Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekolgisk konstgödsel  (läst 4864 gånger)

lill-drängen

• -
ekolgisk konstgödsel
« skrivet: 03 nov-08 kl 17:05 »
Hallå :)
Har lite funderingar på att så lite så ja undrar hur mycket ekolgisk konstgödsel kostar krona kg ???
Och hur mycket som behöver spridas ut ???
Tack för alla svar i förväg :)

33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

johe71

SV: ekolgisk konstgödsel
« Svar #1 skrivet: 03 nov-08 kl 17:13 »
så ja undrar hur mycket ekolgisk konstgödsel kostar krona kg ???

Finns det ens ekologisk konstgödsel? marknaden lär ju inte vara speciellt stor då följande gäller enligt KRAVs regler "Spridning av konstgödsel får inte ske närmare än 10 meter från KRAV-ansluten mark." (eller är det något begreppsförvirring menar du något annat än vad jag menar med kostgödsel när du skriver konstgödsel :) )

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-08 kl 18:12 »
Har lite funderingar på att så lite så ja undrar hur mycket ekolgisk konstgödsel kostar krona kg ???

??? ??? ???

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-08 kl 19:07 »
Halaj!

Det enda jag känner till är biobact, en svart flytande sörja.
Jag har för mig att det är en biprodukt ur massaframställning el. Nåt, jag minns inte så noga.
Det kanske mest är till trädgårdar och krukväxter, jag vet inte.

Här är en länk iaf.:
http://www.biobact.se/

//T

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 nov-08 kl 21:59 »
Visst finns det ekologisk konstgödsel, men den är ju ofta  då framställd av benmjöl och andra restprodukter. Vet inte så mycket om priset, en del tycker den är billig, men det är ju ett relativt begrepp... så runt 6-7 kr kg skulle jag tippa..
http://direkt.lantmannen.com/aciro/bilddb/objektVisa.asp?Idnr=8mIPGmDMH13K1RxWNFJPejph42JuHRe9goqYdYBSl0oAt8vNfidphHR9FNqb

lill-drängen

• -
« Svar #5 skrivet: 07 nov-08 kl 19:13 »
Tack för svaren :D Hur mycket kilo går det åt på en hektar tror ni? Och är det lönsammare att sprida ekolgisk konstgödsel än att sprida fast gödsel med gödsel spridare? (det måste väl va lättare att hantera gödsel i säckar) Tack för svaren i förväg :)
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 07 nov-08 kl 23:33 »
En Biofers3-1-15 tabell 3 640 kg per ha och levereras i storsäck eller pallvis.

Storsäck 700kg kostar enligt säljare 4.59 kr/kg ekl. moms plus frakt beroende på hur mycket man beställer.

Dyrt!
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 08 nov-08 kl 18:31 »
Dum idé att gödsla åkrar med pelleterad gödsel. Den består av hönsskit och en del annat och gör inte mycket till för att bygga upp jorden. Funkar bra i växthus o dyl där man behöver övergödsla under säsong. Åkermark ska ha vanlig stallgödsel. Som ekologisk odlare handlar det mycket om att bygga upp en god jordstruktur och att mata mikrober.

Det finns alltså ingen ekologisk konstgödsel, eftersom konstgödsel per definition inte är ekologisk.
snus? vad är priset på en pris?

Strajder

• Aspegården
« Svar #8 skrivet: 08 nov-08 kl 18:59 »

"För att få märka och marknadsföra produkter som ekologiska krävs enligt EG:s regler att produktionen kontrolleras av ett godkänt kontrollorgan. I Sverige är Aranea Certifiering, SMAK, HS Certifiering och Valiguard godkända kontrollorgan." (källa SJV)

"Stallgödsel som inte är ekologisk men som används i ekologisk odling får inte komma från "intensiv djurproduktion"" (källa SJV)

KRAV har följande regler för gödning:
http://www.krav.se/sv/Foretag/Certifieringar/Lantbruk/KRAV-certifierad-vaxtodling/Godsel/

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser