Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad/Vem är en seriös uppfödare?  (läst 6087 gånger)

carmen

• Gäst
Vad/Vem är en seriös uppfödare?
« skrivet: 04 okt-08 kl 23:24 »
Hej!

Jag läser ibland här att ni kallar en viss grupp "seriösa uppfödare".

Vilka är det och vad är det som säger att just dessa är seriösa?

mvh
Carmen

« Senast ändrad: 05 okt-08 kl 00:08 av carmen »

Anna

• -
SV: Vad/Vem är en seriös uppfödare?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-08 kl 23:59 »
Var tidigare ikväll med på domarnas genomgång efter vår klubbs utställning. De berättade då för utställarna och oss andra hur de tänkt och vad som var fel/rätt på hönsen och tupparna. Många bestämde då direkt vilka av deras djur som skulle få ingå eller inte i kommande avelsgrupper. Antar att många menar att folk som "jobbar" så är seriösa uppfödare. Man kanske inte måste ställa ut men man sätter ihop en avelsgrupp utifrån djur som ska komplettera varandra på bästa sätt och andra får inte ingå för att de inte platsar, trots att de tillhör rasen och färgen. Jag skulle inte kalla mej själv seriös uppfödare just nu, om man tänker som jag skrev ovan. Jag har kommit över en trio guld svartbandade dvwyandotter tex och kommer att ta fram kycklingar efter dem och sklel kunna sälja ägg om nå'n ville köpa framöver. Men jag skulle inte ställa ut dem för de är inte på den nivån även om jag tycker att de är jättefina. Skulle jag vilja ställa ut skulle jag säkert måsta byta ut nå'n av dem. Men just nu har jag inte det intresset. Jag är helnöjd med trion och vill verkligen behålla dem.
Det är iaf vad jag gissar att folk lägger i begreppet "seriös uppfödare",
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

carmen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 okt-08 kl 00:23 »
Hej Anna.

Ok, det talar om vilka som du tror är uppfödare, men vad är det som säger att de är seriösa då?
De flesta av oss kan ju sätta ihop en grupp avelsdjur och plocka bort djur.

Varför är inte du en seriös uppfödare för att du har en ny trio som inte är dugliga till utställning?
Har du inte andra djur som är rastypiska då?

mvh
Carmen

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 05 okt-08 kl 10:15 »
Rent personliga funderingar:

Jag tror att man i begreppet seriös uppfödare ska lägga in att man har en egen tanke eller mål med sin avel. Att ställa ut innebär inte automatiskt att man är en seriös uppfödare utan kan vara att man bara är intresserad av tävlingen eller har andra skäl som exempelvis att få komma ut och träffa folk. I begreppet seriös tycker jag att det ingår att man tar ansvar för sin uppfödning, värnar om djuren välmående och minst följer de regler som gäller för djurhållning. Det ingår också att man har intresse att lära sig mer och utvecklas som djurägare.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 05 okt-08 kl 10:25 »
Jag går nu en kurs här i Örebro för att lära mig mer om höns.
Hur man väljer ut djuren till en avelsgrupp, hur ett rasrent djur skall se ut, hur man sköter djur, sjukdommar, och allt annat som handlar om höns.
Vi är nästan 15 stycken som går kursen. Den kostar 125:- för 4 tillfällen. Då ingår också den gamla svenska boken om rasstandard.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #5 skrivet: 05 okt-08 kl 12:37 »
Vi som valt att hålla lantraser har ju som bekant ingen "standard" att hålla oss till utan vi får istället luta oss mot en "rasram". Rasramen tycker jag personligen är betydligt mer "tillåtande" än standarden.
Att lära sig om utfodring, sjukdomar etc etc är väl egentligen ganska självklart när man håller höns - oavsett ras.
Eller som Strajder så bra uttrycker;
"I begreppet seriös tycker jag att det ingår att man tar ansvar för sin uppfödning, värnar om djuren välmående och minst följer de regler som gäller för djurhållning. Det ingår också att man har intresse att lära sig mer och utvecklas som djurägare."
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

carmen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 okt-08 kl 02:34 »
Hej!

Det jag ser som en seriös uppfödare är ett företag som betalar skatt för det dem säljer, följer regler såsom införsel av djur/ägg mm, lämnar ett kvitto och tar ansvar för att kunden är nöjd.

Allt annat ser jag som en hobbyverksamhet, vilket det ju faktiskt är, det är skillnad på att vara seriös och på att vara ambitiös...

mvh
Carmen

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 06 okt-08 kl 06:49 »
Hej!

Det jag ser som en seriös uppfödare är ett företag som betalar skatt för det dem säljer, följer regler såsom införsel av djur/ägg mm, lämnar ett kvitto och tar ansvar för att kunden är nöjd.

Allt annat ser jag som en hobbyverksamhet, vilket det ju faktiskt är, det är skillnad på att vara seriös och på att vara ambitiös...

Det finns både seriösa företagare och de som bedriver sin hobby seriöst, och motsatsen också förstås!. Den ursprungliga frågan var vem som var seriös uppfödare och som jag tidigare skrev så innebär det att följa lagar och regler, även på ekonomins område. Det är inte fel att driva hobbyverksamhet (omsättning under 30 000:-/år och av tillfällig natur eller utan vinstintresse). Däremot så är det kanske inte alla som efterlever de skatteregler som gäller för intäkter av hobbyverksamhet.

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #8 skrivet: 06 okt-08 kl 07:00 »
Hej!

mvh
Carmen

Då är de ju inte många som är seriösa om man ska se på de hela som du gör..Det är ju inte många som skriver kvitto osv när man handlar något...
De flesta har de väl som en hobbyverksamhet skulle jag tro, är man inte seriös med sina höns och med sin uppfödning då?? ???
Ha de gott
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

carmen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 okt-08 kl 09:38 »
Hej!

Det är just det, de flesta av oss har hobbyverksamhet och inget annat och det är långt ifrån regler och lagar som följs...

Det är ju mest hönserier som är seriösa och stora uppfödare av värphybrider som ska kallas seriösa uppfödare. (Fast det är svårt att tro då man ser kvalitén på många av dessa djuren.) Men dem följer lagar och betalar skatt.

Men det får mig att småle då kompisar till varandra med inbördes beundran dubbar varandra till seriösa uppfödare...och får andra att tro det.  ;)

mvh
Carmen

Bovanägare

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 okt-08 kl 11:43 »
Hej!

Det är just det, de flesta av oss har hobbyverksamhet och inget annat och det är långt ifrån regler och lagar som följs...

Det är ju mest hönserier som är seriösa och stora uppfödare av värphybrider som ska kallas seriösa uppfödare. (Fast det är svårt att tro då man ser kvalitén på många av dessa djuren.) Men dem följer lagar och betalar skatt.

Men det får mig att småle då kompisar till varandra med inbördes beundran dubbar varandra till seriösa uppfödare...och får andra att tro det.  ;)

mvh
Carmen

Det är ju svårt det där vad man kallar för uppfödare, i mina kretsar där det handlar om värphöns så är uppfödare bara de som tar hand om kycklingen daggammal och låter de växa i 16 v. och sen säljer dem.
De är ju jättestora kläckerier som har koll på föräldra djur och tar fram bra hönor.
Och jag vet inte vad du har fått det ifrån att det skulle vara dålig kvalitet på hybriderna. Dessa uppfödare säljer ju ohyggliga mängder hönor skulle de inte vara bra så gick de ju under.
Man måste ju ochså komma ihåg vad dessa hönor är framställda för.

Min uppfödare är seriös, noggrann, vaccinerar och är tillmötesgående mot sina kunder och det tycker jag är hög kvalite. I alla fall för mig som håller på med värphöns.

Anna

• -
« Svar #11 skrivet: 06 okt-08 kl 13:33 »
Jag tänkte på ett sätt då jag presic kom hem ifrån en utställningslokal. Sen kan man ju tänka på en massa olika sätt, precis som ni gett exempel på ovan. Det handlar helt om vad man lägger in i orden.
Det är det här som gör det så svårt att inte nånsin trampa nå'n på tårna eller lyckas undvika missförstånd på ett sånt här forum, då man inte känner varandra eller ser och hör varandra. Man kan bara läsa personers inlägg, punkt. Utifrån vad jag själv lägger i begrepp och ord så kan jag dra slutsatser som inte alls behöver stämma med verkligheten. Det är därför jag väljer att utgå från att de som skriver inlägg på detta forum gör det för att vara vänliga och hjälpsamma. Varför skulle nå'n ödsla tid på att skriva dryga, negativa saker eller halvsanningar? Vad får man ut av det? Sedan utgår man ju även från sej själv. Jag skriver för att försöka hjälpa andra och utgår därför från att andra gör detsamma.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 okt-08 kl 15:38 »
Ibland kan det nog vara så att inget finns skrivet mellan raderna! Och läsaren tolkar fel..
Men ibland finns det mycket där.. Det beror ju helt på hur svar och inlägg är
formulerade. Är man nåt kunnig i svenskan så märker man ju när något är spydigt, glatt,
argt, roligt mm. formulerat! Det behövs inga smileys till det.
Alla känner väl igen om en text är trevlig el. otrevlig?

Vissa meningar kan vara så illa formulerade så det handlar om ren sarkasm, sånt märker man!

När jag frågar andra kunniga om råd el. hjälp så är det vänligt inställsamma o
hjälpsamma personer jag efterlyser.
Ingen som klankar ner på mig för att jag inte gjort si eller så..

Man blir ju inte glad av ett svar som är skrivet på ett besserwisser sätt.. det är att trampa nån på tårna!
För även om man har en massa kunskaper själv, så finns det andra som kan fylla i där det fattas!
På ett trevligt sätt. Vi måste visa varandra lite ödmjukhet!!

Nu kom jag helt bort från vad tråden handlade om... Förlåt :-[

carmen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 okt-08 kl 08:45 »
Hej!

SFK, tryck på knappen citat så får du med dig stycket automatiskt... ;)

mvh
Carmen

carmen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 okt-08 kl 08:51 »
Det är ju svårt det där vad man kallar för uppfödare, i mina kretsar där det handlar om värphöns så är uppfödare bara de som tar hand om kycklingen daggammal och låter de växa i 16 v. och sen säljer dem.
De är ju jättestora kläckerier som har koll på föräldra djur och tar fram bra hönor.
Och jag vet inte vad du har fått det ifrån att det skulle vara dålig kvalitet på hybriderna. Dessa uppfödare säljer ju ohyggliga mängder hönor skulle de inte vara bra så gick de ju under.
Man måste ju ochså komma ihåg vad dessa hönor är framställda för.

Min uppfödare är seriös, noggrann, vaccinerar och är tillmötesgående mot sina kunder och det tycker jag är hög kvalite. I alla fall för mig som håller på med värphöns.

Hej!

Jag ber om ursäkt för missförståndet.
Jag menar de hönsen som man kan köpa upp efter en viss tids värpning och de ska kasseras...
De är ju inte i bästa skick då...

Nej, de som föder upp kycklingar för att säljas efter 16 veckor har jag också jättebra erfarenhet av!

mvh
Carmen

carmen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 okt-08 kl 08:57 »
Då är de ju inte många som är seriösa om man ska se på de hela som du gör..Det är ju inte många som skriver kvitto osv när man handlar något...
De flesta har de väl som en hobbyverksamhet skulle jag tro, är man inte seriös med sina höns och med sin uppfödning då?? ???
Ha de gott

Hej!

Man kan vara seriös med sin hobbyverksamhet, men man är inte seriös uppfödare.
Då är man ett företag eller betalar in skatt menar jag, man håller sig till lagar och regler och det är det inte heller många som gör.

Så det finns många seriösa hobbyverksamheter...

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 07 okt-08 kl 09:01 av carmen »

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #16 skrivet: 07 okt-08 kl 16:03 »
(Oops! Skulle göra ett tillägg i mitt inlägg och tryckte på fel knapp, det raderades istället.
Här kommer det igen + mitt tillägg.)

Några synonymer (tagna från ordbok) till ordet seriös:
viktig, grav, betydelsefull, avgörande, allvarligt menad, helhjärtad, ansedd, pålitlig, solid, betrodd, ansvarskännande, noggrann, yrkesskicklig, ambitiös.

För mig är en seriös hönsuppfödare en person som är ansvarskännande och noggrann med sin avel oavsett om personen har uppfödningen som hobby eller som yrke.
 :)
Gotlandskaniner, genbank.

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 okt-08 kl 16:09 »
Frågan som tråden handlar om var ju vad/vem är en seriös uppfödare!
Även om man är ett proffs på att föda upp exemplariska djur och sätta ihop perfekta
avelsgrupper så behöver det inte vara samma sak som att man är seriös!
Däremot är man i ett sådant läge väldigt ambitiös!!

Här på alternativ finns det en hel trupp som anser sig vara seriösare än andra..varför?
Och vem bestämmer vilka som platsar till den skaran?
Sen finns det vissa som förser andra med en massa skitsnack..där har vi de största
oseriösa hönsförsäljarna som bara finns!!

carmen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 okt-08 kl 18:38 »
Hej!

Däremot så finns det seriösa människor som föder upp djur.

MEN de är lätträknade...

mvh
Carmen

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #19 skrivet: 07 okt-08 kl 19:44 »
Man kan vara seriös med sin hobbyverksamhet, men man är inte seriös uppfödare.
Då är man ett företag eller betalar in skatt menar jag, man håller sig till lagar och regler och det är det inte heller många som gör.
Tänk, jag håller inte med det minsta. Uppfödare är man om man har som hobby att föda upp djur, oavsett om man gör det som entusiastisk privatperson eller yrkesmänniska. Seriositeten handlar i mina ögon inte heller om man lever på sin uppfödning eller ej, utan på om man är noggrann, följer uppsatta regler och vedertagna arbetssätt, tar ansvar för sina uppfödningar och så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
Lasse-hatten, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser