Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på lammkött  (läst 18641 gånger)

ulfg

SV: Pris på lammkött
« Svar #40 skrivet: 19 nov-08 kl 18:37 »
En idé jag fick från en annan tråd är att kontakta en invandrarförening och göra reklam för sitt kött. Invandrarföreningar alltså som har organiserad verksamhet inne i städerna. Företrädsvis före detta Jugoslavien, Grekland, Iran, Irak. Så kommer man överens om hur de vill få köttet, osv. Så annonsera i livsmedelsaffärer, mm i förorter runtom städerna.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

« Svar #41 skrivet: 19 nov-08 kl 19:12 »
Vi har fått sälja fårkött till grekiska resturanger, de försmår inte gamla tackor, det gör bara svenskar. Inse att ni sitter på en guldgruva, ni som har äldre får att sälja. Hoppas att media slår ett slag för fårkött. När det gäller kor så finns inte den aspekten Varför?

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 19 nov-08 kl 19:41 »
till vilket kilopris säljer ni då?

hustran

« Svar #43 skrivet: 19 nov-08 kl 20:23 »
Det var för ngr, år sedan (när jag hade äldre tackor att sälja) då tog vi 50 kr.kg.  Det var stora djur så det gick ihop sig rätt bra. Från farmek fick man då nästan bara betala.

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 19 nov-08 kl 20:46 »
precis. Dwet är fö rlågt. Farmek elle rslakterier pratar vi inte om här. De3t är hösgta möjliga lyxpris av snobbigt folk vi vill ha. å vi pratar om kilopriser på 100 för lamm. Av tackor gör jag hellre lufttorkat för några hundralapar kilot.

chili

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 19 nov-08 kl 20:48 »
Jag betalade 65 kr/kg, men då var det ganska grovstyckat (Gimo slakteri?). Till exempel var det hela racks och hela kotlettrader. Förra gången var det ett annat slakteri och mer finstyckat även om vi fick mala färs själva.

Jag tipsade ett 50-tal personer i Stockholm, men inte en enda hörde av sig. Gisssar att en del av problemet är att det är många i stan som har för liten frys.

/Chili

Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 19 nov-08 kl 21:16 »
jag har definitivt stöt tpå frysproblemet, å har bestämt mig för att satsa på villaägarna istället för de i lägenhet.

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 29 nov-08 kl 23:31 »
vad har ni för klassning på ert kött? Ni som tar de här höga priserna? å ni som tar lägre, vad har ni för klassning?

Fåraherden

• -
« Svar #48 skrivet: 06 dec-08 kl 19:22 »
Har sålt hela lamm till ett par invandrarföreningar, de vill helgrilla.

Har kört 45 kronor kilot. de har uppfattat det som billigt. De gillar kontakten, att göra affärer med mig på gården.

Inte helt OK enligt regelverket. Har redovisat försäljningen, än har det gått bra.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Gute

« Svar #49 skrivet: 06 dec-08 kl 22:22 »
Slaktar du lammen på gården eller säljer du dom levande?
Jag får nästan dagligen samtal från muslimer som vill köpa lamm och  slakta på "sitt eget vis" dvs utan någon bedövning,
Jag tycker det är åt helvete fel och har därför aldrig sålt något djur levande till en muslim.
Gör jag fel eller vad tycker ni?

Skytten

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 06 dec-08 kl 22:28 »
Du ska göra som du känner är rätt.

Jag skulle kunna sälja, eftersom jag kan acceptera deras slaktmetod.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fåraherden

• -
« Svar #51 skrivet: 07 dec-08 kl 08:28 »
Jag slaktade på gården, själv, med bultpistol. Nu gällde det iof både muslimer och kristna kroater.
Men jag vill passa på att invända mot bilden av halalslakt. Det finns säkert undantag, rötägg finns i alla grupper, precis som hos oss svenskar.
Men de stora muslimska grupperna i världen, shiiter och sunniter, har accepterat. slakt med bedövning, precis på samma sätt som vår.
Merparten av mina lamm slaktas på ett privat slakteri, med svensk ägare, som dock tillhandahåller halalsakt. Jag har valt det, eftersom det ger något lite mervärde.
Lammen slaktas närmast exakt på samma sätt som "normala lamm". De bedövas, hängs upp och snittas i halsen. Skillnaden är att det ska vara en av muslimerna godkänd halal-slaktare som gör jobbet. Innan han skär djuret, vänder han hjärtat, benen, mot Mecka. I det här fallet ett märke på väggen. Han utropar sedan en ramsa som enligt uppgift ska betyda något i stil med gud välsigne dig. Sedan skär han. En annan regel äar inte orent kött, det vill säga gris, får slaktas i samma lokal.
Jag tror många blandar ihop det här med judarnas kosherslakt. För dem är det fortfarande inte tillåtet att bedöva djuret innan slakt,. Det är mao förbjudet i Sverige.
Jag upplever muslimerna som intresserade lammköpare. De bryr sig om kvaliteten, har en del ideer om förbättringar. De är dessutom mån om djurvälfärden.
Som sagt. Det finns säker idioter bland muslimer precis som svenskar. Men absoluta majoriteten accepterar slakt som ovan. Det är stor efterfrågan på halal-lamm i Sverige
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Gute

« Svar #52 skrivet: 12 dec-08 kl 19:10 »
Någon som känner till något slakteri i södra sverige som utför halalslakt som fåraherden beskriver?

Fåraherden

• -
« Svar #53 skrivet: 15 dec-08 kl 14:11 »
Det här ligger utanför Örebro

Birgit

« Svar #54 skrivet: 16 dec-08 kl 07:56 »
Jag vill bara göra en invändning mot halal- och koscherslakt. Vi är svenska bönder, vi har svenska traditioner och regler. Kommer man hit och vill leva i vårt land ska man anpassa sig till gällande regler. Ser ingen anledning att anpassa slakt för dem. Vi skulle inte åtnjuta sådana fördelar i deras hemländer.
De mer liberala muslimerna har inget emot vår slakt. Man får bara tydligt förklara att man bara bedövar och sedan avblodar djuren. Det är detta de är rädda för att det inte sköts ordentligt.

Sedan har jag mött muslimer som vill komma ut och "ritual"slakta på gården utan bedövning och det skulle jag aldrig tillåta. Mina djur värderar jag betydligt högre än så. Jag månar om dem hela livet och de ska få en värdig död också.

gurkan

« Svar #55 skrivet: 16 dec-08 kl 09:29 »
Jag vill bara göra en invändning mot halal- och koscherslakt. Vi är svenska bönder, vi har svenska traditioner och regler. Kommer man hit och vill leva i vårt land ska man anpassa sig till gällande regler. Ser ingen anledning att anpassa slakt för dem. Vi skulle inte åtnjuta sådana fördelar i deras hemländer.

Nog kan vi väl bjussa på att slaktaren vänder det bedövade djuret mot Mecka innan det snittas? Vi ska inte behandla våra invandrare som vi tror att vi skulle bli behandlade i deras hemländer (om vi inte tror att vi skulle bli väl behandlade, förstås  ;)). Jag är visserligen skeptisk mot all religion, men tycker ändå att vi borde acceptera mer än vi gör angående just muslimer, så länge ingen kommer till skada - djur som människa.

Jag hoppas att alla läser Fåraherdens inlägg om halal-slakt ordentligt. Är det en bra slaktare så lär alltihop gå nästintill lika fort som slakt på "svenskt vis."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #56 skrivet: 16 dec-08 kl 10:36 »
Nog kan vi väl bjussa på att slaktaren vänder det bedövade djuret mot Mecka innan det snittas? Vi ska inte behandla våra invandrare som vi tror att vi skulle bli behandlade i deras hemländer (om vi inte tror att vi skulle bli väl behandlade, förstås  ;)). Jag är visserligen skeptisk mot all religion, men tycker ändå att vi borde acceptera mer än vi gör angående just muslimer, så länge ingen kommer till skada - djur som människa.

Jag hoppas att alla läser Fåraherdens inlägg om halal-slakt ordentligt. Är det en bra slaktare så lär alltihop gå nästintill lika fort som slakt på "svenskt vis."

Jag kan bara hålla med kajan! För mig känns det självklart att respektera en annan människas tro och så länge vi kan tillmötesgå muslimer med halal-slakt på godkänt vis här i Sverige så tycker jag verkligen vi ska göra det. Jag vill i alla fall att muslimer ska kunna köpa svenskt lamm- och fårkött och inte köpa importerat. Kosher-slakt är en annan sak eftersom den inte är godkänd här.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Falin

• -
« Svar #57 skrivet: 16 dec-08 kl 21:04 »
Jag vill bara göra en invändning mot halal- och koscherslakt. Vi är svenska bönder, vi har svenska traditioner och regler.

Som Lucia? Eller kanske julgranen? Pizza? Kebab?
Jag håller med kajan jag, och har inget behov av att prompt prångla på folk just mina traditioner.

louise

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 18 dec-08 kl 22:08 »
Kan vi återgå till prisfrågan?

Lasso

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 19 dec-08 kl 06:03 »
Mer om Halalslakt på läs länk
: http://www.hikma.se/bloggen/visdom/11-viktiga-punkter-angende-halalslakt/

Alltså är äkta Halalslakt inte tillåtet i Sverige än.
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare
JorgWatkin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser