Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Skulle du köpa livdjur från en mark som är infekterad med blodhalningsparasiter?

Ja, min mark är redan infekterad
4 (18.2%)
Ja, om djuret var behandlat med Imiozol
1 (4.5%)
Ja, för jag vill bara ha en hushållsko
2 (9.1%)
Nej, jag vill inte riskera att få in parasiten i min betesmark
15 (68.2%)

Antal personer som röstat: 22

Författare Ämne:  betesmark är infekterad med Piroplasmos  (läst 6937 gånger)

skånetösen

• Skåne
betesmark är infekterad med Piroplasmos
« skrivet: 02 okt-08 kl 08:58 »
Hej.
Behöver hjälp med en liten marknadsundersökning. Funderar på att skaffa Dexterkor men har det problemet att min betesmark är infekterad med Piroplasmos, dvs blodhalningsparasiter. Dess sprids via fästingar och kan vara dödlig för vuxna djur. Ungdjur infekteras men insjuknar sällan och djuret är sedan kronisk smittbärare hela livet. Efter konsultation med SVA har jag fått reda på att smittan kan spridas till nya områden via en kronisk smittbärare och de fästingar som finns på det nya betet. Man kan behandla med höga doser av Imiozol som tar död på parasiten i djurets blodomlopp men SVA kunde inte garantera att behandlingen är hundraprocentig.
Innan jag införskaffar djur behöver jag bedöma om det finns möjlighet att sälja livdjur som bär på smittan. Jag vill inte sälja kalvar till slakt eftersom rasen är så ovanlig i sverige och det är bättre nytta ( och affär ) om jag istället har avsättning för kalvarna.
Så vad säger ni? Hade ni köpt kalvar/ungdjur av mig trots smittan? Ärliga svar, snälla, jag behöver verkligen få hjälp med denna bedömning innan jag börjar investera i ligghall och djurinköp.
Tusen tack
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

fjällnära

SV: betesmark är infekterad med Piroplasmos
« Svar #1 skrivet: 02 okt-08 kl 11:41 »
hur har de konstaterats?? jordprover eller ??
förklara lite mera

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 02 okt-08 kl 11:59 »
En och annan Dexter kossa sprider nog inte det mer än våra vilda djur.

Har själv detta på mina marker och det sägs ju att man ska då köpa djur ifrån området man bor i.
Men det verkar va mycket stor variation var dessa små kryp trivs.
Jag har köpt många djur och de jag köpte en mil härifrån insjuknade värst av alla.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-08 kl 14:01 »
Ungdjur infekteras men insjuknar sällan och djuret är sedan kronisk smittbärare hela livet.
Man kan behandla med höga doser av Imiozol som tar död på parasiten i djurets blodomlopp
men SVA kunde inte garantera att behandlingen är hundraprocentig.

Innan jag införskaffar djur behöver jag bedöma om det finns möjlighet att sälja livdjur som bär på smittan.
Jag vill inte sälja kalvar till slakt eftersom rasen är så ovanlig i sverige och det är bättre nytta ( och affär ) om jag istället har avsättning för kalvarna.
Så vad säger ni? Hade ni köpt kalvar/ungdjur av mig trots smittan? Ärliga svar, snälla,

Jag tror inte att markanden för Dexter är nått lysande vare sig dom är smittade med Piroplasmos eller inte  :-\
Och nej jag skulle naturligtvis inte köpa smittade djur.

Djur som är behandlade med Imiozol har 120-dagars(4 mån) slaktkarens...
Men skulle ha flera års!! slaktkarens eftersom Imizol ligger upplagrat i djuret i flera år...
Så jag vill hellst inte äta dom heller.  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 03 okt-08 kl 21:22 »
Vi har ett bete på en ö där det finns fästingsjuka, och vi brukar försöka se till att bara ha kor och kvigor där som har gått där som småkalvar med sin mor. I år gjorde vi misstaget att sätta dit några nyinköpta djur, och förstås insjuknade en av dem på midsommarafton av alla dagar.

Förresten, är inte dexter-kor ruskigt dyra?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 04 okt-08 kl 10:10 »
Hur påvisas piroplasmos? Om det är genom blodprov så kan man ju alltid testa djur innan de säljs. Då hade iaf inte jag tvekat att köpa.

Angående den lilla avelsbasen i Sverige, kan man inte inseminera? Är det svårt att importera eller är det dyrt? Jag ska ta in nya jakar från Tyskland eller Schweiz så om det finns dexter där så kan de kanske komma med i samma transport. Vill bara att blåtungesituationen ska stabiliseras något innan jag börjar med detta!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 04 okt-08 kl 10:26 »
Sommarsjuka sprids med fästingar. inte med kor...

Korna kan bli imuna om de får mycket fästingbett som kalv.. det är därför som inköpte djur från bygder där fästingar inte är så vanliga oftare bilr sjuka..

förr kunde man vacciners mot sommarsjuka men de är inte tillåtet längre..

så klart du kan köpa kor fast sommarsjuka förekommeri din bygd..
den förekommer ju mer eller mindre överallt där fastingarna finns..

i så fall skulle vi ju inte se en enda ko i hela södra sverige ???

Här i hälsingland är fästingar oerhört sällsyta.. nu bor ju vi 3 mil från kusten så de har säker med de att göra.. har bara sett 1 fästing iår på mina 40 nötkreatur..

när jag bodde i den norduppländska skärgården hade varje ko flera hundra.....

man kan ju behandla korna med flusa, flytix osv om man vill..

Så att köpa kor från marken där sommarsjuka har förekommit är kanske bättre än tvärt om.. de korna har förmodligen redan immunitet.. om du själv har fästingar på dina marker..
« Senast ändrad: 04 okt-08 kl 10:31 av gimskogen »
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anders 67

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 04 okt-08 kl 12:25 »
Nu är det som Gimskogen skriver MEN sitter det infekterade fästingar PÅ KON så kan sjukdommen spridas till nya områden.Man kanske skulle flytta djur på vårvinter i stället då fästingtrycket inte är så stort.
Plockar hundratals fästingar på mina kor varje månad men vet faktiskt inte om sommarsjukan finns i Uppland.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Henning

« Svar #8 skrivet: 04 okt-08 kl 14:14 »
Det är rätt att sommarsjuka (babesios, piroplasmos, blodhalning m.m.) smittar genom fästingar. Fästingar har den vanan att suga blod två ggr under sin utveckling. som spänner över flera år. Då blir de effektiva spridare av flera sjukdomar.

Kor kan hababesiaparasiten latent, utan symtom och som befarats sprida till nya områden där fästingarna inte är infekterade..

Skulle jag köpa nötter från ett babesiaområde, skulle jag först behandla mot fästingar och några dagar därefter ge dom en Imizolinjektion mot babesia. Behandlingen måste dock utföras  i anslutning till transporten. Då är risken för spridning mycket liten.

skånetösen

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 okt-08 kl 14:23 »
Skulle jag köpa nötter från ett babesiaområde, skulle jag först behandla mot fästingar och några dagar därefter ge dom en Imizolinjektion mot babesia. Behandlingen måste dock utföras  i anslutning till transporten. Då är risken för spridning mycket liten.

Det låter betryggande. Jag har tänkt just i sådana banor, dvs Imiozolbehandling i samband med flytt. Hmmm. Nu väcks mina förhoppningar igen. Och marken ( fästingarna ) är definitivt smittad. Så sent som för 3 år sedan skaffade den nya köpebonden här uppe på den stora gården ett gäng kossor från en annan del av skåne. Fyra stycken hann förblöda innan veterinären och bonden fick stopp på det. Sedan dess har han svurit en del eftersom det nu tar väldigt lång tid att bygga upp en fungerande flock. Han vågar inte chansa på att köpa in djur utan bygger upp sin flock så sakteliga år från år.

Tack för alla synpunkter. Kom gärna med fler.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 04 okt-08 kl 22:42 »
Sommarsjuka sprids med fästingar. inte med kor...

En ko som har sommarsjuka och flyttas till ett område utan sommarsjuka
och där blir fästingangripen, smittar dessa nya fästingar så att det blir sommarsjuka på det nya området...

Det kan man ju beskriva som att kor kan sprida sommarsjuka

Då ett vuxet djur infekteras av piroplasmos kan det fungera som bärare i över två år.

Och nej jag skulle aldrig köpa ett djur smittat av piroplasmos..
för att sen få problem med fästingar i all framtid. Och ev. kastningar på dräktiga kor.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 06 okt-08 kl 09:44 »
hur många fästingar har du på dina kor Rosa?

I uppland finns sommar sjukan... iallafall ute vidkusten..
Även om vi själva inte hade non som blev sjuk på 12 år fast vi köpte in djur...
men grannarna hade flera stycken som blev sjuka..

Vi hade antagligen tur...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #12 skrivet: 15 okt-08 kl 20:59 »
Jag skulle helst se att alla mina djur hade blivit utsätta för sommarsjukan , så skulle jag köpa in nya så skulle dom helst koma från om råden som har blodhaling.
Hade själv en ko som dog av det i somras eftersom hon inte hade blivit biten av fästingar som burit på sjukdomen som kalv.
Jag har flera grannar som har samma inställning här nere i skåne.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 16 okt-08 kl 11:26 »
 Jag antar att det vore ganska livsfarligt för våra kor häruppe om jag köpte smittbärare? Vi har precis börjat få fästingar och om vissa djur är smittbärare så lär det vara Många som blirsjuka om fästingarna börjar sprida sjukdomen? Så jag skulle inte köpa smittade djur.
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mushi

« Svar #14 skrivet: 17 okt-08 kl 15:10 »
Någon förening har jag inte hört talas om, men visst skulle det behövas. Och en stambokförare inte minst.

Det finns ett fåtal danska semin-tjurar som är godkända för import (av strån alltså). Jag vet inte riktigt vad det är för prover som fattas på de tjurar som inte får tas in till Sverige, men jag tror att det kommer att bli bättre framöver. En förening som kommunicerar med den danska föreningen skulle vara värdefullt i detta sammanhang! Danskarna har även börjat testa semin-tjurar för att försäkra sig om att de inte har genen för dvärgväxt. Jag tror inte att det finns anlagsbärare i Danmark, men att det existerar i Norge (obs! tror - jag har inga säkra källor, men det är så jag har fattat saken).

Skånetösen:
Din fråga om sommarsjuka har hamnat i skymundan, men för att inte helt kapa din tråd så svarar jag på den nu. Jag skulle inte köpa djur som kan vara smittade med sommarsjuka. Om jag däremot bodde i ett redan smittat område skulle jag satsa på resistenta djur (testade). Att köpa dyra och ovanliga djur som troligen inte är resisitenta skulle jag nog inte våga.
« Senast ändrad: 26 dec-08 kl 22:20 av Mushi »

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser