Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  magra brahmor!  (läst 8943 gånger)

jasmine83

• Uppland
SV: magra brahmor!
« Svar #20 skrivet: 04 nov-08 kl 16:23 »
Jag tar tacksamt emot alla tips då det här är mina första brahmor(förutom tuppen då). Jag vet inte alls hur de brukar bete sig när de är små. Jag ska testa sätta dom på pinne. Hur tjock ska pinnen va? Dom är inte med den övriga flocken just nu utan själva med en höna som bara fick en kyckling, och två blandras som jag köpte från samma ställe. Dom två är ju helt normala förutom skit rädda. Men pinnarna som sitter där är som vanliga krattskaft. Är dom för smala?
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #21 skrivet: 04 nov-08 kl 16:38 »
 :( Rädda Brahmor känns inte bra heller - de är ju kända för just att de är godmodiga och orädda. Snarare lite väl orädda... :P

Nåväl - sådant kan man ju råda bot på! du råkar inte ha en höna eller tupp som är orädd och stabil som jag föregå med gott exempel? Det kan hjälpa till!

Man brukar väl säga tt pinnen ska vara så grov att de precis nästan når runt med fötterna. Testa och se! En vanlig trädgren som har lite olika dimesion och böjning brukar vara bra - då kan de välja själva. Så fram med sågen ;D!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

jasmine83

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 04 nov-08 kl 16:56 »
Ja får ta och gå ut i skogen då  :P. Dom går ju då med en dvärg kocchin och hon är inge rädd och det har blivit mycket bättre så det är i allafall på bättrings vägen....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #23 skrivet: 04 nov-08 kl 17:17 »
 :D Bra ;)!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 04 nov-08 kl 18:09 »
Då kanske du kan ge oss lite tips på foder som enligt dig innehåller bra förhållande mellan protein-kalk-fosfor.

Skulle jag gjort om jag jobbat på något foderföretag.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #25 skrivet: 04 nov-08 kl 18:47 »
 :) Jag har fått tips om Svenska Foders "Fågel Multi" till mina Brahmor - av självaste uppföderskan och jag anser att hon har koll :-[. Men jag kan själv inget om sammansättning och sådant :P. Svenska foder har även foder för kycklingar och tillväxt samt värpfoder och koncentrat som blandas med eget spannmål. Och nej - jag jobbar inte på Svenska foder :P ;D.

Länk: http://www.svenskafoder.se/?p=2318&m=1440

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #26 skrivet: 04 nov-08 kl 18:57 »
 :D Du kan ringa deras säljpersonal: http://www.svenskafoder.se/?p=2676&m=1654 Det gjorde jag då jag hade några frågor om hur man ska tänka/göra om man blandade med eget spannmål - och de var väldigt serviceminded ;). Och jag jobbar fortfarande inte på på foderbolaget... 8) :P

jasmine83

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 04 nov-08 kl 22:13 »
Tack för det... Det ska jag göra. Sätter ut lite bilder på fredag så kanske jag också kan få hjälp med att tala om om det verkligen är hönor också. Man vet ju aldrig med det där stället och jag är inte så bra på att se. Men jag tror det är hönor, intressant och se om jag har rätt eller om jag är helt ute och cyklar...... :P

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #28 skrivet: 04 nov-08 kl 22:16 »
 :) Spännande.... Du kan se skillnaden på tuppkycklingar och hönkycklingar om du kollar bildspelet på min hemsida. Läs texten under bilderna. Om de är guld svart- eller blåbandade vill säga :P.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #29 skrivet: 05 nov-08 kl 21:00 »

I senaste numret av Rasfjäderfäförbundets tidskrift  finns en artikel om Brahma och bl.a. om rasens utfodring.
Det verkar inte vara den enklaste ras att föda upp.
Beträffande sittpinnar så ska de vara rejält breda till tunga djur. De vilar bröstbenet på pinnen,och om den är smal kan benet bli deformerat och det kan bli blåsor i huden.
Mina stora Sussex (vikt höna 3-3,5 kg) sitter på 10 cm breda reglar med avfasade kanter.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 05 nov-08 kl 21:05 »
Tänkte också på, att det måste vara  svårt, att föda upp brahmor.
Här måste man ha massor av kunskap.
« Senast ändrad: 06 nov-08 kl 08:01 av Lycka »
Hedemorahöns

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #31 skrivet: 06 nov-08 kl 17:44 »
Förra sommaren skaffade jag mina första brahmakycklingar. Den ena tuppen var så glad i mat, och han var först fram så fort jag kom med något gott. Men så vid jultid...satt han mest på rumpan. Lika pigg i blicken men hade svårt att ta sig fram till maten. Jag skrev förtvivlad till Alternativ och undrade vad som var fel och fick så svaret att dessa tunga raser måste man hålla igen lite på maten, annars kan de växa för fort och då orkar inte benen med. Tyvärr kom denna information för sent...på julafton låg Burt död och jag kände mig sååå skyldig som övergött honom. Så tänk på det ni som är nya, upp till sex månaders ålder kan man gott vara lite försiktig med godsakerna.
Lycka till alla hönsvänner! Anna-Karin
Den som har en lever får se

jasmine83

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 07 nov-08 kl 21:50 »
Här kommer bilderna jag lovade. Jag hoppas på hönor men allvarligt talat har jag ingen aning....

jasmine83

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 07 nov-08 kl 21:51 »
och en till.....

jasmine83

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 07 nov-08 kl 21:51 »
och en till..... :P

jasmine83

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 07 nov-08 kl 21:53 »
och edn sista..... lite svåra att se på men dom är så rädda så dom springer bara i väg. Inga linslusar direkt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #36 skrivet: 08 nov-08 kl 09:19 »
Är ingen expert, men tycker att de ser hängiga ut på ögonen (åtminstone de som är gul colombia). Att de är magra kan jag inte se, men det är något i blicken, hur de ser ut i ögonregionen! Är det någon som håller med?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

jasmine83

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 08 nov-08 kl 09:57 »
Bilderna är inte så bra. Var tvungen att springa upp och titta och dom ser blankare ut än på bilden. Men lite hängiga. Dom får multivitamin i vattnet också nu för jag hörde igår att det var en som nös lite. DSom har värmelampa och så på natten och där ligger dom gärna och sover.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #38 skrivet: 08 nov-08 kl 11:05 »
Är ingen expert, men tycker att de ser hängiga ut på ögonen (åtminstone de som är gul colombia). men det är något i blicken, hur de ser ut i ögonregionen! Är det någon som håller med?
Japp  ;) men svårt med foton...

Jasmine hur ser dom ut i ögonen, tåras det i ögonvrån på någon?
Håll lite koll på det, liksom om flera börjar nysa, än den höna som gör det nu.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jasmine83

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 08 nov-08 kl 11:20 »
Inga tårar i ögonen eller något sådant vad jag kan ha sett. Finns det något annat man ge när dom är förkylda?

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser