Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104588 gånger)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
SV: Min mördarhund
« Svar #340 skrivet: 25 mar-11 kl 16:11 »
I fel händer kan alla hundar bli farliga. Om folk slutade skaffa hund för att "den var så söt" och läste på lite om rasen istället skulle mycket obehag kunna undvikas (inte minst för hundarna). Personligen känner jag starkt obehag för väldigt små hundar och det beror på att de oftast är så fruktansvärt rädda så de måste hugga för att försvara sig. Jag har LITEN  erfarenhet av dessa hundar. Att kalla ett gäng olika raser för mördarhundar/kamphundar ger ju inte raserna större förutsättningar att bli accepterade. Det gör dessutom att fel personer blir intresserade och i händerna på tvivelaktiga figurer blir hundarna löpsedelstoff cirkeln blir sluten. Det är troligen sant att en pitbull inte är den optimala rasen för en småbarnsfamilj men för några år sen var det Golden retriver som toppade listan för människoöverfall, troligen för att barn får leka med den snälla hunden utan att föräldrarna stoppar i tid.
Hundar blir vad man gör dom till..
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #341 skrivet: 25 mar-11 kl 16:38 »
Sovit gott?

Jaa ni.. Vad säger man? Ni håller dessa hundar enkom för pirret i brallan när barnfamiljen ni möter byter trottoar.

Finns inga trottoarer där jag bor, däremot bor det barn här som gärna kommer och leker med henne, de måste tydligen ha föräldrar som ångrat att dom glömde kondomen.

Jovisst, jättesnälla mot folk (om dom hålls av en vettig ägare vilket är sällsynt) men att ni tar er friheten att utsätta andras hundar för livsfara för att fylla upp ert eget ego?

Utsätter ingen varelse för livsfara. Dessutom har jag ett väldigt bra självförtroende samt vet vem jag är, så jag behöver ingen penisförlängare ( jag skulle väl isåfall behöva en penisprotes, då jag är kvinna).  Dock var det ett tag sen jag kontrollerade att ingen katt blivit uppäten under hennes kattrumpetvättorgier.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #342 skrivet: 25 mar-11 kl 17:03 »
vet inte hur man citerar delar av inlägg
Gröna vågen:
//  Dock var det ett tag sen jag kontrollerade att ingen katt blivit uppäten under hennes kattrumpetvättorgier.// :D

som sagt.. hundar blir vad man gör dom till!
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Margit

• Gäst
« Svar #343 skrivet: 25 mar-11 kl 22:49 »
I fel händer kan alla hundar bli farliga. Hundar blir vad man gör dom till..

Nja...där har du inte helt rätt. Det finns ett visst mått av genetiskt material i en del hundar som kan förstärkas av fel hantering men heller inte alltid kan "tränas" bort...

Just_me

• Småland
« Svar #344 skrivet: 26 mar-11 kl 09:16 »
Nja...där har du inte helt rätt. Det finns ett visst mått av genetiskt material i en del hundar som kan förstärkas av fel hantering men heller inte alltid kan "tränas" bort...

Vilket är sant men alla hundar som är i den storlek att de kan de kan skada en människa kan bli farliga hundar vid fel hantering.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #345 skrivet: 26 mar-11 kl 09:26 »
Utsätter ingen varelse för livsfara. Dessutom har jag ett väldigt bra självförtroende samt vet vem jag är, så jag behöver ingen penisförlängare ( jag skulle väl isåfall behöva en penisprotes, då jag är kvinna).  Dock var det ett tag sen jag kontrollerade att ingen katt blivit uppäten under hennes kattrumpetvättorgier.

Möjligtvis att amstaffen har slickat ihjäl någon. I så fall har hon dolt det väl ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #346 skrivet: 26 mar-11 kl 09:27 »
Vilket är sant men alla hundar som är i den storlek att de kan de kan skada en människa kan bli farliga hundar vid fel hantering.

Håller med!
Vad gäller barn och människor överhuvudtaget litar jag mer på amstaffen än tervarna jag hade innan :P
                                                                                                                         Groucho Marx

Just_me

• Småland
« Svar #347 skrivet: 26 mar-11 kl 09:39 »
Håller med!
Vad gäller barn och människor överhuvudtaget litar jag mer på amstaffen än tervarna jag hade innan :P

Ja, jag som alla andra väljer hund utifrån vilka kvaliteer som är viktiga för just mig.
Många vet inte hur gammla tiders proffisionell hundkamp fungerade. Förstå mig rätt, det är en vidrig "aktivitet" men en gång i tiden fanns det "seriösa" kampare.
Pitbullen användes för sitt mod, sina starka käkar och sin smidighet/snabbhet.
En feg hund som visade aggression mot männskor avlivades direkt. Man ville inte ha rädda hundar i ringen.

Amstaffen tycker jag själv är den perfekta familjehunden, och en av de bästa hundarna att ha med andra djur.   Men precis som med alla terrier kräver den en hel del för att må bra.

Nästa hund vi ska ha blir en boerboel, jag vill ha en större hund som skrämmer rovdjur. Men samtidigt en hund som inte kräver ännu mer än min gamle pitbull/Amstaff.
Om alla anpassade sig efter vad man ska ha hunden till hade vi haft färre hundar som lider av stress och aggresion. Och som alltid finns det folk som inte borde släppas i närheten av en hund:/

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #348 skrivet: 26 mar-11 kl 09:42 »
Ja, jag som alla andra väljer hund utifrån vilka kvaliteer som är viktiga för just mig.
Många vet inte hur gammla tiders proffisionell hundkamp fungerade. Förstå mig rätt, det är en vidrig "aktivitet" men en gång i tiden fanns det "seriösa" kampare.
Pitbullen användes för sitt mod, sina starka käkar och sin smidighet/snabbhet.
En feg hund som visade aggression mot männskor avlivades direkt. Man ville inte ha rädda hundar i ringen.

Amstaffen tycker jag själv är den perfekta familjehunden, och en av de bästa hundarna att ha med andra djur.   Men precis som med alla terrier kräver den en hel del för att må bra.

Nästa hund vi ska ha blir en boerboel, jag vill ha en större hund som skrämmer rovdjur. Men samtidigt en hund som inte kräver ännu mer än min gamle pitbull/Amstaff.
Om alla anpassade sig efter vad man ska ha hunden till hade vi haft färre hundar som lider av stress och aggresion. Och som alltid finns det folk som inte borde släppas i närheten av en hund:/

Boerboel blir det här med så småningom. Men först ska sambon ha en ny jakthund, troligtvis en griffon nivernaise. Vi får sprida ut åldrarna lite så det inte blir onödigt bråk om vem som ska ha "makten"  ;)
                                                                                                                         Groucho Marx

Just_me

• Småland
« Svar #349 skrivet: 26 mar-11 kl 09:45 »
Boerboel blir det här med så småningom. Men först ska sambon ha en ny jakthund, troligtvis en griffon nivernaise. Vi får sprida ut åldrarna lite så det inte blir onödigt bråk om vem som ska ha "makten"  ;)

Ja det är nog smart!
Vi har en gammeltik här hemma som vore den perfekta "mamman" till en valp. Hon är väldigt fin i temprament och väldigt lugn och trygg.
Jag hoppas verkligen vi hinner ha dem samtidigt några år! Än är det inte snack om en till hund här, vi flänger för mycket. Blir när man har stadigt boende i Sverige igen :)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #350 skrivet: 26 mar-11 kl 10:28 »

Naturligtvis inte.. men ALLA hundar är inte lämpade som barnfamiljshundar precis lika lite som alla hundar är lämpade för vakt, vall eller vad det nu månne vara. Eftersom de flesta hundar är framavlade för specifika egenskaper blir det vansinnigt fel att sätta dom i en miljö där de inte får utlopp för det de faktiskt är födda för. Så vad jag menade med fel händer är att fel hund på fel plats. Det är ju fortfarande en människa som placerar hunden. Den har ju knappast ett eget val.
Jag är en idiot om jag tror att jag kan skaffa en terv (som någon nämnde tidigare) och tro att jag kan göra en bulldog av honom/henne.
Finns så jämrans mycket att säga om det här ämnet...

Just_me

• Småland
« Svar #351 skrivet: 26 mar-11 kl 10:32 »
Naturligtvis inte.. men ALLA hundar är inte lämpade som barnfamiljshundar precis lika lite som alla hundar är lämpade för vakt, vall eller vad det nu månne vara. Eftersom de flesta hundar är framavlade för specifika egenskaper blir det vansinnigt fel att sätta dom i en miljö där de inte får utlopp för det de faktiskt är födda för. Så vad jag menade med fel händer är att fel hund på fel plats. Det är ju fortfarande en människa som placerar hunden. Den har ju knappast ett eget val.
Jag är en idiot om jag tror att jag kan skaffa en terv (som någon nämnde tidigare) och tro att jag kan göra en bulldog av honom/henne.

Det är sant, jag skulle själv inte välja en terv om jag hade småbarn tex. Däremot gärna en Amstaff, boerboel, mastoff etc etc.
Många ser pitbull och Amstaff om hunda som inte passar med barn viloket är synd då det är helt tvärt om. Rasen är känd just för sin trygghet och stabilitet.

Margit

• Gäst
« Svar #352 skrivet: 26 mar-11 kl 18:35 »

Nej men det svåra är när man faktiskt har skaffat en hund som ska vara en "bra" familjehund, och man gör allt enligt regelboken och hunden ändå inte blir det som man trodde  :-\ då är det inte bara att säga att hunden blir vad man gör den till....inte om man har försökt göra den till en bra hund....tvärtom däremot är en annan sak.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #353 skrivet: 26 mar-11 kl 18:43 »
Nej men det svåra är när man faktiskt har skaffat en hund som ska vara en "bra" familjehund, och man gör allt enligt regelboken och hunden ändå inte blir det som man trodde  :-\ då är det inte bara att säga att hunden blir vad man gör den till....inte om man har försökt göra den till en bra hund....tvärtom däremot är en annan sak.
Fast bara för att man följer regelboken betyder ju inte att man gör rätt. Hundar är ofantligt signalkänsliga så jag drar eller tränar inte dom om jag är på dåligt humör, för även om jag tycker att jag är som vanligt mot dom, reagerar de helt annorlunda mot när jag är glad.

ivy

• Gotland
« Svar #354 skrivet: 26 mar-11 kl 19:36 »

Boerboel är underbara! Dok inte träffat några Svenska sådana, bara i deras ursprungsland Sydafrika(Tycker även de är finare än de som finns i sverige vad jag sett på bild). Maffiga vakthundar, men ändå så fredliga. Är amstaff-ägare och nu när vi har vår lilla gård är jag otroligt sugen på en riktig gårdshund. Amstaffs är otroligt kärvänliga, båda våra kryper gärna upp i ens knä och naturbegåvning med barn!
De flesta har fått mediabild "stor, muskulös, farlig hund" o när de träffat våra och hör att de hamnar i "det facket" har vi fått höra -är de inte större? & -skulle de döda en är de för att de slickar så mkt  ;D
Media blåser upp o folk utan kunskap skräms upp, tyvärr. Utbilda folket!

Just_me

• Småland
« Svar #355 skrivet: 26 mar-11 kl 19:40 »

Jag var 12 år gammal när jag fick min första hund. En Golden Retriver valp som jag älskade över allt annat! Jag hade i månader innan svalt varenda bok och text om den här hundrasen, om hundar i allmänt. Jag gick valpkurs och självklart hade mamma huvudansvaret men jag var väldigt självständig med henne.
Jag har fprtfarande en hel del ärr på händerna efter att hon anföll mig. Jag smög med det, sa att jag halkat när jag klättrart i träd, att jag slagit mig på cykeln, men det dröjde inte länge förän mamma insåg att nått var fel.
Jag fattade ju inte att hunden hade ont, led och var rädd. Hon fick kort därefter epilepsi, anfall efter anfall och hon blev bara än mer aggresiv av medicinerna. Tillslut blev vi tvungen att ta bort henne. Jag skulle tro det var en hjärntumör då hon hade tryck mot ögonen men vi lät aldrig obducera henne.

Hon var den perfekta familjehunden, och hade vi tagit bort henne efter det där första anfallet så hade vi nog aldrig fattat att hon var sjuk.
Så ibland, om än sällan, spelar det ingen roll hur mycket man evt eller försöker. Djur blir precis som vi sjuk och en rädd hund eller en hund som har ont är livsfarlig vare sig det är en golden, en tax eller en pitbull.

Har man problem med en hund ska man söka hjälp men vara väldigt kritisk och lyssna på sitt eget förnuft i första hand. Så lyckades jag få min knasiga, halvgalna och utmanande pitbull bli lika tryg och from som ett lamm. Men det tog en jäkla tid innan jag "hittade rätt" och jag lyssnade på några få "experter" som jag nu vet är helt sjuk i huvet om jag får tala klarspråk.

Den bästa grunden för hunduppfostran tycker jag är noll tollerans för smärta i träning.
Oavsett om det är nya "supersmarta" halsbandet som kniper åt i stora nervtrådar  nacken eller petflaska med grus kastad på hunden (jo då bägge delar används flitigt av Svenska "experter"), en rädd och osäker hund kommer aldrig bli en bra hund.

Just_me

• Småland
« Svar #356 skrivet: 26 mar-11 kl 19:44 »
Boerboel är underbara! Dok inte träffat några Svenska sådana, bara i deras ursprungsland Sydafrika(Tycker även de är finare än de som finns i sverige vad jag sett på bild). Maffiga vakthundar, men ändå så fredliga. Är amstaff-ägare och nu när vi har vår lilla gård är jag otroligt sugen på en riktig gårdshund. Amstaffs är otroligt kärvänliga, båda våra kryper gärna upp i ens knä och naturbegåvning med barn!
De flesta har fått mediabild "stor, muskulös, farlig hund" o när de träffat våra och hör att de hamnar i "det facket" har vi fått höra -är de inte större? & -skulle de döda en är de för att de slickar så mkt  ;D
Media blåser upp o folk utan kunskap skräms upp, tyvärr. Utbilda folket!

Boerboeler i scandinavien är en djungel :(
På så kort tid den funnits här finns det redan felavlade hundar :/
En Norsk vetrinär som verkar för förbud på Boerboel fick avliva 10 st pga extremt aggresivt beteende. Alla 10 importerade från Danmark (som redan förbjudit hunden)
Så läs på och våga ställ krav på kenneln! Jag har redan avskrivit 2 st efter mycket underliga mailkonversationer... Tex blev en skitförbannad när jag frågade om jag fick flja med dem när de gick promenad föratt se hur den beteede sig i miljön utanför hemmet. Detta fetrsom jag bara träffat Boerboler i inhägnad! Men satan i gatan, det skulle jag inte ha frågat! Det blev livat det....

Utterman

• Skåne
« Svar #357 skrivet: 26 mar-11 kl 20:05 »
Jaa ni.. Vad säger man? Ni håller dessa hundar enkom för pirret i brallan när barnfamiljen ni möter byter trottoar.

*"respeeekt lixom". Ja, dom är JÄTTESNÄLLA mot människor. Åvetni? Dom kallades ursprungligen NANNYDOG för att dom är SÅÅ snälla!*

Jovisst, jättesnälla mot folk (om dom hålls av en vettig ägare vilket är sällsynt) men att ni tar er friheten att utsätta andras hundar för livsfara för att fylla upp ert eget ego?
Ja för o INTE tala om alla gamla tanter o barnfamiljer som kommer med sin labbe eller vauvva lös, men de e sååå snäll. osså attackerar den en pit lr annan utsatt ras, gissa om dn som går i koppel lr den söta familjehunden får skit?
Och vist finns det dom som inte har råd o köpa en ferarri utan väljer en staffe lr berboel tex som penisförlängare, men ALLA behöver inte längre penis..dom kan faktiskt ha intresse i en mycket trevlig ras.. tycker snarare de borde tänkas på alla galna mammor o pappor som tror dom ÄGER trottoarer för dom har barnvagn?
Och i dag finns det fler vettiga o kunniga ägare på de sk kamphundarna än på tex golden o labbe, för dom raserna får vem som helst köpa, sen är det annorlunda på mixarna, som jag hoppas du förstår skillnaden på?
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Elcyion

• Uppland
« Svar #358 skrivet: 26 mar-11 kl 20:06 »
ur artikeln som Ståkkålmarn postade:

"Det finns så otroligt många raser att välja bland, varför vill man ha en hund som i grunden är avlad för att slåss? Jag kan inte förstå det"

Vad svarar ni som har dessa raser på den frågan? Om man vet att de flesta är rädda för dessa hundar, varför blir man då intresserad av dem, från första början? Jag förstår om man har en hund som man älskar, att man försvarar den. Men innan man fäster sig vid sin unika hund, när man bestämmer sig för att köpa en, då måste det ju ha funnits en tanke med att välja just den rasen- varför dras man till en ras som skrämmer andra och som är potentiellt farliga? Jag dömer ingen för det verkar som att ni här i tråden är seriösa hundägare men jag förstår inte helt.

Nu är den här diskussionen inte (i media och Sverige i stort) inte särskilt nyanserad. Kamphundar är även staffordshire bullterrier som togs fram som sällskaps- och familjehund (källa: http://www.ssbtk.net/8815/Historia). American staffordshire terrier som också räknas som en kamphund, är inte heller direkt avlad för kamp. Visst den kommer från början från pitbullen, men är avlad åt rakt motsatt håll (källa: http://www.amstaffklubben.se/)

I de här diskussionerna görs tyvärr ingen skillnad på staff, amstaff eller pitbull. Därför tänker inte jag heller göra det i fortsättningen av det här svaret. Jag har idag ingen "kamphund", men skulle gärna kunna tänka mig att ha en i framtiden när livet ser annorlunda ut. Varför?

Det jag har fastnat för med de här raserna är att de är väldigt sociala och stabila hundar. Jag som vill ha en hund att jobba med, fastnar väldigt mycket för de egenskaper som finns. En lättlärd hund som inte ger upp i första taget. Är inte det vad alla som jobbar med hund vill ha?
Den är lagom i strl. Kräver ingen direkt pälsvård. Behöver täcke på vintern. Mysproppar som gärna kryper upp i knäet och myser.

* Ska vara runt 50cm
* kort lätthanterlig päls (ingen trimning)
* glad och social
* lättlärd
* Envis/inte ge upp (inte samma sak som egensinnig eller tjurskallig)
* myspropp som gärna vill vara nära/sova under täcket.

Nu skulle jag vilja att du kommer med ett förslag på någon annan ras (som inte är kamphund) som uppfyller ovanstående punkter :)
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Utterman

• Skåne
« Svar #359 skrivet: 26 mar-11 kl 20:07 »
ur artikeln som Ståkkålmarn postade:

"Det finns så otroligt många raser att välja bland, varför vill man ha en hund som i grunden är avlad för att slåss? Jag kan inte förstå det"

Vad svarar ni som har dessa raser på den frågan? Om man vet att de flesta är rädda för dessa hundar, varför blir man då intresserad av dem, från första början? Jag förstår om man har en hund som man älskar, att man försvarar den. Men innan man fäster sig vid sin unika hund, när man bestämmer sig för att köpa en, då måste det ju ha funnits en tanke med att välja just den rasen- varför dras man till en ras som skrämmer andra och som är potentiellt farliga? Jag dömer ingen för det verkar som att ni här i tråden är seriösa hundägare men jag förstår inte helt.
Kan bara hänvisa till den FÖRSTA kampavlade rasen som existerar, Boston terriern.. undrar varför gamla tanter o barnfamiljer väljer dom?
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1597 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser