Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ister  (läst 2417 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Ister
« skrivet: 12 okt-08 kl 20:02 »
Har just stoppat ner en gris i frysen, känns toppen!

Undrar vad ni gör med istret? Jag maler och smälter sakta ner, silar, häller upp att stelna och använder till matbrödsbak och lite att steka i.

Vad gör ni?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

amason

• Värmland
SV: Ister
« Svar #1 skrivet: 12 okt-08 kl 20:16 »
Om det inte är saltat så spar jag det till småfåglarna på vintern
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 13 okt-08 kl 11:28 »
Bakar, smörjer plåtar, steker, kokar tvål...... Vissa maträtter duger inget annat till. Yorkshire pudding t.ex :-)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 21:57 »
tvål lät intressant. kan du utveckla?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 15 okt-08 kl 19:00 »
Hittade en saponeringstabell där man fyllde i vad man hade för fett och i vilka mängder. Så klickade man och fick fram mängden vätska och lut. Minns inte vart, men jag "tror" det var en länk från shenet. Jag hade rapsolja, ister och bivax. Hade också i lite kaffepulver för skrubbens skull.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 15 okt-08 kl 21:54 »
Tänk vad mycket man inte vet! Hade ingen aning om Shenet!
Nu blir det nattaläsning...

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser