Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen är plockad på halsen  (läst 18356 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Tuppen är plockad på halsen
« Svar #20 skrivet: 05 apr-11 kl 07:30 »
Vissa hönor har det ofoget att de sliter av fjädrar på tuppen.
Har de nyss ruggat ??
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #21 skrivet: 06 apr-11 kl 21:59 »
Min vita Araucanatupp med skägg har blivit slätrakad ::) Likaså har en av hönorna blivit mer feminint skägglös.... Ingen ohyra, men en hönskompis som föredrar slätrakat framför skägg :P Än så länga har jag inte kunnat lista ut vem frisören är då den hönan föredrar att hålla sina yrkesutövning hemlig  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 07 apr-11 kl 17:14 »
"Jag ska be att få ställa upp, med en viiiisa om en tupp"....trallallaaaallalalllaaaaa..... "men jag vill ha dig naken då" o:)

Inte för att jag testat, men det kanske kan hjälpa med tjärsalva ;)
Jag brukar använda det om någon får sår och dom vill picka och tycker att det funkar bra. Vet dock inte om jag vill sätta det på mina slätrakade höns :-\ Jag menar skägget sitter ju rätt nära ansiktet och jag skulle inte vilja ha en sådan stinkande salva så nära näsan  :-X  Att dom är skägglösa ser ju lite småskojigt ut men är knappast något dom lider av.... Däremot vet jag inte om dum skulle uppskatta att bli smorda med tjärsalva där...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eulalia

• -
« Svar #23 skrivet: 07 apr-11 kl 23:10 »
Två av våra hönor har också nyligen blivit kala på halsen  ??? Konstigt nog har jag inte sett att någon i flocken vill rycka fjädrar eller ens picka under hakan på nån annan. Kan inte upptäcka nån ohyra heller och de har inga sår i den nakna huden. Vad göra?
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #24 skrivet: 07 apr-11 kl 23:13 »
Två av våra hönor har också nyligen blivit kala på halsen  ??? Konstigt nog har jag inte sett att någon i flocken vill rycka fjädrar eller ens picka under hakan på nån annan. Kan inte upptäcka nån ohyra heller och de har inga sår i den nakna huden. Vad göra?
Halsduk  ;) Skämt åsido, plockade halsar på hönor är rätt vanligt då tuppen håller fast där när han parar. Fjäderätning och sådant pyssel är ofta vanligare under de vintertråkiga månaderna och blir ofta bättre när hönsen kommer ut och får lite roligare att pyssla med.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 09 apr-11 kl 08:23 »
Jag tror också det har att göra med vintern, min annars så vackra tupp ser bedrövlig ut med kala fläckar på hals och nacke, de ruggar helt enkelt. Jag läste nånstans att de hade extra stort behov av vete under ruggningen, men jag minns inte vem som skrev det. Jag gav mina vete förra året och hade inte dessa bekymmer som jag har i år. Så det ligger nog nåt i det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lycka

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 09 apr-11 kl 08:27 »
Gör väl ingen skada att ge lite extra vitaminer
Hedemorahöns

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 09 apr-11 kl 08:34 »
Nej de behöver de precis som vi på vintern. Jag köpte vitaminer från högberga för 2 år sen, den tog slut denna vinter och har varit helt fenomenalt bra, hönsen har varit mycket piggare denna vintern. Men det hjälpte inte på ruggningen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Eulalia

• -
« Svar #28 skrivet: 13 apr-11 kl 00:05 »
Har kollat mer noga nu och ser att fjädrar är på gång. Smörjde faktiskt med lite mjukgörande matolja också. Får bli halsdukar så länge ;D Och lite vete. Allt som inte skadar är värt att prova ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 13 apr-11 kl 11:21 »
Som extra vitamin brukar jag ge morötter, apelsin, grönkål m.m...... tycker personligen inte att de kemiskt framställda vitaminerna är hälften så bra.... varken till mig själv eller hönsen ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eulalia

• -
« Svar #30 skrivet: 03 jun-11 kl 23:35 »
Min höna ser fortfarande likadan ut, dvs helt kal på halsen ??? Ett halvår senare? Hur är det med tuppen?

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #31 skrivet: 26 feb-12 kl 14:50 »
Testa med halsduk (säger jag igen...). Här visad av nakenhalstupp.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #32 skrivet: 27 feb-12 kl 21:29 »
Vad tycker tuppen om att få halsduk på sej, protester eller inte?

Jag har bara tidigare försökt att få på sadel på några hönor men de blev som galna.

Nu har min snälla tupp nog råkat ut för lite för närgångna damer, han är nästan helt kal bak på halsen och jag hittar ingen ohyra på honom.
Ska allt prova med halsduk i morgon.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #33 skrivet: 01 mar-12 kl 00:48 »
Det är inte alla som godtar "kläder". Det är såklart viktig med god passform. Giorgio (bilden ovan) hade halsduk hela förra (kalla!) vintern, den var virkad i kraftigt ullgarn. Han klagade inte alls, det var nog skönt med lite värme. Mina höns är frittgående året om och väljer själva var dom vill vara, oftast ute.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Görangranholm

• Skåne
Fjäderätare
« Svar #34 skrivet: 21 mar-13 kl 23:36 »
Ja, här kommer då bilder på äckelpäcklet...  :-X

Lånar den här tråden för det finns en bra bild på problemet....har samma problem...det är en parasit...huden blir hård och röd.....det måste till gift som tar död på parasiten ....tenutex ? eller Frontline...eller måste de avlivas ??
Jag kan inte ha det så här !  Saker som olja och hudkräm hjälper inte mot såna här saker..lika lite som det hjälper mot flatlöss eller skabb...

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fjäderätare
« Svar #35 skrivet: 22 mar-13 kl 22:43 »

Som jag skrev till dig i den andra tråden. Bilden som Linkoso postat, så ser det ut när hönorna picka och äter fjädrar på varandra... Först drar de ut fjädrarna och sedan när nya fjädrar kommer så äter de på fjäderpennorna tills de börjar blöda och sedan pickar de på blodet  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser