Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trumsjuka kaniner  (läst 12959 gånger)

Gösta

SV: Trumsjuka kaniner
« Svar #20 skrivet: 14 okt-08 kl 21:09 »
Skvalpljud= vätskefylld buk. Har ingenting med trumsjuka att göra. Trumsjuka är gasbildning. Gas skvalpar inte om gasen inte kyls ner under sin "gastemperatur" vilket för de flesta gaser är ganska långt under noll grader! Allt som skrivs i böcker är inte sant tyvärr 8)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #21 skrivet: 14 okt-08 kl 22:06 »
Skvalpljud= vätskefylld buk. Har ingenting med trumsjuka att göra. Trumsjuka är gasbildning. Gas skvalpar inte om gasen inte kyls ner under sin "gastemperatur" vilket för de flesta gaser är ganska långt under noll grader! Allt som skrivs i böcker är inte sant tyvärr 8)

"Trumsjuka
Vid dennasjukdom blir djuren ofta uppsvällda över buken och ett skvalpande ljud kan höras från tarmarna om man försiktigt skakar kaninen" (Johansson (2002) Kaniner som produktionsdjur)

Kompendiet från kaninkursen:

"Trumsjuka
Symptom: Djuren slutar äta och ligger mycket. Kaninen får uppsvullen buk, genom gäsning i magen och tarmen. Ett skvalpandde ljud kan höras från tarmarna om man försiktigt skakar kaninen (vid perkussion av bukhålan hörs en klar ton).  /.../"

+ att veterinären (R. Feinstein) sade just detta på kaninkursen i Uppsala, för visserligen 2 år sedan men jag har sparat anteckningarna då jag tyckte att just detta var riktigt intressant.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
« Svar #22 skrivet: 14 okt-08 kl 22:25 »
Denna sjuka kanin äter hö och rör sig  som vanligt och jag gav den olja mitt på dagen och sockerlösning och så fick den extra motion och denna lilla dam är fortfarande svullen i magen nu ikväll.Får se om denna vackra madagascarhona lever imorgon... :-\

Notcha

• Spårglädjens kennel
« Svar #23 skrivet: 15 okt-08 kl 08:04 »
Nu Onsdag morgon så lever hon fortfarande så än finns det hopp!
Hon har fått en bit morot nu och gott hö så får vi se....Ska till jobbet nu några timmar och sen kanske jag ska ge olja och sockerlösning igen?Verkar ju som om det funkar eftersom hon lever fortfarande.

Göthes

« Svar #24 skrivet: 15 okt-08 kl 08:43 »
Nu Onsdag morgon så lever hon fortfarande så än finns det hopp!
Hon har fått en bit morot nu och gott hö så får vi se....Ska till jobbet nu några timmar och sen kanske jag ska ge olja och sockerlösning igen?Verkar ju som om det funkar eftersom hon lever fortfarande.

vad roligt! håller tummarna för att det fortsätter gå bra!
knepet är väl tydligen att upptäcka det i TID. Lycka till!

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 15 okt-08 kl 09:10 »
"Trumsjuka
Vid dennasjukdom blir djuren ofta uppsvällda över buken och ett skvalpande ljud kan höras från tarmarna om man försiktigt skakar kaninen" (Johansson (2002) Kaniner som produktionsdjur)

Kompendiet från kaninkursen:

"Trumsjuka
Symptom: Djuren slutar äta och ligger mycket. Kaninen får uppsvullen buk, genom gäsning i magen och tarmen. Ett skvalpandde ljud kan höras från tarmarna om man försiktigt skakar kaninen (vid perkussion av bukhålan hörs en klar ton).  /.../"

+ att veterinären (R. Feinstein) sade just detta på kaninkursen i Uppsala, för visserligen 2 år sedan men jag har sparat anteckningarna då jag tyckte att just detta var riktigt intressant.

Agnetha

Samma R.Feinstein som indentifierade Epizootisk Rabbit Enterocolitis som Tarmcoccidios på mina 450 kaniner, trots att ingen av dem hade nån form av diarré vid dödsögonblicket...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Göthes

« Svar #26 skrivet: 15 okt-08 kl 13:15 »
Samma R.Feinstein som indentifierade Epizootisk Rabbit Enterocolitis som Tarmcoccidios på mina 450 kaniner, trots att ingen av dem hade nån form av diarré vid dödsögonblicket...

ingen är väl felfri? Utom möjligtvis... ja, du..?  ::)

Agnetha   ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 15 okt-08 kl 14:15 »
ingen är väl felfri? Utom möjligtvis... ja, du..?  ::)

Agnetha   ;)
Det har jag aldrig påstått, enda skillnaden mellan dig och mig är att jag gärna ger mig in i diskussioner där jag vet att jag har ett svart på vitt underlag att komma med.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Göthes

« Svar #28 skrivet: 15 okt-08 kl 16:02 »
Det har jag aldrig påstått, enda skillnaden mellan dig och mig är att jag gärna ger mig in i diskussioner där jag vet att jag har ett svart på vitt underlag att komma med.

jo, jag har märkt det.  ;)
men det finns ju svart/vitt i många nyanser, grått tex.

Agnetha

(Fred och kärlek?  8) )

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 15 okt-08 kl 16:41 »
jo, jag har märkt det.  ;)
men det finns ju svart/vitt i många nyanser, grått tex.

Agnetha

(Fred och kärlek?  8) )
Vad är du ute efter just nu?

Göthes

« Svar #30 skrivet: 15 okt-08 kl 16:46 »
Vad är du ute efter just nu?

jag vet inte. att det finns fler än en sanning kanske. jag blir irriterad på den obstinata attityden att du ibland tycks sitta inne med det mest rätta svaret. samtidigt blir jag irriterad på mig själv som också tycker att jag gör det...
jaja, les fairres

Agnetha

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 15 okt-08 kl 16:49 »
jag vet inte. att det finns fler än en sanning kanske. jag blir irriterad på den obstinata attityden att du ibland tycks sitta inne med det mest rätta svaret. samtidigt blir jag irriterad på mig själv som också tycker att jag gör det...
jaja, les fairres

Agnetha
Kan inte annat än instämma med sistnämda..och du,den obstinata attityden du tillskriver mig har du själv funnit på. För du är fanimej den första någonsin som kallat mig obstinat, hade du sagt reeel, adekvat, bestämd,allvarlig,orubblig så hade jag hållt med dig, men obstinat..nädu. Jag tror du och jag ska träffas över en kopp kaffe så du får bilda dig en ordentlig uppfattning om mig, SEN kan du få kalla mig vad du vill.

Göthes

« Svar #32 skrivet: 15 okt-08 kl 17:06 »
Kan inte annat än instämma med sistnämda..och du,den obstinata attityden du tillskriver mig har du själv funnit på. För du är fanimej den första någonsin som kallat mig obstinat, hade du sagt reeel, adekvat, bestämd,allvarlig,orubblig så hade jag hållt med dig, men obstinat..nädu. Jag tror du och jag ska träffas över en kopp kaffe så du får bilda dig en ordentlig uppfattning om mig, SEN kan du få kalla mig vad du vill.

Det var inte meningen att KALLA dig för obstinat eller att hävda att du ÄR det.. så här skrev jag :

"den obstinata attityden att du ibland tycks sitta inne med det mest rätta svaret."

och med det menade jag inte att du ÄR sån, utan att jag får det intrycket (då och då..) via forumet (som ju är en urdålig kommunikationskanal egentligen eftersom man får en så begränsad bild av en person)

Andra ord för obstinat skulle jag förresten nämna som tex. bestämd och orubblig.
och kaffet var ett bra initiativ.

Agnetha
« Senast ändrad: 15 okt-08 kl 17:08 av Göthes KG »

Gösta

« Svar #33 skrivet: 15 okt-08 kl 17:15 »
Innan det spårar ur fullständigt ;)
Trumsjuka är en gasbildning. Gas skvalpar inte!
Vätska i buken alt. i tarmen kan ge en uppsvälld buk men något trumljud går inte att frambringa.
Tyvärr är SVA inte särskilt bra på kaniner. Inte heller Kaninavelsföreningen när det gäller sjukdomar detta är ju uppenbart.'
Att veterinärer inte kan kaniner är känt sedan gammalt.
VÄTSKA: Kan bildas i tarmen oftast på grund av en förstoppning. Förstoppningen beror oftast på att tarmen inte jobbar som den ska. Kan bero på många olika saker.
Vätska i buken beror på att tarmen inte tar upp vätska utan den "rinner ut" i bukhålan. Trots vätskan brukar då kaninen dö av vätskebrist.
När buken är fylld med vätska känns det som om man klämmer på en ballong med vätska. När kaninen har trumsjuka känns det som att klämma på en välpumpad boll.
Jag betvivlar att din kanin har trumsjuka. Hade den haft det så hade den med största sannolikhet varit död nu.

Notcha

• Spårglädjens kennel
« Svar #34 skrivet: 15 okt-08 kl 19:08 »
Flera av syskonen dog för några dagar sedan i samma symtom och de hann jag inte behandla som med denna dam.Än så länge lever hon...

Notcha

• Spårglädjens kennel
« Svar #35 skrivet: 16 okt-08 kl 08:18 »
Hon lever nu idag också.Är det värsta över nu ?Hon äter som de andra och är som vanligt men ser lite insjunken ut i kroppen.Kan jag sluta behandla henne nu eller ska jag fortsätta?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 16 okt-08 kl 21:00 »
Hon lever nu idag också.Är det värsta över nu ?Hon äter som de andra och är som vanligt men ser lite insjunken ut i kroppen.Kan jag sluta behandla henne nu eller ska jag fortsätta?

Jag skulle fortsätta med hö och hoppa över kraftfodret, ingen olja om hon inte var "trummig" i magen.

Hoppas hon klarar sig!
Landsflykting i storstan...

Notcha

• Spårglädjens kennel
« Svar #37 skrivet: 17 okt-08 kl 12:45 »
Hon lever fortfarande och ser pigg ut och äter som hon ska.Det känns som om det värsta är över nu.Man kan pusta ut...har varit så orolig för henne... :-\ men nu så behöver jag inte vara det längre verkar det som.Tog bort kraftfodret helt när jag såg att de var hängiga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser