Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utfodring av höns (hur ofta?)  (läst 7974 gånger)

LILL-BONDEN

• Gäst
utfodring av höns (hur ofta?)
« skrivet: 30 okt-08 kl 16:09 »
 hur många gånger per dag ger ni hönsen mat?

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: utfodring av höns (hur ofta?)
« Svar #1 skrivet: 30 okt-08 kl 16:54 »
Hej!

Jag ger "skulor" på morgonen och grönt på lunchen. Resten får de förse sig ur sin automat. Jag är ju novis, men har läst mig till att det ska räcka. Jag hoppas kunna inse om någon skulle magra av, men i dagsläget är nog mina lite feta och det inbillar jag mig att de behöver vara för att stå emot kyla/blåst och regn nu när vintern snart är här i Kolbäcksådalen. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 okt-08 kl 17:56 »
hur många gånger per dag ger ni hönsen mat?

En gång, på morgonen. På natten skall det inte finnas någon mat i fodertråg eller automater, för då matar man ohyra.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 30 okt-08 kl 18:20 »
Huvudmålet, dvs 3/4 på morgonen och resten på kvällen. De hinner äta upp sin kvällsmat innan de går "till sängs" och har lite att förbränna under natten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 okt-08 kl 18:55 »
En gång, på morgonen. På natten skall det inte finnas någon mat i fodertråg eller automater, för då matar man ohyra.

jag ger dom också bara en gång per dag,skulle kolla hur andra gör, vanligt vis öppnar dottern hönshuset på morgonen ,sen på förmiddagen brukar jag ge dom mat en gång, matrester värpfoder mm, hitils så har dom haft fri till gång på grönt i gården(dom älskar maskrosblad) blir väll sämre med det gröna fram på vintern, i dag var det första gången jag gav dom mat inne, dom var inte pigga på att gå ut i dag regn ock busväder här.jag har spridit ut maten ute så att dom får söka födan själva,sysselsättning, men i takt med att det blir lerigare/blötare i gården så får man väll ge dom maten inomhus?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 30 okt-08 kl 19:19 »
Fri tillgång.
En automat med färdigfoder och en med havre, kornkross + hel vete.
De får också lite av varje ibland.
Hedemorahöns

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-08 kl 20:24 »
Matrester/snäckskal och grönt ute  och spannmål/vatten och foderautomat inne.

Matrester under tak dessutom och de tar slut rätt omgående. Den halva kålroten som jag testade i dag har de inte ens luktat på!? Däremot har de ätit av den hela majsen och äpplena och flädern. Kersen var vissen efter kylan och gräset såg lite segare ut än tidigare, men slank ändå ner.

Snön är i Eslöv och Östergötland, så nu är vi beredda på att den kommer hit till i morgon. Våra räds icke ovädret!

Hälsningar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #7 skrivet: 30 okt-08 kl 22:31 »
Jag låter mina kycklingar ha fri tillgång på kycklingfoder, och ger matrester och sådant antingen på morgonen eller på eftermiddagen när jag kommit hem från jobbet.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 nov-08 kl 13:32 »
Mina har fri tillgång i automater.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #9 skrivet: 01 nov-08 kl 16:39 »
Här är det också fri tillgång till diverse mattråg. För det mesta stänger vi dock in matresterna över natten, annars blir talgoxarna äckligt glada på morgonen när de svänger förbi för att stjäla mat.
Våra äter aldrig upp maten ordentligt utan tycks plocka ur det godaste alternativt banta. Feta är de (tyvärr) inte i alla fall. Jag oroar mig för att de ska börja frysa snart om de ska vara sådär slimmade.
ofrivilligt hönslös

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 09 nov-08 kl 18:43 »
Mina har fri tillgång till sitt foder i automat. Rester får de när där finns.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 09 nov-08 kl 21:41 »
Våra får en gång (på morgonen). Praktiskt om det är bråttom är att ge på kvällen efter att hönsen somnat! Så kan man inte göra med hästarna, det är riktiga nattugglor som kan stå och äta vilken tid som helst på dygnet.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 10 nov-08 kl 07:44 »
2 gånger per dag, morgon och eftermiddag, så hönsen äter upp det som ges. Har inga automater; det finns möss i lagården redan, och det är onödigt att göda dessa odjur oxå.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #13 skrivet: 12 nov-08 kl 01:32 »
Här är det fri tillgång som gäller.
Det är bara Bankivorna som inte har fri tillgång än. Detta pga att de nu måste vänja sig vid att jag existerar och inte tänker döda dem varje gång jag närmar mig. Små framsteg varje dag. :D
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

skogsbonne

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 22 okt-12 kl 20:43 »
mina har fri tillgång i en foderautomat korn/havre,värpfoder,snäckskal.
jag tycker dom ska ha fri tillgång maten ska Alldrig vara slut om man ger morgon kväll.
Ger man bara tex morgon och allt tar slut efter 1 timme vad ska dom då äta resten av dagen eller när dom går och lägger sig??

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #15 skrivet: 23 okt-12 kl 08:07 »
Våra får en rejäl giva spannmål på morgonen, sen under dagen plockar de med det som finns (frigående). På em/kväll får de en liten giva också, bland annat för att de som inte gått in än ska göra det men även för att de ska ha lite i krävan inför natten. Vissa kvällströtta individer som redan sitter på pinnen hoppar ner för att äta, andra inte.  :)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

stbeh

• Västmanland
    • Min Blogg
« Svar #16 skrivet: 23 okt-12 kl 08:18 »
Fri tillgång i foderautomat.
Fri tillgång till snäckskal.
Rester när så finns.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 23 okt-12 kl 08:33 »
Samma här fri tillgång.
Lite från bordet emellanåt ;)
Hedemorahöns

rosita51

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 23 okt-12 kl 08:37 »
Våra har fri tillgång till vete, havre, korn, lite hampa och snäckskal/äggskal.
Matrester/våtmat på morgonen. I detta får de uppblötta gula ärter.
Grönsaker och frukt på eftermiddagen.
Och det de hittar i trädgården.
MVH Rosita zon 1

fruhöna

• Småland
« Svar #19 skrivet: 23 okt-12 kl 08:46 »
Våra har fri tillgång till korn,"pellets" snäckskal ur sin automat.

PÅ morgonen får dom vetekli blandat med vatten och matrester sen dagen innan...

Sen pickar dom på ute bäst dom vill hela dagen för att sedan gå in så fort det bli mörkt. Då har dom sina automater att äta från.

Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 2 användare
Elayabgäv, Vilda-Matilda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser