Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solstrimma!  (läst 11708 gånger)

tanteva

• Dalarna
Solstrimma!
« skrivet: 19 okt-08 kl 13:48 »
Får man vara lite nyfiken? Såg i en annan tråd att du pratade om dagens hundralapp - kan du förklara lite noggrannare hur du gör? Antar att du inte handlar varje dag, men att du försöker hålla nån sorts budget. Ibland måste det ju vara bättre att handla storpack osv, menar jag.
Eva

solstrimma

• Gäst
SV: Solstrimma!
« Svar #1 skrivet: 19 okt-08 kl 15:43 »
jadå visst kan jag det!
dagens hundralapp är precis som det låter-en hundralapp om dagen som får användas till mat och övrigt.

våran uppställning varje månad ser ut såhär:
inkomster
räkningar
sparande
kvar till mat och övrigt

efter att räkningar och sparande va gjort så blev det denna månaden för mig kvar 2.800kr.(sambon fick inget kvar i september,så vi fick leva på mina mat och övrigt pengar)
om man tar dessa 2.800kr och delar med 28dagar så blir det 100kr/dag (2800/30=100kr)
hur kommer det sig att jag tog 28dagar då? det brukar ju vara 30-31dagar i en månad?
jo, vi hade 3middagar eller mer kvar i frysen,så det räckte att räkna på 28dagar för att vi skulle få middag varje dag.

denna månaden(oktober) kommer det bli 80kr per dag.hur? jo,på samma sätt tar jag det som är kvar när allt är betalt och delar på antalet dagar det är  tills nästa omgång med pengar kommer.2.400kr/30dagar=80kr per dag.
ochja, visst handlar vi storpack ibland,men de kostar mellan 80-115kr.
häromdagen köpte vi ett storpack med kotletter för 115kr,det va 11kotletter i,dvs 5,5middag till oss som är 2personer,packar kotletterna 2och 2 i plastpåsar.
eftersom vi egentligen bara får använda 100kr/dag.så försvann ju 15kr från dagen efter,så dagen efter har vi ju bara 85kr att handla för,men å andra sidan kanske vi då inte behöver handla nåt den dagen och sparar då de 85kr.

« Senast ändrad: 19 okt-08 kl 15:58 av solstrimma »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-08 kl 16:33 »
Det är nog ett bra sätt om man inte klarar att hålla översikt på sina pengar. Var och en paddlar på sitt sätt. :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tanteva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 16:55 »
Tack då fattar jag :)

Vi har lite struligt så där, för pengarna trillar inte snällt in en gång i månaden, eftersom maken jobbar på frilansbasis och pengarna kommer när han gjort jobbet. Visst det är skönt, för det blir sällan "mycket månad kvar i slutet av löningen", men samtidigt har man mindre koll på hur mycket pengar som rinner i väg. Nu när jag inte jobbar så är det ju mitt "jobb" att se till att de pengar vi har räcker länge. Ska prova med en hundring om dan nästa månad och se hur det går. Kanske inte funkar för vi är en familj på 3 människor och 3 djur :)
Eva

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 okt-08 kl 16:58 »
Själv har jag i princip ingen koll på ekonomin.. Det brukar på ett ungefär gå ihop sig i slutet av månaden. Nu har vi ju i sommras sålt huset och köpt en gård så nu har det varit ett helvetiskt minus vid varje månadsslut under några månader, men jag utgår från att det korrigerar sig vart det lider..

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-08 kl 17:21 »
Det låter helt klart som en bra metod som Solstrimma har. Jag själv började en gång i tiden när familjen började växa till sig på något liknande sätt. Jag och min ex-man fördelade räkningarna så att vi hade ungefär lika mycket kvar att köpa mat för. Så räknade vi ut vad det blev per dag. Fast vi handlade in veckovis för att kunna nyttja storpacksfördelar.

Idag har jag järnkoll på ekonomin ... det måste man när marginalerna inte finns. Det kan inte gå minus en månad helt enkelt. Matpengar direkt in på matkontot, bensinpengar in på bensinkortet osv. Inga räntebetalningar där inte. Så här sparsam måste man vara när man har ambitionen att bli skuldfri. Sedan är tanken att jag ska fortsätta samma noggrannhet, men att istället för att betala lån och räntor ska det bli ett sparande. Bara 2-3 år kvar, sedan ... inga mer räntebetalningar. Då ska jag leva i den kontanta världen ... sorry banken, du kommer inte kunna tjäna mer på mig.

Bra Solstrimma, fortsätt knapra och spara istället. Vad spar du till förresten? Själv vill jag spara till mitt drömboende.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

solstrimma

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 okt-08 kl 18:31 »
Tack då fattar jag :)

Vi har lite struligt så där, för pengarna trillar inte snällt in en gång i månaden, eftersom maken jobbar på frilansbasis och pengarna kommer när han gjort jobbet. Visst det är skönt, för det blir sällan "mycket månad kvar i slutet av löningen", men samtidigt har man mindre koll på hur mycket pengar som rinner i väg. Nu när jag inte jobbar så är det ju mitt "jobb" att se till att de pengar vi har räcker länge. Ska prova med en hundring om dan nästa månad och se hur det går. Kanske inte funkar för vi är en familj på 3 människor och 3 djur :)
vad är det för djur? hund/katt? för man köper ju inte katt/hundmat varje månad!
varför skulle det inte funka att fixa mat/övrigt för 100kr/dag om man är 3st?
100kr/dag blir ganska mycket mat,iallfall om man som vi äter mycket "ren" mat utan tillsatser.

ett exempel på en 100kr`s dag:
ni ska äta, säg pannkakor,och det du behöver då  för att få 7st pannkakor per person är:

6st ägg (ett 6pack kostar max 12kr)
3,75dl vetemjöl (ett paket mjöl 2kg kostar 10kr)
9dl mjölk (1liter mjölk kostar max 11kr)
3msk margarin (1kg margarin kostar 20kr)
----------------------------------------------------------
summa 53kr,dvs HALVA dagspengen.

jag dubblade bara det receptet jag använder till oss...
vi är 2st och gör på:
4ägg
2,5dl mjöl
6dl mjölk
2msk margarin

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 okt-08 kl 19:09 »
nettan
caorina
lite_av_varje
skruvmejsel
tänk_positivt
maten
träd
mitt ljuva hem
plus säkert flera nick jag missat, och nu solstrimma.

Att du bara orkar...
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

johe71

« Svar #8 skrivet: 19 okt-08 kl 19:17 »
ett exempel på en 100kr`s dag:
ni ska äta, säg pannkakor,och det du behöver då  för att få 7st pannkakor per person är:

jag tror de flesta äter frukost, sedan jag tror ingen vuxen (som inte sitter still i lägenheten hela dagen) nöjer sig med 7 pannkakor som middag på en hel dag... de flesta äter oftast två mål mat om dagen (eller en ordentlig kvällsmat), och ett kvällsfika... och jag vill ha en kopp kaffe och en bulle som förmiddagsfika också

jag räknar faktiskt inte på vad maten kostar, mycket god mat med mycket grönsaker till är livskvalite och det kan man inte mäta i pengar, jag ser inget som helst egensyfte i att försöka minimiera mina matkostnader så länge vårt hushåll går runt (och vart tog grönsakerna vägen i den häftiga middagen "pannkakor"... de flesta jag känner äter faktiskt pannkakor efter att de ätit en tallrik soppa)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 19 okt-08 kl 19:21 »
jag tror de flesta äter frukost, sedan jag tror ingen vuxen (som inte sitter still i lägenheten hela dagen) nöjer sig med 7 pannkakor som middag på en hel dag... de flesta äter oftast två mål mat om dagen (eller en ordentlig kvällsmat), och ett kvällsfika... och jag vill ha en kopp kaffe och en bulle som förmiddagsfika också

jag räknar faktiskt inte på vad maten kostar, mycket god mat med mycket grönsaker till är livskvalite och det kan man inte mäta i pengar, jag ser inget som helst egensyfte i att försöka minimiera mina matkostnader så länge vårt hushåll går runt (och vart tog grönsakerna vägen i den häftiga middagen "pannkakor"... de flesta jag känner äter faktiskt pannkakor efter att de ätit en tallrik soppa)

Äsch, ska det smaka bra, vara näringsriktigt och till allmän glädje också? Jag trodde mat var en ren praktiskt funktion som ska lösa problemet hunger.

För övrigt kan man äta ekonomipannkakor också, säkert något för soldiset.

Mjöl, vatten, matolja, salt. Blandas och steks i billigast möjligt margarin. Äts med vanligt socker på.

Jo, jag har varigt riktigt fattigt, knappt 20:-/dygnet går det att leva på, men det är inget roligt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 okt-08 kl 19:23 »

Så är det, iaf för mig!

Frukost, förmiddagskaffe, lunch, eftermiddagsfika (m. något mera "matigt", typ smörgås), middag, kvällsmat

Ungfär så ser en "matdag" ut för mig, iaf på helgerna när man kroppsarbetar på heltid.. Så de där pannkakorna får man nog lägga på några kronor på..
« Senast ändrad: 19 okt-08 kl 19:25 av Mårten. »

tanteva

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 19 okt-08 kl 19:26 »
Vi har två katter och 1 sköldpadda, så det blir inte så himla mycket i matkostnad för dom.

Sen är det väl lite så att jag inte behöver dra ner matkostnaderna till 100 kr/dag, utan det handlar mer om att om jag sparar in på matkostnaden och köper råvaror och lagar från grunden (vilket jag ju hinner på ett helt annat sätt nu än när jag jobbade) - då kan man ju lägga pengarna på lite roligheter i stället. Och när jag nu är utrustad med matlagningskunskaper och gott om tid så är det ju synd o skam att köpa halv- och helfabrikat.
Eva

solstrimma

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 okt-08 kl 19:30 »
Det låter helt klart som en bra metod som Solstrimma har. Jag själv började en gång i tiden när familjen började växa till sig på något liknande sätt. Jag och min ex-man fördelade räkningarna så att vi hade ungefär lika mycket kvar att köpa mat för. Så räknade vi ut vad det blev per dag. Fast vi handlade in veckovis för att kunna nyttja storpacksfördelar.

Idag har jag järnkoll på ekonomin ... det måste man när marginalerna inte finns. Det kan inte gå minus en månad helt enkelt. Matpengar direkt in på matkontot, bensinpengar in på bensinkortet osv. Inga räntebetalningar där inte. Så här sparsam måste man vara när man har ambitionen att bli skuldfri. Sedan är tanken att jag ska fortsätta samma noggrannhet, men att istället för att betala lån och räntor ska det bli ett sparande. Bara 2-3 år kvar, sedan ... inga mer räntebetalningar. Då ska jag leva i den kontanta världen ... sorry banken, du kommer inte kunna tjäna mer på mig.

Bra Solstrimma, fortsätt knapra och spara istället. Vad spar du till förresten? Själv vill jag spara till mitt drömboende.
jag sparar till allt möjligt,pension,boende(köpa kontant om några år)inkomstglapp,oförutsedda utgifter(vattenläcka etc)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 19 okt-08 kl 19:32 »
Jo, jag har varigt riktigt fattigt, knappt 20:-/dygnet går det att leva på, men det är inget roligt.

Kan funka en tid att snåla på maten, men man måste nog unna sig något så grundläggande som MAT. Men god och nyttig mat behöver för den skull inte vara dyr och har man den minsta lilla odling själv piffas lätt maten upp. Konsten är ju att få i sig tillräckligt med proteiner och allt, lätt att det blir för mycket pasta, potatis och ris när man snålar.

:-X Nog har man ätit sin livstidsranson av blodpudding ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

solstrimma

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 okt-08 kl 19:33 »
nettan
caorina
lite_av_varje
skruvmejsel
tänk_positivt
maten
träd
mitt ljuva hem
plus säkert flera nick jag missat, och nu solstrimma.

Att du bara orkar...
jag är mer imponerad av att du orkar hålla reda på dem,varför hålla reda på om jag byter nick lixom?? jag skulle aldrig bry mig om du skulle få för dig att byta nick..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 19 okt-08 kl 19:35 »
Kan funka en tid att snåla på maten, men man måste nog unna sig något så grundläggande som MAT. Men god och nyttig mat behöver för den skull inte vara dyr och har man den minsta lilla odling själv piffas lätt maten upp. Konsten är ju att få i sig tillräckligt med proteiner och allt, lätt att det blir för mycket pasta, potatis och ris när man snålar.

:-X Nog har man ätit sin livstidsranson av blodpudding ...

Jo, just nu är jag krögare och jag gillar god mat.

Men under vissa tider i livet var det fattigare så då hjälpte det inte att man gillade god mat. Det var bara att våldgästa parenteserna, farmor eller någon kompis med mera deg.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

solstrimma

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 okt-08 kl 19:41 »

ta du och följ min middagsblogg: http://middag.blogdog.se

,ska du se att vi äter mycket grönt oxå men inte varje dag,men nästan.
på dig låter det som att man skulle DÖ utan grönskaer...

solstrimma

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 okt-08 kl 19:44 »
Vi har två katter och 1 sköldpadda, så det blir inte så himla mycket i matkostnad för dom.

Sen är det väl lite så att jag inte behöver dra ner matkostnaderna till 100 kr/dag, utan det handlar mer om att om jag sparar in på matkostnaden och köper råvaror och lagar från grunden (vilket jag ju hinner på ett helt annat sätt nu än när jag jobbade) - då kan man ju lägga pengarna på lite roligheter i stället. Och när jag nu är utrustad med matlagningskunskaper och gott om tid så är det ju synd o skam att köpa halv- och helfabrikat.
jag behöver inte dra ner kostnaden till 100kr/dag, JAG VILL.
det är skillnad.

solstrimma

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 okt-08 kl 19:53 »
Jo, just nu är jag krögare och jag gillar god mat.

Men under vissa tider i livet var det fattigare så då hjälpte det inte att man gillade god mat. Det var bara att våldgästa parenteserna, farmor eller någon kompis med mera deg.
ja,jag cyklade  till mamma och tiggde en middag eller något från frysen när jag hade det fattigare än vad jag har det nu..och visst städde de upp, de va ju bara glada att jag klarade och betala min hyra och mina räkningar själv på den lilla inkomsten jag hade utan att få anmärkningar.

solstrimma

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 okt-08 kl 20:00 »
sitter och knaprar popcorn *knask,knask*

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 2 användare
Daniel-S, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser