Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga solvärmepaneler av gamla element  (läst 9383 gånger)

rierie

Bygga solvärmepaneler av gamla element
« skrivet: 29 sep-08 kl 17:56 »
Någon därute som försökt sig på att bygga solvärmepaneler av gamla element. Jag har ett antal 70+250 cm svarta element (ej med fläns) som jag tänkt som grundstomme, akumulatortank, virke och gamla fönsterglas finns. Behöver lite kopparrör och isolering samt förmodligen en cirkulationspump. Bor i Norrlands inland och har vedeldning som främsta värmekälla men skulle vilja slippa elda sommartid för bara lite varmvatten. Lat.......

tonebender

• Västergötland
SV: Bygga solvärmepaneler av gamla element
« Svar #1 skrivet: 29 sep-08 kl 20:13 »
Att tänka på:
   Förhållandet mellan tankvolym och absorbator

saxat från http://www.solenergiteknik.se/

Citera
Tappvarmvattensystem
• Minst 1,5 m² solpanel/person (en 24-modul är 2,28 m²)
• Ackumulatorvolym på minst 100 liter/person
• Önskar ni ”överdimensionera” solfångaren med ex. 50% större yta så bör ackumulatorvolymen ökas med ca 100-150% från dessa mininivåer.

Solfångarabsorbatorer är av koppar, aluminium eller en kombination av dessa. Dina radiatorer är av järn så de kommer vara lite sämre.
Hur stor är din tank?

M8e

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 29 sep-08 kl 22:45 »
Att järn leder sämre spelar ingen roll. I normala fall måste värmen transporteras ett par cm i sidled i tunn koppar/aluminiumplåt till röret. I en radiator så måste värmen bara genom ett par mm järn.

Det stora problemen är att de har onödigt mycket vätska i sig och att de inte tål så högt tryck. Om man ska fylla dem med special vätska(typ tyfocor) så att de både tål minusgrader och kokning så blir det några slantar. (ca 50kr/Liter)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 sep-08 kl 22:53 »
Svartmålade radiatorer har används som solpanel, det funkar. Finns givetvis vissa problem såsom att förhindra kokning, och att det kan frysa.

Finns säkert på nätet någon som har gjort det. Det jag har sett  är ett provisorium för att höja temperaturen i en pool.

Att verkningsgraden är sämre, är inte ett större problem, man ska räkna kilowattkostnaden inte verkningsgraden, taket är oftast stort nog.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pontkl

« Svar #4 skrivet: 30 dec-08 kl 01:31 »
Jag och farsan pysslade lite med detta för att tilläggsvärma en pool. Det fungerade den sommaren vi provade, men nackdelen vara att vi inete hade någon värmeväxlare och elementen rostade brutalt med missfärgning som följd. Element vill ha syrefattigt vatten i ett slutet system. Nästa expriment var att låta vattnet strila från nocken över det svarta taket som fanns ovanpå poolen. Blev VÄLDIGT effektivt. Denna gång var nackdelarna att all pollen och sånt hamnade i poolen och att det blev översvämning vid skyfall, och att det dunstade lite  :(. Nu för tiden används x antal meter svart plastslang som hjälper till, iaf lite. Synda att jag vi inte nådde i mål på "takvattnet", det borde kunnat bli oerhört effektivt.

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 31 dec-08 kl 17:44 »
Många har provat. Särskilt när diskusioner om solvärme började ta fart i svergie.
De flesta system och projekt lades ned efter första försöken.
Det är alldeles för mycket vätska att värma upp i för hållande till ytan. Resultatet blir att enbart riktigt varma soldagar får man ut så mycket varmvatten att man kan ha någon nytta av den.
På sommaren då man behöver mindre men riktigt varmt vatten. Då ger sällan elementen dessa topp temperaturer. Övriga delar av året så kommer det så lite värme att det är svårt att göra sig någon nytta av.

Om man ser på konstruktionen av solfångare så är det maximal yta till minimal vätska.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

pappi747

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 31 dec-08 kl 18:02 »
Jag tycker iden är rikigt intressant och tilltalande även ur återbruks-vinkeln. För mig kunde det kanske vara en god ide som värmer varmvattnet via vattenmantlad kamin inne. På sommaren har jag således antingen för varmt inne eller kallt vatten (bra för karaktären..).
Då min ack.tank är förberedd med solvärmeslinga kunde detta vara ett kul alternativ! Värt att prova till rimlig kostnad...

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser