Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur får dina höns gå utomhus (sommarhalvåret)?

Inhägnad dagtid, instängda på natten
41 (23%)
Inhägnad dagtid, går in och ut som de vill i hus på natten
18 (10.1%)
Inhägnad när vi är borta, ibland helt lösa
32 (18%)
Inhägnad när vi är borta, annars helt lösa
24 (13.5%)
Nästan alltid helt lösa, ibland inhägnad
17 (9.6%)
Alltid helt lösa, instängda nattetid
43 (24.2%)
Alltid lösa, sover vart de vill
3 (1.7%)

Antal personer som röstat: 168

Författare Ämne:  Hur går hönsen ute?  (läst 7337 gånger)

Vilse

• Gäst
SV: Hur går hönsen ute?
« Svar #20 skrivet: 21 okt-08 kl 04:38 »
120 cm hoegt windbreake material uppsatt paa vanligt kostolpe staket.
en litet hus typ svensk gatusandlaada, doerren oeppen dygnet runt.
det fins naan typ av iller som folk slaepat hit fran andra laender men hitills saa har mina hundar tagit dom :)
annars har vi BIG BIRD som seglar oever faelten men har aldrig, ta i trae, sneglat paa mina hoens.
vi har inga raevar och katterna bryr sej inte om dom.
OK jag har en helklaedd utegaard med tak foer kycklingar naer dom aer riktigt smaa.

tror inte jag ska roesta eftersom jag inte aer "svensk" sabbar ju baraa statistiken daa :)

Anna

• -
« Svar #21 skrivet: 21 okt-08 kl 15:04 »
Rösta på alla som finns här. Kul också att få se hur mycket "hönsfolk" det finns här på alternativ!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 21 okt-08 kl 17:12 »
Alternativ 1.
Hade hönsakräken helt frigående dagtid vid mitt förra hem...tills höken fick nys om det fina matstället och gick illa åt min befjädrade vänner på ett vidrigt brutalt sätt :'( ...sen blev det helt nättäckt hönsgård där, och så även bakom lagården vid mitt nya hem. Vid högtidliga tillfällen när jag kan bevaka dom får dom gå helt fritt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anna

• -
« Svar #23 skrivet: 24 okt-08 kl 14:52 »
putt  ::) Vore ju så kul om vi kom upp i 100 pers!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Appeltorp 12

« Svar #24 skrivet: 24 okt-08 kl 15:22 »
Helt fritt här också, hittills har inga blivit tagna, men nästan alla ankorna flyttade hemifrån för en månad sen och verkar inte komma tillbaka, så det blir nog till att inhägna tomten till våren och vingklippa.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #25 skrivet: 24 okt-08 kl 20:45 »
Vi har våra fritt gående i en utegård med 1,4 m högt fårstängsel, den är ca 60 kvm. Direkt i anslutning till vårt minimala (men mycket välplanerade) hönshus har vi en mer "säker" gård på 9 kvm. Den använder vi sällan, för det mesta går de fritt i den stora utegården.

I framtiden är det tänkt att vi ska ha en flock höns gående fritt i vår trädgård, som är tänkt att bli runt 2 tunnland stor (så småningom...) Det ska bli kul.  :)  Tyvärr har vi en hel del rovfågel, främst glada, som seglar runt, men då får det bli stora höns som klarar en ev. attack.
Höns, stickning och pelargoner

Anna

• -
« Svar #26 skrivet: 31 okt-08 kl 12:33 »
Snart uppe i 100!

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #27 skrivet: 01 nov-08 kl 16:44 »
Vi är såna mesar så våra höns går i hönsgården när vi inte är hemma, är instängda i hönshuset på natten och går med glädje fritt när någon är ute och håller koll.
ofrivilligt hönslös

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #28 skrivet: 01 nov-08 kl 17:35 »
Vi har inte sett några rovdjur på tomten på åratal, och hönsen går aldrig in och stör grannen. Därför har vi inte uppsikt över dem när de går ute.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 03 nov-08 kl 14:00 »
Vi började skissa på vår utökning av  hönsgården i helgen. Den blir inte rektangulär, men ena långsidan utnyttjas med dörr emellan. måttpinnarna är satta.

Det gäller nu att gjuta innan tjälen går i marken. 7 tryckta 3tum2 3 m långa ska inhandlas och nätet som blev över sist räcker inte till.......... Även detta ska ha nättak och ett väl tilltaget sandbad under tak. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #30 skrivet: 12 nov-08 kl 09:22 »
Hos mig får Hedemororna gå ut i det fria när vi är hemma, inte för att vi vaktar över dem på något vis men det känns lite bättre så. Kommer hök, räv, hund... har vi ju en teoretisk chans att reagera.
Men eftersom jag har genbank på båda mina raser kan jag ur avelssynpunkt bara släppa den ena rasen, därför är Öländska dvärgarna alltid i sin inhängnad med nättak.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Anna

• -
« Svar #31 skrivet: 05 jun-09 kl 15:25 »
Puttar upp denna tråd för er som inte varit med och röstat. Nu är det ju sommar och gröngräs igen så då är det lite kul att få höra hur era höns har det.  :)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #32 skrivet: 06 jun-09 kl 13:55 »
Vi har sommarhönshus med tillhörande rastgård på en 15 kvm. Dörren till rastgården var stängd första veckan när dom var nya här (fick 3 hönor + tupp i maj). Men nu när dom vet var dom bor så är dörren öppen från ca 6 när jag går ut och släpper ut hästarna och stängs vid 20 när jag tar in hästarna. Hönsen stortrivs med att knalla runt på gården och gör turer bort till dygndan och sen är favvo stället under vinbärsbuskarna. Underbart gula gulor på äggen får vi som tack av hönorna  :D!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Hassletorp

« Svar #33 skrivet: 06 jun-09 kl 23:21 »
Jag har en tomt på 15 000 kvm, på den går mina grisar. Mitt i Grishagen har jag ca 600 kvm hönsgårdar till ca 100 hönor.

Runt grishagen har jag eltråd, nerifrån backen och upp ca 1 m. Runt hönsgårdarna har jag också eltråd, för grisar och rovdjur. Jag har nät över också. I varje hönsgård har jag ett litet hönshus.

Hönorna har fritt att gå ut och in i hönshuset när de vill dygnet runt, men de går aldrig utanför hönsgårdarna.
Jag har aldrig haft problem med rovdjur. Både elstängsel och grisar som vaktar hönorna.  :)
« Senast ändrad: 06 jun-09 kl 23:50 av Hassletorp »
Kläcker ca 1400 st ägg / månad. Tyvärr lång kö nu på kycklingar. Jag vill köpa hönor som är renrasiga, jag har brist på ägg. Åker normalt ej längre än 25 mil från Töreboda. En dag i veckan är jag ute och köper/säljer. Allt av intresse! Hemsidan snart klar!!!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 06 jun-09 kl 23:31 »
Jag har en tomt på 15 000 kvm, på den går mina grisar. Mitt i Grishagen har jag ca 600 kvm hönsgårdar till ca 100 hönor.

Runt grishagen har jag eltråd, nerifrån backen och upp ca 1 m. Runt hönshusen har jag också eltråd, för grisar och rovdjur. Jag har nät över också. I varje hönsgård har jag ett litet hönshus.

Hönorna har fritt att gå ut och in i hönshuset när de vill dygnet runt, men de går aldrig utanför hönsgårdarna.
Jag har aldrig haft problem med rovdjur. Både elstängsel och grisar som vaktar hönorna.  :)

Skulle grisarna döda hönsen om de fick tag i dem?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Hassletorp

« Svar #35 skrivet: 06 jun-09 kl 23:38 »
Skrev lite galet, har ju inte eltråd runt hönshusen, utan runt hönsgårdarna.. Jag har aldrig haft mina höns lösa, så jag vet inte vad grisarna skulle göra, men det tror jag inte..  :)
Kläcker ca 1400 st ägg / månad. Tyvärr lång kö nu på kycklingar. Jag vill köpa hönor som är renrasiga, jag har brist på ägg. Åker normalt ej längre än 25 mil från Töreboda. En dag i veckan är jag ute och köper/säljer. Allt av intresse! Hemsidan snart klar!!!

Sirpa

• -
« Svar #36 skrivet: 07 jun-09 kl 09:39 »
Läste i en annan tråd här att grisar gärna dödar o äter höns.
Höns och Liljor i min trädgård.

Charlotte

• -
« Svar #37 skrivet: 07 jun-09 kl 09:51 »
Om dom kommer åt så kniper dom sig gärna en höna. Hos min kompis har minigrisen tagit både höns och lamm:( Grisar är ju allätare så det tillhör ju dess natur. Hennes höns gick ofta in grishagen, men då fick dom vara så sin vakt.           Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hassletorp

« Svar #38 skrivet: 07 jun-09 kl 15:16 »
Okej, tur då att jag har fårnät, hönsnät och eltrådar som stoppar grisarna att ta hönorna...  ;)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #39 skrivet: 22 jul-09 kl 11:32 »
Våra har en hönsgård på ca 10 kvadrat(?) med tillhörande sommarhus. Dvärghönsen går för det mesta instängda, lösa när vi har uppsikt medans storhönsen går lösa på tomten hela dagarna. Ibland blir jag nojig och låter alla gå i rastgården när jag är på jobbet...Alla är instängda om natten.
Rastgården ska utökas snart till större, så blir alla glada.
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser