Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på lammkött  (läst 18583 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Pris på lammkött
« Svar #20 skrivet: 11 nov-08 kl 20:06 »
Det finns lammkött i olika prisklasser, bara det faktum att det är svenskt innebär inte att det måste vara bättre.  95 kr/kilot för helt lamm är ganska högt pris, då det går att få lammstek för ca halva priset.  Rätt pris är som vanligt smärtgränsen, så ni som får ut priset ska givetvis göra det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Birgit

« Svar #21 skrivet: 11 nov-08 kl 20:07 »
Lägger vi verkligen så mycket som 15% ulfg?
Frågan är vad som inkluderas där? Chips, läsk, godis eller bara rena matvaror? Folk köper ju gladeligen syntetgodis för 60 - 70/kg. Drog folk ner på dumheterna skulle pengarna lätt räcka till lammkött!
Det är den allmänna inställningen som är suspekt. Tror jag läste i Land för ett tag sedan att Sverige lägger minst pengar procentuellt sett, på mat i hela EU.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #22 skrivet: 12 nov-08 kl 08:58 »
Ja då är köttet besiktigat och stämplat.
Han saltar även skinnen för en mindre summa om jag vill.
Var skickar ni era skinn?
Jag tänkte prova Donnia skinn,någon som har nån erfarenhet dårifrån?

Jag, och många jag känner, skickar våra skinn till Donnia (var där med ett stort lass igår). De har hållit på länge nu (kommer från början från Tranås Skinnberederi) och är mycket skickliga. De är dessutom trevliga och bra att ha att göra med så det känns tryggt att lämna skinnen till dem. Det är riktigt att de bereds utomlands men det är deras egna företag och anställda och de har full kontroll på arbetet. Vi är mycket nöjda med Donnia. Själv är jag nybörjare men flera av mina bekanta har använt sig av Donnia i många år.
Åsenfår, hundar och katter

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 nov-08 kl 20:54 »
Här i Gbg-trakten kostar lamm i låda mellan 85 och 110 kr. jag min fege jävel tar 85.

Legoslakt inkl styck ca 500 + moms.

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 12 nov-08 kl 22:06 »
Den som lär sig slakta själv, torde kunna öka täckningsbidraget ganska mycket enligt vad som framkommit.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 nov-08 kl 22:22 »
Det är förbjudet att sälja hemslaktat kött så det gör man inte. Svartpriserna ligger på hälften av vita priser.

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 12 nov-08 kl 22:26 »
Det behöver väl inte vara varken "hemslakt" eller svartslakt för att man inrättar egen slakt?

Det finns små slakterier, jag känner till några.

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 nov-08 kl 22:39 »
nä det klart, man kan bygga ett slakteri också. Men det är några hundratusen i investering och några tusenlappar per år i kontroller. plus kylningen som kostar en del i eldrift.

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 13 nov-08 kl 09:40 »
Visst det krävs en del djur för att bära ett litet slakteri, men man kan ju återuppliva producentcooperationens ide igen, och anlägga ett slakteri med kanske ca 10 medlemmar.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 nov-08 kl 13:03 »
absolut! jag tror på sånt men tråkigt nog har jag sett många sådana projekt som fallit. Jag vet inte varför folk inte kan samarbeta.

Emmaibäcka

« Svar #30 skrivet: 17 nov-08 kl 08:58 »
Vi tar 105 kr/kg,  då är det KRAV-godkänt lamm uppfött på endast grovfoder. Det går allt hitta kunder till det också. Vi levererar lammfärs i vakuumförpackning, eller lammbog i "grillskivor" mm. Allt slaktat och styckat efter konstens regler, och för att kunna få något netto på det måste vi upp i de summorna..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 17 nov-08 kl 09:34 »
Vi tar 105 kr/kg,  då är det KRAV-godkänt lamm uppfött på endast grovfoder. Det går allt hitta kunder till det också. Vi levererar lammfärs i vakuumförpackning, eller lammbog i "grillskivor" mm. Allt slaktat och styckat efter konstens regler, och för att kunna få något netto på det måste vi upp i de summorna..

Det låter som ett bra pris. Pratade med en annan kravodlare här i närheten och hon tog 135:-/kg för styckat kravlamm. Men, som priserna på kravfoder ser ut så kan ja förstå det.  Här är det väldigt dåligt med ekofoder. De flesta som odlar verkar använda det själva.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 17 nov-08 kl 10:44 »
Vår ek förening (vi är tre fårägare som säljer kött m m) Vi tar från 90-140:- kg för lammkött i låda helt eller halv lamm till kund. Prisskillnaden är beroende på hur utstyckat köttet är. Den dyraste varianten är nästan benfri och med mycket färs. Den billigaste är mera grovstyckad. Det högre priset måste man ha dels för styckningspris dels för viktförlusten på lådan kontra helfallsvikten. Mycket ben försvinner ju om man finstyckar.
Det konstiga kan man ju tycka är att det dyraste alternativet är det klart populäraste bland våra kunder. Den kundkrets som vi har och har haft i flera år frågar efter vad och hur lammen är uppfödda de vill veta vad de äter och är beredda att betala för detta. De som bara är ute efter billigt ska man inte vända sig till i dessa sammanhangen.
Här går man ut med att det är småskaligt och med största omsorg om både djur och miljö Då måste man öppna lite mer på plånboken.
Om man bryr sig vill säga. Man måste ha en skälig ersättning för sina kostnader i samband med slakt o styckning o frakter samt inte minst för uppfödningen som producent alltså.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 17 nov-08 kl 12:55 »
Hur har ni gjort för att hitta kunder? Och behålla dem? Det är ju underbart att ni kan hålla de priserna så långt från storstan! Tar gärna emot tips.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #34 skrivet: 17 nov-08 kl 16:27 »
Hur har ni gjort för att hitta kunder? Och behålla dem? Det är ju underbart att ni kan hålla de priserna så långt från storstan! Tar gärna emot tips.

Säljer till bekanta och bekantas bekanta. Kontaktar samma människor som köpt tidigare och för det mesta vill de köpa igen. Sen skriver jag upp dem som i förbifarten säger att de vill köpa lamm. För annars kommer jag aldrig ihåg det när det väl är dags för slakt. Då kan jag kontakta dem när det börjar närma sig och höra ifall de fortfarande är intresserade. Nu har vi inte så många lamm ännu så länge och då går det att göra så. Nu tar vi i och för sig inte mer än 75:-/kg men, vi är inte heller certifierade även om gården drivs ekologist så köper vi in foder som inte är ekologiskt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

« Svar #35 skrivet: 17 nov-08 kl 18:23 »
Svar till Lollo, mfl.
Jag tror man måste hitta fram till medelklassen i städer eller ha tillgång till turism i närområdet för att kunna hålla de rätta priserna. Bor man avsides och det inte finns någon utvecklad turism kring en är man hänvisad till landsbygdsbefolkning och de betalar helt enkelt inte. Så det bästa är att ha ett lantbruk nära en stad.
Diskussion? Marknadsföringsideer?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Falin

• -
« Svar #36 skrivet: 18 nov-08 kl 15:35 »
Vi har inte bestämt priset för nästa år ännu, men runt hundringen/kg blir det i alla fall. Då är det styckat som kunden vill ha det, men inte vaccat. Just nu figurerar "vårt" lammslakteri friskt i tidningarna, så vi får väl se om det finns kvar till våren...  ::) Om inte så lär priset stiga eftersom vi då får längre till närmsta slakteri.

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 nov-08 kl 21:36 »
Att rikta sig till medelklass i storstäder är självklart för mig. Men.. jag tar 85 kr å får ändå inte sålt mina sex lamm i år. Hälften avkunderna är väner å familj. Anar att jag itne gjort tillräcklig reklam. Har använt massmejl till min nuvarnade arbetsplats, och förra året till två av mina arbetsplatser (det gav två kunder varav en föll bort i år) och till naturfolk på länsstyrelsen. Jag får ungefär en kund på varje arbetsplats.

Vurre

« Svar #38 skrivet: 19 nov-08 kl 13:33 »
Lollo, har du inga polare/kontakter från mellanöstern? Efter att ha fått först en kund som är inflyttad från Irak skulle jag nu kunna sälja dubbelt så många lamm som jag har till den kretsen. Ringar på vattnet. Och det är inte ens halalslaktat.
snus? vad är priset på en pris?

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 19 nov-08 kl 18:17 »
hade nåra såna kn der men de ville inte betala min apriser. Är du säker på att vi pratar om denhöäga prisnivån nu Vurre. Sälja går alltid, men det vi diskuterar är hur  mangör det för 100 kr kilot.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser