Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombinera?  (läst 3611 gånger)

JooSi

• Kärlek och Grön Anarki.
    • eldartisteri
Kombinera?
« skrivet: 21 okt-03 kl 18:41 »
Hur ser ni på att kombinera ett
enkelt boende på landet med egen
odling av mat och djurhållning för
självhushåll. Men samtidigt kanske
arbeta halvtid eller mindre.

Detta kanske är möjligt först om man
är ett kollektiv så att man kan turas om
att sköta gården / Jobba etc...

Vad tycker folk?
De flesta verkar vara så inriktade
på att bli helt självhushållande,
men man måste ju börja i någon ände....
eller ?

Kärlek.
/Doc
En dag kommer maktens natur besegras av naturens makt. En dag kommer kärleken till makten besegras av kärlekens makt. Så bringa kärlek och låt naturen vara mäktig så kommer du att förstå att naturens makt också är kärlekens.

BuDDHa

• Gäst
Re:Kombinera?
« Svar #1 skrivet: 22 okt-03 kl 13:19 »
Sanning! Man måste börja någonstans.. Jag och min bättre hälft jobbar heltid i stan sammtidigt som vi driver vår gård på ett för oss ekeologiskt hållbart sätt, målet är självförsörjning men precis som vägverkets nollvision så måste man sikta på att komma så nära så möjligt. Det är inga problem att ha en djurhållning, jakt och fiske som täcker proteinerna samtidigt som det går utmärkt att odla det vi behöver i potatis, morötter och lite annat, vi måste sälja livdjur(betalar moms) och lite ägg ibland och pengarna kan användas till andra matinköp.. Detta är enkelt att hinna med när man jobbar heltid, skall man klara 100% självförsörjning så blir det svårare men det går nog om man har tålamod..

hustigern

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-03 kl 19:23 »
För mig finns inget alternativ till att lönearbeta. Det skulle möjligtvis vara om jag fick bli "lyxhustru". Men att smita undan - nej, det finns inte i min värld.

För mig handlar självförsörjning mer om en livsstil som kombineras med alla andra delar av mitt liv - där det är upp till mig att hitta ett lönearbete jag trivs med och som är en ekonomisk förutsättning för att kunna göra det jag vill med den tid som inte går åt till arbetet.

Det handlar mer om att jag faktiskt vet hur de hemmaodlade grönsakerna och fodret växt och att djuren varit lyckliga innan de hamnar på min tallrik. Att veta att jag inte bidrar till att hålla uppe marknaden för besprutade växter och hormonbehandlade djur. Det handlar om att tro att om fler gör som jag får vi ett samhälle med bra inställning - både när det gäller matproduktion, boende och socialt system med sjukvård och socialförsäkring.

Jag bidrar gladeligen med mina skattepengar till det samhälle vi har - och jag tror på vårt samhälle, även om jag i sakfrågor har andra åsikter än de styrande. Jag vill bidra till det samhälle vi alla lever i efter bästa förmåga. Det betyder också att jag inte tror på att utnyttja samhället för att komma undan skyldigheterna men ändå få förmånderna.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

lottis

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 dec-03 kl 14:02 »
Jag håller med dig hustigern, det är välan näst intill omöjligt att leva på vad "jorden ger" i dagens samhälle, och har man dessutom barn så går det ännu sämre.

Det är som du säger man måste börja med sig själv och innifrån. Tyvärr är ju alla ekologiska varor så förbannat mycket dyrare än det vanliga, och har man inte en väldigt bra lön så går det ju knappast att köpa ekologiskt heller.

Det känns bra att jobba "ute" bland andra och få lite impulser av andra. Sedan kan man bara göra så gott det går, mer än så behövs ju egentloigen inte.

Lottis

Finess

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 feb-04 kl 15:40 »
Jag tror att det lika många lösningar som det finns människor..  :-\ Jag och min man planerar flytten "ut i det fria" om ca tre år och då kommer min man fortsätta att jobba, medan jag går hemma och sköter sysslor om dagarna. En äkta hemmafru på landet alltså :)

ildiko

• Viljas hundskola (även info om Lunalia/ Prelunalia)
« Svar #5 skrivet: 23 apr-04 kl 19:29 »
Jag håller med dig, att vara i nuet och göra det som behövs nu gör att man understödjer eventuella visioner.

Många av oss behöver lönearbeta på ett eller annat sätt, men det är viktigt att se till att man också har tid och kraft att behålla sina visioner och det som hjärtat längtar efter.
Det gäller att hitta en balans....för det är i jämnvikt som saker och ting börjar röra på sig......det är vad jag tror.

Mycket/
Ildiko
Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1693 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser