Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snorig höna  (läst 3017 gånger)

Nina W

• Värmland
Snorig höna
« skrivet: 23 okt-08 kl 11:13 »
Jag har en Hedemoratupp och två höns. Genbanks, och därför värdefulla för mig.
Hönan Hilma hostade och snorade lite på sensommaren. Jag gav dom bara lite extra bra käk föra att
stärka henne, och det gick snabbt över. Men sedan kommer det tillbaks ibland. Då rinner näbben och
i värsta fall så nyser hon också. Hon har aldrig varit slö utan beter sig helt normalt.
Jag tycker det är lite konstigt att ingen av de andra två blivit sjuka. Men dom har väl bättre motståndskraft, och om det berodde på något vanligt virus eller så då borde hon väl ha fått antikroppar
mot det, tycker jag.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Snorig höna
« Svar #1 skrivet: 23 okt-08 kl 18:44 »
Jag fick ett gäng med ungdjur förkylda för några veckor sen. De satt i ett dragit fönster på natten. Jag stängde bort dem från fönstret och gav multivitaminer i vattnet. De blev bra på bara ett dygn fast en var så dålig att snoret stänkte när han nös.

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 okt-08 kl 18:24 »
Hmm...jag har två 7-veckors kycklingar som har varit ute med sin mamma i ur och skur i 3 veckor nu  :-\ de nyser en del, känner inte mamman när det är för kallt för de små?
De små följer såklart sin mamma så de går ju inte in så länge hon är ute.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 29 okt-08 kl 12:45 »
Hilma har dött

Jag har problem med storråttor i hönshuset så jag lägger helst inte fram massvis med mat på en gång.
I förrgår så matade jag dom kl halv tio på morgonen. Sedan var jag borta tills sju på kvällen.
Då tände jag lampan och gav dom en festmåltid med grönsaker, hönsfoder, solrosfrön...
Tuppen och Pricka slängde sig uthungrade över fatet men stackars Hilma tog bara några frön och
blev sittande med stirrig blick. På natten så dog hon. Jag tror svälten den där dagen tog knäcken på
henne för hon var ju säkert försvagad efter att ha snorat till och från i en månad. Hon kanske hade
lunginflammation, jag vet inte.
Hur gör ni andra? Skaffar ni antibiotika om det är en höna ni är rädd om?
Finns det naturmedicin till höns?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 okt-08 kl 13:58 »
Jag försöker att ha terramycin, esbetre och lite olika lusmedel alltid hemma.  Det går ju så fruktansvärt fort med fåglar.

Jag har tagit in mina silkeshöns och fönix tidigt i år för de nös innan. Alla andra kan gå ut fortfarande men man är ju lite rädd att de ska förkyla sig då de går ut även när de regnar.

jasmine83

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 okt-08 kl 14:31 »
multivitamin, vart köper ni det??
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 okt-08 kl 15:00 »
Granngården.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 29 okt-08 kl 22:20 »
Hilma har dött

Skickar du in Hilma till SVA så får du veta vad som orsakade hennes död  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
Stengrim, ckell

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser