Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lavar på päronträd  (läst 2263 gånger)

Vild blomma

  • Inlägg: 22
    • Småland
Lavar på päronträd
« skrivet: 25 okt-08 kl 20:26 »
Hejsan.

Jag har en liten fundering. På vårt torpställe växer flera päronträd, vars kvistar är nästan helt täckta av olika sorters lavar! Nu undrar jag om lavarna skadar träden på något sätt? Mamma tror det, men själv är jag lite tveksam. Jag tycker inte att de borde göra nån större skillnad, tycker mest att de pryder sin plats. ;)

Nån som vet? Är vetgirig och tacksam för svar :)
Hellre helkvävd i graven än halvkvävd i staden

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Lavar på päronträd
« Svar #1 skrivet: 26 okt-08 kl 09:02 »
Nej lavarna skadar inte trädet det är snarare ett tecken på att det är bra luft, lavarna brukar inte trivas där det är mycket luftföroreningar.

Vild blomma

  • Inlägg: 22
    • Småland
SV: Lavar på päronträd
« Svar #2 skrivet: 27 okt-08 kl 10:14 »
Tack så mycket för svaret.  :)
Vad härligt, då har vi ju frisk luft på mitt favoritställe...
Hellre helkvävd i graven än halvkvävd i staden

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Lavar på päronträd
« Svar #3 skrivet: 27 okt-08 kl 10:36 »
De gamla äppelodlarna i småland borstar bort laven från sina äppelträd för att dom inte ska angripas av svamp och annat. Men, det kanske är annat med päron?

Vild blomma

  • Inlägg: 22
    • Småland
SV: Lavar på päronträd
« Svar #4 skrivet: 29 okt-08 kl 20:59 »
Jaha, där ser man... nån som vet mer?
Nyfiken!!
Hellre helkvävd i graven än halvkvävd i staden

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Lavar på päronträd
« Svar #5 skrivet: 05 nov-08 kl 19:56 »
En pomolog sade en gång till mig att man skulle skrapa bort alla lavar och mossor för de håller fukt i fukt frodas massa saker som inte är bra svamp och diverse andra kreatur, man skulle tydligen gå kanska hårt fram.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: Lavar på päronträd
« Svar #6 skrivet: 05 nov-08 kl 22:06 »
Nej lavarna skadar inte trädet det är snarare ett tecken på att det är bra luft, lavarna brukar inte trivas där det är mycket luftföroreningar.

det beror helt på vad det är för lav. Vissa lavar gynnas av luftföroreningar, medan andra aldrig skulle klara av att leva i förorenad luft.
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser