Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För sent sätta hallon?  (läst 4685 gånger)

Marie Söderberg

  • Gäst
För sent sätta hallon?
« skrivet: 10 okt-08 kl 20:33 »
Har äntligen blivit med kolonilott!
En av de saker som jag absolut måste ha på min lott är hösthallon.
Jag har både hört och läst att hallonplantor ska sättas sent på hösten eller tidigt på våren. Är det för sent att sätta dem nu om man bor i Södra Skåne?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-08 kl 21:40 »
Du kan plantera hallon så länge det går att gräva i marken.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Marie Söderberg

  • Gäst
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-08 kl 21:53 »
Du kan plantera hallon så länge det går att gräva i marken.

 ;D

Tack Anette.
Då måste jag rusa iväg och köpa plantor.
Jag vill helst ha ekologiska plantor, är det någon som vet var jag kan få tag i det här i Skåne (helst NV)?


mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #3 skrivet: 10 okt-08 kl 22:56 »
Herberts hallon i Harplinge skulle jag testa, han odlar med ekologiska metoder och han har bra sorter, hans plantor säljs inte i så många butiker (säljs fämst hos Zetas i Stockholm) han har ju trappat ner pga att han inte är så ung längre men han säljer även direkt från odlingen ifall man ringer först enligt hemsidan. På hemsidan kan man även läsa om sorterna han odlar. (det är nog den närmsta odlingen av ekologiska hallonplantor som du kan hitta)

http://www.hallonplantor.se/

Marie Söderberg

  • Gäst
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #4 skrivet: 10 okt-08 kl 23:01 »
Herberts hallon i Harplinge skulle jag testa, han odlar med ekologiska metoder och han har bra sorter, hans plantor säljs inte i så många butiker (säljs fämst hos Zetas i Stockholm) han har ju trappat ner pga att han inte är så ung längre men han säljer även direkt från odlingen ifall man ringer först enligt hemsidan. På hemsidan kan man även läsa om sorterna han odlar. (det är nog den närmsta odlingen av ekologiska hallonplantor som du kan hitta)

http://www.hallonplantor.se/


Tack! Känner till stället. Men inte ligger det i NV Skåne  ;)
Det ligger i Halland utanför Halmstad.
Till nätsa säsong ska jag bege mig dit, men nu har jag inte tid att bege mig dit utan skule vilja finna plantor "hemmavid".
 :D

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #5 skrivet: 11 okt-08 kl 00:22 »
Har äntligen blivit med kolonilott!
En av de saker som jag absolut måste ha på min lott är hösthallon.
Jag har både hört och läst att hallonplantor ska sättas sent på hösten eller tidigt på våren. Är det för sent att sätta dem nu om man bor i Södra Skåne?

Du kan nog sätt hallonplantor när som helst under det kommande halvåret i södra Skåne.
snus? vad är priset på en pris?

Marie Söderberg

  • Gäst
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #6 skrivet: 11 okt-08 kl 00:47 »
Du kan nog sätt hallonplantor när som helst under det kommande halvåret i södra Skåne.

Så då kanske jag t o m skulle hinna besöka Herberts Hallon i Harplinge  :D
Om jag inte finner ekologiska plantor av en sort jag vill ha i Skåne.

"Najs!"

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #7 skrivet: 11 okt-08 kl 07:42 »
Stort grattis till "tillökningen" ;D Igår plockade jag gula hösthallon i landet *mums*
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Marie Söderberg

  • Gäst
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #8 skrivet: 11 okt-08 kl 13:19 »
Stort grattis till "tillökningen" ;D Igår plockade jag gula hösthallon i landet *mums*

Har aldrig ätit gula, men kan tänka mig att de smakar "röda".
Skulle ni vid flyttningen av hallonen (röda eller gula) få någon planta över, så hör av dig.
Jisses det vattnas i munnen bara jag tänker på stora söta hösthallon!

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #9 skrivet: 11 okt-08 kl 13:49 »
Citera
Har aldrig ätit gula, men kan tänka mig att de smakar "röda".
Skulle ni vid flyttningen av hallonen (röda eller gula) få någon planta över, så hör av dig.
Jisses det vattnas i munnen bara jag tänker på stora söta hösthallon!
Gula hallon är sötare i smaken, iaf de vi har.
Givetvis ska jag tänka på dej vid flytt av hallon :) Om inte du kan ta dej hit så hälsar vi på lillasyster i Klagshamn ibland och då kan du få direktleverans till dörren ;)
Röda o svarta vinbär är kanske av intresse? Det har vi mängder av :)
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 13:55 av AnetteK »
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Marie Söderberg

  • Gäst
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #10 skrivet: 11 okt-08 kl 14:17 »
Gula hallon är sötare i smaken, iaf de vi har.
Givetvis ska jag tänka på dej vid flytt av hallon :) Om inte du kan ta dej hit så hälsar vi på lillasyster i Klagshamn ibland och då kan du få direktleverans till dörren ;)
Röda o svarta vinbär är kanske av intresse? Det har vi mängder av :)

Då kanske man ska sätta gula med!
Jo, svarta och röda vinbär skulle vara gott.
 När du vet om det blir något så maila mig, så vi kan bestämma pris mm
Det ska bli så himla kul att bli en som ständigt har jord under naglarna! och huvudet i spenaten  ;D

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #11 skrivet: 22 okt-08 kl 08:00 »
Vi har inte fått hit grävmaskinenän, så projekt omändring i trädgårdslandet får vänta :(
Men jag kan gräva upp ett par vinbärsbuskar om du vill. Nu ska vi inte till Malmö förrän 15-16 nov, men har det inte blivit kallt innan så funkar det. Annars har vi mer :)
De röda vinbärsbuskarna är stora och fina medan svartvinbärsbuskarna inte är riktigt så kraftiga. Vi fick göra en nödlösning med dom för de stod ute på betet som arrendatorns kor går på. Bonden försökte hägna in buskarna, men korna var väldigt sugna på dem och tog sej in iaf :) Så de står nu under valnöten och den tar för mycket ljus ifrån dom.
Det är riktigt gamla buskar, sambon flyttade hit -92 och gården hade stått tom sedan 60-talet. Kulturbuskar alltså ;)
Hallonen vill ge jag inte ge mej på utan att ha fått uppgrävt en ny plats till dom, men jag ska kika om det finns något skott som växer lite vid sidan om. Jag ska försöka se om där finns gula skott.
« Senast ändrad: 22 okt-08 kl 08:42 av AnetteK »
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Marie Söderberg

  • Gäst
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #12 skrivet: 22 okt-08 kl 16:52 »
Vi har inte fått hit grävmaskinenän, så projekt omändring i trädgårdslandet får vänta :(
Men jag kan gräva upp ett par vinbärsbuskar om du vill. Nu ska vi inte till Malmö förrän 15-16 nov, men har det inte blivit kallt innan så funkar det. Annars har vi mer :)
De röda vinbärsbuskarna är stora och fina medan svartvinbärsbuskarna inte är riktigt så kraftiga. Vi fick göra en nödlösning med dom för de stod ute på betet som arrendatorns kor går på. Bonden försökte hägna in buskarna, men korna var väldigt sugna på dem och tog sej in iaf :) Så de står nu under valnöten och den tar för mycket ljus ifrån dom.
Det är riktigt gamla buskar, sambon flyttade hit -92 och gården hade stått tom sedan 60-talet. Kulturbuskar alltså ;)
Hallonen vill ge jag inte ge mej på utan att ha fått uppgrävt en ny plats till dom, men jag ska kika om det finns något skott som växer lite vid sidan om. Jag ska försöka se om där finns gula skott.

Låter jättebra!
Hör av dig en vecka innan.
Vi hörs mer om detaljer via mail.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: För sent sätta hallon?
« Svar #13 skrivet: 22 okt-08 kl 16:57 »
Japp :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare (1 dolda)
alfhild, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser