentät lag.
Ge genast djurförbud om någon missbrukar lagen.
Skapa en djurpolis/utredare i varje län.

Med vänliga hälsningar -mitt namn-

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #6 skrivet: 14 nov-08 kl 02:51 »
Man våldtog kompisens hund på toaletten

http://norrkoping.expressen.se/Nyheter/1.602001

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #7 skrivet: 14 nov-08 kl 08:11 »
Jag efterlyser någon som vet hur man ska få en katt att äta och dricka ordentligt.

Grållan ca 2 år fick maginfluensa enligt veterinären och hon blev så uttorkad att han fick vätska upp henne och sedan har hon gått en 8 dagars kur med magstärkande medecin. Men hon vill inte dricka alls så jag får använda en nappflaska och spruta in i munnen på henne sedan sätter hon igång att äta. Veterinären sa att om de är uttorkade så smakar maten papper och de kan varken äta eller svälja.
Hon är mager i vanliga fall men efter maginfluensan är det ännu värre. Har försökt med allt, endast räkor och fläskfärs går men nu börjar hon till och med tröttna på detta. Vad ska man göra? Är det någon som har haft en liknande kattupplevelse?

Det låter som din kise har magkatarr eller magsår. Gnisslar hon tänder? Hon borde få magsyrehämmande så att hon börjar äta och dricka igen.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #8 skrivet: 14 nov-08 kl 19:29 »
Det låter som din kise har magkatarr eller magsår. Gnisslar hon tänder? Hon borde få magsyrehämmande så att hon börjar äta och dricka igen.  :-\


Nej har inte sett att hon gnisslar. Men det är kanske som du säger - magkatarr eller magsår. Hon har visserligen börjat att äta igen men det är så lite. Hon har ju inget reserv hull alls om hon skulle bli sjuk igen.

I dag fick jag ett pulver jag beställt från

http://www.djurdoktorn.nu/

"9511   Djurdoktorns Energikick

Koncentrerad energi med elektrolyter åt hund & katt.

Ett smakligt pulver som stimulerar aptiten samt upprätthåller salt och vätskebalansen.  130:-"

Jag får prova med detta först. Veterinären tog 800 :- sist och det vore ju bra om jag kan ha ett husapotek som håller henne i trim och inte bara dyra akut åtgärder när hon krisar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #9 skrivet: 15 nov-08 kl 05:01 »
Isch, vad Du hittar, Getalina.  Fast geten Rose i Sudan var värre, för den artikelförfattaren gjorde sig lustig över sitt ämne.  Liksom "Spanarna" i radion.  Tack för att Du mejlade ministern.  Jag ämnar satsa på ett vykort, så fort jag hinner = orkar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #10 skrivet: 15 nov-08 kl 17:27 »
Isch, vad Du hittar, Getalina.  Fast geten Rose i Sudan var värre, för den artikelförfattaren gjorde sig lustig över sitt ämne.  Liksom "Spanarna" i radion.  Tack för att Du mejlade ministern.  Jag ämnar satsa på ett vykort, så fort jag hinner = orkar.



Typiskt att folk ska raljera över ämnet. Jättebra att du vill skicka vykort till honom.
Själv har jag bombaderat alla tänkbara myndigheter och tidningar under ca ett års tid nu för att visa vad jag tycker.

Skickade en Svensk djursexhemsida till expressen + allt material jag kunde spåra upp på internet för jag hade läst om deras artikel om djurbordeller i Tyskland m.m. så jag visste att de var intresserade. Hoppas jag bidrog något till det som kommit fram nu. Djursexsidan har i alla fall lagt ner nu såg jag. Du kan inte ana vad man kunde hitta där.  :o


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #11 skrivet: 16 nov-08 kl 00:10 »
Dessvärre anar jag väl ...  >:( :'( >:(  Men jag vill inte tänka på det just nu, för jag gick ut på alternativ för att lugna ner mig efter ett gräl så att jag kan somna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #12 skrivet: 16 nov-08 kl 00:28 »
Dessvärre anar jag väl ...  >:( :'( >:(  Men jag vill inte tänka på det just nu, för jag gick ut på alternativ för att lugna ner mig efter ett gräl så att jag kan somna!


Oj, ja då var det väl inte bästa tanken.  :(

Här ska du få något att skratta åt istället. Kramisar.



En kille på bygget kände sig lite dålig så han gick till verkarn och bad att få åka hem och vila upp sig.
- Visst, sa verkarn. Gör du det. Och passa på att ta dig ett nummer med frun också, så mår du mycket bättre. Nästa dag kom killen tillbaka till jobbet, glad och i fin form.
- Vad var det jag sa, sa verkarn, jag visste att det skulle hjälpa.
- Ja, sa killen, och vad fint ni hade hemma...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #13 skrivet: 17 nov-08 kl 20:13 »
 :o ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #14 skrivet: 19 nov-08 kl 20:11 »
Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Läste just ett privat meddelande från en kompis här inne.

Hon hade varit med i "Samfundet för plågsamma djurförsök"  men kastades ut när de ändrade namn till "Djurens Rätt" för då fick inga köttätare vara med längre.

Jag blev verkligen  :o det trodde jag inte om dom. Så jag var tvungen att svara henne och la in det här så ni med kan lufta era åsikter om detta tilltag.

Hej xxxx.

Va fn f >:( år inte vi köttätare vara med  ???

Det var det värsta. Då kan de gå o dra något gammalt över sig.

Djurskydd har ju tillkommit för att skydda djuren hos bönderna från att bli dåligt behandlade. Dåligt behandlade djur = dålig/farlig mat för människan. Sedan har det väl blivit mer o mer en livsstil bland unga människor att inte äta kött o inte slakta djur. Men alla bönder då?

Riv alla bondgårdar eller?? Föd inte upp boskap släpp dom fria ute eller? Dom tamboskap vi har hade ju gått åt. De är alldeles för känsliga för att leva bland snö o kyla. vargar o älgar. Tänk när de som klarar sig sedan har etablerat sig. Ingen får skjutas. Sveriges vägar kommer att krylla av överkörda djur.

Och för att inte förstöra den inhemska faunan så måste man avliva/exportera eller pensionera alla dessa djur. Vem ska försörja dem då. Alla vegetarianer? Tror jag inte på.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #15 skrivet: 19 nov-08 kl 20:47 »
Jag var också med på den tiden de hette NSMPD men vid namnbyte kände jag att jag inte platsade längre.
Jag är fortfarande emot djurförsök och vill att djuren ska leva  under bra förhållande medan de lever. Ni vet, höns som inte sitter i bur, utegång för nöt och gris osv.
Men kött äter jag, men vill gärna veta att det djuret levt ett bra liv innan det hamnade på min tallrik.
Måste ju samtidigt erkänna att jag börjar uppskatta baljväxter mer och mer!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #16 skrivet: 19 nov-08 kl 21:22 »
Tack för omtanke, Getalina!  Det är jag som är xxxx.  Skönt att få lite kontakt med likasinnade.  Förbundet hade ett stort medlemsras i samband med övergången till att ensidigt propagera för veganism.  Inget ont i veganism, men vi köttätare vill ju också dra vårt strå till djurskyddsstacken.  Jag gick med i Sveriges Djurskyddsföreningars Riksförbund i stället; tänkte skriva om slaktmetoder där.  Men har inte orkat.  Har ju inte ens skrivit det där vykortet till ministern; hoppas allting blir bättre i morgon...

Dock blev jag inte utkastad, men kände att jag inte fick gehör för min inställning och gick ur efter att ha skrivit några brev till förbundet.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #17 skrivet: 19 nov-08 kl 22:00 »
Tack för omtanke, Getalina!  Det är jag som är xxxx.  Skönt att få lite kontakt med likasinnade.  Förbundet hade ett stort medlemsras i samband med övergången till att ensidigt propagera för veganism.  Inget ont i veganism, men vi köttätare vill ju också dra vårt strå till djurskyddsstacken.  Jag gick med i Sveriges Djurskyddsföreningars Riksförbund i stället; tänkte skriva om slaktmetoder där.  Men har inte orkat.  Har ju inte ens skrivit det där vykortet till ministern; hoppas allting blir bättre i morgon...

Dock blev jag inte utkastad, men kände att jag inte fick gehör för min inställning och gick ur efter att ha skrivit några brev till förbundet.




Jaja jag läser som dom blinge slåss...suck.

Du ska se mig lösa korsord. haha
Ofta tycker jag det blir så konstigt men så läser jag igen och det stod ju inte alls vad jag trodde i frågan. Ögonen är nog lite lata.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #18 skrivet: 19 nov-08 kl 22:06 »
Jag var också med på den tiden de hette NSMPD men vid namnbyte kände jag att jag inte platsade längre.
Jag är fortfarande emot djurförsök och vill att djuren ska leva  under bra förhållande medan de lever. Ni vet, höns som inte sitter i bur, utegång för nöt och gris osv.
Men kött äter jag, men vill gärna veta att det djuret levt ett bra liv innan det hamnade på min tallrik.
Måste ju samtidigt erkänna att jag börjar uppskatta baljväxter mer och mer!



Morsan o farsans djur gick lösa mest hela tiden. Små grisarna pep ut ur lagårn o hunden o geten  vallade rundor på dem. Hönsen sov i träden i trädgården. Det var kul att se.  ;)

Håller med baljväxter är goda.  :D
Har överlevt på dem detta året. Hamstrade och gjorde storkok som jag frös in. Bra till det mesta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #19 skrivet: 19 nov-08 kl 23:00 »

Håller med baljväxter är goda.  :D
Tycker getterna oxo ... :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 3 användare (1 dolda)
Petter B, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser