Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på lammkött  (läst 18602 gånger)

Gute

Pris på lammkött
« skrivet: 28 okt-08 kl 17:19 »
Vad tycker ni är ett rimligt pris för lamm kött,inkl slakt och styckavgift?
Det handlar om kött från gutelamm.
Ca 60:-/kg inkl moms???

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Pris på lammkött
« Svar #1 skrivet: 28 okt-08 kl 17:27 »
Kör på det du  :)
Låter rätt..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 28 okt-08 kl 17:32 »
 Om köttet är besiktat och godkänt slaktat och styckat tycker jag det är lite för billigt...
Tjänar du något på det hela då?
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 17:56 »
Prissättning är en svår och komplex vetenskap. Olika kunder värdesätter din produkt på olika sätt. Styckat gourmetlamm är exklusivt i staden och något billigt som smakar kofta i bondbyn. Vilka kunder vill du hitta och framförallt hur? Vilka kunder vänder du dig till? En gammal sanning är att inte sälja i den egna byn utan i nästa. Jag säljer för 70 kr till okända och 50 till grannar och vänner. Jag hade helst sluppit de senare  :)
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-08 kl 18:07 »
Jag vet att det går att ta tillbaka styckat kött från slaketeriet och sälja det för 95:-/kg inkl moms till stabor i Stockholmstrakten...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 28 okt-08 kl 18:50 »
Vi tar;

60 kr/ kg för ostyckat från slakteriet.
70 kr/ kg för styckat från slakteriet

och 80/ kg för styckat och vacumpackat från slakteriet i vår butik.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 okt-08 kl 19:21 »
Har betalt 55:- för lamm, tog ett helt på 16 kg slaktat.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jonte P

« Svar #7 skrivet: 29 okt-08 kl 10:40 »
Har sålt våra gutelamm själv nu i ett antal år. Ifjor gjorde vi misstaget att sätta priset tidigt på sommaren utan att först ha kollat vad slaktaren skulle ha betalt. När det var dags för slakt hade han desvärre höjt priset väldigt mycket jämfört med året innan så det blev en ganska dålig affär för oss.

Det är som nybörjare lätt att "glömma bort" alla kringkostnader runt själva slakten och köttförsäljningen och därför sälja för billigt. Om man själv transporterar lammen till slakteriet måste ju även den kostnaden bakas in i köttpriset. Här ingår kanske även hyra och tråkig städning av hästtransport? Sen ska köttet hämtas och eventuellt distribueras ut till kunderna. Det krävs även ett godkännande av kommunen för att hantera köttet vilket kostar. Man får även lägga en hel del tid på marknadsföring, uppföljning av fakturor (om man inte tar kontant betalning), tid som man kanske vill ha betalt för.

Mitt tips är att först räkna på alla kostnader man har eller beräknar att man kommer att ha och sen slår ut det på den förväntade slaktvikten. Då hamnar man i regel närmare sanningen jämfört med om man bara tar ett pris rakt ut i luften.

I år tog vi 95 kr per kg inkl moms. Det blir ändå inte någon jättelysande affär. "Vinsten" ligger mer i att det är roligt att sälja själv.

Det stämmer ganska bra att det framförallt är folk i storstan som är beredda att betala för kvalitet, ekologiskt etc även om det finns undantag.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

hustran

« Svar #8 skrivet: 29 okt-08 kl 12:13 »
Jag håller med Jonte P. Vi tog också 95 kr. kilot.

Ingrid68

• -
« Svar #9 skrivet: 29 okt-08 kl 12:50 »
Vi tog 79:-/ kg, slaktat styckat och vet besiktat från Dalarna.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 01 nov-08 kl 22:32 »
Vi tar 75:-/kg  inklusive moms för helt eller halvt färdigstyckat lamm direkt till konsument. Behöver höja till nästa år. Slaktaren har höjt priset.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #11 skrivet: 09 nov-08 kl 00:44 »

Jag har 6 lamm som skall slaktas snart. Jag har satt ett pris på 65 kr/kg. Detta gjorde jag utan att förstå hur dyrt det faktiskt är att få dem slaktade "efter konstens alla regler". Vad menar jag med det?

Jo, jag kontaktade ett slakteri ca 6 mil bort. De skulle ha 450 kr/lamm för att hämta och slakta. Ville man ha styckat och vakumförpackat tillkom 425 kr/lamm. Alltså 875 kr/lamm. Priset var oavsett vad lammet vägde.

Efter kontroll så har jag förstått att en acceptabel till bra slaktvikt är 16 kg - 22 kg. Detta gör en levande vikt på 38-52 kg (beräknat på att slaktvikten är 42% av levandevikten)!!

Jag vill inte vara optimistisk, men jag räknar med att mina lamm som är födda i mars-april har nått vikten 38 kg inför slakt... alltså 16 kg slaktad vikt.

Eftersom det totala priset är 875 kronor/lamm så blir kostnaden för slakten per kilo (om slaktvikten är 16 kg) ca 55 kr/kg!

Ekvationen går inte ihop! Med mitt pris så skulle "överskottet" bli 10 kr/kg... ((16 kg x 6) x 65 kr) - (16 kg x 6) x 55 kg) = 6240 kr - 5280 kr = 960 kr!!!!

I "ekvationen" har jag inte räknat in mitt arbete, foder eller hyra!

Tyvärr har jag satt mitt kilopris (har redan köpare!) så i år får jag nog bita i det sura äpplet och gå med förlust!!
Älskar djur... människor också!

Jan lindgren

« Svar #12 skrivet: 09 nov-08 kl 09:59 »
Hej!
Jag förstår att man måste ha ut 80-90 kr per kilo som producent men som fattig konsument blir det för dyrt. Jag köpte benfri lammstek för 79 kronor kilot igår. Kan vi ha en lönsam fåruppfödning i landet i en lågkonjunktur? Det kanske är så att det bara går att föda upp får och andra köttdjur i områden där djuren kan leva på bete året runt. Fåren gör en stor miljönytta genom att hålla marken öppen. Ska fåraveln kanske då subventioneras av skattemedel?
MVH
Jan Lindgren

Gute

« Svar #13 skrivet: 11 nov-08 kl 11:59 »
Jag tycker att 875kr låter otroligt dyrt!
Slällv ger jag 250kr för slakt,1 veckas hängning och styckning efter eget önskemål,men då kör jag dit lammen själlv och
det ingår ingen vaccning.
Då har ändå slaktaren höjt priset 50 kr per lamm sen förra året.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 11 nov-08 kl 12:03 »
 Gute: Ingår besiktning av köttet i det priset?
Det brukar vara stor skillnad på priset om slakten är godkänd eller inte.
                             Mvh
                           Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 11 nov-08 kl 13:07 »
Jag betalar 325:-+moms för slakt, hängning och styckning (ingen färs). Då har slaktarn höjt med 75:- på de senaste två åren. Besiktning är inräknat. Jag tar återtag på skinnen så grundsaltning av dem ingår också.

Gute

« Svar #16 skrivet: 11 nov-08 kl 13:35 »
Ja då är köttet besiktigat och stämplat.
Han saltar även skinnen för en mindre summa om jag vill.
Var skickar ni era skinn?
Jag tänkte prova Donnia skinn,någon som har nån erfarenhet dårifrån?

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 11 nov-08 kl 15:21 »
 Jag har skickat till Delsbo, dom gillar jag, skinnen bereds i Sverige med alun.
Är det inte så att Donnia skickar dom utomlands?
                            Mvh
                          Charlotte

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 11 nov-08 kl 15:40 »
Jag har skickat till Delsbo, dom gillar jag, skinnen bereds i Sverige med alun.
Är det inte så att Donnia skickar dom utomlands?
                            Mvh
                          Charlotte

Jo, jag har förstått det som att Donnia bereder sina skinn utomlands. Vi bereder våra skinn på Tranås skinnberederi som bereder sina i Tranås. Eller vi har bara berett och fått tillbaka en gång och nu är en laddning inne som beräknas bli färdig en bit in på nästa år.

ulfg

« Svar #19 skrivet: 11 nov-08 kl 17:44 »
Vill svara på Jan Lindgrens inlägg om att lammkött blir för dyrt om det går över 90 kr kg.
Den bistra marknadsekonomiska sanningen är att det faktiskt inte går att producera lammkött till konsumenter som inte kan betala för sig. Det går inte att subventionera bort detta grundförhållande. Rått uttryckt skall inte Jan och de med honom äta svenskt lammkött. De får antingen omprioritera i sin ekonomi, sänka konsumtionen för att ha råd med riktig mat eller så får de äta billigare, importerat kött. Svenska småskaliga producenter har inte råd med idealistiska föresatser i sin verksamhet utan måste hitta fram till de rätta konsumenterna. På 1970-talet tror jag ett genomsnittshushåll lade ner 20-25% av sin budget på mat. Idag är vi nere på runt 15%.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser