Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104596 gånger)

esten

• -
SV: Min mördarhund
« Svar #260 skrivet: 30 dec-09 kl 13:47 »
Jag har haft några hundar åt den då statliga hundskolan , bla en hangarhund !
Dressyren är strängare än den vanliga brukshunds modellen , MEN man tuktar INTE
hangarhundarna !
Eller några andra heller för den delen .

ptakaplay

« Svar #261 skrivet: 16 maj-10 kl 20:09 »
om man ser en person med en hagelbössa under armen på gatan  hur vet man att den perssonen är en bra ägare av bössan

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #262 skrivet: 16 maj-10 kl 20:47 »
Hunden , katten , illern  tex är rovdjur , detta ska man veta när man köper ett husdjur .
Vill man inte ha instingter dom rovdjur har då kan man skaffa en gräsätare .

Konstigt nog har folk jätte hög respekt för det lilla rovdjuret iller men inte det stora som hunden .

Hemma hos mej har jag ofta hört "Akta dej för Illern " när folk har kommit in men dom har släppt ungarna rakt på en kull nyfödda valpar med tik???

Mina barn har blivit hundbitna när dom var yngre av farmors avelshane av mellanstor ras .
Dom fick skylla sej själva , hanen var bunden o ungarna visste att man inte fick gå dit.

Annat är det om en hund attakerar oprovocerat .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #263 skrivet: 16 maj-10 kl 23:11 »
om man ser en person med en hagelbössa under armen på gatan  hur vet man att den perssonen är en bra ägare av bössan
Om man ser någon med ett barn, hur vet man att den är en bra förälder? Hur vet man att de inte formar en sjuk sadistisk mördare, eller en ledsen disharmonisk självskadande knarkare?

Det går inte att tvinga folk att vara pålästa och duktiga på något som helst, trots det brukar de flesta lyckas någorlunda, men vissa misslyckas totalt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Just_me

• Småland
« Svar #264 skrivet: 23 maj-10 kl 18:14 »
Jadå, dom är säkert JÄTTESNÄLLA, men varför ska man ha en ras som avlats fram att döda andra hundar? Jag brukar jämföra dessa raser med vapen, ett vapen i sig har aldrig skadat någon men likförbannat kan man inte köpa det hur som helst. Vad är det som lockar en person att ha dessa hundar? Jag står helt oförstående.

De är avlade för vakt, i vissa fall för att fälla tjurar men de är knappast vanliga raser härikring.
De är avlade för att tåla stress, högt tempo och mycket variation. Just därför är de den perfekta barnhunden.
Vem har avlat hundar för att döda andra hundar undrar jag förståss.

Allt kan vara ett vapen, din smörkniv kan bli ett vapen och defenetivt din golden om du tränar hårt nog.

Pitbullen är tyvär en status symbol för just makt och kamp hos människor som är i behov av sånna symboler. Det är dessa hundar som skapar rubriker, inte de som vanliga svensons har.

Ställ dig en annan fråga: Varför betalar folk 10 tusentals kronor för hundar med defekta leder, nosuppbyggelser som gör att de knappt kan andas, hudöverflöd som skapar svamp, sår och infektioner och färgsättningar som bara kan tas fram om 8 av 10 valpar blir antingen blind eller döv.
Där har vi ett riktigt problem i hundvärlden.

Vargerik

• Gäst
« Svar #265 skrivet: 23 maj-10 kl 19:13 »
Citera
Där har vi ett riktigt problem i hundvärlden.

Kan inte hålla med mer, men det är inte de problemen som tråden handlar om.

Just_me

• Småland
« Svar #266 skrivet: 23 maj-10 kl 19:41 »
Kan inte hålla med mer, men det är inte de problemen som tråden handlar om.

Själv menar jag att det den här tråden handlar om är ett människoproblem och inte ett hundrasproblem och att problemet uppstår pga okunskap och förutfattade meningar (som de flesta problem gör)
 ::)

pålle

• Gäst
« Svar #267 skrivet: 23 maj-10 kl 21:05 »
Helt rätt
Själv menar jag att det den här tråden handlar om är ett människoproblem och inte ett hundrasproblem och att problemet uppstår pga okunskap och förutfattade meningar (som de flesta problem gör)
 ::)

Vilse

• Gäst
« Svar #268 skrivet: 24 maj-10 kl 05:33 »
Den haer traaden,,har laest lite haer och lite daer,,

Det med att ha hundraser aer att det aer framavlade kvaliteer och specifika egenskaper,,

En del hundraser biter en gaang,,andra biter och haaller och ger inte upp.

Sen finns det ju individer som beter sej olika som i alla sammanhang.

Jag har blivit biten otaliga gaanger som barn, av min farmors hundar.
Dom bet bara en gaang och det var naer jag gjort naagot som stoerde dom.
Det var av ras som bara biter en gaang,,morrar och nyper till,,men aldrig haalla "to the bitter end".

Sen saa om man gaar fram till bunden hund,,vilken ras det aen maa vara saa kan den kaenna sej traengd och nypa till.

fiaelise

• Västergötland
    • The blogg...
« Svar #269 skrivet: 06 jun-10 kl 22:45 »
Möjligt. Men varför välja att ha alla odds emot sig? Det finns ju ett otal raser att välja bland som inte är framavlade att döda andra djur.
Men har man en av dom så kanske man inte känner den där kittlingen när andra blir rädda, för det är väl den man suktar efter?
Så får man ju heller inte breda ut sig på internetforum och beklaga sig över att folk blir rädda för min hund som minsann är SÅÅ snäll.
Nej, bort med skiten.
Man kanske ska komma ihåg att ALLA hundar i grund och botten är rovdjur. Rovdjur dödar och äter andra djur. Och poff så har man helt plötsligt inga hundar kvar att välja mellan.
Jag har själv två vinthundar som ihop är mördarmaskiner om man råkar vara hare, katt eller annat lurvigt och flyktbenäget. Som hundägare har man ett stort ansvar oavsett vad för hund man har, mord i sinnet eller inte. Olyckor kan hända vem som helst, och alla hundar kan bitas. Det handlar om att ta ansvar, vilket vissa tyvärr inte gör.

Och till trådskaparen; jag känner en tjej som knöt en rosa rosett runt halsen på sin staffe och fick ett helt annat bemötande av folk de träffade ute. Det tog udden av det hela lite. Kanske värt att testa!
Själv får jag höra var och varannan dag att jag inte matar mina hundar och att de är för smala. Lika trevligt varje gång...
Life isn't about finding yourself, it's about creating yourself.

Charlotte

• -
« Svar #270 skrivet: 08 jun-10 kl 12:35 »
 Nu förbjuder man vissa hundraser i Danmark:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7248186.ab?sms_ss=facebook
Raserna är:
Sarplaninac
Sydrysk ovtjarka
kangal
tornjak
centralasiatisk ovtjarka
kaukasisk ovtjarka
Amstaff
amerikansk bulldog
Dogo argentino
Fila brasileiro
Boerboel
                                      Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #271 skrivet: 08 jun-10 kl 20:19 »
Ja och det är ju beklagligt när sådant sker, för det är inte hundarna det är fel på utan de som skaffar sig dem.

De flesta av hundarna i listan är boskapsvaktare och som sådana fungerar de ypperligt. Men det har blivet något mode bland unga killar framförallt att ha dessa hundar och att uppmuntra deras vaktande in absurdum.  (Innan var det schäfer, rottis och doberman, sedan kom pittbull).

Man kan inte hålla hundar med mycket gamla anor, avlade för ett visst ändamål, på ett helt felaktigt sätt. Då kan vilken hund som helst bli farlig.
Jag har ju själv haft- och umgåtts med mängder av boskapsvaktande hundar av olika raser. Får de jobba på det sätt de är avlade för så har de en otroligt låg bittröskel och är svårprovocerade. De är väldigt duktiga på att avgöra vad som är verklig fara och inte. Men sätt dem i hundgård och de blir tokiga!
Uppmuntrar man vaktandet med att dessutom försvara husse/matte mot människor i stadsnära område, så är det inte trevliga hundar att möta.

Som ägare av arbetande boskapsvaktare uppmuntrar man aldrig vaktandet, för det har de redan. Man lär dem att de inte ska vakta mot allt. Ren socialträning alltså och en av de första sakerna de får lära sig är att människor är vänner.
Boskapsvaktarna är heller inte avlade för att döda andra djur i onödan. Deras roll är att hålla främst rovdjur borta från den flock de är satta att vakta. Men om nöden så kräver, så offrar de t.om sitt liv för flocken, där de alltid är lägst i rang. Ja, de lägger sig på rygg frivilligt om fåren blir irriterade på dem ::) för att visa sin underkastelse och detta är inget man lär dem utan fåren lär dem detta. (Det finns ju folk som anser att det är djurplågeri med ryggläge, men dessa hundar använder detta för att visa sin underkastelse - vilket innebär att de även frivilligt gör det för människor om man rättar felaktiga beteenden).

Just_me

• Småland
« Svar #272 skrivet: 08 jun-10 kl 21:47 »
Nu förbjuder man vissa hundraser i Danmark:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7248186.ab?sms_ss=facebook
Raserna är:
Sarplaninac
Sydrysk ovtjarka
kangal
tornjak
centralasiatisk ovtjarka
kaukasisk ovtjarka
Amstaff
amerikansk bulldog
Dogo argentino
Fila brasileiro
Boerboel
                                      Mvh
                                   Charlotte

Boerboel har jag varit sugen på länge, otroligt fina hundar, en fin historia bakom rasen med.
Men jag har valt att köpa en Cane Corso då Boerboelen ibland får ett skarpt temprament om den inte får jobba som den är avlad till.
Sorgligt att småpojkar i ghettot ska få förstöra för de som använder sig av de här raserna för det de är avlade för.

rutan1

• Östergötland
« Svar #273 skrivet: 09 jun-10 kl 23:16 »
Har Ambull.. Jättetrevlig vovve, den tillhör väl oxå "kamphundarna", anledningen var att hon inte hade det bra på förra stället. Ingen misshandel eller så utan hon var ensam lite mycket..
Måste säga att mer förarvek och mjuk hund får man nog leta efter.. Men i fel händer så är de säkert inte roliga.
Men vilken hund är det?

Vänligen rutan1
det är som Östersjön... Valfritt
Å jag är inte dum,har bara otur när jag tänker!

red

• Bohuslän
« Svar #274 skrivet: 09 jun-10 kl 23:58 »
Möjligt. Men varför välja att ha alla odds emot sig? Det finns ju ett otal raser att välja bland som inte är framavlade att döda andra djur.

Väldigt många raser är framavlade för jakt, det är bara att man inte tänker på det eftersom de allra flesta använder sina hundar enbart som sällskap. Cocker Spaniel, som används till fågeljakt, för att ta ett  exempel..
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Charlotte

• -
« Svar #275 skrivet: 10 jun-10 kl 00:04 »
Väldigt många raser är framavlade för jakt, det är bara att man inte tänker på det eftersom de allra flesta använder sina hundar enbart som sällskap. Cocker Spaniel, som används till fågeljakt, för att ta ett  exempel..
Fast hur många av Jakthundarna är framavlade för att döda djur? Inte Cocker Spaniel i alla fall ;)
                                Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

red

• Bohuslän
« Svar #276 skrivet: 10 jun-10 kl 01:03 »
Så sant som det är sagt, det finns många olika typer av jakthundar, det var synnerligen ett klantigt exempel!
 Men det finns många terrier- och vinthundsraser som är framavlade för att döda djur. Borzoier t.ex, väldigt stark jaktinstinkt i dem.

Min (missade) poäng var att hundar är rovdjur och att det inte hjälper att förbjuda hela hundraser. Det egentliga problemet är ju att många människor är olämpliga som djurägare, och det är det svårt att komma runt med lagens hjälp.
« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 01:06 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

TROYA

« Svar #277 skrivet: 10 jun-10 kl 11:10 »
Det är ju väl som vanligt bland oss människor. De flesta har aldrig träffat en "Bulle" eller staffis IRL, men alla har hör talas om dem och läst alla tidningsartiklar. Det är ju så att om det står i tidningen så är det ju definitivt sant,,,,,,,,,

Btw, tidningarna har skrivit om attackerande "mördarrävar" som attackerat människor den sista tiden, alltså tycker jag givetvis att man skall förbjuda rävar.

Med vänliga hälsningar
Troya

Just_me

• Småland
« Svar #278 skrivet: 10 jun-10 kl 12:54 »
Det är ju väl som vanligt bland oss människor. De flesta har aldrig träffat en "Bulle" eller staffis IRL, men alla har hör talas om dem och läst alla tidningsartiklar. Det är ju så att om det står i tidningen så är det ju definitivt sant,,,,,,,,,

Btw, tidningarna har skrivit om attackerande "mördarrävar" som attackerat människor den sista tiden, alltså tycker jag givetvis att man skall förbjuda rävar.

Med vänliga hälsningar
Troya

Satt och fundera lite jag med på om det är en antirävkampanj på gång? Först Varg, sen björn sen räv...

Birgit

« Svar #279 skrivet: 10 jun-10 kl 21:53 »
Ja, vad härnäst ??? Mördarfår 8) 8) 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1630 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser