Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mager hane.  (läst 3217 gånger)

Gräbban

• -
Mager hane.
« skrivet: 29 okt-08 kl 07:41 »
Har en belgisk jättehane, som nu på hösten har magrat väldigt. Han var väldigt tjock och fin i somras. Jag vill ha tips på nåt fettbildande jag kan ge honom. han har fri tillgång till pellets. Hö äter han inte.
Han fick va i en utebur från början av augusti tom för ca två veckor sedan, eftersom jag har sanerat stallet. Innan hade han en annan hane som granne, nu är han helt ensam (men det borde väl inte spela nån roll?) Han är två eller tre år. Fäller väldigt mycket nu, men det kanske är för att han varit ute nu och tänker byta päls? Han fällde inte så mycket förra hösten men då var han ju inne hela tiden.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
SV: Mager hane.
« Svar #1 skrivet: 29 okt-08 kl 07:44 »
Har du maskat av honom? De får lätt mask av att gå på bete.
Karin på Sagolika Höö

Meissner

« Svar #2 skrivet: 29 okt-08 kl 08:41 »
Det är bättre att bara ge hö och inte någon pellets alls. Höet är bra för magen och kan få igång arbetet i magen så att allt inte bara rusar rätt igenom...
Om du inte alls ger pellets utan bara hö så kommer han börja äta av höet ska du se.

Och prova avmaska honom! Även om det inte syns nån mask i avföringen så kan det förekomma så det är bara att avmaska på. Axilur är bra, finns på apoteket. Ges i fem dagar, inte tre som det brukar stå på förpackningen...
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 29 okt-08 kl 17:00 »
tar man detta Axilur man vanligtvis ge till katter ?
och dosera man efter vikt som till katter ??

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 29 okt-08 kl 21:41 »
Det är bättre att bara ge hö och inte någon pellets alls. Höet är bra för magen och kan få igång arbetet i magen så att allt inte bara rusar rätt igenom...
Om du inte alls ger pellets utan bara hö så kommer han börja äta av höet ska du se.

Det har jag provat förr, och då åt han inget alls... Men avmaskning får jag testa. Han ser inte ut att va alls lös i magen, men han sitter ofta i "bajshörnan"... :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

ledup

« Svar #5 skrivet: 29 okt-08 kl 22:19 »
Kollat tänderna?

Sally

« Svar #6 skrivet: 29 okt-08 kl 23:19 »
Jag ger Axilur granulat (finns att köpa i små påsar), doppar den ena änden av en banan-bit i granulaten och vips är allt uppslukat  ;D! Enda sättet att få i mina två maskmedel...Banan och solrosfrön borde väl förresten vara "fett-bildande" om det är ökad vikt man är ute efter?

Sally
Går det...så går det!

Sally

« Svar #7 skrivet: 29 okt-08 kl 23:21 »
Jo...tänderna! Det missade jag! Jag hade en hanne som hade problem med sina tänder. Jag upptäckte det just genom att han inte åt med nån reda. Jag fick hålla på och klippa dem med jämna mellanrum, men det fungerade det också.

Sally
Går det...så går det!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 30 okt-08 kl 13:17 »
Avmaskning och hö!  Jag ger Axilur tinktur till kaniner, bäst koll pa hur mycket de far i sig.

Innan du gödsla honom med pelletts är det nog bra att ha koll pa orsaken av avmagring.

Har han problem med matsmältning som en del kaniner kan ha med magra höfter och runt mage.. so klarar han sig nog ett tag (manader) men inget bra liv. Jag fick tar bort en hona med sadana symptom, för hon verkade okej men inte helt pigg.. ni vet hur jag menar. Obduktionen visade mycket luft i hela matsmältningssystem.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 30 okt-08 kl 13:21 »
Axilur ska testas! Men HÖ ÄTER HAN JU INTE!!!!!! ::)
Läser ni inte inläggen innan ni svarar...? Jag gödslar honom inte med pellets, det är det enda han har velat äta de två åren jag haft honom! Och knäcke går bra. Han är mager över ryggen. Tänderna har jag faktiskt inte kollat, han är inte så förtjust i att bli fasthållen, men jag får be mannen om hjälp. Kan dom äta pellets fast dom har för långa tänder? För den äter han ju.

Lena123

« Svar #10 skrivet: 30 okt-08 kl 14:35 »
Jag har oxå haft en kanin som jag trodde inte åt hö. :)
De gör ju det om de blir helt hänvisade till höet.

Hon blev mager och dålig, så jag fick precis de råden som du har fått i denna tråd.
Jag slutade att ge pellets och gav henne fri tillgång till hö. Efter ett par dagar så åt hon hö.
Jag avmaskade henne och lät henne äta hö, grenar och lite grönt. Efter en behandling med axilur så började jag att ge henne lite, lite pellets igen, ökade försiktigt med pelletsgivan.
Hon mådde som en prinssessa efter avmaskningen. Hon dog i somras av ålder.

Lycka till med din "kille" :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 30 okt-08 kl 14:45 »
Jag tror också det är avsaknaden av hö som är orsaken. Både matsmältning och slitage av tänderna bygger på hö/gräs hos kaniner.
Landsflykting i storstan...

Gräbban

• -
« Svar #12 skrivet: 31 okt-08 kl 13:23 »
Ok då ska jag testa hödieten igen. Är dock lite orolig eftersom han nu inte har så mycket att "ta av" och sist matvägrade han i fyra dagar innan jag gav upp och gav honom pellets igen.. Det tror jag inte han klarar i det här skicket. Men håll tummarna!

ledup

« Svar #13 skrivet: 31 okt-08 kl 16:47 »
Problem med tänderna är ofta ärfligt och går i såfall inte att göra något åt med hårdare föda. Ofta sitter problemen i kindtänderna och inte framtill.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 01 nov-08 kl 00:02 »
Jag begriper ju att du är stressad och oroligt men gnäll inte pa mig när jag svarar pa dina bekymmer.

Precis som har sagts.. finns kaniner som inte vill ha hö eftersom de är inte vana.. det kan man ju se nu ocksa när klövern blir daligt och de bestämmer sig ända att vänta med att äter hö.

Efter min erfarenhet  finns eller blir det problem när kaniner vägra äter hö.. inget som jag avla pa längre.

Klarar han inte fyra dagar utan hö och kvistar.. sa äter han eller han gör det inte. Det är ingen vits med att tvangsmata en sadan mager kanin heller efter det som jag har varit med om. Blir de magra och avmaskningen hjälper inte, det finns ingen hänvisning till stark coccidiosbefall.. sa har han förmodligen kommit till vägens end.  Har du haft coccidios i din besättning?

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gräbban

• -
« Svar #15 skrivet: 01 nov-08 kl 09:35 »
Nej, jag har inte haft coccidios, och sedan i somras har jag bara denna hanen kvar... Hur länge kan coccidios finnas kvar?
Har kollat tänderna idag, men bara framtänderna, resten är sannerligen inte enkelt :-\ Dom såg nog bra ut tror jag...? Övertänderna går lite "över" undertänderna.
Har ett avmaskningsmedel, Axilur 10% lösning med en liten spruta till. Kan man använda det?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 01 nov-08 kl 09:42 »
Ja det kan du använda, du väger honom och följer tabellen på Axilur paketet,till skillnad från vad andra skrivit ger du honom ENBART 1 gång,annars riskerar du att göra hans tarmproblem ännu värre. På kanin räcker det med 1 dos. Är han slö och hängig kan du ge honom en överdos kaninvitaminer de närmaste dagarna, bra vitaminer finns att köpa i välsorterade djuraffärer. Samtidigt ger du enbart hö, skulle han piggna till av vitaminerna efter 3 dar ger du honom morot och hö. Moroten sätter fart på tarmen och höet ger den nåt att arbeta med. Sen tycker jag faktiskt det låter som att det kunde vara coccidios,inte den akuta formen utan en överväxt av coccidios pga nedsatt tarm funktion/immunförsvar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 01 nov-08 kl 09:44 »
tar man detta Axilur man vanligtvis ge till katter ?
och dosera man efter vikt som till katter ??

Enklast att dosera och administrera är flytande Axilur, och ja, man ger enligt vikt i en engångsdos.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gräbban

• -
« Svar #18 skrivet: 01 nov-08 kl 09:57 »
Men han är iallafall pigg som vanligt och putsar sig och så. Ingen skillnad på honom mer än hullet och att han fäller som satan, men det kanske beror på att han var så länge utomhus?
Då ska jag Axilura honom idag, med EN dos. Tack Kimma!
Vad är en överväxt coccidios? Dör dom av det?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 01 nov-08 kl 13:16 »
Men coccidos är ju ingen mask som dör av avmaskningsmedel typ Axilur etc.
Utan en protozon som behandlas med Esbetre (eller Baycox).

Hur länge kan coccidios finnas kvar?

Över ett år finns coccidierna kvar i marken..
« Senast ändrad: 01 nov-08 kl 13:24 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser