Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vuxen ko med dålig mage  (läst 5930 gånger)

Falin

• -
Vuxen ko med dålig mage
« skrivet: 24 okt-08 kl 13:51 »
Vi har stallat upp en förstakalvare och vant av kalven, och nu är hon dålig i magen som bara den. Det är väl hösilaget som ställer till det, och i vanliga fall hade jag blandat upp med halm och väntat till det gett sig. Men den här damen har tappat mycket hull sista betesmånaden, och jag känner att jag skulle vilja göra något mer. Men vad?

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Vuxen ko med dålig mage
« Svar #1 skrivet: 24 okt-08 kl 14:25 »
Det är aldrig fel att ge hemmagjord elektrolytblandning; ljummet vatten, druvsocker, salt och bikarbonat! Har receptet där nere, men har en sovande sjukling i knäet!

Loppfrön (inköpta på Granngården) är en annan bra sak att ha hemma vid diarré, speciellt om man misstänker att djuret har fått i sig sand/jord/grus. Rekommenderat till hästar och jag har testat på jakar. Vet egentligen inte effekten av detta till idisslare, men skadligt är det inte!

A-fil eller yoghurt brukar krassliga djur sörpla i sig med glädje! Kan blandas ut med vatten.

Sist, men inte minst: prata med veterinären om DHS-tabletter. Egentligen inget för diarréer orsakade av foderomställning, men om det skulle vara något annat så är DHS kanon (hade själv med mig dessa dunderpiller vid en långresa jorden runt. Själv behövde jag inte ta någon, men doktorn som var med på resan ordinerade dem till en tjej som låg risigt till!)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 24 okt-08 kl 14:57 »
Åh, fil hade jag ju kunnat tänka ut själv, det har jag provat på hästarna. Pro-viva kanske funkar då också? Hade det varit häst så har jag mycket mer erfarenhet, men jag tänker att det kanske blir annorlunda/mindre effekt på idisslare?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 24 okt-08 kl 15:11 »
Både min veterinär samt en riktig amerikansk cowboy gillar idén med fil även till idisslare, tex kameler. Proviva funkar säkert också bra! Good luck!

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #4 skrivet: 24 okt-08 kl 19:33 »
Avmaska djuret, med eprinex/ivomec.
Köp kolpasta o ge henne. Finns på granngården, nordpost mm.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 24 okt-08 kl 20:00 »
Du tänker på lungmask, mazze?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #6 skrivet: 24 okt-08 kl 20:51 »
Det kan va andra maskar med, det är dålig forskning på parasiter i vuxna kor.
Förr har man ju sagt att det bara är första gångsbetarna som ska avmaskas men det stämmer inte riktigt nu.
Jag har avmaskat mina ungdjur med systamex första betessäsongen och ändå fått mask på förstekalvarna.

Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 25 okt-08 kl 09:45 »
Ja, en avmaskning är aldrig fel! Men eftersom kossan din har diarré så ta gärna ett träckprov och skicka in till Vidilab (kostnadsfritt om du är medlem i Svenska Djurhälsovården). Då får du reda på vad du ska avmaska henne emot. Annars är det risk att du väljer fel preparat (Ivomec/Eprinex/Dectomax tar det mesta, men det finns enstaka parasiter som bara tex Axilur tar) och då ser du ingen förändring i avmagrandet eller så behövde hon egentligen inte avmaskas och då går du med falska förhoppningar att hon ska tillfriskna. Ta prov på söndag (ett par teskedar skit i dubbla plastpåsar, tryck ut en följesedel från deras hemsida och skicka med) så får du svar redan i början på nästa vecka!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 25 okt-08 kl 10:05 »
Hur dålig i magen är hon?
är hon bara lös imagen eller är de som vatten genomskinligt nästan..

När började du ge ensilaget?

Tycker du skall blanda ut fodret med torrt hö eller halm..

ge ev stimulex och  vomstart...
Stiimulex finns hos Kvarnbyfoder de har även glycktop..
annars så brukar de även funka med vomstart som du kan köpa hos granngården..
stimulex innehåller torkadvombakterier så de blir en ympning med rätt flora...

www.kvarnbyfoder.se

Även vom start innehåller lite av de..

Även om kon är mager så behöver hon halm o  eller hö om ditt ensilage är "för" fint.. mycket tidigt skördat.. de är viktigt för deras magar att ha till räckligt med strå..

Lycka till..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 26 okt-08 kl 18:51 »
Kossan är nu betydligt bättre, jag fick i henne lite Proviva, men tror egentligen inte att det gjorde varken till eller från.
Vi brukar alltid blanda ut hösilaget med halm när vi stallar in dem, "problemet" är att vi har ruskigt bra hösilage och det blev nog lite för mycket för hennes mage i alla fall. Jag ska nog ändå utöka stallapoteket med kolpasta, det lät som ett bra alternativ. Till kalvarna har jag gott om magmediciner, men inte till de vuxna, har jag insett nu. Jo, vomstart  har jag förstås.

Men apropå lungmask, jag hade för mig att så här sent på säsongen bör man ta blodprov för att konstatera det? Att träckprov bara funkar tidigare under sommaren?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 27 okt-08 kl 10:40 »
Och ett till apropå Lungmask. Den har inte diarre som symptom utan hosta  :)

Bara så att det inte blir nått missförstånd...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hantverkare92, gorlan, eriksjos, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser