Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Goji-bär  (läst 38698 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Goji-bär
« Svar #20 skrivet: 09 feb-09 kl 15:09 »
Här var det väldig fart i tråden. Många intressanta länkar och kul film. Tack!

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

lisajoh

• Gojibär Etc
« Svar #21 skrivet: 18 feb-09 kl 17:06 »
Hej!

Hittade just hit tack var mitt nyfunna gojibär-intresse, är väldigt tacksam för all information jag kunnat hitta i denna tråd. Tänkte ge mig på att prova att odla Bocktörne-plantor nu inom kort.

Det jag kan bidra med i diskussionen är att var lite misstänksamma mot gojibär från "Tibet" och "Himalaya". Det finns inga belägg för att det sker någon kommersiell produktion av gojibär ifrån dessa områden, om det ens går att odla där. Detta påfund verkar bara vara kreativ marknadsföring för det låter mycket renare och bättre att säga att gojibären kommer från Tibet än ifrån Kina.

Detta står bla i artikeln som länkades av Skytten en bit upp och går lätt att finna om man söker lite på nätet. En parentes i den här tråden om odling kanske men kan vara bra att veta.
Gojibär - Hälsa, välmående och livskraft

signe

« Svar #22 skrivet: 18 feb-09 kl 18:02 »
Jag är väldigt känslig för solanin i potatis. Det liksom kliar i halsen om jag äter potatis som har hög solaninhalt - det behöver inte vara grön potatis. Nu har jag märkt samma sak om jag äter en näve Goji-bär. Har någon läst om Gojisarna innehåller solanin?

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 18 feb-09 kl 19:41 »
Jo de innehåller lite, och omogna bär kan innehålla mycket mer.  Växtdelar utom mogna bär ska undvikas.

Jag är väldigt känslig för solanin i potatis. Det liksom kliar i halsen om jag äter potatis som har hög solaninhalt - det behöver inte vara grön potatis. Nu har jag märkt samma sak om jag äter en näve Goji-bär. Har någon läst om Gojisarna innehåller solanin?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #24 skrivet: 15 mar-09 kl 19:53 »

Jag har rekommenderat dessa Goji/Boxthornbär under 8-10 år.  De kan trigga fram undertryckta immunologiska processer enligt alternativmedicinsk princip (miasm läs cellminne).  Kineserna hävdar att de är bra för ögon men jag har aldrig fått något resultat vid ögonproblematik. Däremot verkar de ha bättre effekt för prostatabesvär.  Läste nyligen att det var för mörkerseende men jag har gett upp med Goji för ögon.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 04 sep-09 kl 10:39 »
Hej!
Jag har fått upp små plantor från goji-bär som är köpta på hälsokost. Men dom verkar inte trivas i mina krukor. Bladen har tappat sin gröna färg och är väldigt bleka. Vad kan det vara för fel? Måste man ge dom extra näring?

Frid!
//Markus

inger2

« Svar #26 skrivet: 01 okt-09 kl 09:13 »
 :)Jag fick hem min lilla planta igår, goji. Funderar om jag ska låta den få övervintra i garaget över vintern. Den är ju så liten.
Är en helt ny medlem och observerade att det är gamla inlägg. Nån som läser detta tro? ??? ??? ???
Bor i Närke, 1,5 mil från A.sund.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 15 okt-09 kl 00:49 »
:)Jag fick hem min lilla planta igår, goji. Funderar om jag ska låta den få övervintra i garaget över vintern. Den är ju så liten.
Är en helt ny medlem och observerade att det är gamla inlägg. Nån som läser detta tro? ??? ??? ???
Bor i Närke, 1,5 mil från A.sund.

Jo, jag läser iaf.   ;)

Lycka till med den lilla plantan och berätta gärna hur det går.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 14 nov-09 kl 14:57 »
På giftinformationen får jag inte fram några uppgifter på några av namnen http://www.gic.se/

Finns de inte vilda i Sverige då? Eller prydnads odlade?

var fanns uppgifterna om att de är giftiga?

Tonysson

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 14 nov-09 kl 15:46 »

getalina

• Halland
« Svar #30 skrivet: 14 nov-09 kl 15:49 »
Mycket mystiskt, kolla här

www.giftinformation.se  Sökresultat

Sökresultat
Sökt ord: Lycium barbarum

Tyvärr gav sökningen inget resultat.

Det borde dom ju rätta till genast.

Hittade detta i en blogg     

Hej
Det stämmer att frukten (Gojibäret)kommer från Bocktörne som växer vilt i Sydsverige. Jag har pratat med Giftinformationscentralen och de har inte registrerat någon förgiftning hos människor. Bäret innehåller en alkaloidliknande substans, men det lär vara små mängder eftersom bären har använts som medicinalväxt under väldigt många år i China.
    Hälsningar Tora

www.ekoradgivning.wordpress.com
    09 January 2009 19:29
« Senast ändrad: 14 nov-09 kl 16:09 av getalina »

Anders_47

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 22 mar-10 kl 11:22 »
Jag har provat alla möjliga Gojibär från olika leverantörer men de har smakat hö & så.
men efter ett tips så köper jag dessa goda & mjuka bär. Rekomenderas !

http://www.blocket.se/stockholm/Goji_bar_gojibar_500g_26061318.htm?ca=11&w=1&last=1

/Anders

esten

• -
« Svar #32 skrivet: 22 mar-10 kl 11:41 »
Från Giftinformations centralen

Bocktörne
Bären är ofarliga . Säljs ofta torkade som `goji bär`
Förgiftningar genom förtäring av själva växten är inte kända hos människa .

Cordula

• Närke
« Svar #33 skrivet: 30 jul-10 kl 11:41 »
Hej,
undrar om era goji- plantor klarade sig under vintern? Jag tänker också köpa några eller dra de upp själva från fröer, har dock gjort en hel del dåliga erfarenheter i min blåsiga klimatzon 5.

Hur ser era plantor ut idag? Lever de fortfarande? Hur övervintrade ni dem, garaget skrev någon, gick det bra? Eller försökte ni övervintring utomhus? Vilket resultat?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 30 jul-10 kl 11:44 »
I norra Skåne, zon 3, övervintrade de fint, och den senaste vintern var ju rätt kall. Generellt sett gäller att plantor med tveksam härdighet ska planteras tidigt på året, de ska stå väldränerat och vindskyddat, och de övervintrar bättre om de är några år gamla.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

getalina

• Halland
« Svar #35 skrivet: 30 jul-10 kl 14:41 »
Jag skickade efter gojibär som är från  http://natur-eko.se/  och de var goda.
 Nu har jag satt en hel del plantor först i kruka och sedan delat på dem och satt ute i grönsakslandet. Några stycken har tagit sig bra och är ca 30 cm höga, de står vid en mur.  De andra är bara ca 10 cm höga.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #36 skrivet: 07 aug-10 kl 22:09 »
hej,

mina är i växt huset i zon 6 ej uppvärmd och de växer väldigt fint..... jag klipte de som en häckväxt och de har förgrenat sig fint och är nu en meter högt och 60cm bredd efter en vinters övervintring.... de som är ute är svagare men även de växer fint.... dock är det ingen bär ännu, tydligen kan det ta upp till 5 år.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #37 skrivet: 08 aug-10 kl 07:06 »
Hur gör man för att få en grov stam som visas i den Kinesiska filmen insänd  av "Skytten". ???
Mina Gojibär får bara långa tunna grenar (andra året).
Klippte ner den i våras.
Mona :D
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 08 aug-10 kl 07:42 »
Ha tålamod, det tar några/många år. Och korta in skotten varje år så att den inte blir så ranglig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #39 skrivet: 15 aug-10 kl 11:11 »
Hello alla glada
Rolig tråd det här!
Jag tog frön från bär och grodde upp ett par plantor förra våren. Satte ut dem i landet när de var 10-15 cm höga.
Det går ju bra, tänkte jag... Kollade till plantorna efter några dagar, sniglarna hängde på hela plantorna och all var upp-ätet...
Satte ner stumparna i krukor och övervintrade sen ute. 2 hade klarat attacken och vintern.
Köpte till ett par plantor från easyplant och planterade nu i våras.
Alla mår kanon och växer så det knakar. Byggde en ram av ohyvlat virke som snigelstopp/upphöjd bädd.
Nu ett par frågor.
De som jag frösått ser helt annorlunda ut både på blad och stam.. Olika arter?
De börjar skena på höjden, skall man klippa nu i höst eller i vår?
Jag har 5 plantor på c:a 2 m2, skall man kanske plantera om lite så att de får plats att sträcka ut sig? (Jag hade inte koll på att de skulle bli så stora..) Hur stora blir dom?

Tacksam för svar!
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser