Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomme och Åsbo ihop?  (läst 1013 gånger)

kaia

  • Inlägg: 84
Blomme och Åsbo ihop?
« skrivet: 06 okt-08 kl 13:11 »
Kan jag köpa Åsbohönor till min blommeflock? Om tuppen är för stor kan han ju skada hönorna, och en blommetupp är ju rätt mycket större än en åsbohöna. Vad tror ni?

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Blomme och Åsbo ihop?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-08 kl 08:31 »
Det kan du göra. Så mycket större äe inte blommetupen. Har själv haft blandat. Har du inte genbank eller bryr dig om rasrena djur så är det helt ok! Har du bara en tupp som är av blommeras och både blommehönor och åsbohönor, så vet du ju ändå att blommehönsens ägg är renrasiga. Det är lätt att se skillnad på blomme och åsboägg, om man har ett par att jämföra med!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Blomme och Åsbo ihop?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-08 kl 17:13 »
Ja de tkan man ju fråga sig.. ang äggen alltså...

bvisst kan du ha  åsbo och blomme ihop...även om du är genbank (vilket inte framkommer) bara att du tänker på att hålla flockarna åtskilda  under avelssäsonen...



lev väl...



Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser