Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan någon förklara skogsavdrag enkelt???  (läst 2738 gånger)

Änglagården

  • Inlägg: 3
Kan någon förklara skogsavdrag enkelt???
« skrivet: 28 okt-08 kl 18:14 »
Vi vill, som ideell förening, köpa en lantbruksfastighet med 11 ha skog.
Priset är 600 000 kronor.

Enligt mäklaren så:
"skogsavdragsutrymmet uppgår till 50 % av köpeskillingen som belöper på skogen (proportionerat utifrån taxeringsvärdet). Det gör det möjligt att delvis finansiera köpet med skattefria skogsinkomster. Inkomsten från avverkningsuppdraget eller avverkningsrätt måste vara dubbelt så hög som yrkat skogsavdrag. Skogsavdraget kan nyttjas vid ett eller flera tillfällen under hela innehavsperioden.
 
Den del av skogsinkomsten som ej blir skogsavdrag kan avsättas till skogskonto och fördelas på 10 år. Det är även möjligt att avsätta inkomster till expansionsfond där skatten blir 28 % och använda medlen inom näringsverksamheten t ex till amortering av lån. Avverkning kan ske på den köpta fastigheten eller på annat innehav hos samma ägare."

FINNS DET NÅGON SOM KAN FÖRKLARA DENNA GREKISKA FÖR MIG?
Hur kan jag använda skogen för att delvis finansiera köpet av lantbruksfastigheten???

Tack...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser