Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratängtråden  (läst 2747 gånger)

Moraggarn

• -
Gratängtråden
« skrivet: 26 okt-08 kl 20:58 »
Jag är helt tokig i gratänger av alla de slag.Nu undrar jag om ni har några smarriga recept att dela med er av,även tips på tillbehör.

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
SV: Gratängtråden
« Svar #1 skrivet: 28 okt-08 kl 10:48 »
Jag tycker det är mums att bara göra en vanlig potatis gratäng, släng i i lite purjolök, när den nästan är klar lagg på skivad squash, bacon o massor av ost. mums

eller blanda i lite fänkål, morötter o palsternacka i potatisgratängen..det är också mumsigt.

någon som har bra recept på någon pastagratäng??

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #2 skrivet: 28 okt-08 kl 17:41 »
låter gått :D

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 18:04 »
Måste erkänna att jag har en hel kokbok med bara gratängrecept, som jag dock nästan aldrig tittar i. I princip handlar det ju mest om att koka grönsaker och annat, täcka med ostsås och gratinera. För mig blir det mest på rester. Till pastaavdelningen hör ju också lasagne. I min kokbok finns det även: med broccoli, tomater, wienerkorv; ost, skinka, ärter; champignoner, tomater, skinka; auberginer, squash, vitlök, örter, skinka, ärter, parmesan; köttfärs, aubergine, paprika, vitlök, örter, fårost; lök, tomater, köttfärs, vitlök, fårost, parmesan; broccoli, färsk lök, majs, skinka, ost; kräftstjärtar, morötter, stjälkselleri, sjötunga, tomat, konjak, vitvin, crème fraiche, parmesan (oj, då det lyxiga receptet hade jag inte sett); fläskfärs, tomater, oliver; squash, lök, tomater, champignoner, tomatpuré, rödvin, mozzarella; mm mm

I en del är det ganska mycket ägg, typ äggstanning.

Edit: ovanstående var alltså med pasta också.
« Senast ändrad: 28 okt-08 kl 18:06 av Sommartorparn »

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #4 skrivet: 29 okt-08 kl 09:25 »
kräftstjärtar, morötter, stjälkselleri, sjötunga, tomat, konjak, vitvin, crème fraiche, parmesan (oj, då det lyxiga receptet hade jag inte sett);

;D ;D

Det lät smarrigt!

(Synd bara att alla burkar med färdigrensade kräftstjärtar jag hittat också innehåller glutamat (smakförstärkare) >:(  För att anknyta till en annan tråd som är aktuell just nu ;) ;D )
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

tanteva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 29 okt-08 kl 10:36 »
Lite olika skapelser från mitt kök :)

Mina egna recept har kommit till i lite olika skeden av mitt liv - ibland har jag viktväktat, ibland har jag low-carbat och alla andra dieter därimellan. Nu för tiden använder jag aldrig lättprodukter, men det kan nog stå i nåt recept - använd valfri fetthalt :)

Tant Evas räkgratäng
1 port

125 g kokt spaghetti
5 cm purjolök
1/2 morot
5 färska champinjoner
1 dl räkor
3 msk lätt creme fraiche
örtsalt
curry, gärna extra stark
1 tomat

Lägg spaghettin i en ugnsform. Skär purjon i ringar och moroten i slantar och strö över. Skiva champinjonerna och lägg runt om. Lägg räkorna i mitten. Blanda lätt creme fraiche med örtsalt och curry och bred ut över räkorna. Dela tomaten i två halvor, krydda med örtsalt och lägg dem i formen. Sätt in i 225 graders ugn i 15 minuter.

Tant Evas köttfärslåda
4 port

4 port potatismos
1 ägg
2 msk persilja
300 g köttfärs
2 små eller 1 stor morot
1 litet äpple
salt
svartpeppar
lökpulver
ca 2 dl passerade tomater
ca 1 msk ströbröd
ca 1 msk riven ost

Gör moset, pulver eller "riktigt" eller använd rester. Bryn köttfärsen. Om du inte begåvats med ett barn som "inte tycker om lök" kan du bryna med en liten finhackad lök och i så fall utesluta lökpulvret. Skala morötterna och skala och kärna ur äpplet. Riv dom grovt och rör ner i färsen. Krydda. Häll på passerade tomater så det inte blir så torrt. Lägg köttfärsen i en ugnsfast form. Blanda potatismoset med ägg och persilja och lägg ovanpå köttfärsen. Platta till och strö över ost och ströbröd. Gratinera i 225 grader i 20 minuter, slå ev på grillen de sista 5 minutrarna.

Tant Evas isterbandgratäng
2 port

2 port kokt pasta
2 isterband
1 Ädel Mat
lite ketchup
ost

Lägg pastan i en smord gratängform. Ta skinnet av isterbanden och stek dem i stekpanna så det blir en grynig massa. Lägg över isterbandet i gratängformen och slå över Ädel Mat blandat med lite ketchup. Rör om med en sked så allt blandas. Hyvla över ost och gratinera i 225 graders ugn tills osten smält och fått fin färg.

Tant Evas kasslerlåda
4 port

4 port kokt ris
400 g kassler
1 burk tacosås
1 burk Old el Paso Green Chili
matfett
vetemjöl
2-3 dl mjölk
riven lagrad ost (gärna Gratellas Tex Mex för det använde jag)
4-5 färska champinjoner

Lägg riset i en smord ugnsfast form. Blanda det med tacosåsen. Skiva kasslern tunt och täck riset med skivorna. Fördela chilin över kasslern. Gör en enkel ostsås genom att fräsa upp matfettet i en kastrull, tillsätt mjöl och mjölk, låt det koka upp och rör i riven ost. Häll ostsåsen, som gärna ska vara lite tjock och krämig, över kasslern och hilin. Skölj och skiva champinjonerna och lägg dem ovanpå ostsåsen så att de täcker hela formen. Strö över riven ost och gratinera lådan i 225 grader tills osten smält och fått fin färg, ca 15 minuter.

Tant Evas mintlåda
2 port

2 port kokt pasta
ca 200 g rökt skinka
1 burk lätt creme fraiche
1 dryg msk hackad gräslök
1/2 tsk torkad mynta
salt
cayennepeppar
ost

Koka pasta om det inte finns rester. Skär skinkan i strimlor (jag hade köpt skinka i bit, men jag antar att det går lika bra med skivad). Blanda creme fraiche, gräslök och mynta i en bunke. Smaka av med salt och cayenne. Rör ner skinkstrimlorna. Lägg den kokta pastan i en smord ugnsfast form. Rör ner skinkröran och täck med ostskivor. Gratinera i 225 grader tills osten smält och fått fin färg.

Tant Evas pastagratäng
2 port

2 port kokt pasta
1 burk creme fraiche
250 g strimlad kassler
1-2 tsk engelsk senap
ost

Blanda pastan med creme fraiche, strimlad kassler och engelsk senap. Lägg i en gratängform och på med ost och in i ugnen, 200 grader tills osten smält och allt är varmt.
Eva

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 31 okt-08 kl 09:36 »
Tant Evas recept ska testas allihop. Lät ju jättesmarrigt

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 31 okt-08 kl 09:43 »
Räktjosan

Lägg hårdkokta, skivade ägg, i en smord form.
Täck med skalade räkor.
Häll över en tjock stuvning, av räkfond  ex. västerbottenost och  mycket dill.
Givetvis salt och peppar efter smak.
Tryck ner fullt med  brödkrutonger i stuvningen.
I ugnen på ca 225 tills brödet har fått färg.
Rostat bröd och en smakrik ost till.
Låt väl smaka !!!!!
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 10:11 av Lycka »
Hedemorahöns

Moraggarn

• -
« Svar #8 skrivet: 02 nov-08 kl 00:38 »
Räktjosan

Lägg hårdkokta, skivade ägg, i en smord form.
Täck med skalade räkor.
Häll över en tjock stuvning, av räkfond ost mycket dill.
Tryck ner fullt med  brödkrutonger i stuvningen.
I ugnen på ca 225 tills brödet har fått färg.
Rostat bröd och en smakrik ost till.
Låt väl smaka !!!!!

Det där var en riktig höjdare!!!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 02 nov-08 kl 10:13 »
Har förtydligat receptet ngt.
Tack Moraggarn
Hedemorahöns

Gurkan4

« Svar #10 skrivet: 06 nov-08 kl 16:12 »
Jag är helt tokig i gratänger av alla de slag.Nu undrar jag om ni har några smarriga recept att dela med er av,även tips på tillbehör.

jag är helt tokig i gratänger med och här hemma har vi några standard men så har vi Ida´s Allt-utom-diskbänken. Dvs rester som införlivas med någon form av sås/stuvning och så ost i och in i ugnen!

Men här är tre av mina favoriter!

Blomkål i senapsås serveras med valfri potatis (mos, pommes, kokt, stekt vad man nu känner för)
Ett blomkålshuvud ansas, delas i buketter och koks mjukt. Lägg blomkålen i en ugnsfast form och gör en vanlig vit sås och smaksätt med senap. Häll såsen över blomkålen och på med riven ost och in i ugnen och gratinera.
Man kan variera med att ha svamp i såsen och är man köttätare kan man även smula ner knaperstekt bacon.

Champinjon- och broccoligratäng antingen med valfri potatis eller ris.
skiva färska champinjoner och stek dem. Gör sedan en tjock svampsås av svampen.
Ansa och koka broccolin nästan mjuk och lägg den därefter i en ugnsfast form. På med svampsåsen och ost och skjuts in i ugnen.
variant är att lägga det kokta riset i botten och låta det gå med i ugnen.
vill man ha kött i och göra det hela lite festligare så lägg skivad, stekt fläskfilé mellan broccolin och såsen.

Pasta pesto
Koka pasta och blanda med färska klyftade tomater och stekt svamp. Blanda i pesto antingen köpt eller hemgjord och vält ut allt i en ugnsfast form. På med ost och in i ugnen.

Moraggarn

• -
« Svar #11 skrivet: 04 dec-08 kl 07:27 »
Här kommer recept på en kanongod och enkel annorlunda "gratäng"

Nachogratäng

1 påse nachochips

1-2 pressade vitlöksklyftor

1 gul lök

1 dl salsasås

1-2 dl riven ost

500g bland eller nötfärs

1 påse texmex krydda(gärna 2)

1 liten burk creme fraiche

3 msk majonnäs

Häll chipsen i en gratängform och krossa dom(inte allt för mycket)

Stek färsen tillsammans med löken(ej vitlöken) och blanda i texmexkryddan

Blanda creme fraiche,majonnäs,vitlök och salsasåsen

Bred färsen över chipsen och sedan creme fraiche blandningen över detta och avsluta med osten

Sätt in i ugnen på 200grader i ca 20 min eller tills det fått"fin färg"

Servera gärna med en enkel sallad med majs,fetaost och rödlök

vargmamma

• Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är!
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 04 dec-08 kl 14:07 »
Hej, jag ska ha några tjejer på mat på söndag. Har köpt hem tortellini, behöver hjälp med en "smarrig" gratängsås. Har ni några förslag? :-\
Bor på en liten gård, tillsammans med fullblodsaraber, hundar, katt och dvärghöns. Stolt farmor till Ian och tillika stolt mormor till Filip 6 mån.  Nyfiken på allt och vill lära mig det mesta.

Moraggarn

• -
« Svar #13 skrivet: 04 dec-08 kl 17:10 »
Hej, jag ska ha några tjejer på mat på söndag. Har köpt hem tortellini, behöver hjälp med en "smarrig" gratängsås. Har ni några förslag? :-\

Gör en "vanlig vit sås" lite lösare än vanligt,ta sedan 1-2 dl riven ost(gärna nån med mycket smak,typ västerbotten) blanda i strimlad bacon eller färdiga"bacontärningar".

En annan variant: Stek vitlök purjolök och gul lök tillsammans(1 pressad klyfta 0,5 purjo och 0,5 gul lök) gör sedan en vit sås och töm lökblandningen i den. Om man vill kan man sedan blanda i olika saker efter behag i denna lökblandning. tex någon svamp och skinka.Någon ost med mycket smak är aldrig fel. OBS!!! Om du tänkt dig ha ost i såsen så gör såsen lite lösare,då den blir "tjockare"när osten tillsätts

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser