Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  löv  (läst 2170 gånger)

småland är bäst

• Gäst
löv
« skrivet: 31 okt-08 kl 23:40 »
vet inte om detta är rätt tråd..(om det inte är så får nån säga var jag kan fråga annars;D) ...iaf vad gör ni av löven? har super mkt hemma och skulle vilja komma på nåt smart att göra med dom! synd att det brinner så snabb, annars hade man ju kunnat tillverka pellets eller nåt av dom, iaf, nån som har nån bra sak att andvända löven till?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: löv
« Svar #1 skrivet: 01 nov-08 kl 00:02 »
lyckost!! jag får importera massvis med löv från grannen att lägga över odlingsbäddarna på hösten. Jag hade lagt dem på hög och fått underbar jord på några år. Lövkompost är perfekt jordförbättring.

/bladhis

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 01 nov-08 kl 08:51 »
Jag använder dem också som jordförbättring. Nåt annat kan jag inte komma på.

Sally

« Svar #3 skrivet: 01 nov-08 kl 09:32 »
Samma här! Jag har en hel del löv, men tar tacksamt emot från vänner och bekanta. Jag lägger på "landet" och sen bäddar jag in en del växter som är lite känsliga. Ett rejält lager löv gör att jorden inte blir så hård och kompakt när det är dags att gräva på våren...och hönsen tycker förstås att det är väldigt roligt att sprätta ut högarna åt mig !

Sally
Går det...så går det!

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #4 skrivet: 01 nov-08 kl 11:40 »
Ja, som täckning är det superbra, håller maskarna igång  ;D Förra vintern som var så mild här i Skåne fick vi (dvs min sambo  ;) ) köra lass efter lass under hela vintern till odlingarna. Maskarna gick aldrig i dvala utan drog ned täckmaterialet hela tiden, så jorden var bar efter bara ett litet tag. De feta daggmaskarna är en mycket duktig arbetskraft ;D De jordförbättrar outtröttligt, till skillnad från mig :-[

Om man vill kompostera löven, så tar det lite tid innan de brutits ned men resultatet är jämförbart med torv. Ingen näring men mycket bra jordförbättring och super att varva maskkomposten med. Tyvärr bryts det mer torv än som hinner bildas i naturen, det tar ju rätt lång tid, så det är mycket bättre att skapa egen än att köpa.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

småland är bäst

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 nov-08 kl 12:56 »
okej, tack så mkt, om det är nåt man kommer på förrutom att ge det till maskarna, så skriv..tack ;)

signe

« Svar #6 skrivet: 01 nov-08 kl 15:19 »
Torra löv är jättebra strö t.ex. i hönshuset och hos fåren. Binder inte ihop som hö och halm gör så det blir lättare att städa ut.

småland är bäst

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 nov-08 kl 22:28 »
*puh*. här kommer några bilder på lite löv jag har kört i höst..det blir rätt mkt, därför skulle det vara skoj att hitta på nåt med dom..iaf här är dom:
(ps. tur att man har en åkgräsklippare med kärra ;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 08 nov-08 kl 22:46 »
Om du inte vill använda dem i de odlingar du tydligen inte har så kan du testa att köra sönder dem med gräsklipparen, så bryts de ned snabbare på plats och du slipper samla ihop dem.Undantag kanske om du har en pedantiskt skött gräsmatta, som isåfall faller utanför det här forumets ämnesområde, som handlar om självhushållning och sånt.
(Jag såg f ö inget foto.)

småland är bäst

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 nov-08 kl 22:51 »
jojo, har andvänt lite på vinbärsbuskarna och hallonbuskarna..men det är rätt mkt löv..
jag håller på att pilla fram bilderna..du kanske kan hjälpa mig? bilderna är för stora, o jag får bara ner dom till typ 700kb, o man kan bara lägga ut 150 här.. håller på o klurar lite i photoshop..skriv om du kan hjälpa mig..tack;D

johe71

« Svar #10 skrivet: 08 nov-08 kl 23:48 »
håller på o klurar lite i photoshop..skriv om du kan hjälpa mig..tack;D

1) minska storleken på bilden, 600 pixlar hög räcker gott och väl för publicering i ett webbforum
2) spara som jpeg, quality 5-6 är bra nog för det här syftet

...det borde få bilden till en lagom storleken

hittade även en gammal tråd http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=30832.0 som handlar om att förminska bilder (webbaserat verktyg för de som ej har ett bildbehandlingsverktyg installerat på sin dator)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser