Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skobruk?skövling  (läst 17662 gånger)

Pirr

skobruk?skövling
« skrivet: 15 okt-08 kl 20:25 »
Jag haR länge funderat på skogsbolagens galna skövlingar(kalhyggen)
Fick nyligen reda på att det inte finns några regler för hur mycket man får skövla
det behövs bara en anmälan till den så kallade skogsvårds styrelsen,o att du har tillräckligt mycket skog någon
annanstans ,det är nämligen en procent sats på hur mycket skog du har ,så om stora enso har exempelvis 1000 hektar skog
norr om Gävle får man utan protester göra ett 1000 hektar stort kalhygge söder om Gävle,snacka om galenskap.
Inte nog med det nu får man inte sköta sin skog på ett vettigt sätt,såg på nyheterna idag om skogs bonden
Harald Holmberg som inte vill kalhygga sin skog ,utan sköta den som sin far o farfar,dvs att plocka ut gamla träd o låta
skogen självföryngras som den alltid gjort,med andra ord att bedriva vettigt skogsbruk.
Nää säger galningarna på skogsvårds styrelsen han måste kalhugga markbereda o plantera.
Dom tvingar alltså folk att skövla o förstöra för djur o natur,är dom köpta allihop av skogsbolagen?
Harald förlorade i länsrätten nu har han överklagat hur hjälper vi honom upprop!!!!!!!!!!!
Motiveringen för detta är enligt skogsvårds styrelsen att Haralds skogsbruk är inte beprövat.
Jag blir så förbannad!!!!!

Så dom tror att kalhyggen o markberedning är bra för naturen
Det är skandal att dessa inkompetenta köpta människor får styra den så kallade( skogsvårds styrelsen. )
Det är lika korkat som när en forskare på Livsmedels verket ,för 2 år sedan,sa att det inte är bevisat att ekologisk mat
är nyttigare än icke ekologisk (besprutad ,konstgödslad,berikad med glutamat)det behöver väl för f inte bevisas om hjärna finnes.
Kom igen nu hjälp Harald
 :'(
53 fd hppie
husrestaurerare sen 30 år
Gillar  det gamla

Huggorm

• Gäst
SV: skobruk?skövling
« Svar #1 skrivet: 15 okt-08 kl 21:05 »
Tycker det är väldigt konstigt att inte markägare får göra som de vill med sin egen skog. Vill dom skövla så skall dom få göra det, och vill dom punktavverka så skall dom få göra det.

Pong

« Svar #2 skrivet: 15 okt-08 kl 21:17 »
När man har skördat skogen, så är man tvungen att plantera ny skog. Det är inte skövling det handlar om. Är skogen mogen så klart att ägaren av skogen skall få skörda den.

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 15 okt-08 kl 21:41 »
Det här har redan varit uppe till diskussion, och på din stavning och ton låter det som om det dessutom är samma person som försöker göra folk upprörda igen! ::)
Som redan sagt finns det regler för återplantering.  Jag tycker att han kunde få göra som han ville med sin skog, men har ett starkt minne av att jag läste om hans ide i ATL i våras eller vintar, och att det var något rejält haltande i hans argumentering... ??? Jag gör gärna kalhyggen! Jag kan göra ett jävligt SNYGGT och bra och naturvänligt kalhygge dessutom. Det kan vi alla som jobbar med skogen och är insatta i hur det fungerar.... ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Pirr

« Svar #4 skrivet: 15 okt-08 kl 22:33 »
Det här har redan varit uppe till diskussion, och på din stavning och ton låter det som om det dessutom är samma person som försöker göra folk upprörda igen! ::)
Som redan sagt finns det regler för återplantering.  Jag tycker att han kunde få göra som han ville med sin skog, men har ett starkt minne av att jag läste om hans ide i ATL i våras eller vintar, och att det var något rejält haltande i hans argumentering... ??? Jag gör gärna kalhyggen! Jag kan göra ett jävligt SNYGGT och bra och naturvänligt kalhygge dessutom. Det kan vi alla som jobbar med skogen och är insatta i hur det fungerar.... ;D

Hej.för det första jag är ny medlem här på alternativ,har alldrig varit här förut.
För det andra kalhyggen är inte bra för naturen,du påstår dig jobba med skog,om du då inte förstår
att skog inte är någon åker o tror att det är bra för djur o natur,med markberedning o planterig ??????????

Jag är upprörd välldigt upprörd över att så kallat insatta o kunniga människor ,inte förstår vad naturen är
Att bruka skogen på industriellt sätt är inte bra för någonting annat än pengar,ok jag kan förstå att lönsamhet  är av intresse
men kom inte o påstå att det är bra för insekter fåglar däggdjur o växter,för det är skitsnack

Till saken om jag vill värna om min skog så har ingen myndighet eller någon annan med det att göra.

Om inte människan lär sig leva med jorden istället för på ,så kommer människan snart att lev i en öken

Ps.jag stavar inte så bra för jag lider av en släng afasi efter en stroke
förövrigt vad har stavning för betydelse för skogen?  8)
53 fd hppie
Gillar  det gamla

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 okt-08 kl 22:44 »
så kallade skogsvårds styrelsen,

galningarna på skogsvårds styrelsen

enligt skogsvårds styrelsen

den så kallade( skogsvårds styrelsen. )
Gör din hemläxa,skogsvårdsstyrelsen existerar inte längre.

guba

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 okt-08 kl 22:48 »
förövrigt vad har stavning för betydelse för skogen?  8)
Inte mycket, om det inte är så att man åker skidor.

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 okt-08 kl 08:31 »

Nu är du väl petig iaf, Guba? Dom har bara tagit bort några bokstäver i  namnet, i övrigt är det samma myndighet, åtminstone om man ska tro vad dom själva säger på sin hemsida...

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/

Citat:
Skogsstyrelsen, eller Skogsvårdsstyrelsen som det då hette, har funnits sedan år 1905 och firade 100-årsjubileum år 2005. Skogsstyrelsen i sin nuvarande form bildades 2006 då den tidigare skogsvårdsorganisationens elva myndigheter blev en och samma myndighet.

Pirr

« Svar #8 skrivet: 16 okt-08 kl 10:31 »

Ja det var ju väsentligt i diskussionen om kalhyggen
Dock var det ett framsteg av myndigheten att bli lite ärligare o ta bort ordet vård
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Pirr

« Svar #9 skrivet: 16 okt-08 kl 10:34 »

Hmm vackert hygge ,då tycker jag att du ska hänga en tavla med en bild på ett hygge i ditt vardagsrum :-X
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Lillan

• Allt är möjligt!
    • Uppland
    • Kaoskvinnan
« Svar #10 skrivet: 16 okt-08 kl 11:01 »
Jag gör gärna kalhyggen! Jag kan göra ett jävligt SNYGGT och bra och naturvänligt kalhygge dessutom. Det kan vi alla som jobbar med skogen och är insatta i hur det fungerar.... ;D

Jag har då aldrig sett ett snyggt kalhygge. Men smaken är ju som baken.  ::) Kalhyggen är inte naturliga och enligt mitt tänk så är allt som är onaturligt inte naturvänligt, sen finns det väl olika grader av elände. Kalhyggena som stora enso gör här i trakterna får mig näst intill att falla i gråt. Fy säger jag bara!  :'( >:(

Pirr: Håller med om att reglerna är tokiga och det är tragiskt att det i stort sett bara är pengarna som får styra.

Förändra världen genom att förändra dina tankar. www.kaoskvinnan.se

Leifw

« Svar #11 skrivet: 31 okt-08 kl 17:12 »
Det du kallar skövling betalar sveriges välfärd. Om man tycker att man ska minska avverkningarna så ska man inte klaga på offentliga besparingar. Haralds avverkningsform är inte mera naturvänlig än dagens eftersom att han plockar ut gamla eller "mogna" träd så kommer resultatet att bli en gles ung skog och det är i de gamla oskötta skogarna vi har de storsta naturvärdena.     

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #12 skrivet: 31 okt-08 kl 22:18 »
Det Harald är inne på kallades för "blädning" förr i tiden.
Metoden har varit helt utdömd av Skogs (vårds) styrelsen (SS), i + 50 år eftersom mindre nogräknade skogsbolag enbart sparade "skräpskogen" vid slutavv för att slippa återplanteringskostnaderna enl SVL.

Kvar  blev de sk "gröna lögnerna" = söndertrasade restbestånd utan egentlig växtkraft.

På senare år har dock denna typ av avverkning fått lite mer vind i seglen, men givetvis har skogsstyrelsen "döpt om" det hela till exvis "plockhuggning/dimensionsavverkning" (tror jag det var?) + en snarlik variant som kallas "korridorhuggning".
Sist men inte minst så har en herre vid namn "Hagner" gett ovanst en skjuts framåt med den sk "Hagnermetoden".

Själv så vet jag att metoden fungerar, eftersom 3 generationer före mig idkat blädning på ett av skiftena.
Däremot så får man räkna med att det totala m3sk förrådet per ha är konstant lägre och att skogen blir "olikåldrig" jämfört med modernt trakthyggesbruk där man sopar ut allt och startar om "på ny kula" med (oftast), trista "monokulturer".
Det går alltså att "både äta kakan och ha den kvar", om man vill slippa kalhyggen, men det det är nog långt kvar innan det är accepterat till 100 % av SS.
Dessutom så försetäller jag mig att det är sämre sett ur nationalekonomisk synvinkel - och under det oket lär SS "ramla ihop som en sällskapskniv".

guba

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 okt-08 kl 22:33 »
Metoden har varit helt utdömd av Skogs (vårds) styrelsen (SS), ".
"SKS" är korrektare och ser trevligare ut ;)

men givetvis har skogsstyrelsen "döpt om" det hela till exvis "plockhuggning/dimensionsavverkning" (tror jag det var?) .
"Kontinuitetsskogsbruk" låter väl fint.

Sist men inte minst så har en herre vid namn "Hagner" gett ovanst en skjuts framåt med den sk "Hagnermetoden".
Även kallat "Naturkultur"

Lainde

• -
« Svar #14 skrivet: 31 okt-08 kl 22:52 »
"SKS" är korrektare och ser trevligare ut ;)
"Kontinuitetsskogsbruk" låter väl fint.
Även kallat "Naturkultur"

SKS? - du måtte väl ändå mena SvS?, och sedan ordet "vård", trillade bort så blir det SS.

Punkt 2-3/helt ok  ;)

guba

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 okt-08 kl 23:08 »
SKS?
Jajemensan, SKS är den korrekta förkortningen av Skogsstyrelsen nuförtiden.

"Skogsstyrelsen (SKS) är ansvarig myndighet för miljökvalitetsmålet Levande skogar."
"SKS har också delmålsansvar för delmål 3 i miljömålet Myllrande våtmarker."
"Skogsstyrelsen(SKS) yttrar sig endast över rapporten "Viltförvaltning -precisering av Svenska Jägareförbundets allmänna uppdrag".
"Övriga remitterade ärenden om bl. a. gäss och vildsvin ligger utanför SKS myndig-hetsområde"

"SS" är således inte gångbart här men väl i "allå, allå emliga armén" ;)

Lainde

• -
« Svar #16 skrivet: 31 okt-08 kl 23:42 »
Hos "Lumberjack" förkortas de iaf "SS", och det får var och en tolka som de vill,,,,,

Pirr

« Svar #17 skrivet: 01 nov-08 kl 10:54 »
Det du kallar skövling betalar sveriges välfärd. Om man tycker att man ska minska avverkningarna så ska man inte klaga på offentliga besparingar. Haralds avverkningsform är inte mera naturvänlig än dagens eftersom att han plockar ut gamla eller "mogna" träd så kommer resultatet att bli en gles ung skog och det är i de gamla oskötta skogarna vi har de storsta naturvärdena.     
[/quote
Jovisst ,skogsbolag o myndigheter tänker på naturen o folkets bästa ,hmm var det inte dom som förordade hormoslyr!!!!!!
Välfärd för vem ????? bolags direktörer o aktieägare att inte folk fattar att det är en jävla skogs maffia som bara är ute efter pengar.
Jag blir så trött,du tycker väl gödsling också är lämpligt (pucko)
Förslag till dagens kreativa ungdom,skär sönder alla gödsel säckar ni ser,spika upp filar på var tionde träd ,på två decimeters höjd
i averknings område.
Länge Leve skogen
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Jan lindgren

« Svar #18 skrivet: 08 nov-08 kl 16:52 »
Hej!
När man diskuterar kalhyggen så måsta man börja med vad som är naturligt. Det normala för en skog som inte påverkas av människor är att det blir en skogsbrand var sjuttionde år i genomsnitt. Då brinner skogen helt ner utom på mycket fuktiga ställen och gamla tallar som tål bränder. Sedan börjar den naturliga successionen med björk osv. Således är ett kalhygge det närmaste vi kan komma naturen om vi inte eldar upp skogen. Kalhyggen behövs för att vi ska få behålla mångfalden av djur, växter och svampar.
Det skulle bli svårt för älg och rådjur att hitta tillräckligt med mat utan våra fina kalhyggen. Det är dock möjligt att vi gör för små kalhyggen i södra Sverige för att det skulle likna det naturliga och det vore troligen bättre om vi brände hygget och inte planterade igen. Tyvärr så skulle det medföra alltför stora ekonomiska förluster så skogsägarna gör det bästa de kan för skogen idag.
MVH
Jan Lindgren

Rödjan

« Svar #19 skrivet: 08 nov-08 kl 19:38 »
Jag tror inte på ett generellt 70-års intervall.

Jag har inte hört talas om någon skogsbrand i dessa trakter inom mannaminne eller i krönikor. Jag tror snarare på att det där är väldigt olika beroende på trakt och slump.

Om skogen brinner naturligt, så är det ju inte samma sak att elda upp den, f.ö.

Sen tycker jag inte man ska gråta för mycket över hur det kan se ut ibland, allt har sin tid. Människor, om de skövlar, kommer inte bli långvariga i sin miljö.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser