Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  magra brahmor!  (läst 8952 gånger)

jasmine83

• Uppland
magra brahmor!
« skrivet: 27 okt-08 kl 13:13 »
Har äntligen hittat brahma hönor, 12 veckor gamla.  :D´Men dom är så magra :-\, vad ska jag ge för att få upp dom i hull men inte växa för snabbt? Har någon några bra tips. Sen undrar jag, ska dom äta vuxen foder eller kyckling foder? Vill inte att dessa små rackare ska växa för fort.....
« Senast ändrad: 08 nov-08 kl 10:57 av jasmine83 »
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

fjäderfän

SV: magra brahmor!
« Svar #1 skrivet: 27 okt-08 kl 14:40 »
korn och vete funkar att bli feta på.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 27 okt-08 kl 16:03 »
Fast nu vill man väl inte ha fettlager på hönsen  :-\  utan muskelmassa!
Muskler byggs av protein inte fett eller kolhydrater.
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 14:00 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 27 okt-08 kl 16:58 »
Fast nu vill man väl inte ha fettlager på hönsen  :-\  utan muskelmassa!
För mycket fett på/till hönan ger henne fettlever så hon blir sjuk/dör.

Muskler byggs av protein.

Då kanske du kan ge tips till jasmine83 vad det finns för foder som innehåller mycket protein!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

jasmine83

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 okt-08 kl 21:23 »
jo det vore bra  ;). Havre kanske????
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 27 okt-08 kl 21:54 »
Våra kycklingar fick något som hette Liv växt (eller något sådant), ett foder från svenska foder, det finns säkert liknande i andra märken också. De fick Liv start tills de var, ja vad var det, sex veckor kanske, och sen det här, Liv Växt tills de var ca arton, tjugo veckor, då fasade jag över det till vuxenfoder, blandade det i början.

Något sådant borde du kunna använda kanske? Sen tror jag havre är bra också, och lite smaskiga matrester!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #6 skrivet: 27 okt-08 kl 22:29 »
 8) Pasta med en rejäl klick smör :P. Är de magra de små kycklingarna så är de det, och behöver mer fett - som kan behövas för att bl a hålla värmen också. Visserligen blir folk och fä lika lite feta av fett som gröna av grönsaker ::) :D... Men fett tillsammans med kolhydrater binder fettet! När de sedan fått mer hull så kan du ta bort denna specialare och bara ge dem vanlig mat igen. Detta är i alla fall mitt novisa och heta magrakycklingar-tips  ;) som jag fick av en hönsveteran en gång! Fundera och se om det kan vara något ;).
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

jasmine83

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 28 okt-08 kl 20:26 »
Jag tror faktiskt jag ska prova ditt råd "mamix", det låter mumsigt :D. Dom får ju lite annat också, sallad och majs t.ex, det tycker dom är gott....  :P
Tar gärna emot fler tips.... Är ganska ny på området höns så fler tips dessto bättre.....

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 28 okt-08 kl 20:40 »
Foder med hög proteinhalt:  Start  eller  slutfoder för gödkyckling.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

jasmine83

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 29 okt-08 kl 11:41 »
Detta kanske är en dum fråga men om man ger ett foder med hög proteinhalt kan det inte bli så att dom växer för fort då eftersom det är en stor ras???

ledup

« Svar #10 skrivet: 29 okt-08 kl 11:56 »
Generellt kan man säga att djur som växer inte ska vara lika "runda" som vuxna djur. Särskilt försiktig med protein ska man vara med djur som ska bli jättedjur (raser som blir större än viltformen = brahmor) .
Om dina brahmor bara är lite magra och verkar pigga och äter så skulle nog jag vara försiktig med extra protein etc. Däremot skulle du kanske kunna höja temperaturen så de inte gör av med energi på att hålla värmen om den (temperaturen) är låg.
Kokt mosat ägg brukar annars vara en bra proteinkälla om du ändå behöver "hotta" upp deras mat med protein. Jag har gett mina (6st) 1ägg/dag + fri tillgång på kycklingfoder och vete. Fast jag tror jag slutade med det innan de var 3månader, minns inte så noga... ???

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 30 okt-08 kl 19:21 »
Maila till ngn riktig brahmauppfödare.
Hedemorahöns

bea

« Svar #12 skrivet: 03 nov-08 kl 22:43 »
Har du någon bild? så man kan få se hur magra dom är?
Vad jämför du med när du kallar dom magra?
Utan att ha sett dom är nog även mitt tipps lite fetare mat speciellt nu när vi går mot kallare tider.
Svårt att veta bara så att det inte är någon sjukdom??
Men e dom pigga å glada i övrigt så får man ju förutsätta att så inte är fallet!!
Lycka till med dina nya kompisar ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 04 nov-08 kl 11:44 »
Detta kanske är en dum fråga men om man ger ett foder med hög proteinhalt kan det inte bli så att dom växer för fort då eftersom det är en stor ras???

Det är inte snabbheten i tillväxten som är skadlig utan
felaktigheter i fårhållandena mellan protein - kalk - fosfor !!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #14 skrivet: 04 nov-08 kl 11:46 »
Det är inte snabbheten i tillväxten som är skadlig utan
felaktigheter i fårhållandena mellan protein - kalk - fosfor !!

Då kanske du kan ge oss lite tips på foder som enligt dig innehåller bra förhållande mellan protein-kalk-fosfor.

jasmine83

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 04 nov-08 kl 15:40 »
Dom är ju inte så magra så dom är döende, dom går ju ut ibland och dom äter och dricker. Men jag känner ju varenda ben i kroppen på dom känns det som. Dom väger ju ingenting och dom är större än min dvärg kocchin men hon väger garanterat mer..... Men jag tror det går framåt i allafall. Dom är så himla vingliga men det är väl inte så konstigt med tanke på ben längden.... :P

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #16 skrivet: 04 nov-08 kl 15:47 »
 ??? Nja, vingliga ska de inte vara oavsett benlängd :P. Hur menar du? Kan du beskriva?

jasmine83

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 04 nov-08 kl 16:05 »
Dom ramlar inte och så utan ser mer ut som dom har lite obalans.... Det ser inte ut som dom har någon sjukdom utan mer som dom typ inte har gått på sina ben alls utan just kommit på att dom kan gå.
Alla kycklingar låg på varandra där jag hämta. Stackarn som låg underst, Vissa hade inte ens några fjädrar utan var pickade på.... Nej jag åker aldrig mer dit i allafall.
Så är dom skit rädda också.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #18 skrivet: 04 nov-08 kl 16:14 »
 :( Men... Så där ska det ju inte vara. Mina Brahmakycklingar har aldrig vinglat det minsta utan går som de gör som vuxna. Att de legat platt kan göra att fötterna inte utvecklas så bra har jag hört - men vet inte säkert. Ett tips är att försöka få dem att att sitta på en pinne när de sover för att få naturliga fötter och naturlig gång. Du kan lyfta upp dem när de kommit till ro för natten på golvet (om de sover där alltså) - då brukar de knipa med fötterna och sova vidare ;)!

Men - detta är bara mina tankar. Du får fundera och se om du hittar något i det. Tur är dock att du tagit hand om dem och jag hoppas verkligen att det reder ut sig!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #19 skrivet: 04 nov-08 kl 16:16 »
En avmaskning?

Eller kan det vara farligt nu när de är lite magra och vingliga?

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser