Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta Bagge?  (läst 10569 gånger)

helgo

Äta Bagge?
« skrivet: 29 okt-08 kl 20:50 »
Nu är jag helt förvirrad ???
Har fått olika bud om att man inte äter baggelamm eller ett års bagge.
Jag hade tänkt slakta en bagge född i våras och en bagge född förra våren.
Men fick höra att det inte är lämlpigt eftersom det är brunst tid och att köttet blir oätligt.
Men är det inte nu denna tiden som man slaktar?
Har ni några åsikter eller erfarenheter?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Äta Bagge?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-08 kl 21:34 »
Har inte slaktat vuxen bagge i betäckningstider.. men slaktade en i mars som var tre år..
Mycket bra och gott kött även om han var lite fet  :-[

Men bagglammen runt halvåret är redan slaktade här.. jag hade dock haft mina stått med bara andra bagglamm några veckor innan slakt men jag vet inte om det är nödvändigt..

Men det blir ju naturligt så att man skiljer av dem för att de inte ska betäcka och de vuxna baggarna är i sina betäckningsgrupper redan..
« Senast ändrad: 29 okt-08 kl 21:38 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-08 kl 10:26 »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

helgo

« Svar #3 skrivet: 30 okt-08 kl 15:35 »
Tack för länkarna och tipsen.

Min undran gäller just bagge i brunsttid.
Att just bruntiga baggar skulle vara oätligt eller ge dålig smak åt köttet.
Har ni någon erfarenhet av detta? :-\

hustran

« Svar #4 skrivet: 30 okt-08 kl 16:19 »
Jag har aldrig riktigt förstått det här med "brunstiga" baggar. Det är väl tackorna som är brunstiga? Tackor kan ju bli brunstiga hela året om det vill sig "illa". De har kastat, fått döda lamm etc. Då skulle man aldrig kunna äta baggar. Baggen bryr sig nog inte om att det är vår, sommar eller höst. Det är nog skillnad från hjortar tex. som är mer årstidsbundna. Har jag helt fel?   ???

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 30 okt-08 kl 17:06 »
 Jag har ätit bagge som är slaktad på hösten (som antagligen är vad man kallar "brunsttid" ? OM det nu vore så att alla får vore årstidsbundna) och det var inget fel på köttet.
Och vore det så att bagglamm som är slaktade på hösten inte gick att äta, då skulle man ju i princip aldrig äta bagglamm...
 Men jag har hört precis samma sak som Helgo av en kvinna som hade fått lära sig det av någon som hjälpte henne att slakta, alla bagglammen kasserades.... Ganska märkligt ???
                      Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

helgo

« Svar #6 skrivet: 30 okt-08 kl 19:06 »
 :)Precis som jag ville höra och som mitt sunda furnuft sagt mig!
Om så var fallet skulle ju det gälla alla djur; Rådjur, älgar mm. men det är just Baggar som det går rykten om:)
Ryktet kom förövrigt från en jägare...

Monica H

• Halland
« Svar #7 skrivet: 01 nov-08 kl 21:41 »
Har precis "provat" det du undrar över. Slaktade ett bagglamm och ett tacklamm nu i oktober (6 mån. gamla) som har gått i tackgruppen ända tills nu, har sett att tackorna har brunstat och att baggen i alla fall har försökt betäcka (vet ju inte än om han lyckades). Men i alla fall, jag och min familj kunde inte skänna någon smakskillnad, så detta är nog en "skröna". Kanske äldre baggar har annorlunda smak.
                                                                                                                                          m.v.h. Elsaaa
Halland è bäst

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 01 nov-08 kl 22:39 »
Ifjol i slutet av oktober slaktade vi 3 baggar två som var ett och ett halvt och en som var tre. Det var gotlandsbaggar. De hade börjat lukta bagge och treåringen hade börjat rymma från hagen för att ta sig till tackorna. Ett och ett halvtåringarna smakade utmärkt men, treåringen smakade lite kofta. De sämre delarna smakade sämst. Stekar och sadel putsade jag ordentligt innan de tillagades och de var då helt ok.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

« Svar #9 skrivet: 08 dec-08 kl 13:18 »
Den här tråden var väldigt märklig efter en genomläsning av först frågan, sen svaren. Det är bagglammen man framförallt slaktar eftersom de är störst och ger finast slaktkroppar. Skulle man inte slakta bagglamm försvinner grunden och motivet till lammproduktion. Fårkött från bägge kön är ett mörkt, magert och mycket smakligt kött från får som är upp till 4 år gamla, övriga åsikter utgör svenskt skrock och mytbildning. Fråga en grek eller en fransman. Själv tycker jag att gris smakar "fläskigt"  :D
Baggar är brunstiga hela året runt, precis som människor oavsett kön. Om han bara fick skulle han betäcka tackor från januari till december. Det är grisgaltar som brunstar som kan ha en bismak i köttet. Inte fårbaggar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 08 dec-08 kl 14:44 »
Den här tråden var väldigt märklig efter en genomläsning av först frågan, sen svaren. Det är bagglammen man framförallt slaktar eftersom de är störst och ger finast slaktkroppar. Skulle man inte slakta bagglamm försvinner grunden och motivet till lammproduktion. Fårkött från bägge kön är ett mörkt, magert och mycket smakligt kött från får som är upp till 4 år gamla, övriga åsikter utgör svenskt skrock och mytbildning. Fråga en grek eller en fransman. Själv tycker jag att gris smakar "fläskigt"  :D
Baggar är brunstiga hela året runt, precis som människor oavsett kön. Om han bara fick skulle han betäcka tackor från januari till december. Det är grisgaltar som brunstar som kan ha en bismak i köttet. Inte fårbaggar.

Det är väl tackorna som brunstar och inte baggarna? Det köttet jag hade efter treårsbaggen som nämnts ovan hade helt klart baggsmak eller koftsmak eller vad man nu vill kalla det. Den baggen slaktades precis i samband med att tackorna började brunsta (gotlandsfår) och baggen luktade mycket bagge. Något han inte gjorde när tackorna inte brunstade. Så vitt jag vet brunstar inte heller galtar men, deras kött kan få galtsmak när de blir könsmogna om de blir stressade i samband med slakt eller har brunstiga suggor i närheten. Allt galtkött får inte galtsmak.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

renee d

« Svar #11 skrivet: 08 dec-08 kl 18:48 »
Jeg slagter mange baggelamme fra 6 måneder til 20 måneder hele året och inte problem med smak. ( jeg har også nyfødt lamme idag)

mobben

« Svar #12 skrivet: 08 dec-08 kl 21:04 »
Det är bara att slakta o äta,inga problem.

Fåraherden

• -
« Svar #13 skrivet: 09 dec-08 kl 11:59 »
Inget fel på köttet alls, tvärt om. En ungbagge kan dock springa runt och jaga brudar så att han blir lite mager om ungbaggarna går med tackor eller tacklamm.
Precis som någon annan sa kan en lite äldre bagge få välidgt mycket fett. Får man bara bprt det är det ett utmärkt kött, tycker jag.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Celsius

« Svar #14 skrivet: 10 dec-08 kl 02:40 »
Detta med att baggar "brunstar" menar man väl inte att baggen brunstar utan att baggens hormoner bröjar spruta när han känner lukten av brunstiga tackor?? Och det är väl pga "hormonruset" som man är rädd för förändrad smak?

Fåraherden

• -
« Svar #15 skrivet: 10 dec-08 kl 16:07 »
Detta med att baggar "brunstar" menar man väl inte att baggen brunstar utan att baggens hormoner bröjar spruta när han känner lukten av brunstiga tackor?? Och det är väl pga "hormonruset" som man är rädd för förändrad smak?

Antar det. Jag har aldrig känt något. Grisar sägs ha större problem med det.
Om både baggar och unga tackor ska gå på slakt brukar jag låta dem gå tillsammans mot slutet, helt enkelt för att det är praktiskt att inte ha utfodring i för många fållor framåt höstkanten. De brukar smaka utmärkt
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Celsius

« Svar #16 skrivet: 10 dec-08 kl 21:43 »
Antar det. Jag har aldrig känt något. Grisar sägs ha större problem med det.
Om både baggar och unga tackor ska gå på slakt brukar jag låta dem gå tillsammans mot slutet, helt enkelt för att det är praktiskt att inte ha utfodring i för många fållor framåt höstkanten. De brukar smaka utmärkt
Det är inte så då att det är detta med hormonerna som gör smaken, men att när baggen är ung (upp till kanske 3-4 år) har han inte varit med om så många beteckningar och därför kanske inte heller så mkt hormoner att det har hunnit bli så mkt att det sätter smak på köttet??

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 10 dec-08 kl 22:18 »
 Min teori är att äldre djur kan lägga på sig fett (både tackor och baggar) det är fettet som kan "smaka kofta". Jag har ätit 4 årig bagge som var slaktad på hösten utan problem. Visst smakade det "mer" än vad lamm gör men definitivt inte illa.
                                        Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

renee d

« Svar #18 skrivet: 10 dec-08 kl 22:53 »
din teori holder jeg også. Renee

Celsius

« Svar #19 skrivet: 11 dec-08 kl 00:31 »
Min teori är att äldre djur kan lägga på sig fett (både tackor och baggar) det är fettet som kan "smaka kofta". Jag har ätit 4 årig bagge som var slaktad på hösten utan problem. Visst smakade det "mer" än vad lamm gör men definitivt inte illa.
                                        Mvh
                                      Charlotte

Ja det kan jag hålla med om!!!

Tror absolut att det är som du säger, att det är när djuret blir gammal och därav fet som det blir dålig smak. Har ätit fårfärs av kött som inte var putsat ordentligt, och det smakade kofta.. Görtråkigt att äta, men man såg i färsen att den vad väldigt fet och jag är helt övertygad om att det är fettet som gör det...

Ser ofta att baggar är feta (i jämförelse med tackorna) är detta något som är normalt? Eller är det för att dessa baggar "behandlats" fel? Eller finns det någon vits med att hålla baggen lite småfet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser