Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BRÅTTOM: Insaltning av skinka  (läst 4493 gånger)

Gryning

• Mirandas have
BRÅTTOM: Insaltning av skinka
« skrivet: 20 okt-08 kl 13:29 »
I förrgår gned jag in skinka i salt-sirap krydd-salpeterbladning och så har den (de för det är två bitar) legat i det i två dygn. Nu kokar jag ihop saltlake.
Det är massor av socker--sirapblandning kvari grytan där skinkan låg och den har även saftat sig. Ska det vara kvar när jag häller över saltlaken eller ska jag diska ur det? Det är bråttom.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: BRÅTTOM: Insaltning av skinka
« Svar #1 skrivet: 20 okt-08 kl 13:41 »
Jag antar att det kan vara kvar. Det ger väl smak?

Själv brukar jag torrsalta sidfläsk, då får det ligga i salt-sockerblandning hela tiden, bara i sin egen vätska, utan att jag gör särskild saltlag. Gudomligt gott att avnjuta i tunna skivor. Men jag antar att det inte fungerar på skinka, som är så mycket tjockare?

Gryning

• Mirandas have
« Svar #2 skrivet: 20 okt-08 kl 13:44 »
Puh tack för ditt svar!
Jag vågar inte chansa på egna improvisationer på hel skinka. Jag har varit med om att den har varit grå i mitten, dvs att salpeten inte har dragits ända in. Men du säkert en poäng i att det ger smak!

Moraggarn

• -
« Svar #3 skrivet: 21 okt-08 kl 13:08 »
Jag hade nog flyttat skinkan till en annan bytta alternativt diskat ur den som den låg i för att sen enbart hälla på saltlagen,risken är annars att du inte får den sälta du önskar.Fast detta har du kanske redan tänkt på och gjort en något saltare saltlag att använda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser