Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tranbär?  (läst 8992 gånger)

LasseDalom

• -
Tranbär?
« skrivet: 07 okt-08 kl 20:34 »
Vi har plockat en hel del tranbär, är det någon som har ett bra tips om vad man kan göra av dessa?

signe

SV: Tranbär?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-08 kl 20:48 »
Likören blir jättegod - och tranbär med kolasås och glass.

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 17 okt-08 kl 14:57 »
"En väldigt god tranbärslikör.

1 liten flaska renat brännvin
3 dl tranbär
1 1/2 - 2 dl socker eller mer efter smak

Fyll tranbären på en vidhalsad flaska och slå över renat. Låt bären dra några veckor i spriten.

Sila av spriten och förvara den på flaska. Häll sockret över bären som är kvar och låt stå och dra tills allt socker löst sig och bären skrumpnat. Sila av sockerlösningen och blanda den med bärspriten. Lagra likören någon månad innan den njuts."

Här är ett recept jag hittade, kan det va nåt tro?

signe

« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 12:57 »
Precis så brukar vi göra likör, fast längre än några veckor får de stå, kanske ett par månader.

minn

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-08 kl 08:50 »
Torkade tranbär är ju jättegott ! Lika bra som godis tycker jag. Och så
är det väll bra för urinvägarna..

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 03 feb-09 kl 21:15 »
Huvva.

Jag håller på och pular med den där likören nu. Sila av spriten, är gjort, och sen har jag hällt socker över bären, men vad skall det sockret lösa sig i? Jag fattar inte detta riktigt, nån som kan hjälpa mig?    ???

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 feb-09 kl 00:02 »
Huvva.

Jag håller på och pular med den där likören nu. Sila av spriten, är gjort, och sen har jag hällt socker över bären, men vad skall det sockret lösa sig i? Jag fattar inte detta riktigt, nån som kan hjälpa mig?    ???

Bären gissar jag... som när man gör rårörda lingon ???
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 06 feb-09 kl 19:19 »
Hällde i lite sockerlag i det hela, vi smakar av tills vi tycker det fått rätta sötman, sen får det stå o gona te sig tills det blir klart!

bluealabama

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 11 maj-09 kl 22:52 »
Tranbär och blodapelsin kan utgöra en bas i en intressant grönsallad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
svarvarsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser