Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104552 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #240 skrivet: 21 nov-09 kl 16:45 »
Varjerik du begår brott när du har fjäder batong och änvär är det om du använder den . skulle va kul att få reda på vad du har för hundar skälv mvh

Vargerik

• Gäst
« Svar #241 skrivet: 21 nov-09 kl 17:06 »
Varjerik du begår brott när du har fjäder batong och änvär är det om du använder den . skulle va kul att få reda på vad du har för hundar skälv mvh
Brott & jag är som hink & spade dom gånger det krävs för att skydda mina vänner. Kunde inte skita mer i det.
Schäfer, naturligtvis!

Boerlady

« Svar #242 skrivet: 21 nov-09 kl 17:41 »
haha
Nix jack russels och andra terriers är tuffa hundar.Tysk jakterrier är det rätt mkt sting i med.
Ja tur att de inte är större,håller med.Men har även träffat trevliga jackrussels.Samma sak igen,dåliga ägare=dåliga hundar.
Man bör vara påläst och kunna tillgodose en ras behov och kunna hantera den.Inte bara köpa en för att den ser söt ut,eller kompisen hade och denv ar så snäll..
Detta har jag nämnt förrut i en annan tråd.

pålle

• Gäst
« Svar #243 skrivet: 21 nov-09 kl 18:53 »
Brott & jag är som hink & spade dom gånger det krävs för att skydda mina vänner. Kunde inte skita mer i det.
Schäfer, naturligtvis! Har du den Schäfer som penis för längare då?   och batong där till  du måste va jävligt otrygg mvh

Vargerik

• Gäst
« Svar #244 skrivet: 21 nov-09 kl 18:58 »

Nu förstår jag inte redigt vad du menar, förlängare? Penis? Är det mitt könsorgan du anspelar på så är teleskopbatongen kortare.
Otrygg, hur menar du nu? Pensionsförsäkring, sjukvårdförsäkring? Har du en släng av Down´s syndrom?

pålle

• Gäst
« Svar #245 skrivet: 21 nov-09 kl 19:15 »
Nu förstår jag inte redigt vad du menar, förlängare? Penis? Är det mitt könsorgan du anspelar på så är teleskopbatongen kortare.
Otrygg, hur menar du nu? Pensionsförsäkring, sjukvårdförsäkring? Har du en släng av Down´s syndrom?
Det måste vell en då va du som har det som gnället så på vissa hundraser för du kan vell ite bort förklara ägarens ansvar att ha pli på sin hund oavsett ras att du sen ite fattar ironin är ju inte mitt problem sluta gnäll på hundarna gnäll på ägaren i bakom snöret i ställ ett  mvh

Vargerik

• Gäst
« Svar #246 skrivet: 21 nov-09 kl 19:20 »
Det måste vell en då va du som har det som gnället så på vissa hundraser för du kan vell ite bort förklara ägarens ansvar att ha pli på sin hund oavsett ras att du sen ite fattar ironin är ju inte mitt problem sluta gnäll på hundarna gnäll på ägaren i bakom snöret i ställ ett  mvh
Jaja, det blir säkert bra ska du se.

Boerlady

« Svar #247 skrivet: 22 nov-09 kl 09:04 »
"sluta gnäll på hundarna gnäll på ägaren i bakom snöret i stället"

Precis.Visst vissa raser gör mer skada än andra tex för att de är större.Men mindre hundar har dödat bebisar.Gör det dem mindre farliga?
Nix,hundägarens ansvar,ALLTID,oavsett ras.

Boerlady

« Svar #248 skrivet: 22 nov-09 kl 09:07 »

Birgit

« Svar #249 skrivet: 23 nov-09 kl 08:15 »
Jag vet inte vad du vill uppnå med alla länkar Boerlady? Vad säger de egentligen om vilka hundar som är farliga och varför? Det står tydligt att i ett fall (med schäfern) så rör det sig om en utomstående unge som knallar in till en fastkedjad schäfer. Vad är konstigt? Man ska ha koll på sina små barn, hundar som sitter fast är mer försvarsbenägna, då de känner sig trängda. Vi har samma fall hos grannen här, fast med en jakt tax som ungen träffat förut.  Bonden skulle ut och jaga, hade tillfälligt bundet hunden på utsidan av hundgården, gått in i huset för att hämta något. Den nyinflyttade stadsfamiljens tvååring springer in till deras hund, och ska pussa den. Hunden blir rädd och biter ungen i kinden. Föräldrarna krävde omgående avlivning.
Samma unge har hittats i våran tädgård ett antal gånger, utan föräldrarnas vetskap. Då har han passerat vår hage med tre, inte barn vana hästar t.ex. Om de av rädsla sparkat ungen, skulle vi då avlivat dem? Bor man på landet, i detta fall mellan två lantbruk, bör man ha lite koll på sina ungar. Typ ett staket runt trädgården kanske? De har istället rivet ner det befintliga (öppenhet osv). Nu är ungen större, men har begåvats med ett syskon, som nästa sommar kommer vara stort nog att springa omkring. Vi vill inte ha det hos oss.
När man inte kan ta hand om sina avkommor, kan man ju fundera på hur de skulle hantera en hund? Köper de då en hund av "farlig" ras, kanske rent av rekommenderad av kennelklubben (de har ju otroligt intelligenta test, för att man ska hitta sin favvis) såld av en seriös ::) uppfödare, så kan man bara hålla tummarna för att det går bra.
Frågan är då: Vems är felet? Hundens? Ägarens? Uppfödarens? Hund etablissemangets?
Det borde vara krav på att uppfödare av olika raser åtminstone har kunskap i hur deras ras fungerar och bör hanteras. Så är det inte idag (eftersom mitt intresse ligger hos mer "farliga" raser). Inte ens kennel klubben verkar ju begripa sånt. Antagligen tack vare hysterin med utställningsmeriter osv. (Det är ju där pengarna ligger)
En hund är en hund, men olika raser är framavlade för olika ändamål. Låt dem då utöva sina specialla egenskaper och låt bli att gör gosedjur av alla hundar.
Lär man dessutom vanligt folk från förskolåldern och framåt att djur är egna varelser med egna liv och instinkter, inte nödvändigtvis bara för människans skull, att djur är en naturlig del av världen omkring oss, kanske det funkade bättre?

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #250 skrivet: 23 nov-09 kl 08:27 »
Sunt och klokt Birgit! (fast dina islänningar är väl inte så farliga  ;))

Boerlady

« Svar #251 skrivet: 23 nov-09 kl 09:30 »
Men BIRGIT det är ju det jag menar.Att ALLA raser kan bli farliga.Det går inte att dra alla över en kant.
Om kamphundsraserna nu var så farliga,varför tyckte ingen det förr?
JO på grund av att de avlades på rätt sätt och ägdes av,för det mesta,seriösa hundägare.
Problemet är och kommer alltid att vara.HUNDÄGAREN.
Det går inte att skylla på ras.

bea

« Svar #252 skrivet: 23 nov-09 kl 09:44 »
Birgitt jag tycker i det fallet med taxen att det är barnägarens ansvar!
Folk har en tendens (vissa iaf) att tro att deras barn är centrum i världen och att alla som har möjligheten att få ha dem springandes hos sig ska vara glada för det.
För det första ska så små barn inte vara utan uppsikt över huvud taget!!
För det andra så ska ett barn som är utan uppsikt enligt min mening vara kapabel att förstå och hålla sig till vissa saker tex klappa inte en hund om du inte frågat ägaren, gå inte över gatan utan att titta om det kommer en bil,gå inte in i grannens trädgård Mfl.

Vargerik

• Gäst
« Svar #253 skrivet: 23 nov-09 kl 20:13 »
Hela den här grejen får mig att tänka på dom vilsna kvinnorna som dras till kriminella, missbrukare och brottslingar som uppmärksammas i media.
"Han ÄR snäll innerst inne"
"Han är bara missförstådd"
"Han är baktalad av samhället"
"Han slår mig för att han älskar mig"

Birgit

« Svar #254 skrivet: 24 nov-09 kl 13:13 »
Alla raser kan bli farliga, det håller jag med om. Att alla hundar ska förmänskligas är ett annat problem.
Däremot varför man väljer att föda upp en ras, eller köpa den, det är den poängen jag vill åt! En pitbull har blivet en inne grej. Både att föda upp och att äga! Man är cool och kan hålla sig med en farlig hund! Alltså är man en hundexpert.

Många andra f.d brukshundar föds upp och köps för de har fått en gullighets- eller smidighetsstämpel m.m. Lätt skötta, inte krävande osv. Men de har inte cool-stämpel.

Eftersom jag själv har brukshundar (vilket boskapsvaktare är) så har jag tidigt sett baksidorna med hundaveln. Bara en sån sak, vem av alla som föder upp boskapsvaktande raser, håller dem lösa ute? med djur att vakta? Max 1 % kan jag garantera. Nej, de ska ligga i soffan och svettas, rastas i koppel osv. De flesta hundar är snälla och accepterar detta. En del inte. Den sista delen blir ofta avlivade som aggressiva, psykiskt instabila, nervösa osv. Jaa? Eller så drogas de ner, för att sluta med sina störda beteenden. (Det är ingen som funderar på att hållande sättet är fel?)
Efter att ha haft hundar i många år, då vi inköpt vår första boskapsvaktare, fick vi verkligen tänka om. De varken ska, eller kan hanteras som "vanliga" hundar för att må bra. Det är hundar med enorm vilja och självständighet.
I detta resonemang kommer även chow chow in, vilken har en snarlik bakgrund.

Felet idag är att det är en hetsjakt efter nya häftiga raser att sätta "tänderna" i. Det ska vara ovanligt, lite farligt, lite svårt. Dessutom ska det ställas ut och sättas upp regler för hur hundar ska se ut och bete sig. En utslätning av ursprunget och allt ska anpassas till "gose-nivå". Då har man ju maximal kundkrets! För det är ju det det handlar om? Att föda upp, ställa ut, sälja och tjäna pengar. Sedan när har en hund blivet lyckligare av utställningsmeriter?

De gamla raserna som ibland har flera tusen år av gener i bagaget, kan inte göras om på ett par generationer, med lyckat resultat.

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #255 skrivet: 25 nov-09 kl 04:51 »
En pitbull har blivet en inne grej. Både att föda upp och att äga! Man är cool och kan hålla sig med en farlig hund! Alltså är man en hundexpert.

Här tycker jag att du slog huvudet på spiken Birgit. Att se sig som hundexpert har också blivit någon slags innegrej, särskilt bland yngre damer.

Rider

« Svar #256 skrivet: 18 dec-09 kl 09:14 »
Hela den här grejen får mig att tänka på dom vilsna kvinnorna som dras till kriminella, missbrukare och brottslingar som uppmärksammas i media.
"Han ÄR snäll innerst inne"
"Han är bara missförstådd"
"Han är baktalad av samhället"
"Han slår mig för att han älskar mig"

Efter att ha läst dina kommentarer i detta ämne så skall du nog ta och lägga ner nu, en mer empatilös och egofixerad stackare har jag sällan skådat.
Jag har själv en APBT och en Irish Staffordshire Bullterrier och tror inte det finns någon i grannskapet som kan säga något negativt om dessa raser. I början så var alla Aftonbladetläsare som trodde, precis som du, att alla dessa raser är formidabla mördarhundar, detta budskapet har hamrats in i pöbeln och det har bla du gått på. Att veta är att ha eller söka kunskap om någonting, inte som du att tro och tycka.
Min tik är strax över två år och hon har ett kodkänt omdöme på Mh m mycket höga poäng, går LK2 utan problem samt är cert viltspårshund och jag kör skydd med henne. Den lille är bara sju mån så jag tar det lugnt med honom ännu.
Jag har sysslat med fösvarets hundträning i över 20 år så jag tror att jag har lite kött på benen och  några mera missförstådda raser än bullterrierna får man leta efter men vissa kan basunera ut hur okunniga budskap som helst, även en ren lögn blir till sanning efter att ha passerat tillräckligt länge i media eller liknande.
Har du några frågor eller liknande så kan du komma hem till mej och bilda dej en uppfattning själv som inte har stått i tidningarna. Ditt snack om att dessa raser inte har något existensberättigande är ju lika korkat som att se en av dessa sönderavlade schäferraser som en exempelras,,
Herregud, väx upp och lev i verkligheten. Passa gärna på att läsa en utredning gjord av professorer angående bitstatistik på personer under 17 år, jag ser inga ABPT men däremot schäfer, nu är jag oxå gillare av schäfer men detta är endast en fingevisning att det finns inga absoluta sanningar och att man skall söka fakta.
http://pediatrics.aappublications.org/content/vol117/issue3/images/large/zpe0030620100001.jpeg
Länge leve arbetande hundar då de känner att de fyller ett syfte samt att vi får en underbar kontakt med våra fyrbenta vänner.

//Rider
« Senast ändrad: 18 dec-09 kl 10:17 av Rider »

Faxman

« Svar #257 skrivet: 19 dec-09 kl 13:58 »
Hej.... det finns inget sätt att få stopp på folks fördomar. En grej är väl att inte så många har den ras du har. Och
då vet folk en hel del om det, man "hört". 
Har en bekant i H-Borg som har en engelsk staffe, alltid kopplad, hon har mött andra hund ägare, med lösa
djur som rusat fram.  Ägarna har du vrålat "håll rätt på ditt odjur" hepp!

Det finns i övrigt ingen ras, som är framavlad för att döda. Endast individer - de som "vet" borde ta reda på hur
t ex hangar hundar som militären har, tuktas. De är ju ofta Schäfrar....snälla å trevliga hundar. 8)

Ingvar :)

Mysla

• Norrbotten
« Svar #258 skrivet: 19 dec-09 kl 15:05 »
t ex hangar hundar som militären har, tuktas. De är ju ofta Schäfrar....snälla å trevliga hundar. 8)

Jodu, en hangarhund vill man inte möta när den är i arbete, det vill jag lova...

Vargerik

• Gäst
« Svar #259 skrivet: 19 dec-09 kl 16:32 »
Efter att ha läst dina kommentarer i detta ämne så skall du nog ta och lägga ner nu, en mer empatilös och egofixerad stacka....Blablah

//Rider

Och:

Citera
Här tycker jag att du slog huvudet på spiken Birgit. Att se sig som hundexpert har också blivit någon slags innegrej, särskilt bland yngre damer.

Allmänt är att man drar "empatikortet" när man inte har något mer att komma med och i ditt fall hamra på att du minsann är såååå duktig och har hundar som är JÄTTESNÄLLA med en lång meritlista. Annars har du inte fattat vad jag är ute efter; man riskerar inte andras liv och säkerhet bara för att man ska tillfredställa sitt eget ego, kör du bil på fyllan också, för du är ju minsann SÅÅÅ särdeles duktig på just detta?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1746 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser