Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi som värnar om djuren  (läst 6647 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #20 skrivet: 25 nov-08 kl 17:53 »
Djurskyddet försämras med den nya lagen, läs här.

http://hd.se/skane/2008/11/25/fler-protester-mot-nya-djurskyddet/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #21 skrivet: 25 nov-08 kl 18:01 »
 Fast nu förstår jag inte riktigt hur bonden menade?
Det är meningen att man ska minska kontrolltillfällena eftersom Länsstyrelsen nu kommer att ansvara för Djurskyddet också (inte bara kontroller av att EU-reglerna följs). Och att vi ska få en rättvis och likvärdig koll i hela Sverige. Vissa kommuner har ju tydligen inte ens någon koll värt namnet...
 Ja, ja,den som lever får se hur det blir i slutänden.
                     Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #22 skrivet: 26 nov-08 kl 22:21 »
Vad du hittar, Getalina!  Jag har ingen aning om hur det kommer att fungera efter nyår, men jag vet att alltför många kommunala inspektörer bryr (brytt) sig mera om sitt eget ego än om hur djuren har det.  Tyvärr.  Dessa maktmänniskor kan förstöra livsbetingelserna för skyddslösa djur hur lätt som helst, och många gör det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #23 skrivet: 27 nov-08 kl 03:35 »
In å rösta. Inte vill vi att våra djur ska bli skräckslagna varje jul - nyår.   :'(

http://www.hemmetsjournal.se/Nytt-pa-sajten/Sajtnytt_reportage/Smallarupproret/

Glöm inte att läsa kommentarerna längre ner på sidan.
« Senast ändrad: 27 nov-08 kl 03:37 av getalina »

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #24 skrivet: 27 nov-08 kl 04:38 »
Ibland far husdjuren illa utan att djurskyddet fungerar och reagerar. Då blir man så ledsen och förbannad. Att sexuellt utnyttja hundar är fortfarande tillåtet, tyvärr. Att låta katter få kull efter kull och sedan låta ungarna svälta ihjäl är för jävligt.

Då skulle man ha ett skyddsnät för utsatta djur som såg till att de kom ifrån sådana ägare på ett eller annat sätt.
Det finns ju töntar som befriar höns så då kunde det finnas de som befriar plågade djur och omplacerade dem i hemlighet. Det hade varit mer vettigt än att släpa ut vettskrämda burhöns som flyr i panik och blir uppätna av räven.

Var kan man hitta sådant folk?
I Amerika finns det djurpolis. Finansierade av frivilliga donationer.
Folk som skänker stora summor kan ju dra av det i skatt.

Kunde man inte få politikerna att ändra på lagen så att en sådant sponsring till djuren blev avdragsgill i deklarationen?  Alla kommuner skulle kunna vara med och skänka lite de med.

Rent önsketänkande men någonstans ska man börja.  :)

Boan

  • Inlägg: 8
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #25 skrivet: 27 nov-08 kl 11:17 »
Hej alla.
Tack Getalina för länken jag fick i mailet, nu är jag här.
Vill passa på att lägga in en länk till vår blogg vi hade när vi fanns på Tradera för att samla allt.
Visserligen en salig röra där, har inte fått tummen ur att strukturera upp det.
http://motdjurtortyr.blogspot.com/

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #26 skrivet: 27 nov-08 kl 16:36 »
Välkommen Boan kul att du kom in hit.  ;D

Vi måste ju hålla igång vårt arbete för en bra djurhållning.
Tradera  cafè finns ju inte mera.  :'( Och Ventilen är nere just nu.   :(

Såg att några länkar på blogg sidan inte leder till det de ledde till förut.
Dom som äger dessa sidor ändrar ju ibland.

Som tur är så har djur sex sidan blivit nedlagd. Sådana svin borde bort från nätet.

OBS! Det finns starka och stötande bilder i  bloggsidans länkar. Men inga bilder på själva bloggsidan. Ni avgör själva om ni vill kolla länkarna. Mycket bra och tankeväckande läsning på själva bloggen.

http://motdjurtortyr.blogspot.com/

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #27 skrivet: 27 nov-08 kl 20:22 »

Boan

  • Inlägg: 8
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #28 skrivet: 27 nov-08 kl 22:20 »
Vilken söting!!!
En sån vill jag ha! ;D

Tummelisa

  • Inlägg: 243
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #29 skrivet: 27 nov-08 kl 23:33 »
Jag är med och stöder Djurens Rätt men jag visste inte att man måste vara vegan :o ??? - i så fall så kvalar jag inte in där. Kan det verkligen vara så, varför informerar de inte om det då  ????!

Kanske Djurens vänner vore ett alternativ eller är det någon som har en bättre idé.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #30 skrivet: 28 nov-08 kl 00:19 »
In å rösta. Inte vill vi att våra djur ska bli skräckslagna varje jul - nyår.   :'(

http://www.hemmetsjournal.se/Nytt-pa-sajten/Sajtnytt_reportage/Smallarupproret/

Glöm inte att läsa kommentarerna längre ner på sidan.

Gjort.  Fast egentligen skulle jag ha velat rösta på att bara smällare förbjuds, och att vackra raketer får användas på särskilda ställen, med tillstånd och licens, ungefär som för skjutvapen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #31 skrivet: 28 nov-08 kl 01:01 »

Hm, djurpolisen i Amerika är väldigt tuff, och verkar inte alltid bry sig om att ta reda på hur de för djuren vidriga situaitonerna har uppkommit.  Här i Sverige har vi - fram till nyår - de kommunala djurskyddsinspektörerna.  En del av dem fungerar förhoppningsvis bra, men så här jag jag upplevt dem, det är erfarenheter från tre olika kommuner, fyra olika inspektörer (med assistent, de får inte åka ut ensamma pga möjliga hot) och fyra olika djurbesättningar med sammanlagt sju djurslag:

Anonymt telefonsamtal (det går inte längre) och inspektören måste åka och titta.  De inspektörer jag sett/träffat har varit mera intresserade av att visa sin makt än av att djuren ska fara väl.  När de hittar något att anmärka på, gör de det, och utdömer en avgift på 800 kronor, vilka slantar måste tas från den vanliga budgeten, det vill säga i princip djurens mat - eller människornas!  Inte från några nöjen i alla fall, för sådana har man inte råd med på dessa gårdar.  På något ställe har misären varit stor, men det har inspektörerna inte tagit hänsyn till, tvärtom har de tyckt att då ska djuren slaktas, bekväm lösning.  Men inte för dessa ägare, som verkligen älskar sina djur, och kämpat länge för att kunna förbättra något för djuren, trots fattigdom och sjukdom.  Inspektörerna kommer igen gång på gång, och utdömer i bästa fall de 800 kronorna, i sämre fall vite, vilket i ett fall missförstods av djurägaren, som trodde att han skulle betala de tusentals kronorna för "varje gång föreläggandet inte följs", och gav upp.  Djuren såldes, och jag är rädd att nya ägarna inte skötte om dem särskilt omtänksamt.  De protokoll som skickats ut till dessa djurägare har ofta - inte alltid - varit fulla av insinuationer och misstänkliggöranen, som dessa redan mycket trängda djurägare inte kunnat försvara sig mot.  Jo en, men den upptäckte att det finns ingen instans till vilken man kan överklaga en felaktig skrivning av dessa inspektörer!  Vilken maktställning!  Rätt att utdöma förelägganden vid vite, och ingen överordnad instans som den dömde kan klaga hos!  Förrän det gått till domstol, men det är i ett senare skede.  På en gård jag brukar besöka fångades övertaliga katter i burar, varefter de skjöts av "viltvårdare".  Hur kan sånt vara lagligt?

Så jag är inte så förtjust i de kommunala djurskyddsinspektörerna, de står långt ifrån alltid på djurens sida.  :(

Jodå, Tummelisa, det finns alternativ.  Punkt.nu till exempel, och så har vi Sveriges Djurskyddsföreningars Riksförbund med tidnigen Djurskyddet.  De skriver en del om slakt också.  Men inte behöver Du gå ur Förbundet Djurens Rätt bara för att några av oss har gjort det?  Kanske de har nyanserat sin något rabiata hållning i köttätarfrågan sedan jag lämnade, men Du kan ju testa saken om Du vill genom att skriva en insändare.  Om Du skulle argumentera för hemmaproducerat kött, till exempel, och få in den insändaren, så låt mig få veta det, för då vill jag gå med igen.  Jag gick ur när allt jag fick ur dem var i stil med "det finns ingen human slakt".

PS, Getalina, var snäll och jämför inte människor med snälla svin!

Usch vad långt jag skrev!  Men det här engagerar mig!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #32 skrivet: 28 nov-08 kl 01:59 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D Ha,ha - det har du rätt i, svin är ju mycket trevligare än människor många gånger.

Kolla länken fina Linderödsgrisar på Fredriksdal

http://www.fredriksdal.se/templates/StandardPage.aspx?id=21118&epslanguage=SV

Här var det oxå grisar. Så här skulle jag vilja ha dem om jag hade dem.

http://home.swipnet.se/hemmatorp/korna.html


Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #33 skrivet: 28 nov-08 kl 02:10 »
Man kanske skulle starta Förbundet Dagens Rätt istället.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #34 skrivet: 28 nov-08 kl 02:38 »
Man kanske skulle starta Förbundet Dagens Rätt istället.



Här har jag hittat en fin bild av dagens rätt. Jag blir genast medlem om det serveras sådant kalvkött.  ;D

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/jenspeterson/article292985.ab

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #35 skrivet: 28 nov-08 kl 19:23 »
Nu har de varit framme och ställt till det rejält.

 Aktivister eller anarkister  ???  djuren verkar de inte tänka på.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3881026.ab

Boan

  • Inlägg: 8
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #36 skrivet: 29 nov-08 kl 11:18 »
Off topic, men samtidigt räddar man dom vilda djurens hem.

Det går att rädda denna vackra, värdefulla skog om alla bara tar tag och klickar DAGLIGEN nu fram tom 19/3-09. Kom igen!
http://ettklickforskogen.se/

Det funkar som så att varje gång du går in på sidan visas sponsorens logga, och varje klick är ju en ny besökare så sponsorn får garanterat synlig reklam
Dom köper loss en del av den skogen och varje klick ger ett visst antal kvadratdecimeter.
Många bäckar små.
Sprid den vidare.

Boan

  • Inlägg: 8
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #37 skrivet: 29 nov-08 kl 12:28 »
Nu har de varit framme och ställt till det rejält.

 Aktivister eller anarkister  ???  djuren verkar de inte tänka på.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3881026.ab

Alltså jag blir så heligt tvärilsk över dessa sk "djurvänner"!!!
Dom är då INGA djurvänner, det bevisar dom med sina "auktioner".
Släppa ut djur som levt i bur hela sitt liv vind för våg, vad händer?
Det är detsamma som att sätta oss i den australiska öknen och säga till oss att leva som aboriginerna utan att nån visar oss var man hittar vatten, vad som går att äta mm.
Vi skulle svälta ihjäl på nolltid om inte solen och värmen tog kål på oss först.
Jo, dom svälter ihjäl, dödas på våra vägar eller rovdjur tar dom.
Dom enda som har en chans att överleva är minkar då dom är överlevnadskonstnärer. Men bara ca 10% av dom som släpps ut överlever och dom ingår INTE i vår naturliga fauna (om jag minns rätt) vilket gör att dom tränger undan inhemska djur, tar fåglar, fågelungar, ägg mm.
Då är det mycket bättre att kämpa för en bättre djurhållning, strängare regler för HUR djuren ska leva osv.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #38 skrivet: 29 nov-08 kl 19:49 »
Jag är inte riktigt säker på att det här med hönsen är ett perfekt exempel.  Hönorna hölls ju i burar, vilket är rätt onaturligt för en höna.  Hade de gått i ett fritt-val-stall så hade de väl gått ut när syret började ta slut.  Nu kunde de inte det, men var det verkligen aktivisterna som stängt in dem?  Dock tycker jag att de kunde ha skaffat sig bättre kännedom om teknikaliteterna, samt försökt tala med farmaren först.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi som värnar om djuren
« Svar #39 skrivet: 29 nov-08 kl 19:52 »
(Men skogen, behöver vi verkligen skydda granen i första hand?  Den bidrar till försurningen, och växer som ogräs i landskapet!  Finns det inga lövskogar, eller blandskogar att klicka på?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ewa.ravel, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser