Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äpplen på träd och frost  (läst 9676 gånger)

sofiaho

  • Inlägg: 153
äpplen på träd och frost
« skrivet: 30 okt-08 kl 14:18 »
Inatt var det andra frostnatten och idag insåg jag att äpplena kanske måste plockas nu då?

Har ingen aning om vad det är för sort, men den har mognat sent. Sambon min tycker allt de ska sitta på trädet och mogna ett tag till, men kan de göra det utan att ta skada nu när det är minusgrader?

Hur förvarar jag dem bäst (bor i lägenhet)? Vad kan jag göra med dem utan en massa specialutrustning (hade gärna testat att göra nån dricka på dem, men vet inte om det går i ett vanligt magert studentkök)?
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: äpplen på träd och frost
« Svar #1 skrivet: 30 okt-08 kl 16:01 »
Inatt var det andra frostnatten och idag insåg jag att äpplena kanske måste plockas nu då?

Har ingen aning om vad det är för sort, men den har mognat sent. Sambon min tycker allt de ska sitta på trädet och mogna ett tag till, men kan de göra det utan att ta skada nu när det är minusgrader?

Hur förvarar jag dem bäst (bor i lägenhet)? Vad kan jag göra med dem utan en massa specialutrustning (hade gärna testat att göra nån dricka på dem, men vet inte om det går i ett vanligt magert studentkök)?

Du är sent ute, särskilt om du bor så långt norrut att du redan haft frost ;D. Hoppas att den var lindrig och att äpplena har så hög sockerhalt att de inte blev skadade.

Plockmogna och ätmogna är skilda saker. Plockmogna är de när de fått sin färg, när den omoget gröna kulören övergått till vad färg äpplet ska ha. Så har jag fått lära mig. Vi plockade vinteräpplena för drygt två veckor sen.

Finns en äppleförvaringstråd här i närheten, har jag för mig. Svalt, fuktigt och helst seprarerade från varandra är bra för äpplen.
snus? vad är priset på en pris?

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: äpplen på träd och frost
« Svar #2 skrivet: 30 okt-08 kl 16:24 »
Många vinteräpplen, t ex Åkerö, tål utan vidare några minusgrader. Somliga säger till och med att man SKA låta äpplena sitta kvar tills det har varit någon frostnatt.
Jag plockade ren mitt åkeröträd i går, ungefär halva skörden hade fallit ner av sig själv innan dess. Kan tänka mig att det har varit som lägst -3 , möjligen -4 grader här.

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: äpplen på träd och frost
« Svar #3 skrivet: 30 okt-08 kl 18:18 »
så himla långt norrut tycker jag inte att jag bor (östergötland). Äpplena var iaf fortfarande goda. Plockade en del idag, men det mesta är fortfarande kvar på trädet, knappt några har ramlat ner ännu. Men det blir väl till att plocka mer imorgon och så får sambon göra äpplemos som han har tjatat om i månader :P
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: äpplen på träd och frost
« Svar #4 skrivet: 30 okt-08 kl 21:22 »
Är inte vinteräpplen för fina att göra äppelmos av? Mos brukar man göra av Transparent blanche och andra tidiga snabbvuxna sorter som inte tål att lagras utan ruttnar så fort man vänder ryggen till.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: äpplen på träd och frost
« Svar #5 skrivet: 30 okt-08 kl 21:27 »
Vinteräpplen blir det inte särskilt gott mos av. De passar bättre till pajer, kräm osv. Transparent blanch blir det jättegott mos av, men funkar inget vidare till pajer.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: äpplen på träd och frost
« Svar #6 skrivet: 31 okt-08 kl 22:18 »
Vi gjorde mumsig äppelkaka igår och idag fick alla läskigt utklädda barn som kom hit och tiggde godis äpplen ;)

Vill sambon göra mos får han det. Jag äter själv inte mos och skiter i hur det smakar :P Men tack för tipsen.
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser