Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skobruk?skövling  (läst 17718 gånger)

pappi747

• Blekinge
SV: skobruk?skövling
« Svar #60 skrivet: 25 dec-08 kl 13:38 »
1000 tack för tipset! Jag gick genast in och lyssnade på inslaget... Thomas lyckades verkligen sätta fingret på problemet med det moderna skogsbruket både vad gäller sönderkörda marker och "biologiska öknar" som han så bildigt uttrycker det.
Ett annat korrekt ordval jag stött på är "virkessåkrar" (från boken"I vargens spår" utgiven av Rättviks naturskyddsförening).
Man ska nog skilja på bereppet skog och "virkesåker". I Sverige börja det bli ont om skog, trots mängden träd!!

LasseDalom

• -
« Svar #61 skrivet: 25 dec-08 kl 23:02 »
Citat från: bergslagenman
Man ska nog skilja på bereppet skog och "virkesåker".

Precis, och virkesåker är vad jag hittar här uppe i skogen, km efter km, när man ger sig upp dit. Jag som minns hur jag som barn metade bäcköring i en storvuxen skog, men sådant finns knappt längre. Den bäcken är uppdämd och vattnet används till snökanoner, vår bäck som rinner genom byn här torkar ut varje sommar, förklaringen till det hittar man några km upp i skogen där flera gamla myrar är utdikade.

pappi747

• Blekinge
« Svar #62 skrivet: 27 dec-08 kl 07:48 »
Sorgligt fall ur verkligheten det där.. har tråkigt nog samma erfarenheter. Skogen och kraftlednings-gatan där jag för 15-20 år sen följde med och plockade blåbär i är nu oframkomlig pga avverkning. Lyckades inte ens ta mig fram till dom bästa blåbärs-ställena i somras pga körspår och kvarblivet "spill".

Fråga: Det nya nu är ju att bunta ihop "spillet" (topp och grenverk) för att använda som bränsle vid fjärrvärme-anläggningar. Har någon räknat på om man överhuvudtaget vinner någon energi med tanke på den kostsamma hanteringen?
Allt ska ju rafsas ihop, skotas till bilväg, flisas, lastas, transporteras till verk, blandas och lagras innan det blir till varmvatten i fjärrvärme-nätet.
Jag tror det vore ärligare att elda med olja direkt i fjärrvärme-verket men jag har haft fel förr... någon som vet mer??

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #63 skrivet: 27 dec-08 kl 11:05 »
Allt ska ju rafsas ihop, skotas till bilväg, flisas, lastas, transporteras till verk, blandas och lagras innan det blir till varmvatten i fjärrvärme-nätet.
Jag tror det vore ärligare att elda med olja direkt i fjärrvärme-verket men jag har haft fel förr... någon som vet mer??

Nej, det är energimässigt lönsamt att ta vara på grot och flisa det och elda upp i kraftverk. Rätt rejält lönsamt rent utav. Fast inte för markägaren, där är det inte speciellt lönsamt. Räkna med 45:- i netto per flisad kubik. En hektar ger säg 20 kubik flis. 900:- ex moms.

Däremot så för man bort näringsämnen från hygget om man tar ut grot. Frågan är om den minskade tillväxten är värd 900:- per hektar.

I fallet röjning så har det visat sig vara mer lönsamt att låta röjda ungträd ligga kvar och agera gödning än att ta hand om röjningsresterna som biobränsle.

Bär manuellt ihop drygt 100 bruttokubik grot från den betesmark jag återställer i år, blir intressant att se hur mkt det krymper när det flisas. Alternativet är förstås en sjuhelvetes vårbrasa, men det är ju inte mindre jobb att släpa ihop en sådan. Bättre att få några öre betalt.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

vitryggig hackspett

« Svar #64 skrivet: 29 jan-09 kl 22:24 »
Precis, och virkesåker är vad jag hittar här uppe i skogen, km efter km, när man ger sig upp dit. Jag som minns hur jag som barn metade bäcköring i en storvuxen skog, men sådant finns knappt längre. Den bäcken är uppdämd och vattnet används till snökanoner, vår bäck som rinner genom byn här torkar ut varje sommar, förklaringen till det hittar man några km upp i skogen där flera gamla myrar är utdikade.
Ja precis säger jag, vitryggig hackspett. Det är bara att se hur ni människor förstört miljöerna där jag lever & inte bara mig utan hela naturen. För vaddå ???

vitryggig hackspett

« Svar #65 skrivet: 29 jan-09 kl 22:59 »
Kanske, eller så bygger man sitt trähus med 5% mindre yta. Det är ingen naturlag att alla råvaror måste förbrukas i ständigt högre takt.

Nä men en Människolag >:(  Ni Människor har byggt ett samhälle på expantion där Människan hela tiden expanderar på övriga arters bekostnad. Det som M8e, LasseDalom & trädman skriver om som går ut på att om inte jag gör det så gör nån annan det är ett kvitto på att ni Människor är FÖRMÅNGA. När ni Människor tycker att en viss art blivit för många av så ska det skjutas av. Eftersom Människan är den art som det blivit alldeles förmånga av så undrar Jag när ni ska inleda skyddsjakt på er själva?

Pong

« Svar #66 skrivet: 30 jan-09 kl 01:10 »
Nä men en Människolag >:(  Ni Människor har byggt ett samhälle på expantion där Människan hela tiden expanderar på övriga arters bekostnad. Det som M8e, LasseDalom & trädman skriver om som går ut på att om inte jag gör det så gör nån annan det är ett kvitto på att ni Människor är FÖRMÅNGA. När ni Människor tycker att en viss art blivit för många av så ska det skjutas av. Eftersom Människan är den art som det blivit alldeles förmånga av så undrar Jag när ni ska inleda skyddsjakt på er själva?

Börja du.

Skytten

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 30 jan-09 kl 10:09 »

Smygskyttsjakten har liksom på försök börjat, senaste experimentet var i Trelleborg, då en människa som inte tillskrevs det värde andra människor bör ha, avlivades av en statlig myndighet.

Ursäkten att han hade en kniv förklarar inget och ursäktar inget, utom att han inte hade människovärde, de som normalt i sjukvården hanterar dessa människor klarar det utan vapen, som inte ens är godkända enligt krigets lagar, såsom fallet är med en polispistol, den är konsturerad för att i första hand döda.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pappi747

• Blekinge
« Svar #68 skrivet: 30 jan-09 kl 10:48 »

"Ni människor"?? Vad är du för nåt då? en skrivkunnig hackspett?

Ljung

« Svar #69 skrivet: 31 jan-09 kl 15:26 »
Kanske ställer vi fel fråga: -Varför ska vi inte kalhugga? Fråga hellre: -Varför ska vi? Det är det gamla goa vinstintresset igen, eller hur? Vi är nog alla lite giriga fast det tar sej olika uttryck. Jag hör själv till dom som gärna går o joddlar i skogen utan motorsåg o svär över förstörda kantarellställen, men jag kan oxo förstå den som köpt ngr hektar skog o gärna vill ha ut ngt av det. Det svåra är väl att sluta  innan girigheten tar över..

Och vad tycker vi om den svenska välfärden som t varje pris måste behållas? Till den hör ju inte bara billig sjukvård, barnomsorg, åldringsvård, minimilöner o hyfsat slät väg ända upp t Kiruna .. utan oxo platt-TV, elektroniska leksaker, 5000 ton sopor per person/år, två bilar per familj, charterflyg, shopping som hobby samt den där lilla konstiga apelsinskalaren i plast som säljs på Ikea. Kanske, om vi m den skalar bort allt vi inte behöver, kanske har vi då råd att byta strategi i skogsbruket o avverka m respekt, hänsyn o insikt..?

Det blir lite fel om man jämför kalhygge o skogsbrand. Vid skogsbrand förs ingenting bort.

pappi747

• Blekinge
« Svar #70 skrivet: 31 jan-09 kl 15:32 »
Det är nog extra många härinne på alternativ som verkligen är beredda att göra den uppoffringen du talar om. Just därför är det så trevligt att diskutera runt såna här frågor, just här, bland torpare och hemmansägare...

Ljung

« Svar #71 skrivet: 31 jan-09 kl 20:48 »
larso! Du verkar ha en viss insikt i skogsbrukets ekonomiska mysterier. Jag talade m en man en gång som hyrde ut sej själv o ngr av sina hästar till varsam avverkning enligt äldre metoder. Han sa att vinsten för markägaren visserligen blev mindre men inte så mycket mindre som alla trodde. Vet du ngt om detta? Antar att det gällde små och medelstora skogsägare. Kanske den marginalen är ngt man kan leva med? De stora skogsägarna lever sitt eget liv, precis som all annan global ekonomi, vi tycks inte ha så mycket att säga till om där... men alla vi andra kanske kan hitta ett alternativ som står närmare vår världsåskådning.. Vad säger du, larso, har du siffror...?

vitryggig hackspett

« Svar #72 skrivet: 31 jan-09 kl 20:57 »
Kanske ställer vi fel fråga: -Varför ska vi inte kalhugga? Fråga hellre: -Varför ska vi? Det är det gamla goa vinstintresset igen, eller hur? Vi är nog alla lite giriga fast det tar sej olika uttryck. Jag hör själv till dom som gärna går o joddlar i skogen utan motorsåg o svär över förstörda kantarellställen, men jag kan oxo förstå den som köpt ngr hektar skog o gärna vill ha ut ngt av det. Det svåra är väl att sluta  innan girigheten tar över..Och vad tycker vi om den svenska välfärden som t varje pris måste behållas? Till den hör ju inte bara billig sjukvård, barnomsorg, åldringsvård, minimilöner o hyfsat slät väg ända upp t Kiruna .. utan oxo platt-TV, elektroniska leksaker, 5000 ton sopor per person/år, två bilar per familj, charterflyg, shopping som hobby samt den där lilla konstiga apelsinskalaren i plast som säljs på Ikea. Kanske, om vi m den skalar bort allt vi inte behöver, kanske har vi då råd att byta strategi i skogsbruket o avverka m respekt, hänsyn o insikt..?

Det blir lite fel om man jämför kalhygge o skogsbrand. Vid skogsbrand förs ingenting bort.
Ja även om du skulle komma till insikt om du ägde skog så skulle du inte kunna stoppa avverkning. Det är inte skogsägaren som bestämmer. Det gör staten. För det är staten som tvingar skogsägarna att avverka med skogsvårdslagen. Att dom flesta människor är giriga beror på att dom är giriga men det är inte bara det utan även om dom flesta inte skulle vara giriga så är dom tvingade till det. För girigheten börjar i toppen(staten) & det i sin tur gör att dom andra måste följa efter för sin egen överlevnad.
Ni människor har inte fattat någonting om naturen. Ni har ett stort systemfel. Allt det du räknar upp behöver ni inte
för överlevnad.

Det är beklämmande att se hur dom flesta människor resonerar. Allt det här ni pratar om att ni måste lösa energi krisen med nya lösningar för att hålla hjulen igång kommer inte att hjälpa er. Det kommer att förvärra situationen
eller allt snack om att ni ska värna om miljön. Det kommer heller inte att hjälpa er. För ni vill inte inse att NI ÄR FÖR MÅNGA.     NI ÄR FÖR MÅNGA. DET ÄR DÄR NI MÅSTE BÖRJA OM DET INTE SKA GÅ ÅT HELVETE FÖR ER!
                 FAST NI HAR REDAN PÅBÖRJAT DEN RESAN.

« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 21:00 av vitryggig hackspett »

mobben

« Svar #73 skrivet: 31 jan-09 kl 21:07 »
Ja även om du skulle komma till insikt om du ägde skog så skulle du inte kunna stoppa avverkning. Det är inte skogsägaren som bestämmer. Det gör staten. För det är staten som tvingar skogsägarna att avverka med skogsvårdslagen. Att dom flesta människor är giriga beror på att dom är giriga men det är inte bara det utan även om dom flesta inte skulle vara giriga så är dom tvingade till det. För girigheten börjar i toppen(staten) & det i sin tur gör att dom andra måste följa efter för sin egen överlevnad.
Ni människor har inte fattat någonting om naturen. Ni har ett stort systemfel. Allt det du räknar upp behöver ni inte
för överlevnad.

Det är beklämmande att se hur dom flesta människor resonerar. Allt det här ni pratar om att ni måste lösa energi krisen med nya lösningar för att hålla hjulen igång kommer inte att hjälpa er. Det kommer att förvärra situationen
eller allt snack om att ni ska värna om miljön. Det kommer heller inte att hjälpa er. För ni vill inte inse att NI ÄR FÖR MÅNGA.     NI ÄR FÖR MÅNGA. DET ÄR DÄR NI MÅSTE BÖRJA OM DET INTE SKA GÅ ÅT HELVETE FÖR ER!
                 FAST NI HAR REDAN PÅBÖRJAT DEN RESAN.

Är inte du själv med på resan? Är inte allt och alla med på resan.

LasseDalom

• -
« Svar #74 skrivet: 31 jan-09 kl 21:17 »
Citat från: vitryggig hackspett
Eftersom Människan är den art som det blivit alldeles förmånga av så undrar Jag när ni ska inleda skyddsjakt på er själva?

Nä nä nä, det snacket håller inte. Det är en liten del av mänskligheten som står för det stora överutnyttjandet av naturresureserna. Det är ingen mänsklig lag, det är ett val av livsstil som vi har. Det kan ändras.

vitryggig hackspett

« Svar #75 skrivet: 31 jan-09 kl 21:41 »
Är inte du själv med på resan? Är inte allt och alla med på resan.
Jag tillhör naturen. Människan tillhör inte naturen. Det är bara se hur ni lever. Ni lever inte efter naturens lagar utan ni sätter era egna lagar, Människolagar så resan till helvetet kommer ni bli ensamma om.

Ljung

« Svar #76 skrivet: 31 jan-09 kl 21:47 »
Vitryggig hackspett! Våga inte ställa dej själv utanför o skylla på alla andra! Gör ditt upprop o strid din kamp, o vi är många på din sida, men det klassiska fingerpekandet leder ingenstans. Var med o ta ditt ansvar, vi har alla låtit detta hända. Om vi alla börjar med lite ödmjukhet o respekt inför naturen, samma natur som gett oss denna väldiga hjärna, kan vi kanske få det här långsamma fartyget att ändra kurs. Vi har alla ett val o vi mäste välja NU! Och du har din lilla tårtbit i välfärden att förvalta! Fega inte! Kom m konstruktiva ideer istället!

mobben

« Svar #77 skrivet: 31 jan-09 kl 21:49 »
Jag tillhör naturen. Människan tillhör inte naturen. Det är bara se hur ni lever. Ni lever inte efter naturens lagar utan ni sätter era egna lagar, Människolagar så resan till helvetet kommer ni bli ensamma om.

Bara lite intreserad? hur lever du, hur bor du, vad äter du, vad har du för kläder, vad jobbar du med, hur tar du dig från och till, vad drivs din dator med, vad har du för värme, möbler mm.

vitryggig hackspett

« Svar #78 skrivet: 31 jan-09 kl 21:55 »
Vitryggig hackspett! Våga inte ställa dej själv utanför o skylla på alla andra! Gör ditt upprop o strid din kamp, o vi är många på din sida, men det klassiska fingerpekandet leder ingenstans. Var med o ta ditt ansvar, vi har alla låtit detta hända. Om vi alla börjar med lite ödmjukhet o respekt inför naturen, samma natur som gett oss denna väldiga hjärna, kan vi kanske få det här långsamma fartyget att ändra kurs. Vi har alla ett val o vi mäste välja NU! Och du har din lilla tårtbit i välfärden att förvalta! Fega inte! Kom m konstruktiva ideer istället!
Det har jag. Ni måste begränsa mänskligheten, sluta expandera.

vitryggig hackspett

« Svar #79 skrivet: 31 jan-09 kl 22:03 »
Bara lite intreserad? hur lever du, hur bor du, vad äter du, vad har du för kläder, vad jobbar du med, hur tar du dig från och till, vad drivs din dator med, vad har du för värme, möbler mm.
Jag lever med naturen. Det kan uppenbart inte du göra efter som du utgår ifrån att alla måste leva som ni människor gör, titta på vad du ställer för frågor.
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 22:05 av vitryggig hackspett »

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser