Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104562 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #300 skrivet: 24 aug-10 kl 18:29 »
Fast det blir ännu svårare att kontrollera och det skulle nog leda till att hundar och andra djur säljs "svart" av folk som inte vill betala avgifter. Vilket leder till än sämre kontroll på hur mycket djur som säljs och köps och av vilka.
   Kom med något mera konstruktivt då ja jör mer redan än dom flesta så det får räcka för mej ja lägge hällre pengarna på mat till djuR som ja tage hand om för att anra  skiter i dom tycer du ite att det är bettr att lägga pengar på djuren i stället för att betala en myndig het till

Just_me

• Småland
« Svar #301 skrivet: 24 aug-10 kl 19:46 »
   Kom med något mera konstruktivt då ja jör mer redan än dom flesta så det får räcka för mej ja lägge hällre pengarna på mat till djuR som ja tage hand om för att anra  skiter i dom tycer du ite att det är bettr att lägga pengar på djuren i stället för att betala en myndig het till

Omprioritering skulle väl vara mitt mest konstruktiva förslag. För jag betalar gärna för en myndighet som fungerar om det gynnar djur, speciellt som jag anser det är alla vårts ansvar att se till att djur i vårt samhälle har det bra.

Jag ser stora brister i hur systemet fungerar idag, skattepengar läggs på byrokrati som inte leder någonstans alls. Men då blir det här väldigt OT om vi ska diskutera politik och skattefinanciering :)

pålle

• Gäst
« Svar #302 skrivet: 24 aug-10 kl 20:15 »
Omprioritering skulle väl vara mitt mest konstruktiva förslag. För jag betalar gärna för en myndighet som fungerar om det gynnar djur, speciellt som jag anser det är alla vårts ansvar att se till att djur i vårt samhälle har det bra.

Jag ser stora brister i hur systemet fungerar idag, skattepengar läggs på byrokrati som inte leder någonstans alls. Men då blir det här väldigt OT om vi ska diskutera politik och skattefinanciering :)
He jovist blir det men så är det ju tyvär  men hur menar du att ja skulle bidra då i så fall någon stans så måste  ju pengarna tas och ja gör ju redan en massa  ska ja då upp höra med att ta hand om o önskade hundar för att gynna djur polis?

Just_me

• Småland
« Svar #303 skrivet: 24 aug-10 kl 20:23 »
He jovist blir det men så är det ju tyvär  men hur menar du att ja skulle bidra då i så fall någon stans så måste  ju pengarna tas och ja gör ju redan en massa  ska ja då upp höra med att ta hand om o önskade hundar för att gynna djur polis?

Jag förstår hur du menar och jag tror jag vet hur du känner.
Jag själv tar hand om djur, lägger mycket pengar, tid och energi på det. Och när jag ser alla som fullständiugt skiter i sina djur vill jag bara ge upp. Jag vill förståss deffenetivt inte lägga MER pengar på skit som andra ställt till med.

Men sen finns det ju ingen bättre lösning heller tror jag än att financiera en sådan myndighet med skattepengar, och då blir det bla du och jag som betalar. Men jag tror knappast man skulle behöva en skatteHÖJNING för att klara en sån myndighet, utan en omprioritering av de pengar vi faktiskt redan betalar in.

Att "öronmärka" skattepengar är byrokratiskt och i längden dyrt, så jag tror inte det går att ta ut  en avgift på att ha djur som sen ska gå till just djurpolisen.

Är kanske inte så bra på att förklara hur jag tänker men hoppas det är hyffsat tydligt i alla fall, hehe

pålle

• Gäst
« Svar #304 skrivet: 24 aug-10 kl 20:31 »
Jag förstår hur du menar och jag tror jag vet hur du känner.
Jag själv tar hand om djur, lägger mycket pengar, tid och energi på det. Och när jag ser alla som fullständiugt skiter i sina djur vill jag bara ge upp. Jag vill förståss deffenetivt inte lägga MER pengar på skit som andra ställt till med.

Men sen finns det ju ingen bättre lösning heller tror jag än att financiera en sådan myndighet med skattepengar, och då blir det bla du och jag som betalar. Men jag tror knappast man skulle behöva en skatteHÖJNING för att klara en sån myndighet, utan en omprioritering av de pengar vi faktiskt redan betalar in.

Att "öronmärka" skattepengar är byrokratiskt och i längden dyrt, så jag tror inte det går att ta ut  en avgift på att ha djur som sen ska gå till just djurpolisen.

Är kanske inte så bra på att förklara hur jag tänker men hoppas det är hyffsat tydligt i alla fall, hehe
Ja då är vi ju två i alla fall om det både vad det gäller djuren och förklaringar :D

Birgit

« Svar #305 skrivet: 24 aug-10 kl 20:39 »
Citera
De hittade stora mängder döda djur på hans gård när de, efter 1 år av klagomål och anmälningar från bla mig, tog sig en titt på saken.
Här borde myndigheten anmälts för tjänstefel. De är skyldiga att åka ut och kontrollera vid anmälan. Detta gäller kamphundarna också. Men det är djurskyddsinspektörerna,inte polisen man ringer.

Just_me

• Småland
« Svar #306 skrivet: 24 aug-10 kl 20:44 »
Här borde myndigheten anmälts för tjänstefel. De är skyldiga att åka ut och kontrollera vid anmälan. Detta gäller kamphundarna också. Men det är djurskyddsinspektörerna,inte polisen man ringer.

Tyvärr är det inte så, de tar ens anmälan  på papper, sen prioriteras den anmälan mot alla andra de har. Det är helt lagligt, och de kan inte åka dit för att inte sätta högre prio på något som djurmisshandel.
Vet dock en polismyndighet i Stockholm som åkte dit för att de satte lägsta prio på ett ögonvittne som ringde in en barnmisshandel.Tog 8 månader att fastställa att polisen gjort fel och sen gick de med en varning.

Thats the way it is

Birgit

« Svar #307 skrivet: 25 aug-10 kl 07:19 »
Citera
Tyvärr är det inte så, de tar ens anmälan  på papper, sen prioriteras den anmälan mot alla andra de har
Kanske jobbar djurskyddsmyndigheten olika på olika håll, men det är ju SJV som inrättat direktiven.
Där jag bor hävdar de att de måste åka på alla anmälningar inom ett dygn. Övrig rutinkontroll blir alltså lidande. Men de struntar inte i någon anmälan.
Kolla med SJV hur direktiven är ställda.

Just_me

• Småland
« Svar #308 skrivet: 25 aug-10 kl 11:42 »
Kanske jobbar djurskyddsmyndigheten olika på olika håll, men det är ju SJV som inrättat direktiven.
Där jag bor hävdar de att de måste åka på alla anmälningar inom ett dygn. Övrig rutinkontroll blir alltså lidande. Men de struntar inte i någon anmälan.
Kolla med SJV hur direktiven är ställda.

"Misstänker du att ett djur inte sköts på rätt sätt?
Om du misstänker att djur vansköts eller far illa ska du kontakta länsstyrelsen. Du kan göra en anmälan anonymt om du vill. Om det är akut och du inte kan nå länsstyrelsen kan du kontakta polisen."

Det är samma info som jag fann förra gången. Länsstyrelsen bad mig kontakta polis eftersom ärendet inte kunde hanteras av dem.

Neiklot

• Gäst
« Svar #309 skrivet: 28 aug-10 kl 10:26 »
Visst, hundar är avlade för olika ändamål, men pitbull eller ej, ALLA hundraser kan agera "mördarhund".

Ett ex. är våran cocker spanieltik.
Kanske ingen mördarhund men vass till tusen, även om hon lugnat ner sig väldigt väldigt mycket. (periodvis har hon försökt ockupera sängen med tänderna som vapen, som ett ex).

95% av hundens beteende ligger hos ägaren.
That's it, facit i hand.

Sen att då, dom 5 sista procenten råkar vara just dom fem man inte vill ha, det kan man ju fundera över..

Lycka till med hunden och gnälliga grannar.

Och sist en fråga: Du visste säkert om redan innan hur folk reagerar på pitbulls/kamphundar: så varför skaffade du en?

Lite som att skaffa en tuppkam och färga den rosa: "Det är så jobbigt, alla tittar på mig"..

*suck*..

/Neiklot
« Senast ändrad: 28 aug-10 kl 10:29 av Neiklot »

Mysla

• Norrbotten
« Svar #310 skrivet: 28 aug-10 kl 11:16 »
Och sist en fråga: Du visste säkert om redan innan hur folk reagerar på pitbulls/kamphundar: så varför skaffade du en?

Jag har en hund som ser ut som en kamphund. Jag skaffade henne för att jag inte har funnit någon annan ras som passar mig och mitt liv lika bra som just den rasen gör.
Jag letade efter en mellanstor, frisk, robust hund som jag kan arbeta med om jag vill men som inte kräver massor och åter massor hela tiden. Jag vill inte ha ett pälsmonster och jag vill inte ha en hund som har lätt till skall/bjäbb. Jag är dessutom ganska fåfäng och tycker att min hund(och de flesta av hennes typ) är väldigt vacker med synliga muskler och smidig kroppsbyggnad.

Jag har haft flertalet hundar av olika typer, mest brukshundar, och jag har insett vad som inte passar mig och vilka egenskaper som krävs för att det ska fungera. Med den erfarenheten satt jag ändå länge, länge och funderade på om jag verkligen skulle skaffa en Amerikansk Bulldog. Just för att jag vet att det kan bli jobbigt med omgivningen. Grejen är att det bara är okunniga människor som på håll reagerar negativt eller med rädsla. I princip alla som har träffat min hund tycker att hon är en helt underbar individ trots att hon är långt ifrån perfekt.

Jag har vetat vad jag haft i snöret från start och har aktivt arbetat för att tämja de mindre trevliga sidorna som faktiskt finns i henne. Jag har varit extremt petig med att hon aldrig någonsin ska få ställa till besvär på något sätt, hon är aldrig lös i bostadsområdet även fast hon faktiskt är så uppfostrad att hon kan det, hon har aldrig fått visa intresse för människor vi möter på stan ens, bara för att folk i allmänhet inte ska behöva vara rädda när hunden kommer gående med blicken fäst i mötandes ansikte.
För det är en av de saker jag har insett att folk har svårt för med bullhundarna. Deras vilja att söka ögonkontakt med allt och alla.

Det är så jag har gjort, och det är så jag anser att man idag måste göra med sina "kamphundar" för att möta acceptans istället för ilska, rädsla och andra fördomar. Man måste vara extremt ödmjuk och ursäktande. Ganska tråkigt att jämt behöva det men jag står gärna ut med det om det betyder att jag får ha den här hunden utan diverse påhopp från allmänheten.

Just_me

• Småland
« Svar #311 skrivet: 29 aug-10 kl 12:35 »
Jag har en hund som ser ut som en kamphund. Jag skaffade henne för att jag inte har funnit någon annan ras som passar mig och mitt liv lika bra som just den rasen gör.
Jag letade efter en mellanstor, frisk, robust hund som jag kan arbeta med om jag vill men som inte kräver massor och åter massor hela tiden. Jag vill inte ha ett pälsmonster och jag vill inte ha en hund som har lätt till skall/bjäbb. Jag är dessutom ganska fåfäng och tycker att min hund(och de flesta av hennes typ) är väldigt vacker med synliga muskler och smidig kroppsbyggnad.

Jag har haft flertalet hundar av olika typer, mest brukshundar, och jag har insett vad som inte passar mig och vilka egenskaper som krävs för att det ska fungera. Med den erfarenheten satt jag ändå länge, länge och funderade på om jag verkligen skulle skaffa en Amerikansk Bulldog. Just för att jag vet att det kan bli jobbigt med omgivningen. Grejen är att det bara är okunniga människor som på håll reagerar negativt eller med rädsla. I princip alla som har träffat min hund tycker att hon är en helt underbar individ trots att hon är långt ifrån perfekt.

Jag har vetat vad jag haft i snöret från start och har aktivt arbetat för att tämja de mindre trevliga sidorna som faktiskt finns i henne. Jag har varit extremt petig med att hon aldrig någonsin ska få ställa till besvär på något sätt, hon är aldrig lös i bostadsområdet även fast hon faktiskt är så uppfostrad att hon kan det, hon har aldrig fått visa intresse för människor vi möter på stan ens, bara för att folk i allmänhet inte ska behöva vara rädda när hunden kommer gående med blicken fäst i mötandes ansikte.
För det är en av de saker jag har insett att folk har svårt för med bullhundarna. Deras vilja att söka ögonkontakt med allt och alla.

Det är så jag har gjort, och det är så jag anser att man idag måste göra med sina "kamphundar" för att möta acceptans istället för ilska, rädsla och andra fördomar. Man måste vara extremt ödmjuk och ursäktande. Ganska tråkigt att jämt behöva det men jag står gärna ut med det om det betyder att jag får ha den här hunden utan diverse påhopp från allmänheten.

Ja, själv ska jag köpa CC, kommer säkert få höra ett och annat, men kanske inte lika mycket som när jag hade en pittbull.
Men jag måste säga att de flesta i min omgivning ändrade åsikt om kamphundar efter att ha umgåtts med min hund. Och det är värt mycket. De som skällde på än på stan är inte värd att bli ledsen över, det är okunnighet och rädsla.

Dock respekterade jag alltid folks åsikter och lät aldrig min hund hälsa på andra, om inte jag hälsade först och de kände att det var okej. För jag har själv en enorm respekt för hundar och jag aktar mig mer för en pitbull/dobberman/Schefer än för en pudel. Det är bara vanligt folkvett att känna respekt för kraftfulla djur.

(Kan dock tillägga att jag enbart blivit anfallen av en hund och det var en mellanpudel som högg mig till blods)

Neiklot

• Gäst
« Svar #312 skrivet: 02 sep-10 kl 12:39 »
Mysla, tack för svar.

Men jag skulle vilja ha svar från personen som startade tråden. :)

Personligen gillar jag också dom lite maskulina hundarna bäst, speciellt utseendemässigt. (Rottweiler, Am-staff och pitbull ex).

Men som jag försökte säga i föregående inlägg så borde man, vid det här laget, veta att "pitbulls/mördarhundar" inte är så populära. Därför tycker jag, personligen, att man inte ska gnälla för att "grannar har klagat"..

Jag vill inte hoppa på någon. :)

/Neiklot

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #313 skrivet: 12 sep-10 kl 00:54 »
Jag aktar mig mer för en pitbull/dobberman/Schefer än för en pudel. Det är bara vanligt folkvett att känna respekt för kraftfulla djur.

(Kan dock tillägga att jag enbart blivit anfallen av en hund och det var en mellanpudel som högg mig till blods)

Jag har själv boskapsvaktare och har gjort vissa prov hos andra med boskapsvaktande hundar, natuligtvis med gemensamt intresse. Det är naturligtvis lite skämmande när hundar i den storleken säger till men jag har inte blivit biten, däremot biten i benet av en drever när jag stog lungt och pratade med hans husse med blodvite som resultat, har även blivit biten av en Labrador/BC blandning den bet mig i handleden helt oprovoserat. Det har inte gjort mig rädd för hundar av de raserna...
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Vilse

• Gäst
« Svar #314 skrivet: 12 sep-10 kl 04:07 »
Visst, hundar är avlade för olika ändamål, men pitbull eller ej, ALLA hundraser kan agera "mördarhund".

Ett ex. är våran cocker spanieltik.
Kanske ingen mördarhund men vass till tusen, även om hon lugnat ner sig väldigt väldigt mycket. (periodvis har hon försökt ockupera sängen med tänderna som vapen, som ett ex).

95% av hundens beteende ligger hos ägaren.
That's it, facit i hand.

Sen att då, dom 5 sista procenten råkar vara just dom fem man inte vill ha, det kan man ju fundera över..

Lycka till med hunden och gnälliga grannar.

Lite som att skaffa en tuppkam och färga den rosa: "Det är så jobbigt, alla tittar på mig"..

*suck*..

/Neiklot

Det med cocker,,jag är uppvuxen med cocker och satt på golvet omgiven av ett helt gäng sådana.
Ibland åkte jag på ett nyp, men det var typ morra, visa tänder och om jag pressade hunden så kunde jag åka på ett nyp,,ett snabbt bett.
det som är läskigt med visa raser är att dom ger inte bara ett snabbt bett utan håller och krokodiljobbar,,
jag har blivit biten/nypt ett antal gånger i mitt liv men är inte rädd.
men jag är lite rädd för "krokodilhundar", en av mina hundar har blivit anfallen av en sådan hund,,det var ren tur at den anfallande hunden var ung och ovan och att min hund är väldigt alfa och gammal och stark,,och att min man var närvarande och koncentrerade sej stenhårt på att spöa på krokdilhunden,,

lasseis

• Dalarna
« Svar #315 skrivet: 09 dec-10 kl 17:03 »
läst tråden och blir fundersam hur tidningarnas framfart kan få folk att tro att hundraser är farliga
i slutet på 70-talet köpte jag en svart schäfer, samma fördomar om schäfer då som om sk kamphundar i dag
mina 2 cent bara

Just_me

• Småland
« Svar #316 skrivet: 10 dec-10 kl 23:20 »
läst tråden och blir fundersam hur tidningarnas framfart kan få folk att tro att hundraser är farliga
i slutet på 70-talet köpte jag en svart schäfer, samma fördomar om schäfer då som om sk kamphundar i dag
mina 2 cent bara

Tyvärr kommer det alltid vara så.
Vare sig man vill eller inte finns det en grupp hundägare som har hund som vapen/statussymbol.
I Norge har problemet gått från "killer pitbulls" till "killer mastiffer". I Danmark har man återigen förbjudit raser, bla boerboel.
När pitbullen förbjuds så slutar inte den här gruppen människor ha hund. De köper en annan ras. Dobberman, schäfer, mastiff, rottis. Allt med muskler och starka käkar.

Själv tycker jag hela diskussionen är urlöjlig. Djur är farliga. Punkt.

Utterman

• Skåne
« Svar #317 skrivet: 10 dec-10 kl 23:26 »
undrar hur många som skriker om "kamphundar" o mördarhundar känner till bitstatistik tex? eller att den söta lilla skokrämshunden som numer är pensionärdamernas lilla sötnöt är bland de första som avlats för just hundkamp i Boston av rasen terrier, just de, Boston terriern.. ska den förbjudas med?

är så trött på denna hysteri!! finns inga dåliga hundar, men de på andra änden av kopplet..där är problemen..och blandrasaveln med dessa skarpare hundar...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

pålle

• Gäst
« Svar #318 skrivet: 11 dec-10 kl 00:43 »
undrar hur många som skriker om "kamphundar" o mördarhundar känner till bitstatistik tex? eller att den söta lilla skokrämshunden som numer är pensionärdamernas lilla sötnöt är bland de första som avlats för just hundkamp i Boston av rasen terrier, just de, Boston terriern.. ska den förbjudas med?

är så trött på denna hysteri!! finns inga dåliga hundar, men de på andra änden av kopplet..där är problemen..och blandrasaveln med dessa skarpare hundar...
Haha vadet gäller Boston den var bra, vadet gäll e blandras så värkar du inte ha så stor aning  samma problemet är ju vem som håller i snöret.

Just_me

• Småland
« Svar #319 skrivet: 11 dec-10 kl 21:59 »

Tacka fan att det finns blandraser. Sjukdommarna man avlat fram för att få ett "fint" yttre är rena djurplågeriet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1776 gäster, 5 användare (1 dolda)
Nataks, Tur-Johan, köksträdgård, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser