Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolla tänderna?  (läst 5238 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Kolla tänderna?
« skrivet: 21 okt-08 kl 13:50 »
Har ni ofta kollat tänderna på era hästar? Vi har en shettis som vi haft nu i ca 1½ år, nu kommer vi att köpa loss henne.

Jag funderar på att låta kolla tänderna på henne nu, hon har inte haft några problem vad jag märkt, och hon är inte jättegammal.
Dock fyller hon 15 nu i vår, så inför stundande ålderdom (som föhoppningsvis ska dröja, shettisar kan ju bli riktigt gamla) tänkte jag
att det kan vara bra att veta hennes tandstatus.

Hur gör ni?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Kolla tänderna?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-08 kl 14:00 »
Tänderna bör kollas varje år. Det är inte säkert att det finns ngt att raspa men man bör titta i munnen iallafall!!

Har hört både resonemanget att man inte behöver raspa tänderna på unga hästar och att man inte behöver raspa tänderna på gamla hästar... ;D

( Hos oss kikas i det i munnen flera gånger per år, men det är ju skillnad om man måste tillkalla veterinär för att göra det.. Men ett år är ju minimum!)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #2 skrivet: 21 okt-08 kl 14:11 »
Ok! Ja, det vet ingen när hon blev kollad sist. Då ringer jag o bokar tid på kliniken direkt.

Är det många som slarvar med detta?

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 okt-08 kl 14:26 »
Jag vet att det är många som inte tittar på tänderna utan tycker att hästen är dum, byter sadel och massa annat krångel... :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 21 okt-08 kl 14:45 »
Jag håller med om en gång/år.

Däremot ska man vara noga om vem som får titta, det bästa är om vetrinären/hästtandläkare har utrustning som gör att man inte behöver raspa överallt utan att man bara åtgärdar hakar och dyl. Hästen har bara en viss mängd tandämne och varje gång man raspar ner den riskerar man att korta hästens livslängd.

Ta gärna med tränset så kan vetrinären/hästtandläkaren kolla att bettet är rätt tillpassat för just den hästens mun, många har ingen aning om att hästen är låg i gommen eller liknande.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 21 okt-08 kl 15:37 »
Jo, tränset måste nog med, för dit vi ska är bara några km och vi har ingen egen transport. Så damen i fråga får nog snällt lov att gå själv. ;D Och eftersom vi har en vagn, så....

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 21 okt-08 kl 23:07 »
Det här tycker jag är svårt; hur vet man om tandrasparen är bra?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 okt-08 kl 23:20 »
Vet man det inte annars så är ju referenser att föredra..

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 22 okt-08 kl 14:37 »
Vi har precis nu fått raspat tänderna på "vår"gubbe på 27 år.Vad vi vet har han aldrig fått det gjort innan men det behövdes enligt han som gjorde det.Ganska obehagligt blev det, strax efter det att rasparen kört hästen började blöda i munnen & när han andades lät han som en kamel ,näsborrarna stora som tefat & med ett myycke tungt huvud!Kvinnan som har stallet sa att han nog fått en chock av det lungnande medlet & att jag skulle ringa rasparen bums men det hade jag redan gjort & han svarade inte trots att jag ringde knappt 5min efter det han kört!Ringde då min vet & fick rådet att badda hans huvud med en varm blöt handuk samt hålla koll på honom,att det var chock trodde han oxå men han sa att det skulle ta ca 40 min innan det släppte samt att han kunde vara slö upp till 6 tim efter!
Mer kunde han inte råda mej till då han inte visste vad hästen fått .
Nu har dottern ringt & nu har gubben börjat äta lite hö så läget är nog under kontroll men han får stå inne en stund till innan han kommer ut igen.
Men fy vad obehagligt det var blir lite sur på raspare oxå som inte sa att detta kunde hända han sa att han skulle bli slö men det var allt,
när han sen inte svarar i mobilen trots att jag ringde hur många gånger som helst blir jag lite  :-X.

Frågade honom när det behövdes igen men han sa att det inte behövdes mer,kanske en tolknings sak med tanke på att hästen är 27år

Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 okt-08 kl 14:44 »
När jag höll på travare för några år sedan så var det mycket snack om vargtänder. Det blev nästan en fluga att gick hästarna inte ordentligt så var det säääkert vargtänderna. I några fall stämde det men inte i alla. Det kanske kan vara en ide´ att kolla de också om hästarna verkar vantrivas med bettet i mun.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 okt-08 kl 14:57 »
Men läger 'är annat med vargtäder på travhäst, pga. käkbett.

ledup

« Svar #11 skrivet: 22 okt-08 kl 15:00 »
Jag har en vän som är utbildad hästtandläkare, hon jobbar i och runt göteborg (även halland), har man flera hästar kan hon även åka längre sträckor.
Hon brukar även besöka Dalarna ett par ggr/år.

Kan säga att hon är både nogrann,ärlig och duktig. Hon raspar inte i onödan och tar inte betalt om det inte behövs raspas.
Hon har även maskiner och annat jox om det behövs, samarbetar även med veterinär om hästen behöver drogas.

Angående påståendet att yngre och äldre hästar inte behöver raspas så kan man säga att : yngre hästar har mjukare tänder än äldre men de kan ändå behöva raspas eftersom hakar och kanter bildas ändå. Dessa är dock inte lika svåra att raspa bort som på äldre hästar.
På gamla hästar är det inte säkert att det finns något kvar att raspa till, har en häst väl slitit ner sina tänder så är det "kört". Många svenska hästar svälter mer eller mindre ihjäl varje år p.g.a de inte kan äta ordentligt!!
Så snälla hästägare låt era hästar vandra vidare om tänderna är slut och hästen börjar magra av, det blir aldrig bättre !

Men har man en häst som har tänderna i behåll kan det underlätta tuggandet betydligt om man får bort vassa kanter och hakar. Dessutom kan man korrigera tuggningen så att tandslitningen inte ger upphov till vassa kanter.  

ledup

« Svar #12 skrivet: 22 okt-08 kl 15:07 »
Om rasparen är bra?
Jag tycker man ska kunna kräva att han/hon talar om vilka åtgärder vedebörande gör och även förklara varför.
Jag brukar även vilja känna skillnaden i munnen före och efter men jag är nog extremt jobbig...

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 okt-08 kl 15:13 »
Då är nog jag det också Ledup :) Men här som många andra tillfällen finns det tyvärr folk som kan snacka o låta som världsmästare..o är man orutinerad själv så vad ska man göra..?
En sak tror jag dock på, att ta ut diskritsveterinäen för att raspa hästtänder är nog inte det bästa :P

Det finns en polack, tror jag han är, en f.d. galoppkille som är riktigt bra på raspa tänder, dessutom en sån där riktig hästkarl.. kommer inte ihåg vad han heter..men om nån säger hans namn så... ::) ..           GUBA????

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 22 okt-08 kl 15:20 »
Citera
Men läger 'är annat med vargtäder på travhäst, pga. käkbett.

Ja, givetvis ;D
Jag har fått den fula ovanan att när folk talar om hästar tänker jag trav. Förmodligen för att jag tycker det är mycket roligare ;)
                                                                                                                         Groucho Marx

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 22 okt-08 kl 15:22 »
Är det ful ovana? ;) Tvärtom!

ledup

« Svar #16 skrivet: 22 okt-08 kl 16:04 »
 Här kan ni beskåda den lovordades hemsida om ni vill...

www.jennyshorsedentistry.com

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 22 okt-08 kl 16:08 »
Citera
Är det ful ovana?  Tvärtom!
Så bra! Då tänker jag inte ändra på det tänket ;D
                                                                                                                         Groucho Marx

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #18 skrivet: 22 okt-08 kl 23:21 »
När jag höll på travare för några år sedan så var det mycket snack om vargtänder. Det blev nästan en fluga att gick hästarna inte ordentligt så var det säääkert vargtänderna. I några fall stämde det men inte i alla. Det kanske kan vara en ide´ att kolla de också om hästarna verkar vantrivas med bettet i mun.

Enligt mig så SKA vargtänderna bort om man tänkt rida hästen med bett i munnen. Olika hästar reagerar olika mycket på dem men där har man åtminstone undanröjt en orsak till ev. obehag.

Min förra häst tyckte jag inte reagerade speciellt på vargtänderna vid ridning men visade obehag vid tömkörning på volt. Efter att jag tog bort dem (han var ca 3.5 år) märkte jag en stor skillnad efteråt i ridningen trots att jag tidigare tyckte att han var rätt opåverkad.

Man ska dock se till att vargtänderna inte slås bort, det kan bli fliser kvar då som gör fruktansvärt ont på hästen. Det ska vara ordentligt gjort!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #19 skrivet: 23 okt-08 kl 08:20 »
Nu har jag i alla fall bokat tid för tandkoll på damen i fråga.

Hon kommer vara sååå sur sen! ;D Har svårt att tänka mig att hon kommer att gilla att någon
håller på med munnen på henne. Hon är väl inte shettis för inte!

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser