Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Förvaring datorer/elektronik i garage?  (läst 3939 gånger)

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
Förvaring datorer/elektronik i garage?
« skrivet: 02 nov-08 kl 03:05 »
När bilen lämnar en vattenpöl i garaget kan den ta en vecka att torka bort. Det är bara lite självdrag genom garagedörren och gott om plats till förvaring. Inget mögel eller märkbart snabbt rostande har synts till. Kan det skada datorer mm om jag inte bättrar på ventilationen?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Förvaring datorer/elektronik i garage?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-08 kl 09:44 »
Datorer och annan någotsånär modern elektronik är det nog inga större problem med. Det som i första hand kan ta skada av fukt är finmekaniska saker - diskettstationer, skrivare och liknande, där det finns blanka ståldelar utan ytbehandling som lätt kan rosta.

När man talar om elektronik som är känslig för att förvaras fuktigt så gäller det kanske främst äldre tv-apparater och liknande, där det förekommer t ex pappersisolerade kondensatorer som drar åt sig fukt om de är dåligt impregnerade, och högspänningstransformatorer som inte är ingjutna utan där fukt kan komma in i lindningarna.

Men det är såklart lämpligt att ställa datorerna där det är som torrast i garaget, och tänka sig för en gång extra om det är riktigt svårartat blötväder och man dessutom måste köra in en genomblöt eller snöig bil.

Anders G.

  • Inlägg: 1041
    • -
SV: Förvaring datorer/elektronik i garage?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-08 kl 16:38 »
Om du förvarar en bil av metall i garaget kan det väl vara vits att öka på genomluftningen så inte bilen rostar bort.
Kläm in ventiler i alla väderstreck.

Idealet ur rostsynpunkt är en carport, men det snöar ju in så dant...

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Förvaring datorer/elektronik i garage?
« Svar #3 skrivet: 02 nov-08 kl 18:06 »
Problemet är vad jag hört om fukten kondenserar i apparaterna. Detta gäller även nya saker. Den stora faran är om du kör dom varma och stänger av - då fälls fukt ut på de varma ytorna. Detta funkar ett tag men sen är det kört förr eller senare.

Största problemet att ställa in sakerna torde ju vara att de är hopplöst omoderna när du tar ut dom - även om det bara gäller en vinter.  ;)

ES

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Förvaring datorer/elektronik i garage? Fukt och elektronik.
« Svar #4 skrivet: 06 nov-08 kl 20:39 »

Vatten är i sig själv inte farlig för elektronik. Vattentvätt (avsaltat) är inte ovanligt inom elektronikindustrin.

För utom rost på meakniska delar finns det dock ett annat problem.
Billig elektronik använder laminat (kretskort) som i sig själv inte tål vatten. Nu pratar jag om väldigt billig elektronik som radioapparater och leksaker.

Ett annat problem är att för att undvika produktionssteg så använder man flussmedel som inte behöver tvättas bort. Vad än leverantörer säger så blir det då alltid kvar små rester av flussmedel som i sig själv inte är skadligt. Däremot drar detta åt sig fukt. Med stigande ålder blir därför smutsen ledenade.
Dagens elektronik är väldigt "högomig" det innebär att mycket svaga strömmar som uppstår i ledande skit på mösnterkorten kan få förödande resultat.

Så själv skulle jag undvika att ha utrustning som står oanvänt i utrymmen där temperaturen varierar och är fuktigt. Är utrustningen däremot påslagen så genererar den så mycket egenvärme så fukten inte "fastnar" .

Jag hade liknande problem med ett garage som inte torkade. Ställde en liten minimal fläkt plockad från en skrotad kopieringsmaskin och rummet torkade direkt. Utan extra ventilation. Rörelsen i luften räckte för att öka torkningen.



Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Förvaring datorer/elektronik i garage?
« Svar #5 skrivet: 06 dec-08 kl 08:27 »
Datorer och annan någotsånär modern elektronik är det nog inga större problem med. Det som i första hand kan ta skada av fukt är finmekaniska saker - diskettstationer, skrivare och liknande, där det finns blanka ståldelar utan ytbehandling som lätt kan rosta.

När man talar om elektronik som är känslig för att förvaras fuktigt så gäller det kanske främst äldre tv-apparater och liknande, där det förekommer t ex pappersisolerade kondensatorer som drar åt sig fukt om de är dåligt impregnerade, och högspänningstransformatorer som inte är ingjutna utan där fukt kan komma in i lindningarna.

Men det är såklart lämpligt att ställa datorerna där det är som torrast i garaget, och tänka sig för en gång extra om det är riktigt svårartat blötväder och man dessutom måste köra in en genomblöt eller snöig bil.
Är ouppackade datorer och skrivare mm i reserv. Och en del gammalt som frun kan lämpa av nära där det blir en pöl :'(
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Förvaring datorer/elektronik i garage?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-08 kl 08:32 »
Om du förvarar en bil av metall i garaget kan det väl vara vits att öka på genomluftningen så inte bilen rostar bort.
Kläm in ventiler i alla väderstreck.

Idealet ur rostsynpunkt är en carport, men det snöar ju in så dant...
Vi ska ha in vent i hela tillbyggnaden som bara har fönster att öppna, inget i garaget utom dörrarna. Och jag tänker mest på bilarna. Åkbilen går vanligen ut 1-2 ggr per vecka och hinner bli torr, annars ska de stå ute om de används varje dag.
Ena bilen har varit i garage förut och är rostfri, andra var på en gräsmatta och måste ha nya bromsrör mm.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Förvaring datorer/elektronik i garage?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-08 kl 08:35 »
Problemet är vad jag hört om fukten kondenserar i apparaterna. Detta gäller även nya saker. Den stora faran är om du kör dom varma och stänger av - då fälls fukt ut på de varma ytorna. Detta funkar ett tag men sen är det kört förr eller senare.

Största problemet att ställa in sakerna torde ju vara att de är hopplöst omoderna när du tar ut dom - även om det bara gäller en vinter.  ;)

ES
Så fort går det inte, datorena var de bästa då med 1 Ghz processor och 20 Gb Hd, det funkar än med nya Hd, även min gamla 166 mmx som åker ut snart.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Förvaring datorer/elektronik i garage? Fukt och elektronik.
« Svar #8 skrivet: 06 dec-08 kl 08:38 »
Vatten är i sig själv inte farlig för elektronik. Vattentvätt (avsaltat) är inte ovanligt inom elektronikindustrin.

För utom rost på meakniska delar finns det dock ett annat problem.
Billig elektronik använder laminat (kretskort) som i sig själv inte tål vatten. Nu pratar jag om väldigt billig elektronik som radioapparater och leksaker.

Ett annat problem är att för att undvika produktionssteg så använder man flussmedel som inte behöver tvättas bort. Vad än leverantörer säger så blir det då alltid kvar små rester av flussmedel som i sig själv inte är skadligt. Däremot drar detta åt sig fukt. Med stigande ålder blir därför smutsen ledenade.
Dagens elektronik är väldigt "högomig" det innebär att mycket svaga strömmar som uppstår i ledande skit på mösnterkorten kan få förödande resultat.

Så själv skulle jag undvika att ha utrustning som står oanvänt i utrymmen där temperaturen varierar och är fuktigt. Är utrustningen däremot påslagen så genererar den så mycket egenvärme så fukten inte "fastnar" .

Jag hade liknande problem med ett garage som inte torkade. Ställde en liten minimal fläkt plockad från en skrotad kopieringsmaskin och rummet torkade direkt. Utan extra ventilation. Rörelsen i luften räckte för att öka torkningen.

Har ganska jämn temp 16 grader med golvvärme och termostat men fläkten var ett bra tips om man kör in en snöhög.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
ecolina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser