Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket el gör ni av med?  (läst 13848 gånger)

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Hur mycket el gör ni av med?
« Svar #40 skrivet: 14 dec-08 kl 12:36 »
Hej

Vedeledare kommer ju väldigt lågt, men ved kostar också pengar, om inte i köp så i arbete, verktyg och drivmedel till framkörning.

Varmvattenförbrukning: Här brukar man räkna på ca 1000 kWh i tomgångskostnad för en modern elektrisk beredare. Sedan tillkommer ca 1000 kWh per person. I en familj på 4 så ligger varmvattnet på ca 5000 kWh.

Hushållsförbrukning: Varierar MYCKET, ca 5000 kWh är normalt för en hyfsat sparsam familj på 4.

Uppvärmning: Beror starkt på var i landet huset är beläget och när det är byggt. T ex ett hus som är byggt 1979-80 har en förlustfaktor på ca 1 W/K per kvadratmeter yta. Ett hus byggt 1980 som har 150 kvm boyta har alltså en förlustfaktor på ca 150 W/K. Vad är nu W/K för något ? Jo, det är så mycket som ska tillföras för att upprätthålla en grad varmare inomhus än utomhus. Årsförbrukningen beräknas sedan genom att multiplicera W/K-värdet med ortsfaktorn. Ju högre upp i landet, desto högre ortsfaktor.

Exempel: Mälardalen (ortsfaktor 103). Hus på 150 kvm, 4 pers; 2 vuxna, 2 barn.

150 X 103 = 15450 kWh i uppvärmning plus ca 5000 kWh i varmvatten och 5000 kWh i hushållsel.

OBS: Är hushållselen mycket hög så produceras så mycket värme att uppvärmningdelen minskar....

Själv gör vi av med ca 8500 kWh. 4000 kWh i hushållsel, 3200 kWh i drift av värmepumpar och 1300 kWh i varmvattentillverkning när solen inte lyser.

MVH/Perpetum

Perpetum,
Är lite nyfiken på var du hittat uppgifterna någonstans  ???
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Perpetum

« Svar #41 skrivet: 15 dec-08 kl 09:46 »
Hej Talo

Uppgifter finns överallt. Tomgångsförluster finns provade hos SP på en massa VVB och redovisade av Råd%Rön. På energimyndigheten finns en massa nyttigt om man ger sig tid att leta, likaså på boverket.

Ortfaktorer finns bl a beskrivna på www.paroc.se i ett beräkningsprogram där man beräknar sin besparing med extra isolering. Byggnormer, U-värden och annat är väl sånt jag har lagrat i huvudet.

www.energimyndigheten.se
www.boverket.se
www.paroc.se
www.isover.se
www.radron.se

Var det något du tyckte var felaktigt så kommentera gärna, forumet är fritt.  :)

MVH/Perpetum

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #42 skrivet: 15 dec-08 kl 16:32 »
Tack för svaret, ska gå in och kolla när jag har tid.
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Dessidera

• -
« Svar #43 skrivet: 09 mar-09 kl 14:32 »

Vi gör av med cirka 15 000 kw/år
Vad värmer ni huset med? Direktverkande el, samt 2 vedkaminer, en rörspis och en vedspis i köket.
Storlek på hus?150 kvm
Byggnads sätt? Timmrat
Tilläggsisolerat? Ja
Typ av fönster? Nya tvåglas
Grund? Torpargrund
Vilken del av landet bor ni i? Bohuslän

Skulle gärna vilja instalera vattenburet - men det kostar!!

« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 14:35 av Dessidera »

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #44 skrivet: 08 apr-09 kl 08:25 »
Jösses, jag törs inte ens svara... Jag gör av med förskräckligt mycket el  :-\ Jättestort gammalt timmerhus och förutom en kamin i köket och en öppen spis i ett annat rum finns enbart direktverkande el  :o Har dessutom ridhus med en massa lampor, kafeteria, sadelkammare mm och så höfläkt som drar en del på sommaren. Plus att jag bor i ett kallhål i norrland... Det är inte klokt så mycket el det går åt, trots att temperaturen inne i huset hålls på max 15 grader under vintern  :P

Vi ska naturligtvis installera vattenburet system och någon form av panna så snart vi får tid till det och får loss lite mera pengar.

Hur mycket ved gör ni av med? Både ni som har vedpanna och ni som värmer med vedspisar och kakelugnar. Hur ofta eldar ni i spisar och ugnar?

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #45 skrivet: 08 apr-09 kl 12:37 »
Vi gör av med ca 10-15 kubik/år på två kakelugnar och en vedspis.
Eldar vintertid 2ggr/dag i kakelugnarna och nästan  hela tiden i vedspisen (lagar mycket av maten där)

Drömmer om ett vattenburet system....
Vill man så kan man ;P

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #46 skrivet: 08 apr-09 kl 12:52 »
Är du hemma hela dagarna och kan mata spisen, eller hur funkar det rent praktiskt? Hur länge varar en "gång" i kakelugnen?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #47 skrivet: 08 apr-09 kl 13:10 »
Är du hemma hela dagarna och kan mata spisen, eller hur funkar det rent praktiskt? Hur länge varar en "gång" i kakelugnen?

Har samma som ovan fast ej vedspis utan kamiin.. men är hemma hela dagarna.. men funkar att jobba med.. elda på morronen kl. 6.. sen elda vid 18 igen så är huset varmt o gott.. svalare på nätter o dagar som det skall va om ingen är hemma  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #48 skrivet: 08 apr-09 kl 13:18 »
Jo, jag är hemma och kan mata när det behövs i vedspisen.
Eldar man varjedag i kakelungarna håller ju hela murstocken en bra grundvärme och det hjälper till.
Jag upplever att genom en morgon och en kvällsbrasa i kakelugn känns de varma och goa hela dygnet.
Vill man så kan man ;P

citrontimjan

« Svar #49 skrivet: 11 apr-09 kl 19:15 »
Hej alla! Jag är helt ny härpå Alternativ.nu och "fastnar"ju i varenda tråd jag börjar läsa i, här finns ju hur mycket intressant som helst! Elanvändningsenkäten måste jag ju bara besvara, se nedan. Jag har hitintills känt mig en aning mallig över att jag i mitt drygt 200 år gamla timmerhus har en, som jag trodde låg energiförbrukning. Men tydligen har jag en del att lära av de verkliga lågbrukarna.

Vad värmer ni huset med? Bergvärme + kakelugnar, vedspis och öppenspis med Keddykasett (eldar ved mestadels på helger).
Storlek på hus? 160 m2 uppvärmd yta
Byggnads sätt? Timrat
Tilläggsisolerat? Nej (bevare mig för sådant)
Typ av fönster? Englas med lösa innanfönster
Grund? Torpargrund
Vilken del av landet bor ni i? Södra Uppland

Intricate

« Svar #50 skrivet: 20 apr-09 kl 07:43 »

Skulle gärna vilja veta hur mycket el ni gör av med? Ca 4000 kW/år
Vad värmer ni huset med? Ved
Storlek på hus? 52
Byggnads sätt? Trähus från -77
Tilläggsisolerat? Ja
Typ av fönster? 2glas
Grund? Torpargrund
Vilken del av landet bor ni i? Uppland

Neiklot

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 06 maj-09 kl 20:29 »
Skulle gärna vilja veta hur mycket el ni gör av med? - 0 kw köpt el
Vad värmer ni huset med? - ved
Storlek på hus? - ca 60kvm
Byggnads sätt? - Timmerhus/trähus från 1796
Tilläggsisolerat? - Halvt..
Typ av fönster? - englas och tvåglas.
Grund? - Torpargrund.
Vilken del av landet bor ni i? - Blekinge (Södra sverige, om nu ingen vet)

Hemma finns ingen el, förutom ett (trasigt) elverk, och när det väl är igång används det mest till belysning vintertid, när det är som mörkast.
« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 21:07 av Neiklot »

Perpetum

« Svar #52 skrivet: 28 maj-09 kl 07:59 »
Jag har hitintills känt mig en aning mallig över att jag i mitt drygt 200 år gamla timmerhus har en, som jag trodde låg energiförbrukning.

Hej

-Och hur mycket är det ?

MVHPerpetum.

Jorlan

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 13 jun-09 kl 18:54 »
Ca 11500kW förra året. Jag har ännu ingen fungerande vedspis, så ALL värme är el-baserad.
I form av en två år gammal luftvärmepump kopplad till en två år gammal el-panna. El pannan har ytterligare
uttag för någon annan värmekälla tex. solfångare. Får se i framtiden.
Huset är ett stenhus från tjugotalet på 110kvadrat i två våningar. Tilläggsisolerat på sjuttiotalet på övervåningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser