Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur man skor sina hästar i tjeckoslovakien.....  (läst 21046 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur man skor sina hästar i tjeckoslovakien.....
« Svar #40 skrivet: 30 okt-08 kl 18:49 »
Nämen det är nog så att om det är verkat enligt vildhästmodellen så klarar dom sig Guba. Men om om man bara verkar vanligt så blir det för jäkla halt... ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 30 okt-08 kl 19:13 »
ja det är självklar att man måste sko om man håller på med körning när det är is. men annars näe.
Hmm, is säger du.
Menar du att en häst klarar av att hålla tre ton i brant nerförsbacke på snö, tjälad barmark eller gräs utan att vara skärpt skodd?
Tror du att samma häst klarar av att dra tre ton uppför en brant backe på snö, tjälad mark utan skärpt skoning?
Förstår du hur mycket tre ton skjuter på eller drar bakåt?
En häst drar eller broomsar det ledigt om fäste finns under hovarna, utan fäste är inte hästen starkare än min treårige son.

Men endast på is är det tydligen ok att sko en häst, tur att jag inte tror på det, då hade jag förbrukat hästar på löpande band de senaste åren, hemska tanke.

fjäderfän

« Svar #42 skrivet: 30 okt-08 kl 19:36 »
uttryckte mej lite fel då. menade att när man kör och det är dåligt väglag så måste man självklart ha bra skor och broddar. men rider man bara runt och fjantar i skogen behövs inga skor.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 30 okt-08 kl 20:22 »
Citera
men rider man bara runt och fjantar i skogen behövs inga skor.

Det är helt sant! Men lite hov kan man väl unna hästarna iallafall?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #44 skrivet: 30 okt-08 kl 20:47 »
uttryckte mej lite fel då. menade att när man kör och det är dåligt väglag så måste man självklart ha bra skor och broddar. men rider man bara runt och fjantar i skogen behövs inga skor.

Det beror helt på vilka underlag man har. Det är heller inte snällt mot hästen att ha den oskodd i isig hage så att den står och spänner korset och knappt vågar röra sig.
Jag ser däremot inga som helt problem med att ha hästen oskodd på bete och dyl.

Det som är viktigt är att man som hästägare bemödar sig om att ge den individuella hästen de bästa förutsättningarna när det gäller det arbete som hästen ska utföra och det underlag man har att tillgå.

Sedan är jag själv ytterst negativ till de metoder som kräver att hästen "ska härdas" för att klara av att vara oskodd. Smärta är aldrig acceptabelt, när jag läste intervjun om Hiltrud Strassers liggande hästar (p.g.a. smärta) så mådde jag illa.

fjäderfän

« Svar #45 skrivet: 30 okt-08 kl 20:54 »
har inte läst den artiklen vart hittar man den finns det på svenska för jag fattar inte om det står på engelska.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #46 skrivet: 30 okt-08 kl 21:37 »
Enligt våran kommun är det tillåtet att barfotaverka men det är inte tillåtet att ha halta och ömfotade hästar. Det ställer jag mig bakom helt.
Tanken är god, så länge det inte innebär smärta för hästar. För kom inte och säg att hästarna inte har ont av verkningen?

Det var ju tur att inte kommunen bestämt sig för att hästar ska födas med järnbeslag.

Jo det kommer jag visst det att påstå. Varför skulle en frisk häst ha ont av att få hoven anatomiskt korrekt verkad? Eller påstår du att mina 7 hästar är sjuka och har ont? Senaste kundhästen vi hade i veckan blev av med 1,5 grads hälta på en verkning (diagnosticerad som strålbenshälta! sic!). Veterinären hade gett upp och ville avliva..

Det är märkligt att det tillåts att det finns så gott om hästar som är blockhalta om de tappar en sko som går i full verksamhet, ridskolor osv. Vad säger din djurskyddsinspektör om det? Att sjka hästar arbetar? Ingenting gissningsvis. Hovarna som jag visat bilder på i tråden tidigare blev inspekterade i "min" kommun och betraktades som helt normala av den inspektören (som privat är hästägare). Det vore inte att ta av den skon och ge den tillbaka sin hovmekanism som är djurplågeri, det är den skurken som gett hästen denna patologiska hov som borde sättas dit! märk väl att det är en utbildad o välrenomerad hovslagare som är "skurken". Snacka om att hästen har hovbroskförbening och trånga hovar så det skriker om det. Och den är INTE född sådan. De hovarna är fullständigt ONORMALA och människoskapade.

Inte heller knystar alla dessa "djurvärnare", inspektörer och amatörinspektörer, över hästar som står på boxvila i månader med smärta och isolerade från sina artfränder. Men om en häst ses ute i hage under sin rehabilitering och den linkar lite, då djävlar anamma är det genast djurplågeri. Trots att det är under rörelse som läkning kan ske. Sluta att hyckla. Bara för att hästar i konventionell vet vård står inlåsta och inte syns så betyder inte det att de inte har ont! Dessutom så leder inte det lidandet "framåt" eftersom man oftast endast symptombehandlar utan att ta bort orsaken till ledinflamationen, fånget eller vad det nu kan vara.

Sedan dräller det av hästar med smärtsymptom som "ingen" ser. De avlastar, hänger i knäna, står under sig, hugger när man tar dem på halsen, rör sig inte rakt, snubblar, "pekar"....osv osv Allt detta är sådant som ett bytesdjur endast gör för att undvika obehag eftersom det kräver muskelenergi även om man inte rör sig(utom möjligen hugga efter folk men oftast ligger det smärta bakom okynne också). För att inte tala om alla dessa hästar som inte vill bli fångade i hagen.

Sedan säger folk att "-min häst den har alltid hängt i knäna/ varit parallellförskjuten/tåtrång, hjulbent..., den är född sådan..." Det är då märkligt att man med verkning kan ta bort dessa medfödda "fel" och hästen slutar visa dessa tecken på smärta och rör sig rakt och sliter hovarna jämnt. Att t ex hänga i knäna beror på trånga trakter som gör ont att stå på, det finns olika strategier för hästen att ta till för att undvika lägga vikt på trakten, ställa frambenen under sig, dra upp bogmuskulaturen eller hänga i knäna- bockbenthet. När man hjälper en sådan häst att bli av med orsaken till smärtan genom att verka den korrekt, då kommer den vävnad som legat klämd i traktområdet att börja röra på sig när hovmekanismen börjar fungera. Det är som att ta bort gummiband som suttit runt handleden och stoppat blodet- när blodet strömmar ut i handen igen så "upptäcker" nerverna skadorna i vävnaden och det är obehagligt en stund. Har "gummibandet" suttit så länge att det uppstått värre skador så måste dessa läkas innan "handen" fungerar helt ok igen. Men det vore helt ologiskt att behålla gummibandet för att slippa känna skadan när den läks. Något annat än att ta bort gummibandet vore att långsamt amputera handen. Är det då den som tar bort gummibandet som ska ha skulden för att det uppstår obehag?

Hästen som art är väldigt beroende av rörelse för att dess biologi ska fungera, hjärtat att pumpa blod och alla organ orka "driva" den stora kroppen. Inom humanmedicin säger man till folk att upp o hoppa, träna benet, armen eller vad det nu är som är skadat. Vet med säger imobilisering åt en art som i friskt tillstånd behöver sin rörelse och som sjuk är ännu mer beroende av den. På vävnadsnivå är behoven desamma för människa o häst. Både ben, senor och ligament behöver "arbeta" och belastas för att de ska bilda nya celler i rätt riktning och bli starka o hållbara. Att ställa en sjuk häst på box utan sällskap och rörelsemöjligheter är djurplågeri i mina ögon.

Det tragiska är att det knappt finns en enda häst "där ute" som inte är i behov av rehabilitering/går med gummiband runt handleden. Det sjuka är så vanligt att det är norm, som inspektören sa om de gravt patologiska hovarna, "-De är ju fullt normala!". Det står i inspektionsprotokollet för den som vill kolla. Det är tragiskt! på ATG-klinikens väggar sitter reklam från läkemedelsbolagen med vad de påstår vara hästens anatomi. De avbildade hovarna är skodda! och och patologiskt branta. Hur ska den som söker kunskap om hur en frisk hov bör se ut kunna lära sig när anatomiplanscher och läroböcker visar upp patologiska hovar som friska? De flesta veterinärer kan det inte ens.

Till och med unga djur som inte rids/inte är skodda än är skadade, de hålls inne på mjuka bäddar och verkas med höga trakter. Ett hovben växer tills hästen är 5 år. En unghäst behöver mycket rörelse på fast underlag och täta korrekta verkningar för att hovbenet ska växa och bli så brett så att hoven får en optimal form och därmed funktion. Unga hästar har dessutom snabb ämnesomsättning vilket betyder att både nedbrytning och nybildning av celler går fort. Hovbensförlust i tådelen i en brant stående unghästhov går mycket fort! Skadan är kronisk.

Kom igen! sätt in klutarna på erat djurvärnande på att eliminera det som skadar hästarna från början. Det människan gjort fel, kan vi göra rätt och därmed både återställa och behålla hälsan hos våra hästar. Ge dem de förutsättningar som evolutionen har gett dem behov av för att hålla sig friska.

De som vill använda hästen mer än vad den "svagaste länken" tål- genom att dölja skador genom att slå på bedövande beslag må väl få göra det, men sluta att kalla dem som inte vill det för djurplågare och sluta med desinformationen och förtalet. Det finns inget magiskt läkande i ett järnbeslag, inga järnmolekyler som fattas i hovens vävnader, det är inte 1 cm järn som gör att hästar kan klampa fram över vilka stenar som helst. Det är brist på känsel! Det är att jämföra med dopning.

Om en häst har helt friska hovar men den ändå får problem. Då kanske det är hur man använder djuren som man ska ifrågasätta? Jag skulle t ex aldrig låta en häst dra 3 ton själv i svår terräng, skodd eller oskodd. Men det är jag det. Är någon annan tvingad till den "verkligheten" så får de själva avgöra om deras djur mår bra av det eller om de vill riskera hästens hälsa genom att sätta på den beslag för att möjliggöra det. Jag vet att det inte är de allra flesta hästars verklighet i alla fall.

En häst med känsel är o andra sidan väldigt säker på foten, kan "klättra i berg" utan att halka, får inga snöstyltor (fryser inte heller så lätt), skadar inte sina medhästar när de busar, trampar inte sönder sig själva i transporten, krossar inte medmänniskornas tår, undviker att belasta när de känner att underlaget kan skada dem, känner när det är halt och "smyger" när de behöver....

Om man har en häst som går på mjukt underlag större delen av dygnet och som man vill fara fram på  grusväg en timme på, kan man ju alltid sätta på en boots (går utmärkt att brodda). Då blir i alla fall hoven "ledig" de övriga 23 timmarna.

Den som vill veta mer om brukskörning under de nordligaste av nordliga förhållanden kan ju alltid vända sig till Sigbjörn:
Tlf: 75 05 73 97  mobil: 95895061     e-mail: kleo@handnesgarden.no

Han kör percheronhästar, barfota så klart.  

Frances

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 30 okt-08 kl 21:41 »
Citera
linkar lite
Är ett ganska milt uttryck på dom hästar jag sett stå blockhalta i månader efter barfiotaverkning och endast flyttat på sig under tvång pga. smärta i fötterna.

Jag skulle tycka det vore rätt intressant att se före och efter bilder på alla dessa exteriörfel som du nämner som "botas". Jag har hört att barfotaverkare gör sig märkvärdiga och fotar o gör sig till vid första verkningen :)

Frances

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 30 okt-08 kl 21:53 »
Bytheway så avslöjar jag nu Kavats bluff, jag tror han bara skojar, KAVAT är ju ett skomärke ;D

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #49 skrivet: 30 okt-08 kl 22:12 »
Sedan är jag själv ytterst negativ till de metoder som kräver att hästen "ska härdas" för att klara av att vara oskodd. Smärta är aldrig acceptabelt, när jag läste intervjun om Hiltrud Strassers liggande hästar (p.g.a. smärta) så mådde jag illa.

Det är bra att du är en sådan fantastisk djurvän Sar!  Jag är glad att du värnar djurens väl o ve.

Brukar du må illa när du besöker den slutna avdelningen på Strömsholm också? Det brukar jag. men vad väntar man sig att möta hos en veterinärklinik med dödsjuka hästar? Inte fullt friska spralliga hästar i alla fall.
Jag blir så ledsen över dessa djur som står/ligger/hänger där med stora liggsår och allvarliga diaréer (pga alla medikamenter, buta o antibiotika mm), isolerade från alla andra hästar, ingen o klia och ingen som vaktar när de ska sova.
Det kan inte vara lätt att vara veterinär och behöva ta hand om så svårt sjuka hästar! Och dessutom ofta behöva avsluta deras liv.

Jag har varit på Hovkliniken i Tubingen hos vet H Strasser. Där fanns det många väldigt sjuka hästar på kliniken. De gick i en stor hangarliknande byggnad med gummimatta och fri tillgång på hö. En dag kom det en ny patient, ett sto utdömnd för strålbenshälta. Hon adopterade en åsna som sitt föl och tog sig därmed genast en plats i flocken! (åsnan var dock mindre road). Det fanns även ett sydtyskt kallblod där (en jätte!) med hovkräfta, det var väldigt intressant att se hur hans hovar snabbt blev mycket bättre. Men fy för o verka en jättehäst som har ont! Ibland tycker jag att hon borde härda sitt hjärta o avliva en del hästar som är "dålig reklam", en väldig gammal hannoveranare t ex, pigg o glad och som låg ned o sov fast han var så gammal. Men hon har inte hjärta att skicka iväg en häst som kommit till henne fast han ser mest ut som ett marsvin. Det fanns en häst där som blivit räddad från en container från sydamerika! Jo de skickar hästar från sydamerika i instängda containrar med båt för att slakta dem i Europa! Det är hemskt! Den stackarn hade inget vidare förtroende för oss människor, helt introvert fast vi gick promenader och försökte kela. Kommer den någonsin över sitt trauma? Sedan var det Pedro, den fulaste häst jag någonsin sett! Han kommer inte bli bra någonsin i sina bakkotor efter att ha blivit riden allt för hårt allt för ung. Men han lider inte av att gå o drälla och han tar hand om nyinkomna patienter så då får han gå där o "skämma ut kliniken". Strasser är alldeles för ömhjärtad. Hon berättade även för oss om hur hon försöker få ut apor från univeristetet i Tubingen som de håller för djurförsök, hon var mycket upprörd för att hon inte lyckats.

I en hage bredvid kliniken gick hennes egna ridhästar och betade och busade.

Fast det var många sjuka hästar på kliniken så mådde jag inte särskilt illa även om jag blev beklämd över lidandet som okunnighet orsakat dessa djur. Inte som de gånger jag varit på Strömsholm (eller ATG  här hemma för den delen!) Jag var inte där mer än en vecka men på den tiden såg jag hur de mådde bättre o bättre, de hade sitt sociala samspel och klikompisar, de la sig att sova och gick till en höhäck för att äta osv..Helt lugnt fast det var ny flock. Det var som att de "gamla" patienterna tog hand om nykomlingar. Inte som när man släpper ihop hästar i vanliga fall. Ägarna kom o hälsade på från hela europa ifrån. Och efter ett par månader i de flesta fall kunde patenthästarna åka hem med dödshotet borta! Fantastiskt med tanke på att kliniken oftast är en sista utväg och efter att konventionell vet vård misslyckats! Jag fattar inte att inte varenda veterinär i detta avlånga land inte fotvandrat dit för länge sedan! Strasser har ändå hållt på i mer än 20 år och visat på framgång efter framgång! De vill hellre tydligen avliva och döma ut hästar som har många år kvar egentligen.

Du som är så mån om djurhälsan borde fråga dem varför. Och du, varför inte ta o göra ett studiebesök i Tubingen? Du skulle lära dig såååå mycket! Det gjorde jag.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #50 skrivet: 30 okt-08 kl 22:19 »
Är ett ganska milt uttryck på dom hästar jag sett stå blockhalta i månader efter barfiotaverkning och endast flyttat på sig under tvång pga. smärta i fötterna.

Jag skulle tycka det vore rätt intressant att se före och efter bilder på alla dessa exteriörfel som du nämner som "botas". Jag har hört att barfotaverkare gör sig märkvärdiga och fotar o gör sig till vid första verkningen :)

Det känns faktiskt inte som om du är seriöst intresserad utan bara vill leka översittare. "Blockhalta i månader" "gör sig märkvärdiga och fotar"...
Om du tycker det är att göra sig märkvärdig att dokumentera och föra journal så får det stå för dig. Jag tycker det är klokt.
Själv är jag rätt skruttig på att presentera mina hästar publikt men brukar med förtjusing hänvisa till en vän o kollega i USA som är desto mer ambitiös på den fronten, men då var det ju ngn här som mådde illa igen. ..det kanske var du, kommer inte ihåg. Så egentligen vill du nog inte se utan istället hitta mer att anmärka på och få fortsätta med att tycka att snedbenta hästar ska vara snedbenta, så det så! Typ.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #51 skrivet: 30 okt-08 kl 22:20 »
Det känns faktiskt inte som om du är seriöst intresserad utan bara vill leka översittare. "Blockhalta i månader" "gör sig märkvärdiga och fotar"...
Om du tycker det är att göra sig märkvärdig att dokumentera och föra journal så får det stå för dig. Jag tycker det är klokt.
Själv är jag rätt skruttig på att presentera mina hästar publikt men brukar med förtjusing hänvisa till en vän o kollega i USA som är desto mer ambitiös på den fronten, men då var det ju ngn här som mådde illa igen. ..det kanske var du, kommer inte ihåg. Så egentligen vill du nog inte se utan istället hitta mer att anmärka på och få fortsätta med att tycka att snedbenta hästar ska vara snedbenta, så det så! Typ.

Jag tror ni försöker rätta fel som inte finns och därmed orsakar hästar skada. Dit sätt att försvara dig gör inte dina teorier mera trovärdiga.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #52 skrivet: 30 okt-08 kl 22:22 »
Bytheway så avslöjar jag nu Kavats bluff, jag tror han bara skojar, KAVAT är ju ett skomärke ;D

Han? Nu blir jag djupt förnärmad!

Det fanns en berömd barnboksförfattare som skrev en bok om Kajsa Kavat också...litterär inspiration du vet. Eller kanske du inte vet?

Väldigt vad sakliga du har blivit förövrigt. Är det något som stör dig eftersom du roar dig på min bekostnad?

Frances

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 30 okt-08 kl 22:28 »
Har du inga bilder att komma med så har du väl inte det då  ::)

Ja, det är väl att göra sig märkvärdig, har inte sett något annat syfte med dom bilderna än. Det vore väl att få se skillnad före och efter, men hhar aldrig fått se.

Nejdå, jag har inte mått illa. Jag har bara blivit heligt förbannad över det jag sett.

Om det vore så enkelt att man rätade ut hästben på det här sättet, då kan jag se en vits att orsaka hästar smärta. Men inte av så många andra orsaker. Men hittils har jag inte blivit imponerad en enda gång.

Senast var det en stengammal häst som skulle ha blivit rak i sina knän efter en verkning. Det värsta är att det är bara hästägaren och verkaren som ser förbättring, ingen annan.

Och jag menar BLOCKHALTA I MÅNADER, det är bannemig ingen överdrift!!!!!!! >:(

Citera
Är det något som stör dig eftersom du roar dig på min bekostnad
?

Ingen humor, förlåt då. Jag tyckte det var komiskt ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #54 skrivet: 30 okt-08 kl 22:29 »
har inte läst den artiklen vart hittar man den finns det på svenska för jag fattar inte om det står på engelska.

Jag har själv inte artikeln tillgänglig (publicerades i Your horse) men snor helt fräckt ett svenskt referat av artikelnsom fanns på Buke för ett tag sedan.

"Reportern åker till Strassers 'hoof clinic' i Tyskland. Det som möter henne är 14 hästar & ponnyer som alla ligger ner, och inte reser sig ens när en främmande kommer för att hälsa. reportern anser inte att någon av hästarna verkar vara i speciellt bra kondition eller må speciellt bra.

Första frågan till S är varför alla hästarna ligger ner?
Strasser svarar (citerar ordagrant för att inte felöversätta):
because their feet are sore. They worry when they're in the field that they might stand on a stone, so they lie down. They only move aropund when they're in the barn on the rubber matting.

Reportern påpekar att de ju inte äter någonting heller?
Strasser svarar: No, they'll eat when they come in. They have plenty of hay.

Sen frågar reportern vad som skiljer strassers metod från annan barfotaverkning. De flesta vet väl vad Strasser gåt ut på men drar det snabbt, hästarna ute dygnet om, hovarna ska blötas i vatten varje dag, inga täcken och verkade enligt strassers metod, trakthöjd på ca 3,5 cm, 30 graders hovvinkel, coffin bone (hovben?) parallellt med marken. Och att alla hästar trimmas på samma sätt, inga individuella undantag, precis som i det vilda (där hon anser att alla hästars hovar ser exakt likadana ut). Hon påpekar också att i hennes mening har alla skodda hästar deformerade hovar som leder till muskelproblem, problem med gångarterna och smärta.

reportern ber henne berätta om hästarna på gården.
Strasser svarar: 7 are patients and 7 are mine - horses who have been left with me when their owners have given up on them. My patient mainly suffer from either laminitis (fång, min översättning) or navicular (strålbenshälta, min övers)
Förklarar sen lite vad hon gör med dem, och att om de har för ont för att stå så verkar hon dem när de ligger ner.

Reporten frågar varför Strasser aldrig använder smärtstillande.
Strasser svarar att i det vilda har hästarna inget smärtstillande att tillgå, att hästarna måste känna smärtan för att läkningsprocessen ska börja. Och att hästen pga smärtan gör precis så mycket/lite som krävs för att läkning ska ske. Och att de inte vill ha hästarna springandes runt på ömma hovar, men har de oont gör de inte det utan är lugna. Strasser anser också att 'chemical drugs' gör fruktansvärda saker med hästens inre organ. Men att hon använder homeopatiskt smärtstillande i de riktigt svåra fallen, men bara om hästen förlorar intresset för att äta, då är det riktigt illa.

Reportern tycker att vissa skulle anse att det i det läget är humanare att avliva hästen än att då börja ge smärtstillande?
Strasser svarar (här hoppade jag till):
Who am I to decide if a horse should live or not? If the horse is stll interersted in his surroundings then I belive he should live. I have never put a horse down,
If a horse who has stopped eating start again once he is given pain relief then he still wants to go on. I won't give up on him.

Sen kommer ett långt svar på att Strassers metod är hårt kritiserad i England av djurskyddsorganisationerna och flera fall gått till domstol. Och undrar vad Strasser har att säga om det.
Strasser svarar ett långt svar där hon bland annat påpekar att fullblodsgaloppörer minsann inte har ett naturligt liv och tänk vilken effekt det måste ha på dem. Och de flesta inser inte hur skadade hästar är. Och att djurskyddsorganisationerna helt enkelt inte vill ge hästarna tid att ställa om till det naturliga sättet att leva, utan tycker det är djurplågeri på vägen dit.
Och säger sist: As for the court cases, how can a judge stop us when all we are doing is allowing the horse the freedom to live as naturer intended?

Sen är det lite anra frågor som jag inte anser var så relevanta, Strasser svarar emot sig själv lite men låter mest som en politiker

Sen frågar reportern om det är sant att verkningen orsakar blödningar och att Strasser verkar i levande vävnad (live tissue)?

Strasser svarar: Yes, this is sometimes unaviodable. If the hooves are very deformed, then the corium (live tissue) can be displaced and then it's caught during the trim. X-rays don't show soft tissue so we can't stop it happening. Och lägger på reporterns följdfråga till att nej de ger inte smärtstillande ens när det ovan händer."

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #55 skrivet: 30 okt-08 kl 22:29 »
Jag tror ni försöker rätta fel som inte finns och därmed orsakar hästar skada. Dit sätt att försvara dig gör inte dina teorier mera trovärdiga.

Fel som inte finns? Hästars medelålder ligger på 7- 12 år i det här landet. Menar du att det inte är "fel" på de hovar som finns på bilderna i denna tråden?

Jag försvarar inte "mina terorier", inte heller Strassers eftersom det är mycket äldre kunskap än så. Grundvetenskapliga fakta om histologi t ex. Däremot har Strasser gjort många litteraturstudier och ägnat sig åt klinisk verksamhet med denna kunskap som bas.

Ge mig dina motargument så får vi se hur trovärdig du är. Fast jag har en känsla att du ingår i samma gäng som "Frances" här som hellre vill leva kvar i det gamla och inte lära nytt. Varför är det hotfullt när benställningar som är nedbrytande blir korrigerade? Varför vill ni att hästar ska leva med sänkt funktion i sina hovar?

guba

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 30 okt-08 kl 22:35 »
Tänk vad gott om fanatiker det finns som försöker överrösta allt och alla utan att lyssna på andra, när orden flödat i en aldrig sinande ström så blir oförskämdheterna de som till sist tar över helt oavsett vad ämnet är.

Lärljungarna hyllar sin sektledare såväl religiösa som underverkare ::)

Alla andra har och gör fel i deras trångsynta värld. Trist att se trist att höra. Det finns inte en enda väg som kan kallas den rätta vägen, skall det vara så svårt att se.
Tala gärna för din sak Kavat men förkasta inte och idiotförklara allt annat.

Frances

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 30 okt-08 kl 22:36 »
En sak som sällan barfotaverkare och anhängare talar om är ju att "förr" och i "historien" slogs hästar ut också som inte klarade sina hovar. Dom hängde inte med flocken, och blev tagna av rovdjuren.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #58 skrivet: 30 okt-08 kl 22:36 »
Varför vill ni att hästar ska leva med sänkt funktion i sina hovar?

Jag tror inte på det du säger. Men kom med lite kliniska studier i peer-reviewade tidningar så ska jag ta det i övervägande.
« Senast ändrad: 03 nov-08 kl 06:33 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #59 skrivet: 30 okt-08 kl 22:37 »
Det är bra att du är en sådan fantastisk djurvän Sar!  Jag är glad att du värnar djurens väl o ve.

Vad trevligt. Det hoppas jag att du och alla andra hästägare också gör.

Brukar du må illa när du besöker den slutna avdelningen på Strömsholm också? Det brukar jag. men vad väntar man sig att möta hos en veterinärklinik med dödsjuka hästar? Inte fullt friska spralliga hästar i alla fall.
Jag blir så ledsen över dessa djur som står/ligger/hänger där med stora liggsår och allvarliga diaréer (pga alla medikamenter, buta o antibiotika mm), isolerade från alla andra hästar, ingen o klia och ingen som vaktar när de ska sova.
Det kan inte vara lätt att vara veterinär och behöva ta hand om så svårt sjuka hästar! Och dessutom ofta behöva avsluta deras liv.

På grund av mitt geografiska avstånd har jag bara besökt Strömsholms klinik en enda gång. Vi har däremot svårt sjuka hästar även där jag bor och där ges medicin och smärtstillande för att lindra smärtan och hjälpa hästen att bli frisk. Vid för svårt lidande där inte smärtstillande hjälper avlivas hästen.

Jag har varit på Hovkliniken i Tubingen hos vet H Strasser. Där fanns det många väldigt sjuka hästar på kliniken. De gick i en stor hangarliknande byggnad med gummimatta och fri tillgång på hö. En dag kom det en ny patient, ett sto utdömnd för strålbenshälta. Hon adopterade en åsna som sitt föl och tog sig därmed genast en plats i flocken! (åsnan var dock mindre road). Det fanns även ett sydtyskt kallblod där (en jätte!) med hovkräfta, det var väldigt intressant att se hur hans hovar snabbt blev mycket bättre. Men fy för o verka en jättehäst som har ont! Ibland tycker jag att hon borde härda sitt hjärta o avliva en del hästar som är "dålig reklam", en väldig gammal hannoveranare t ex, pigg o glad och som låg ned o sov fast han var så gammal. Men hon har inte hjärta att skicka iväg en häst som kommit till henne fast han ser mest ut som ett marsvin. Det fanns en häst där som blivit räddad från en container från sydamerika! Jo de skickar hästar från sydamerika i instängda containrar med båt för att slakta dem i Europa! Det är hemskt! Den stackarn hade inget vidare förtroende för oss människor, helt introvert fast vi gick promenader och försökte kela. Kommer den någonsin över sitt trauma? Sedan var det Pedro, den fulaste häst jag någonsin sett! Han kommer inte bli bra någonsin i sina bakkotor efter att ha blivit riden allt för hårt allt för ung. Men han lider inte av att gå o drälla och han tar hand om nyinkomna patienter så då får han gå där o "skämma ut kliniken". Strasser är alldeles för ömhjärtad. Hon berättade även för oss om hur hon försöker få ut apor från univeristetet i Tubingen som de håller för djurförsök, hon var mycket upprörd för att hon inte lyckats.

I en hage bredvid kliniken gick hennes egna ridhästar och betade och busade.

Jag har redan klippt in artikeln om hur det såg ut när reportern kom ner och hästarna låg p.g.a. av smärtande fötter.

Fast det var många sjuka hästar på kliniken så mådde jag inte särskilt illa även om jag blev beklämd över lidandet som okunnighet orsakat dessa djur. Inte som de gånger jag varit på Strömsholm (eller ATG  här hemma för den delen!) Jag var inte där mer än en vecka men på den tiden såg jag hur de mådde bättre o bättre, de hade sitt sociala samspel och klikompisar, de la sig att sova och gick till en höhäck för att äta osv..Helt lugnt fast det var ny flock. Det var som att de "gamla" patienterna tog hand om nykomlingar. Inte som när man släpper ihop hästar i vanliga fall. Ägarna kom o hälsade på från hela europa ifrån. Och efter ett par månader i de flesta fall kunde patenthästarna åka hem med dödshotet borta! Fantastiskt med tanke på att kliniken oftast är en sista utväg och efter att konventionell vet vård misslyckats! Jag fattar inte att inte varenda veterinär i detta avlånga land inte fotvandrat dit för länge sedan! Strasser har ändå hållt på i mer än 20 år och visat på framgång efter framgång! De vill hellre tydligen avliva och döma ut hästar som har många år kvar egentligen.

Du som är så mån om djurhälsan borde fråga dem varför. Och du, varför inte ta o göra ett studiebesök i Tubingen? Du skulle lära dig såååå mycket! Det gjorde jag.

Jag har redan klippt in artikeln om hur det såg ut när reportern kom ner och hästarna låg p.g.a. av smärtande hovar.

Jag tror säkert att hennes metod i vissa fall kan hjälpa vissa hästar men den långa tiden av smärta är helt enkelt inte acceptabel, i alla fall inte för mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser