Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  många har det svårt nu.....  (läst 15365 gånger)

Maran

• Gäst
SV: många har det svårt nu.....
« Svar #20 skrivet: 12 okt-08 kl 16:42 »
Vi får väl se..vi får väl se Solstrimma vem som är den mest ekonomiska i slutändan  ;D

Inte sjutton springer jag iväg o handlar byggmaterial på bygghandel rakt av.. Stenkoll på erbjudanden samt www.blocket.se.. Om du kolar på "byggvaror" där så ser du en hel del nya grejer som folk säljer billigt.. O vi började handla grejer till badrummet 2005.. Och kör igång med det under vintern..

Godkännt blir det, man är väl ekonomisk och känner en massa rätta folk ;D

Bytheway så kostade duschhörnan för oss 1200 och den vägghängda toaletten har vi haft i garderoden ett tag..den gav vi en tusenlapp för.. Som sagt, man bör vara en smula ekonomisk och alternativ..om man ska bygga billigt.. ;)

Du borde lägga upp en renoveringstråd som Palleman mfl! Alltid kul att följa renoveringar med liten budget, men stor kreativitet. Speciellt badrum och kök.

Jan lindgren

« Svar #21 skrivet: 12 okt-08 kl 17:09 »
Hej!
När man köper ett hus för första gången så får man nog räkna med all låna en massa, men sedan sparar man innan man köper. Det är naturligtvis underbart att vara så händig så att man kan renovera huset själv men har man tummen mitt i handen så får man spara länge innan man kan göra en renovering. Det går att leva lite enklare tills pengarna räcker till en hantverkare. Att köpa förbrukningsartiklar och åka på semester på lånade pengar är bara dumt, men det är faktiskt tillåtet att vara dum.
MVH
Jan Lindgren

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 12 okt-08 kl 17:31 »
Citera
Du borde lägga upp en renoveringstråd som Palleman mfl! Alltid kul att följa renoveringar med liten budget, men stor kreativitet. Speciellt badrum och kök.

Jodå.. började lite smått en gång.. men det faller lite på att det går så sakta här.. :-[ Vi har ju liksom heltidsjobb, småbarn och en hel gård med djur som försinkar...  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 12 okt-08 kl 18:23 »

Jodå.. började lite smått en gång.. men det faller lite på att det går så sakta här.. :-[ Vi har ju liksom heltidsjobb, småbarn och en hel gård med djur som försinkar...  :-[

Du får sluta upp med att hela tiden skaffa nya djur och barn Frances :D!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Frances

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 12 okt-08 kl 18:49 »
Det är nog det som är felet  :-[

Jag ska tänka på det  ;) Det blir NOG inga fler ungar..inte förran den minsta börjat första klass..eller nåt.. Gubben oroar sig dock för att jag drabbats av bäbisberoende  ;D Han undrar hur det ska gå när den minsta inte är en bäbis längre utan en liten tjej ;D

Djurfronten gör vi vårt bästa med att minska ner antalet medelst äta upp dom.. :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #25 skrivet: 12 okt-08 kl 19:19 »
Gubben oroar sig dock för att jag drabbats av bäbisberoende  ;D
Lite ot, men...
Det där bäbisberoendet... det har jag drabbats av!  :o ::) sista veckorna har jag knappt tänkt på annat än att jag vill ha en liten till. Hur blir man av med eländet, när det inte är lämpligt med fler just nu...?  ???
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 12 okt-08 kl 19:41 »
jag blir rädd..alltså man tar inte avbetalning på en kamera som kostar 4.500!!!!
inte heller tar man avbetalning på en dator som kostar 1.500kr...

*suck*

Kors i taket. ;D

Nu måste jag faktist hålla med dig. ;D

Jag bläddrade runt lite i tråden och man blir mörkrädd.
Läste om någon som hade billån på 150 000:- Bilar köper man kontant. Dom faller så snabbt i värde att det är som att spola ner pengarna i toaletten.
Någon hade en kostnad för 6000:- i månaden för häst, hund och katt! Det blir ju 72 000:- på ett år!!!!!
Flera hade Ellos/Lindex lån. Skulle hellre gå naken än låna pengar till kläder.

En hade spaltat upp sina lån så här.
*Bo-lån 2.370.000:- 
Billån 153.000 
Blancolån 115.000
Ikanolån 37.000
Shellkredit 8500:-
Lindexkredit 5800:-
Icakort 6500:-
Resurs (bildäck) 6000:-
Symaskin 17.000:-
Barnvagn 8000:-
SEBkort 15.000
Supremecard mitt  40.000:-
*Supremecard sambons  40.000:-

Det enda som borde finnas är huslånet. Kanske också symaskinen om man syr mycket barnkläder och liknade.
Resten liknar rent vansine.

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 12 okt-08 kl 19:57 »
Citera
Det där bäbisberoendet... det har jag drabbats av!    sista veckorna har jag knappt tänkt på annat än att jag vill ha en liten till

Hör att du inte varit här på länge.. Välkommen för behandling.. ;)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 okt-08 kl 14:23 »
Kors i taket. ;D

Läste om någon som hade billån på 150 000:- Bilar köper man kontant. Dom faller så snabbt i värde att det är som att spola ner pengarna i toaletten.
Någon hade en kostnad för 6000:- i månaden för häst, hund och katt! Det blir ju 72 000:- på ett år!!!!!

Billån 153.000 
Blancolån 115.000
Ikanolån 37.000
SEBkort 15.000

Det enda som borde finnas är huslånet. Kanske också symaskinen om man syr mycket barnkläder och liknade.

Jag har själv haft flera utav de ovanstående lånen så jag ser väl gentligen inget galet med att ha dem, dock är det väl lite överdrivet att dra på sig samtliga skulder samtidigt. Men att man ibland drar på sig kreditskulder ser jag inget fel i, och vad gäller billån så anser jag nog det vara en relativt normal företeelse det också.

Vidare så vet jag inte om det är så galet att ha kostnader på 6000:- för häst, hund och katt..  Alla bor ju inte på en gård och har "gratis" foder och stallplats, vissa väljer att lägga stora pengar på att köpa en gård med alla dess maskiner och andra väljer att bo i lägenhet och hyra en stallplats, dessutom är det väl så att har man pengarna och intresset så är ju kostnaden mindre intressant. Turligt nog är inte ett liv på landet något som faller alla i smaken och tur är väl det för annars hade inte en annan haft råd att köpa gård.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #29 skrivet: 13 okt-08 kl 15:10 »
Hör att du inte varit här på länge.. Välkommen för behandling.. ;)

;D ;D ;D Ja det kanske skulle sitta fint! Ska bara bli av med min förkylning så jag inte smittar ner er hela bunten först bara!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #30 skrivet: 13 okt-08 kl 15:23 »
Kors i taket. ;D

Nja, är man beroende av bilen för att kunna ta sig till jobbet och dessutom använder bilen i jobbet (=reseräkningar) så kan det vara motiverat att ta ett lån för att köpa en pålitlig bil. Det man drar in på reseräkningar och reseavdrag bekostar en stor del av låneinbetalningarna.

Annars håller jag med dig!

Rosten

• Närke
« Svar #31 skrivet: 13 okt-08 kl 16:14 »
Jag har själv haft flera utav de ovanstående lånen så jag ser väl gentligen inget galet med att ha dem, dock är det väl lite överdrivet att dra på sig samtliga skulder samtidigt. Men att man ibland drar på sig kreditskulder ser jag inget fel i, och vad gäller billån så anser jag nog det vara en relativt normal företeelse det också.

Vidare så vet jag inte om det är så galet att ha kostnader på 6000:- för häst, hund och katt..  Alla bor ju inte på en gård och har "gratis" foder och stallplats, vissa väljer att lägga stora pengar på att köpa en gård med alla dess maskiner och andra väljer att bo i lägenhet och hyra en stallplats, dessutom är det väl så att har man pengarna och intresset så är ju kostnaden mindre intressant. Turligt nog är inte ett liv på landet något som faller alla i smaken och tur är väl det för annars hade inte en annan haft råd att köpa gård.
Jag hoppas att du inte hade samma kostnad för dessa lån. ;)
Personen betalde totalt 38.870:- i månaden för dessa lån! Så man får hoppas att dom tjänade bra. Fast då skulle man inte behöva låna så mycket.

För mig är 72 000:- om året för en häst, hund och katt fruktansvärda summor.
Om man köper en gård istället så har man en möjlighet att tjäna en slant istället.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 13 okt-08 kl 17:56 »
Jag hoppas att du inte hade samma kostnad för dessa lån. ;)
Personen betalde totalt 38.870:- i månaden för dessa lån! Så man får hoppas att dom tjänade bra. Fast då skulle man inte behöva låna så mycket.
Nej inte direkt.. :) Vi hade inte lånen samtidigt.. Men ibland var(är) man tvungen att ta ett kreditlån för ex. reperation utav bilen eller något annat.
För mig är 72 000:- om året för en häst, hund och katt fruktansvärda summor.
Om man köper en gård istället så har man en möjlighet att tjäna en slant istället.
Jo det är enorma summor även i min värld, ett av skälen för att köpa gård var ju också att hålla djurkostnaderna nere, eller iaf en stort plus att det fick den bi-effkten. Vad jag menar är att alla inte har intresset att bo ute på landet och ha en gård, men ändå vill ha djur, jag kan då förstå att man tycker att det kan vara värt 6000:-/månad, om man nu har inkomst för detta.

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 13 okt-08 kl 19:00 »
Nej inte direkt.. :) Vi hade inte lånen samtidigt.. Men ibland var(är) man tvungen att ta ett kreditlån för ex. reperation utav bilen eller något annat.
Visst kan man ta lån en kortare tid för att lösa en kris eller för att det lönar sig att göra en investering som sedan genererar tillbaka pengarna och en vinst. Men det var ju inte ett lån som personen hade.

Jag skulle aldrig komma på tanken att låna 8000:- för att köpa en barnvagn. Kan knappast kallas för kris eller investering. ;D

Vi har just nu lån på straxt över 2 000 000. Viket just nu kostar oss ca 12 500:-  Inklusive amortering på 2500:- Då är inte skattereduktionen medräknad.

Dom hade lån på 2 800 000:- som kostade 38 870:-. Vi får hoppas att dom amorterar av en del i den kostnaden. ;)

solstrimma

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 okt-08 kl 22:55 »
Kors i taket. ;D

Billån 153.000 
Blancolån 115.000
Ikanolån 37.000
SEBkort 15.000

jag menar det...har man inga pengar kontant kan man heller inte köpa anser jag....vansinne!!!
cash is KING!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #35 skrivet: 20 okt-08 kl 01:32 »
Vi har lån på huset och mitt studielån. Det räcker gott!
Jag har däremot förståelse även för billån i vissa fall.

Vi tar inga lån för renovering men det är självklart att en hel del pengar går dit.

Vi har dock haft en mycket hög amorteringstakt på våra huslån trots att det eg. borde vara omöjligt att bli av med en så hög summa. Men vänjer man sig vid att ha mindre i börsen så är det ingen kris.

Vilse

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 okt-08 kl 05:44 »
kopierade det haer, vet inte var det kom fraan ursprunligen:
Kors i taket. Glad

Nu måste jag faktist hålla med dig. Glad

Billån 153.000
Blancolån 115.000
Ikanolån 37.000
SEBkort 15.000

billaan, skulle ha koept en mycket billigare bil om jag maaste laana!
blanco laan foer vad? nae nae!
ikano laan,,saa mycket pengar! koep beggade moebler!
shell credit o ica kredit ska betalas varje maanad och inte handlas foer mer aen man kan betala varje maanad.
lindex kredit? nae! koeper hellre klaederna paa myrorna om jag inte kan betala kontant!
bildaeck, javisst viktigt, men ska betalas av i den takt man anvaender dom o keora foersiktigt.
symaskin! det haer gaar inte ihop! hur kan man ha lindex laan och koepa symaskin? antingen eller men inte baada!
barnvagn, koeper man i gula tidningen billigt.

det haer aer naat paahitt och uppdiktat?????
om man tjaenar saa mycket saa betalar man cash med sin loen!

inte ens naer jag bodde i storstad sa handlade jag saa vansinnigt som enligt ovan.
jag aer alternativ nu men inte ens naer jag var oalternativ saa kunde mina skulder se ut som ovan.

solstrimma

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 okt-08 kl 08:04 »
kopierade det haer, vet inte var det kom fraan ursprunligen:
Kors i taket. Glad

Nu måste jag faktist hålla med dig. Glad

Billån 153.000
Blancolån 115.000
Ikanolån 37.000
SEBkort 15.000

billaan, skulle ha koept en mycket billigare bil om jag maaste laana!
blanco laan foer vad? nae nae!
ikano laan,,saa mycket pengar! koep beggade moebler!
shell credit o ica kredit ska betalas varje maanad och inte handlas foer mer aen man kan betala varje maanad.
lindex kredit? nae! koeper hellre klaederna paa myrorna om jag inte kan betala kontant!
bildaeck, javisst viktigt, men ska betalas av i den takt man anvaender dom o keora foersiktigt.
symaskin! det haer gaar inte ihop! hur kan man ha lindex laan och koepa symaskin? antingen eller men inte baada!
barnvagn, koeper man i gula tidningen billigt.

det haer aer naat paahitt och uppdiktat?????
om man tjaenar saa mycket saa betalar man cash med sin loen!

inte ens naer jag bodde i storstad sa handlade jag saa vansinnigt som enligt ovan.
jag aer alternativ nu men inte ens naer jag var oalternativ saa kunde mina skulder se ut som ovan.

Vilse. det där kommer från en tråd på familjeliv(den som står i TS..

ingvar2

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 20 okt-08 kl 09:46 »
Visst finns det mycket i en sån uppställning som ser vansinnigt ut, det håller jag med om, och det största bekymret för dessa personer är ju att det är så dyra lån. Precis som Rosten, så har vi drygt 2 milj i lån på gården, men det kostar ju ändå bara ca 11000 i månaden, och jag kan ju lätt säga att jag hellre har 2 mille i lån på en gård än på en villa....

Men jag tycker inte man måste vara så paniskt rädd för att ta lån, bara man räknar på det ordentligt och ser helheten. Frugan köpte en bil för ca 70000 på avbetalning, då kostar den runt en tusenlapp i månaden, men å andra sidan så kör hon mycket långa sträckor, och det drar mindre bensin än en gammal bil, och jag vet att hon kommer fram.  När hon åker på sina resor så har hon betalt kanske 500 kr i anmälningsavgifter till det hon ska på, kommer hon då inte fram så är ju dom pengarna borta. Så sett i det stora hela så är jag övertygad om att bilen lönar sig, plus att jag slipper ligga i verkstaden och reparera, utan kan ägna mig åt nåt lönande istället.

Samma sak om man t.ex lånar till en husrenovering, för det första är det ju lån som man ska kunna lägga på huslånet och då få låg ränta, och för det andra är det ju förhoppningsvis en investering som höjer husets värde, och för det tredje så kanske man isolerar och får ner sina kostnader den vägen.

Så det gäller att kunna räkna lite för att få det bra, men att bara säga att lån är dumt och tokigt, håller jag inte med om.

Anna.F

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 20 okt-08 kl 11:38 »
Hej på er!

Kände att jag oxå vill berätta att vi renoverar utan lån och känner oss riktigt duktiga! ;D

Ikväll läggs sista handen på vårt nya fina badrum. Helkaklat med dusch, bubbelbadkar och bastu. Och inte en krona har vi lånat... Men å andra sodan har det ju därför tagit sin lilla tid.

Anna
Tacksam för allt det fina i livet... :-D

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare
skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser