Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge är gräsbetet ok?  (läst 1181 gånger)

LasseDalom

• -
Hur länge är gräsbetet ok?
« skrivet: 19 okt-08 kl 19:04 »
Vår kanin äter fortfarande i huvudsak gräs på gräsmattan. Men det har ju varit några frostnätter, så jag undrar, blir gräset sämre sent på hösten eller skall man låta honom få beta så länge han vill? Han har fått lite hö ett par gånger men han verkar inte vilja ha det. (Förutom gräsbetet så får han havregryn, morötter/äpple ibland, och pinnar att gnaga på.)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Hur länge är gräsbetet ok?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-08 kl 19:10 »
Låt honom ha lite hö så avgör han själv om han vill äta det eller inte. Näringsvärdet är sämre på hösten men det kompenserar han genom att äta mer av annat. Sätt bara inte buren där det är långt blött gräs så han blir sjuk! Beroende på ras kanske han behöver mer kraftfoder, det märker du på hullet.

Om du har möjlighet, ge honom helkorn alltså havre så han får jobba lite med maten.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 20 okt-08 kl 09:49 »
Han är Gotlänning, skulle gärna ge honom helkorn men jag har ingen aning om vad jag får tag på sådant.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 20 okt-08 kl 10:04 »
En bonde (billigast) eller Granngården
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 22 okt-08 kl 10:31 »
Inget intresse för höet ännu, han betar gräs o annat!

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
Genomsnittswannabe, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser