Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling från i år som "harklar"sig och har svullen/stor matstrupe !?!?!?!??!?!?  (läst 3707 gånger)

johanna

Snälla någon kunnig människa på området. SNÄLLA

Vad är det med min lilla Agnes som alltid vandrar på ensamma vägar, hon är minst av alla tio kycklingar som kläcktes i sommar och sedan en längre tid tillbaka har jag sett henne gå och "harkla" sig. Ungefär som en hund, när den ätit gräs, och snart ska spy.
Hennes matstrupe är gigantiskt stor, nästan hälften av henne själv.... Lider hon!?...  hon har som sagt levt med det ett tag och jag trodde inte det var något konstigt med henne förrens jag jämförde med en annan kyckling alldeles nyss. Och nu när jag tänker efter så har den varit stor länge.

Väldans tacksam om någon med erfarenhet av detta skulle vilja dela med sig av det till mig.

På förhand, Tack

Timmy

sallyomolly

• Gäst
Jag tror det är marek. Ta bort henne och skicka till sva. Det låter inte bra i alla fall.

johanna

Tack för ditt svar.

Det var dom orden jag inte ville höra...

varför ska jag skicka in den till sva?  Vad är Marek för något? Har jag gjort något fel i min hantering?

Ja, självklart ska hon få gå vidare. Det sker imorgon. Men jag tycker så väldigt mycket om fjäderfät så jag tänkte i min desperation att det gick och rädda... Hörde om ett föl som hade haft matstrupes förstoppning, den åt för fort sen försvann det när hon blev äldre.

« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 19:29 av johanna »

sallyomolly

• Gäst
Du har inte gjort nåt fel. Marek är ett slags virus och alla har det så gott som i sin besättning. Först kommer ett utbrott sen blir det bättre och bättre. Det kallas resistensavel och är säkert det bästa för hobbyhönsen. Skulle tro att alla genbankshöns är immuna för länge sedan.

Så har man sällsynta sorter ska man nog vara försiktig men köper du bara ägg och kläcker ska de ju klara sig säger man men då får du inte ha besök av nån annan med fjäderfä för dammet smittar och du får inte ha haft några höns i lokalen innan på flera år.

Så som säkert alla tycker är resistensavel bäst.

För att förhindra elaka utbrott där viruset får blomma ut för fullt ska man ta bort djur som visa symtom så fort som möjligt. Gläd dig med att de som klarar sig är säkert immuna.
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 20:25 av sallyomolly »

johanna

Jag har en besättning kinda höns, 21st. 11 av dom är ca 3år gamla och genbanks registerade vid inköp. resterande tio har kläckts i sommras

Förstod jag dig rätt om jag tolkade det som att mina borde vara immuna då?
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 21:24 av johanna »

Mmmm

• Övriga världen
Varför tro det värsta med en gång? Har hon inga andra symptom på marek ( se på http://www.sva.se/en/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/Mareks-sjukdom-honsforlamning-/) så kan det helt enkelt vara så att problemet sitter i krävan.

För mycket mat, matrester, mjölk och liknande kan börja jäsa i krävan... den blir liksom mjuk och skvalpig. Man kan prova ge något surt (citronvatten, äppelcidervinäger eller likn. ) för att stoppa upp jäsningen.
Eller så kan det vara stopp i krävan, då är den alldeles hård. Kan hjälpa att ge olja och massera så stoppet kommer antingen upp eller ner...

...det finns förresten en väldigt kunnig man som är genbanksansvarig för kindahönsen. Han kan säkert också tipsa dig! ;)

johanna

exakt beskrivning av situationen hos mig

http://hos.sandnet.se/stackmurs/Hons/stopp.htm

Case closed

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kyckling har svullen/stor matstrupe !?!?!?!??!?!?
« Svar #7 skrivet: 12 okt-08 kl 00:33 »
Varför tro det värsta med en gång? Har hon inga andra symptom på marek så kan det helt enkelt vara så att problemet sitter i krävan.

Det räcker med ett symptom... ;) och förstorad kräva är ett Mareksymptom...

"Ett eller flera av nedanstående symtom kan ses hos en enskild fågel:"
« Senast ändrad: 15 okt-08 kl 01:45 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nettis

• Smörblommans Siv
Jag har haft lantrashöns från flera godkända genbanksbesättningar och i de grupperna hade jag mycket Marek. I mina rashönsgrupper har det bara varit enstaka djur så jag tror att många genbanksbesättningar inte alls är resistenta. Ett år dog alla mina lantraskycklingar. Året efter var det lite bättre.

Men sen kan det säkert variera i de olika lanthönsgrupperna, andra grupper än de jag hade djur från kan ju vara resistenta. En lantras har ju varit isolerad på ett gård/by i många år och inte haft så mycket kontakt med djur utifrån så de har ju oftast inte träffat på smittan på så sätt. Nu när de sprids ju djuren runt på ett helt annat sätt med dagens kommunikationer.

Hade inte de första djuren som var grund till gruppen det eller om man avlade bort resistensen när de inte träffade på smittan är väl svårt att säga när man inte vet vilka raser som fanns i den aktuella byn från början och som sen blev en lokal ras där. Men Marek har ju varit känd ett bra tag så det är väl troligt att nån grupp hade smitta med sig.

johanna

Jag ska titta till det lilla vackra livet flera gånger om dagen och ser jag att hon verkar lida så låter jag henne gå vidare. Men tillsvidare så tror jag det är stopp i krävan och kommer behandla med finkänslig massage och lite olja, oljan verkar vara svår och få i henne dock.

sonja på slätten

• Halland

Det vore intressant att veta: är det någon som har lyckats  bota förstoppad kräva?
Själv har jag försökt några gånger men aldrig lyckats. Även om man skulle lyckas att tömma krävan så är den ju så ut-töjd att den lär bli likadan igen?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

johanna

jag lyckades inte heller.... söta vackra anges låg på golvet igår när jag kom ut...
Jag vill också veta om det går och rädda en förstoppad kräva! är det lättare att rädda livet om man upptäcker det tidigt?

Bovanägare

• Gäst
jag lyckades inte heller.... söta vackra anges låg på golvet igår när jag kom ut...
Jag vill också veta om det går och rädda en förstoppad kräva! är det lättare att rädda livet om man upptäcker det tidigt?

Vad jättetråkigt för dig, inte kul när det blir så där.
Har aldrig heller kunnat rädda när det blir så där. Krävan blir nog så stor att den inte drar ihop sig sen och så är det samma visa igen.

Frågan är varför en del drabbas, kanske är nån slags missbildning från början som gör att krävan tänjer ut sig onormalt????

sonja på slätten

• Halland

Jag tror absolut att det beror på något fel på hönan, för hos mig har det drabbat vissa linjer och andra inte alls.
Så jag försöker numera inte rädda dem utan avlivar dem direkt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

johanna

Sorgen är stor.

Jag har fodrat med hel havre något jag läste skulle kunna vara orsaken. Men det känns mer som något tidigt fel för på något sätt har dom andra hönsen och tupparna förstått att Agnes inte var stark och stött ut henne, redan innan krävan blev större...

gud vet. det kanske räcker så...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kyckling från i år
« Svar #15 skrivet: 16 okt-08 kl 13:40 »
Men det känns mer som något tidigt fel för på något sätt har dom andra hönsen och tupparna förstått att Agnes inte var stark och stött ut henne, redan innan krävan blev större...

gud vet. det kanske räcker så...

Nu har du två symptom på Marek  ;) förstorad kräva och mobbning av de andra.
Men som vanligt.. så får du bara veta sedan du skickat in hönan till SVA.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser